Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:29

Hilda, spannend, een nieuwe website. Gaat het heel anders worden?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:04

Ja en nee. Ik loop tegen wat beperkingen aan met de huidige site en op basis van die ervaringen gaan we nu een nieuwe maken waar ik zelf straks ook meer mee kan als ik wat wil toevoegen qua werkzaamheden. Dat is nu vrijwel niet mogelijk.
Ook moet ik nu mijn teksten (vind ik) precies passend schrijven dat ze netjes naast het fototje passen. Dat is vaak heel lastig. Heb je een paar regels dan heb je veel restruimte. Heb je veel regels dan moet je dat over 2 blokjes uitsmeren. Dat allemaal gaat dus veranderen straks.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:15

Even een korte update: de aanbieding in samenwerking met Paard Vandaag staat voor maandag gepland. Ik kondig het vanavond aan op Facebook. :-)

Verder zie ik dat Hilda zich ook heeft gemeld, welkom :wave: en gelijk bezig is met een nieuwe site. Succes ermee!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:02

Haha Shanna, volgens mij haal je Hilda en Femke door elkaar :+

Beterschap Karen!

Welkom Femke, wat heeft je nú doen besluiten om volledig voor je eigen bedrijf te gaan?

Hier ook een drukke week. 2 dagen bij de gemeente gezeten. Daarnaast losse klussen en in de avonduren mijn portfolio opmaken.

Ik ben trouwens ook bezig met nieuwe websites (3 stuks....zucht!) maar ik vind het nog niet zo makkelijk om een template te kiezen!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:02

Yucca schreef:
Haha Shanna, volgens mij haal je Hilda en Femke door elkaar :+

Oh gut, sorry!!! Hahaha ja ik bedoelde Femke! En Hilda met haar nieuwe website.
Warboel. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:07

Yucca schreef:
Welkom Femke, wat heeft je nú doen besluiten om volledig voor je eigen bedrijf te gaan?

Meerder factoren...
Bijvoorbeeld dat ik nu aan 't werk ben met mijn 2e boek.
Dat ga ik net als het 1e boek ook in eigen beheer uitgeven.

En dan is het voor het Commissariaat voor de Media verplicht om een kvk inschrijving te hebben en als uitgever te registreren.

Maar ook dat ik inmiddels voldoende naamsbekendheid met Kyno Focus heb op kunnen bouwen om dat (samen met Hypo) tot een fulltime baan te maken waarbij ik er ook een volledig inkomen uit kan halen, ipv alleen een bijverdienste met parttime fotograferen.

Enkele nieuwe opdrachtgevers die ik heb binnen weten te halen vorig jaar.
Waar ik de komende jaren regelmatig mee ga werken.

En zo nog wat dingetjes...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:11

Kaaaren schreef:
lag onverwacht twee dagen in het ziekenhuis. En nu kan ik nog niet heel veel doen.

Beterschap!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:04

Hey Femke, welkom! Ik dacht eigenlijk dat jij al lang ingeschreven stond... haha

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:38

Super Shanna, plaats je maandag een linkje? Kunnen we kijken (anders vergeet ik het vast weer). Is trouwens al bekend wie de product prijs heeft gewonnen? Daar had je toch ook aan meegedaan met diverse producten?

Leuk nieuwe website Hilda! Altijd spannend.

Beterschap voor Kaaren! Hopelijk ben je er snel weer bovenop.

Welkom Femke!

Tot slot wil ik nog 1x terugkomen op de BTW op verzendkosten en dan hou ik er mee op. Maar wellicht zitten er jonge / startende ondernemers ook te worstelen met verzendkosten en BTW en dan is volgens mij het doel van dit topic dat we de informatie zo correct mogelijk neer proberen te zetten, dat anderen er ook wat aan hebben, toch?

HorseTopShop schreef:
Wat betreft de verzendkosten... Je betaald er BTW over, maar die kan je ook weer terug vragen.
Wij berekenen verpakkingskosten etc. helemaal niet mee in de verzendkosten of bij de producten. We proberen alles zo goedkoop mogelijk te houden voor de klant. Hierdoor bestellen ze meer/vaker en verdienen we er meer aan.

Dit is niet helemaal correct. Je kunt alleen maar BTW terugvorderen over inkoop en niet over verkoop. Verzendkosten vallen onder de verkoopfactuur, ofwel BTW afdragen. Jij betaalt dus die BTW en dat kost je per pakket ongeveer 1,20 (uitgaande van een pakket van € 6,75) als je besluit de BTW niet door te berekenen.[/quote]
HorseTopShop schreef:
Ik heb prijsafspraken met een verzendbedrijf. Deze berekend over de afgesproken prijs BTW. Deze BTW kan ik met de belastingaangifte weer opgeven en dus terug krijgen.
Dus in eerste instantie betaal ik er BTW over en later kan ik die weer terug vragen.

Op deze manier kost het je nog steeds geld. Stel je koopt verzendkosten in voor 5 euro exclusief btw per pakket. Voor het gemak rekenen we even 1 euro BTW. Het is een inkoopfactuur dus je betaalt 6 euro inclusief, maar die 1 euro BTW kun je inderdaad terugvorderen. Daadwerkelijk te betalen bedrag: 5 euro, op inkoop.

Zoals ik begrijp uit het verhaal van TopShop ga je het vervolgens ook weer verkopen voor 5 euro. Echter ben je verplicht op verkoopfactuur altijd prijzen inclusief BTW te vermelden. Op het moment dat je dus verkoopt van 5 euro, is dat inclusief btw. Dus zeg weer 1 euro BTW (voor het gemak). Op verkoopfactuur moet je BTW afdragen, dus verkoop je eigenlijk voor 4 euro. Tussen inkoop ex btw en verkoop ex btw zit dus 1 euro negatief verschil. Het kost je dus nog wel degelijk geld op deze manier.

Uiteraard moet iedereen voor zichzelf weten hoe ze met de (verzend)kosten om gaan en of je de BTW wel of niet wilt doorbelasten. Maar ik had alleen de behoefte om de informatie correct op internet te zetten over BTW en verzendkosten, nu hou ik er over op… sorry. Mocht ik er naast zitten, hoor ik het overigens graag, maar zo heb ik het geleerd :p.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:36

Citaat:
Drukte ze per ongeluk op send. Hele adresboek kreeg het :')

Oops, die is ook leuk ja! Kreeg net een reactie van een leverancier dat ze wel eens meer dan 67000 autoreplys van een klant hadden gehad, dus dat het bij mij wel meeviel :=[/quote]

Oops!
Heb t idd wel eens gezien dat de auto replay van een bedrijf reageerde op onze auto reply ben we zo continu bleven reageren op elkaar :')

Mn phone heeft kuren.. sorry voor niet heel duidelijk getypt en gequote bericht ;)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:22

Bedankt voor al jullie beterschapswensen, het gaat vandaag gelukkig al wel wat beter!
Maar moet nog steeds mijn gemak houden. Gelukkig niks heel ernstigs maar het geeft wel veel gedoe.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:15

Kan ik me voorstellen Karen, rust maar goed uit
Had hier gisteren een klant die een kleine hartoperatie had gehad, ze mocht vandaag pas weer buiten, zat ze vanuit de auto vanalles te roepen naar haar man, die bij mij aan de deur moest afrekenen, was erg schattig. Ze kon niet wachten tot ze haar spullen had, hahaha!

Ondertussen krijg ik grijs haar van de kleurenblinden die in het magazijn van 1 van mijn leveranciers werken. Ik snap dat sommige dingen op elkaar lijken maar af en toe... Een groen mutsje is toch geen navy mutsje? En ik moet zelf goed uitkijken want ze sturen dingen op die zooo goed op elkaar lijken!
Ik bestelde het rechtse, en kreeg het linkse....
Afbeelding

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:49

Kaaren, fijn dat het weer wat beter gaat.

Femke, welkom.

Alles weer bijgelezen. Verder druk met de site en werk. We kunnen nu meerdere foto's bij een artikel plaatsen, we zijn gestart met de topdeal en er zijn nog wat kleine wijzigingen op onze site door gevoerd. Dus we moeten nu extra foto's maken en/of plaatsen en we hebben nu ook meer ruimte voor de teksten. Die zijn we nu dus ook aan het aanpassen. Al met al weer een behoorlijk project. Zeker naast m'n werk, paard en gezondheid. Ik moet woensdag naar het ziekenhuis voor een echo. Kijken of ze wat kunnen vinden. Aan de ene kant hoop ik het, aan de andere kant liever niet. Maar we wachten het maar af.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:06

Ik ga even in meeleesstand.. Erg druk. Met site, met gewone werk en vooral in het huis.
Femke: Welkom!
Pff, Paan: ook druk dus. En spannend dan woensdag!!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:20

BTW moeten berekenen over je verzendkosten dat wist ik. Dat is ook 1 van de redenen dat ik bijna geen producten meer aanbied wat ik naar de klant moet sturen (afdrukken, canvassen etc.). Daarnaast bestelt mijn doelgroep bijna alleen maar digitale bestanden, waarop ik heb besloten om gewoon geen afdrukken e.d. meer aan te bieden als fotografe.
Wel worden digitale fotos op DVD geleverd via de post maar die verzendkosten neem ik dan gewoon voor mijn eigen rekening. :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:41

Waarom verstuur je de foto's niet via Wetransfer? Of maak je iets moois van de dvd?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:56

Even geheel off topic, maar ben erg trots op mijn hondje! Ze heeft vandaag zo netjes pakwerk gedaan :D

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:21

Voor mij is de video niet beschikbaar joyce..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:47

Voor mij ook niet..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:51

Ohw wat stom, waarschijnlijk omdat hij via Facebook loopt. Ik krijg het filmpje niet opgeslagen (is door een clubgenoot online gezet), maar misschien dat ze hem op YouTube gaat zetten, dan kan ik hem tenminste delen! En volgens mij had mn vriend ook nog een filmpje gemaakt, dus ik zal eens kijken of ik toch nog wat spectaculair beeldmateriaal kan regelen ;)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:57

11AFotograaf schreef:
Waarom verstuur je de foto's niet via Wetransfer? Of maak je iets moois van de dvd?

Op de DVD heb ik idd een nette sticker met mijn logo etc over heen geplakt. Verder omdat ik het voor mijn klanten fijner vind dat ze alle documenten op DVD hebben liggen thuis en weet ik zeker dat ik er alles aan heb gedaan om ze te leveren. Met Wetransfer is het altijd maar weer afwachten of de klanten de fotos downloaden. Heb bij een andere fotografe al een hoop gedonder over gezien en dat heb ik liever niet. :)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:56

Kan het filmpje inderdaad ook niet zien.

Wij schieten zonder heel veel moeite op eens richting de 300 likes. Terwijl de laatste 15 naar de 200 heel veel moeite gekost heeft. Raar maar wel prettig.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:08

Ik ook niet.

Wetransfer werkt hier super.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:36

Ik heb idd ook nog nooit problemen gehad met WeTransfer. Soms krijg je geen download bevestiging, maar ik vind het de ideale optie om foto's mee te verzenden. Wat voor een problemen zou je er mee moeten krijgen? Als je klant ze niet binnen die 2 weken gedownload heeft, upload je ze toch gewoon een keer opnieuw... Ik verwijder mijn foto's tenminste niet na aflevering.

Doe trouwens ook nog wel regelmatig foto's op dvd afleveren, maar dan gaat het om grote aantallen foto's.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:42

Ik heb bij wetransfer vaak dat mensen het zipbestand niet open krijgen...