[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:30

Dyphusion schreef:
4 fouten bij verkeersregels en verkeersinzicht is nou niet echt dik gehaald vind ik, maar goed, jij bent toch zo overtuigd van jezelf dus ik ga het niet eens meer proberen.

Melisjeee; remmen mag echt wel als je geen gevaar creëert.

Maar volgens mij streven we nu een beetje het punt van het topic voorbij, dus ik laat het hierbij. Als je toch nog iets kwijt wil, dan is er altijd nog de PB knop.

En jij minstens net zo overtuigd van jezelf, want anders had je mij en de anderen met mij, wel gelijk gegeven :)
Anyway, ik ga er ook geen woorden meer aan vuil maken.. zijn we het daar in ieder geval over eens ;)

Dyphusion

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:40

Laatste woorden die ik er aan vuil maak:

Ik heb eens even lopen googelen, maar iedereen zegt iets anders, dus volgens mij is er geen eenduidig antwoord. Gewoon hopen dus dat er geen vraag over eendjes in voorkomt ;) En anders doen waar jij je zelf het prettigst bij voelt! Succes JudArthos!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:11

Dit is een eindeloze discussie :')

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:12

Laten we het gezellig houden jongens :D

Ik heb de 29ste mijn examen. Komt steeds dichterbij :=

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:27

Thanks! Dyphusion
Heb na uren oefentoetsen maken eens eentje gehaald :)
Ik dacht trouwens dat je 9 fouten mocht maken bij gevaarherkenning of telt de oefentoets gewoon heel streng?

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:28

Graag gedaan! :) Sterker nog, je mag er 12 van de 25 fout hebben.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:31

Ohh dat is wel een hele geruststelling :D
Dan zal de oefentoets wel heel streng zijn, was met 6 fouten in totaal nog gezakt :')

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:38

Het ligt er maar net aan waar je fouten zitten. Als je 6 fouten op kennis hebt ben je inderdaad ook echt gezakt. Meestal kloppen de oefentoetsen wel is mijn ervaring. :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:53

Ohhh oke, ik dacht dat het binnen die 2 dingen niet zoveel uitmaakt waar je precies te fouten maakt.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:54

Dominique_96 schreef:
Laten we het gezellig houden jongens :D

Ik heb de 29ste mijn examen. Komt steeds dichterbij :=

Wij lopen alle twee een beetje gelijk, vorige keer ook al theorie bijna tegelijk dacht ik haha. Ik moet de 20ste afrijden......

Even over theorie, in vond de oefentoetsen niet echt lijken op de echte. Ik heb drie keer over m'n theorie gedaan, dacht de eerste keer dat ik hem echt had gehaald zo makkelijk maar had met beide keren 1 foutje te veel. Ik had er dus 6.

Ohja gebruik niet ANWB theorie boek en cd, ik miste daar veel informatie in die ik in mijn toetsen kreeg.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:56

Ik heb van vekabest ofzo iets gebruikt, en vond het erg heel veel op lijken noujuist haha. Door de oefentoetsen daarvan ben ik geslaagd. (Met precies 5 fout)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:21

Ik had mijn oefenexamens allemaal niet gehaald, en de echte toets met gemak. (Wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt natuurlijk, maar er zaten echt simpele vragen tussen)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:27

Hier van België sinds midden december mijn theorie gehaald en 2 begeleiders gekozen. Ik rij met 2 verschillende auto's deze van de kennis is een renault trafic en deze van mijn moeder is een citroen C3'tje. Merk ook dat ik de auto veel sneller laat stil vallen bij de C3.

Nu rij ik als mijn broer niet mee moet vanaf buiten de stad (dan neem ik over) naar huis en omgekeerd op de N-weg. Rij nog niet in het stad zelf omdat ik het nog niet veilig genoeg vindt...

Wel ga ik nog eens oefenen met de auto gewoon op terug schakelen hier thuis dan gewoon.. koppeling in en proberen maar want moet die "klik" maken dat die handeling omgekeerd gaat dan :') . En aanzetten geef ik nu nog te veel gas zegt ze voor te lachen "het is geen rally", maar moet dus iets subtieler zijn met het laten komen van 't koppelingspedaal in combi met gas geven. :)

Gewoon op het gemak oefenen, morgen avond normaal ook op de terug weg naar huis. Ik doe het eigenlijk echt wel graag ook en geen zenuwen verder hier, als ik laat stil vallen rustig blijven en opnieuw proberen.

Minimum eind maart mag ik afrijden maar het hangt er allemaal van af hoe vlot het dan al gaat.... zo niet oefen ik nog wat door :) .

Hopelijk deze week of volgende week nog eens met de kennis oefenen ook :) .

Theorie is hier trouwens 50 vragen en moet je eerst halen voor je mag beginnen oefenen in de praktijk. Was er in 1x door voor mijn theorie, had veel oefenexamens gemaakt hier voor en het boek goed doorgenomen. Met wat geluk is dat over enkele maanden met mijn praktijk ook zo :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:42

Vind het eigenlijk onverandwoord dat je auto rijd terwijl je nog niet eens je rijbewijs hebt.
Maar zal wel liggen omdat je in belgie woont gelden vast andere regels.
Maar hierdoor zijn genoeg ongelukken veroorzaakt omdat je nog niet snel genoeg kan anticiperen als een andere bestuurder een fout maakt.

heb je daar geen gewone rijscholen waar je kan lessen ?
Want kennisen weten ook niet alles en instructeurs zijn er speciaal voor opgeleid

Wat betreft theorie ook.
Ik heb hem dan ook voor ik begon te lessen gehaald maar ik snapte alles pas echt toen ik een tijdje reed

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:45

In belgie hoef je geen rijles te nemen hier mag je leren rijden onder begeleiding van bijvoorbeeld een van je ouders! Tenminste zo heb ik het begrepen :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 06:28

Klopt, blijft een beetje apart.. Wij moeten alle regels voor bv het motorrijbewijs omgooien om het gelijk te hebben met de EU en in België is het nog zo anders, maar dat zal tzt ook wel veranderen.

Theorie examen bestaat uit de 2 delen, voor gevaarherkenning maximaal 12 fout en de rest maximaal 5 fout. Is het meteen duidelijk waarom men moeite heeft met gevaarherkenning, als je de helft van de vragen fout mag hebben weten ze zelf blijkbaar ook dat het nogal vaag is allemaal..

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:44

over precies 1 week weet ik of ik hem heb gehaald haha.. brrr

met theorie had ik "maar"4 fouten op gevaarherkenning. vind het toch lastig om op papier te doen.. je weet niet wat de andere auto doet, of wat er aan komt

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:43

Klopt in België werkt het anders na je je theorie hebt mag je een tijdelijk rijbewijs afhalen. Deze is hier voor te rijden met begeleiders, je bent enkel verplicht lessen te nemen als je zonder begeleider rijd(kan enkel bij18+) of 2x zakt voor je praktijk examen... dus nee niet onverantwoord hou mij netjes aan de regels en de basis begint er stil aan in te zitten. Zijn nu enkel nog kleine dingen zoals 'm laten afslaan als je aan de lichten wilde vertrekken. We hebben eerst op parkeer tereinen geoefend en rij zelf enkel s'avond of s'morgens aangezien het minder druk op de weg is dan.

Daar in is Nl anders in Ben gaan ze er van uit dat iemand die 8jaar zijn rijbewijs heeft prima iemand kan begeleiden maar weet ook aan wie ik het vraag.... met mijn pa zou ik het niet willen leren bijvoorbeeld :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:44

Ik heb me voor niks zorgen zitten maken, ben namelijk geslaagd voor theorie! Nu praktijk maar eens aanvragen :D

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:49

Vind het best vreemd eigenlijk dat je met een begeleider gewoon mag rijden. Begeleider is toch vaak niet ''gewend'' om les te geven en instructeur heeft daar wel echt speciaal voor geoefend en geleerd. Nu geloof ik best dat je kunt autorijden en dat het veilig is, maar vind dat toch best vreemd. :P

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:00

Ja snap ik is allemaal wat je gewend bent per land. Is door een vriendin dat ik nu weet hoe het precies in nl werkt. :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:03

Ja, zal inderdaad zijn wat je gewend bent. Neem aan dat je ook niet zomaar begeleider kunt zijn, dat daar eisen aan zitten oid?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:15

Ik woon ook in België en ik vind het systeem zoals het nu is onverantwoord. Niettemin spreken ze al jaren over een hervorming, en nu lijkt die er dan toch eindelijk aan te komen. Ik heb eerst wat gelest voor ik met mama/papa de baan op ging. Voelde me veiliger omdat ze kunnen ingrijpen en zo leer je meteen alle juiste technieken. Ook nu, korter voor mijn examen, neem ik nog wat extra lessen. Wat ik wel een goed systeem zou vinden is als ze hier een aantal uren les zouden verplichten om te beginnen, waarbij de begeleider mee moet en zo ook extra opgeleid wordt. (Ik heb me ook op voorhand goed ingelezen ivm rijtechnieken en corrigeer m'n ouders zelf als ik weet dat ze wat fout zeggen _O- Bovendien ken ik de verkeersregels 3x beter doordat ik dat moest leren) Daarna ben ik wel voorstander van stage met begeleiding. Al die rijlessen, voor mij zou dat een ontzettend kostelijke grap worden. Al die uren die ik ondertussen al heb doorgebracht op de baan zijn niet meer te tellen. Kan me niet voorstellen dat ik examen zou moeten doen na pakweg 40u lessen en verder niets :oo Ik denk dat ik wel 100u zou nodig hebben :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:53

Sommige mensen hebben idd meer uren nodig maar vergeet niet dat een instructeur precies weet welke punten er opgezocht moeten worden om bepaalde situaties goed te kunnen oefenen, we zijn nou eenmaal niet alleen maar aan het sigthseëen maar rijden wel degelijk met een doel naar bepaalde situaties toe die ook aansluiten op de kennis en ervaring van de kandidaat.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:18

Er zijn inderdaad wel voorwaarden op begeleider te zijn in bepaalde mate... heb ook bewust mijn begeleiders gekozen had ook mijn moeder een onverantwoord chauffeur geweest had ik enkel de kennis laten begeleiden maar gelukkig is zij ook verantwoord op dat vlak, mijn vader niet dus die niet gevraagd...

Heb mij zelf ingelezen rond spiegelen en wist ze ook correct te zetten, zelfde met leuning(hoofd), stoel en dergelijke ook de motor zelf al eens ingelezen, banden weet ik ook hoe het zit door enkel een avondje lezen als... 't voordeel van 't web. Ben ook absoluut tevreden met de begeleiders en mij nog geen moment onveilig gevoeld :). Krijg duidelijk instructie als ik iets moet doen of anders moet doen. :)

Proficiat aan iedereen die geslaagd is trouwens! :)