Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje88

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:34

Betreft die verzendkosten, dat vond ik inderdaad ook lastig. Maar zover ik weet moet ik daar wel BTW over afdragen. Ik zelf vraag geen verzendkosten op mijn site, het is er bij ingerekend... Wel vraag ik adm. kosten van € 3,50..

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:50

Zet hem even op de leesmodus. Ben nogal druk met vanalles :D

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:07

Oh bah Femke... irritant zeg van die pakketjes.... :\

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:11

Wat betreft de verzendkosten... Je betaald er BTW over, maar die kan je ook weer terug vragen.
Wij berekenen verpakkingskosten etc. helemaal niet mee in de verzendkosten of bij de producten. We proberen alles zo goedkoop mogelijk te houden voor de klant. Hierdoor bestellen ze meer/vaker en verdienen we er meer aan.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:17

Via PostNL is alles bij mij tot nu toe goed gegaan, maar het bedrijf waar ik mee verzend zegt eventuele problemen veroorzaakt door PostNL altijd voor de klant op te lossen. Dus ik ga er vanuit dat als er iets kwijtraakt of wanneer er iets kapot gaat dat mijn contactpersoon dat netjes oplost met PostNL, maar ik hoop daar nooit gebruik van te hoeven maken ;)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:28

HorseTopShop schreef:
Wat betreft de verzendkosten... Je betaald er BTW over, maar die kan je ook weer terug vragen.
Wij berekenen verpakkingskosten etc. helemaal niet mee in de verzendkosten of bij de producten. We proberen alles zo goedkoop mogelijk te houden voor de klant. Hierdoor bestellen ze meer/vaker en verdienen we er meer aan.

Dit is niet helemaal correct. Je kunt alleen maar BTW terugvorderen over inkoop en niet over verkoop. Verzendkosten vallen onder de verkoopfactuur, ofwel BTW afdragen. Jij betaalt dus die BTW en dat kost je per pakket ongeveer 1,20 (uitgaande van een pakket van € 6,75) als je besluit de BTW niet door te berekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:00

Ik had destijds mijn eerste zending boeken opgestuurd naar Media Boekservice.
Kwam nogal beschadigd aan.

Het is een hardcover boek, maar ze hadden voor elkaar gekregen om bij een pakket van 24 boeken er bij 2 boeken in de hoek een héle hoek volledig af te hakken/scheuren.
Daar is aanzienlijk wat geweld en kracht voor nodig geweest. Niet even "doosje droppen" ofzo, maar echt heftig klem zitten tussen een machine en daarna met een andere machine losrukken ofzo. Want zo'n hoekje krijg je met menselijke kracht niet van een hardboek gescheurd.

Ik had 't keurig verstuurd via verzekerde pakketpost.
Maar ondanks duidelijke foto's, etc. als bewijs en de verzendbonnetjes die ik bewaard had, kreeg ik niet de daadwerkelijke waarde van de boeken terug.
Van de 2x 30,- euro die de boeken waard waren, heb ik 2x 5,- euro terug gekregen. En verder de portokosten zelf ook niet.

Ook maak ik het relatief vaak mee, dat de brievenbusdoosjes waarmee ik individuele boeken verstuur, niet in "buiten" brievenbussen passen. Je weet wel, van die plastic groene brievenbussen die net buiten het huis staan.
Terwijl de doosjes volledig voldoen aan de verzend eisen van PostNL qua afmetingen.
Heb toch al een paar keer meegemaakt dat ze dan gewoon niet bezorgd worden en plots kwijt raken.

Best flinke risico's dus :(
En de kosten voor 't opnieuw sturen van 'n boek komen dan natuurlijk helemaal bij mij als verkoper te liggen.

Nou is 't bij boeken nog wel te overzien. Dat is tientjes werk.
Maar luxere fotoproducten laat ik straks gewoon afhalen denk ik. 'k Wil het wel opsturen, maar alleen op verzoek van de klant (en daarbij dan dus ook voor risico van de klant).
Want alleen als de klant er zelf specifiek om vraagt, of verzending ook kan, kan het voor risico van de klant.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:23

Denk dat het vaker fout dan goed gaat. Staat er levensgroot op "NIET VOUWEN" past het volgens de bezorger niet nou dan stamp je hem toch dubbel en prop je hem er in.

Als je aangetekend en verzekerd verzend moet je een waarde aangeven en dan zou je bij beschadiging of verlies je geld krijgen. Maar of dat zo is? Ik heb het nog niet hoeven claimen dus geen idee.

Ik verstuur bijna niets meer door de wanprestaties van de post. Ik laat het ophalen of spreek af dat ik het als ik in de buurt ben het langs breng.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:36

Aaaarrrgh... heb ik weer hoor!! Ik ga op vakantie en wilde de autoreply instellen. Maar die is bij Mail van Apple nogal uitgebreid en ik heb dus iets verkeerds ingesteld waardoor nu iedereen die me ooit een mailtje heeft gestuurd nu mijn vakantiebericht heeft ontvangen!!! Sommigen wel meer dan 10 x... Hoe lomp... :( Maar ik zie het maar als positief, iedereen denkt weer even aan me... pfff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:37

Oef, ja... dat "niet vouwen" grapje ken ik inderdaad :roll:
Lekker suf van de postbodes om het heel eigenwijs dan tóch dubbel te vouwen en door de bus te proppen... |o

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:41

Mellis86 schreef:
HorseTopShop schreef:

Dit is niet helemaal correct. Je kunt alleen maar BTW terugvorderen over inkoop en niet over verkoop. Verzendkosten vallen onder de verkoopfactuur, ofwel BTW afdragen. Jij betaalt dus die BTW en dat kost je per pakket ongeveer 1,20 (uitgaande van een pakket van € 6,75) als je besluit de BTW niet door te berekenen.

Ik heb prijsafspraken met een verzendbedrijf. Deze berekend over de afgesproken prijs BTW. Deze BTW kan ik met de belastingaangifte weer opgeven en dus terug krijgen.
Dus in eerste instantie betaal ik er BTW over en later kan ik die weer terug vragen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:20

eefje_rudmer schreef:
Aaaarrrgh... heb ik weer hoor!! Ik ga op vakantie en wilde de autoreply instellen. Maar die is bij Mail van Apple nogal uitgebreid en ik heb dus iets verkeerds ingesteld waardoor nu iedereen die me ooit een mailtje heeft gestuurd nu mijn vakantiebericht heeft ontvangen!!! Sommigen wel meer dan 10 x... Hoe lomp... :( Maar ik zie het maar als positief, iedereen denkt weer even aan me... pfff

Heeft een vriendin van me ook eens gedaan toen ze zwanger plat in het ziekenhuis lag. Ze maakt een tekstberichtje klaar met 'hoera ik ben bevallen van een meisje met de naam X"
Drukte ze per ongeluk op send. Hele adresboek kreeg het :')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:23

De Belgische post is al even erg. Pakketten onbewaakt aan de deur achterlaten. Er moet voor afgetekend worden voor een pakket, maar ondanks maanden zeuren door mijn klant bij de klachtendienst kreeg ze na veel aandringen maar 1/3 van de factuurwaarde retour. Mijn postpode komt hier ook erg laat, pas dik na 11 u, vind ik ook niet handig. Dozen via de Duitse post zien er soms uit alsof ze een SM sessie achter de rug hebben! Gaten erin en al.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:25

Dozen uit Duitsland komen hier ook altijd helemaal afgeragd aan....

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:27

Ik heb al leveranciers die weigeren iets met de post te doen om die reden, dus ik krijg en GLS en DPD en de post hier allemaal aan de deur voor leveringen uit hetzelfde land, allemaal met verschillende kosten LEKKER!!!

Is bij mij trouwens ook eens gebeurt, boek spoorloos bij TNT, ging wat stroef in de brievenbus en jawel, nooit meer terug gezien.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:43

Verzenden, wij hebben het nog niet gedaan, maar gaan met tnt verzenden. Wij houden iets lagere verzendkosten aan, omdat we dan gelijk zitten aan de overige in de branche. Omdat wij verder wel duurder zijn met onze producten (advies verkoop prijs) willen we wel daarin tegemoet komen. Zodat hopelijk ook sneller kleinere dingen besteld worden.
De bestellingen die we tot nu toe hebben gehad, zijn allemaal kennissen die het dus ophalen, dus die hoeven ook geen verzendkosten te betalen.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:32

foxy80 schreef:
eefje_rudmer schreef:

Heeft een vriendin van me ook eens gedaan toen ze zwanger plat in het ziekenhuis lag. Ze maakt een tekstberichtje klaar met 'hoera ik ben bevallen van een meisje met de naam X"
Drukte ze per ongeluk op send. Hele adresboek kreeg het :')

Oops, die is ook leuk ja! Kreeg net een reactie van een leverancier dat ze wel eens meer dan 67000 autoreplys van een klant hadden gehad, dus dat het bij mij wel meeviel :=

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:01

Mmm, op een of andere manier was dit topic uit mijn eigen berichten verdwenen. :? Als ik het minder druk heb, ga ik bijlezen.

@Mallootje: vorige week vrijdag was ik in de buurt van Brugge en ik had bedacht om naar je winkel te komen. Helaas liep mijn reportage uit en toen werd het te laat. Het adres zit in de navigatie dus als ik weer een keer in die buurt moet zijn, doe ik een nieuwe poging.

Zijn hier nog mensen die naar Flanders Horse Expo gaan?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:12

Oh dat was leuk geweest Jolanda, als je in Brugge was, was je inderdaad al flink dichtbij! Misschien een volgende keer :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:39

Hey Dames,
Pff jullie gaan hard als je even niet komt kijken,
lag onverwacht twee dagen in het ziekenhuis. En nu kan ik nog niet heel veel doen.
Net alle klanten maar even een mailtje gestuurd dat het even wat langer kan duren.

Dan merk je pas waar je allemaal wel niet mee bezig bent!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:57

Wow, toch niets ernstigs, Karen??
Klopt, stiekem pak je vaak veel op dat je verdeelt over je week!

Veel beterschap!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:01

Jeetje Karen, beterschap! Hopelijk idd niets ernstigs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:10

Beterschap Karen!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:27

Beterschap Karen, erg vervelend! Niets ernstigs?
Hopelijk knap je snel op!

Verzenden gaat hier meestal goed; in bijna een jaar tijd hebben we nog maar twee keer meegemaakt dat een pakket beschadigd (lees: een glas gebroken) aan kwam. PostNL is een keer een pakket van ons 'verloren', maar daar is onze contactpersoon achteraan gegaan. Binnen twee weken had onze contactpersoon het pakket getraceerd en heeft hij het bij ons afgegeven. Ik kan niet klagen over PostNL :j

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:28

Dat klinkt best 'ernstig' Karen. Heel veel beterschap.

Ik ben deze week heel druk geweest met teksten schrijven. Wat een rotklus zeg. Krijg een nieuwe site en dan wil ik het graag gelijk goed hebben.