[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oedi

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:41

Morgen is de dag dat ik op rijexamen mag :+ Ben superbenieuwd hoe dat zal gaan in al die sneeuw, ik heb überhaupt nog nooit in de sneeuw gereden dus ik vrees er wel voor. Gelukkig dadelijk nog een rijlesje en dan morgenochtend gaan met die banaan! Ik ga er niet vanuit dat ik slaag, maar zie het als een soort rijles waarbij ik erachter kom hoe zo'n examen in zijn werk gaat. Dus wonder boven wonder heb ik nog totaal geen zenuwen

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:35

gefeliciteerd voor de gene die zijn geslaagd! en de mensen die moeten, alvast heel veel succes!
ik moet over 2 weken :D
heb mn theorie in 1x gehaald zonder te leren, en rijden gaat ook geweldig goed. alleen soms ben ik te voorzichtig. is opzich niet erg, maar mag af en toe wel meer pit laten zien.

ik heb geen TTT gedaan. kost mij te veel geld, en heb er ook geen belang bij. ben al wel een beetje zenuwachtig maar als ik rij zoals ik nu inmiddels al 9 weken doe kan er niks fout gaan.

heb nu 24 lessen van 1 uur gehad en nog 2 te gaan

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:36

Jaaaaa geslaagd! *\o/* Snap niet waarom want ik had een paar stomme fouten gemaakt (snelheidsborden gemist e.d.) maar mij hoor je niet klagen haha!

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:37

Ik zag dit topic en wilde toch even reageren. Ik ben namelijk vandaag voor de tweede keer gezakt vandaag en ik begrijp het niet helemaal. De eerste keer wist ik heel goed zelf ook waarom ik gezakt was. Ik maakte namelijk een fout bij een wegversmalling waar voorrang geregeld is en gaf dus geen voorrang, gevolg ingreep. Aan het einde van die zelfde straat een fout bij een kruispunt door in het midden te staan waar het niet mocht. Domdom, maar duidelijk gezakt. Ik was toen ontzettend zenuwachtig en had ook een examinator waar ik geen klik mee had waardoor ik alleen meer gestrest werd. Achteraf vertelde mij rij instructeur ook dat hij in het verleden met haar weleens ruzie heeft gehad en haar ook geen sympathieke vrouw vind. Maargoed, ik maakte als nog zelf de domme fouten. Het grootste probleem was mijn besluitvaardigheid, ik twijfelde te veel.

Nu achttien dagen later ben ik weer afgereden, ik was lang zo gespannen niet en had het gevoel dat het wel goed ging komen, ik voelde me nu een stuk meer voorbereid. Voor mijn gevoel ging de rit echt goed. Geen ingrepen, lekker vlot gereden, nergens problemen ondervonden, de bijzondere verrichtingen gingen goed. Ik liet hem een keer afslaan, maar dit herpakte ik snel. Ik had echt het gevoel dat ik geslaagd was. Ik ben echt wel kritisch na mezelf toe en durf ook echt wel toe te geven als ik iets fout doe, maar in dit geval kan ik me er zelf niet helemaal in vinden. Ik ben namelijk gezakt op mijn snelheid en kijkgedrag bij onoverzichtelijke kruispunten. Volgens hem kijk ik niet goed genoeg en is het niet veilig genoeg. Ik kan er in komen dat als ik trager aan kom rijden ik meer tijd heb om te kijken en te reageren, dat snap ik. Maar mijn probleem was mijn besluitvaardigheid, en ik had het fietspad en de weg wel goed gescand en kon zo oversteken. Er was niets aan de hand, er kwam niets aan. Voor mij voelt dit heel dubbel, omdat ik nu dus wel besluitvaardig ben, maar misschien iets te juist. Ook was het niet dat ik veelte hard aan kwam rijden, maar ik moet net vlak voor het kruispunt iets meer afremmen zodat ik beter kan kijken. Hij zei ook letterlijk bij het reflectie formulier en dan doorstroming dat ik daar een 9/10 scoorde, dat ik dat teveel deed en dus op mijn snelheid moest letten. Ook had hij een kleine opmerking bij wegwerkzaamheden waar ik ongeveer 40 reed waar je 30 mocht. Ik was me hier bewust van, maar mijn rij instructeur zie die zelfde dag nog dat ik ook wel 40 mag rijden daar. Daarnaast hield ik met 40 al heel veel mensen op en zat er met mij en mijn voorganger al een enorm gat. Desalniettemin zal ik daar volgende keer netjes 30 rijden. Daar ben ik dus niet zo zeer opgezakt, maar dus puur op snelheid en kijkgedrag bij onoverzichtelijk kruispunten. Ik keek er bij één namelijk niet goed volgens hem en toen heeft hij een soortgelijk kruispunt opgezocht en daar deed ik het blijkbaar weer niet zoals hij het wilde zien. Het stomme is dat ik zelf dit niet ervaar, ik heb wel goed gekeken na mijn idee, maar blijkbaar niet goed genoeg. Ik wist dat er van links een lesauto aankwam, maar daar kon ik voorlangs, dit heb ik gedaan en ging goed. Toen we ook weer aankwamen bij het CBR moest ik ook al uitstappen en bleven hij en mijn instructeur nog in de auto dus ik had gelijk al het gevoel dat het niet goed zat ook al begreep ik het niet.

Hij vertelde ook dat hij twijfelde, maar uiteindelijk liet hij me zakken. Ik ben nu echt radeloos. Ik zat zo relax in die auto, bijna geen spanning, het voelde allemaal goed en dan toch zak ik. Dan had ik liever een ingreep gehad dan zo zakken.. :( Mijn rijinstructeur vond het ook een nette rit, hij vond me soms wel iets haastig, maar verder vond hij het ook goed gaan. Hij kon zich wel vinden in de tips van de examinator, maar hij zei ook ik heb mensen veel slechtere ritten zien rijden en die slaagden ook. Ik baal echt, ten eerste vanwege het geld. Mijn spaargeld is er gewoon doorheen en heb daar zolang voor moeten werken en sparen. Nu vanwege mijn revalidatie kan ik niet werken dus dat gaat goed.. Daarnaast word ik hier ook heel onzeker van. Eerst ben ik niet besluitvaardig, dan teveel.. Ik ben nu bang dat ik weer te onzeker word bij kruispunten omdat het dus allemaal trager moet...

Sorry voor het lange verhaal maar moest het even van me af typen. :o

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:51

Gefeliciteerd voot d er geslaagde.

Snap dat je baalt dat je gexakt bent. Ik ben de 2de keer ook zo gezakt. Op dingen die beter konden maar dat het op die manier geen problemen gaf.

3de keer slaagde ik met het zelfdr rondje en de zelfde fouten. Maar had toen een examinator waar mee het klikte (was een oud lid van de bereden politie mijn droom beroep)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:26

Ik heb donderdag theorie examen en ben al een keer gezakt ervoor.
Ben nu oefenexamens aan het maken maar die willen ook maar niet lukken :(
Iemand tips om door gevaarherkenning heen te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:59

Spannend! Ik vond gevaarherkenning ook het meest ingewikkeld, maar ik ben er vooral doorheen gekomen omdat je er een bepaalde trend in kunt zien. In ieder geval met kinderen in het beeld al-tijd remmen en bij onoverzichtelijke punten vaak gas los. Ik zou vooral heeeel veel oefenen, dat heeft bij mij in ieder geval wel gewerkt. Succes!

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:11

En bij eendjes ook altijd remmen! Ongeacht hoe hard je rijdt.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:23

Eendjes is toch gas los?

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:34

Tegen mij hebben ze gezegd remmen, en volgens mij klopt dit ook, want tijdens mijn theorie examen had ik bij die gevaarherkenning 4 vragen waarover ik twijfelde en ik had er ook 4 fout, dus ik zou voor remmen gaan.

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:40

20 km per uur is ook vaak gas los en 40 km per uur remmen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:44

ik had gisteren les, en was al zooo zenuwachtig.. ik moet volgende week woensdag afrijden. heb nog wel die maandag er voor een extra les. want natuurlijk wegens kerst en oud en nieuw weinig gereden..

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:00

Geen gevaar is niks doen, als er eventueel gevaar aan zou kunnen komen gas los, bij dreiging van gevaar remmen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:37

Dyphusion schreef:
En bij eendjes ook altijd remmen! Ongeacht hoe hard je rijdt.

Nope :n Kijken in je binnenspiegel wat daar zit en daarop je beslissing baseren
Zeker niet vol in de remmen als daar iemand rijdt en wellicht zelfs geen gas los als die er dicht op zit

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:43

Moet je helemaal zelf weten, maar ik geloof liever mensen die ik vertrouw. :D Ik weet zeker dat ik die vraag goed had tijdens mijn examen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:14

Dyphusion schreef:
Moet je helemaal zelf weten, maar ik geloof liever mensen die ik vertrouw. :D Ik weet zeker dat ik die vraag goed had tijdens mijn examen.

Je weet toch alleen zeker hoeveel vragen je fout beantwoordt en niet welke?

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:46

Zoals hierboven ook al gezegd, ik had over 4 vragen een slecht gevoel en ik had ook 4 vragen fout, dus ik durf wel met zekerheid te zeggen dat de 4 vragen waar ik over twijfelde ook de vragen zijn die ik fout had.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:56

Mwoah, je kan net zo goed 1 van je twijfelvragen goed gegokt hebben en een andere vraag fout hebben gedaan ;)

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:02

Neuh, ik ben wel vrij zeker van mijn zaak :D

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:08

Ik heb met theoriedag ook gehad dat na het maken ik overtuigd was dat ik bepaalde vragen echt wel goed zou hebben. Ik heb zat vragen waar ik over twijfelde goed gehad, en genoeg vragen met volle overtuiging.... fout beantwoord, terwijl ik echt heel zeker wist dat ik ze goed had. Zolang je niet je directe fouten gezien hebt, kun je alleen zeggen dat je denkt dat het zo zit, maar je kunt het niet met zekerheid zeggen, dat is wat mensen je hier duidelijk proberen te maken.

Mijn rijschool overigens heeft iedereen altijd zeer duidelijk gezegd dat je NOOIT zonder goed gespiegeld te hebben mag remmen voor eendjes, hoe zielig ook. Verkeersveiligheid gaat ten allen tijde voor, hoe banketstaaf dit ook kan uitpakken.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:19

Ik vind het alleen zo grappig dat anderen beter denken te weten hoe ik mijn examen heb gemaakt (en dan ook nog op zo'n betweterige toon). Wat jij zegt over het fout hebben van zekere vragen en goed hebben van twijfelvragen, heb ik namelijk niet gehad, ook niet met oefenen. In het kennis en inzicht deel wist ik ook zeker dat ik minimaal 1 vraag fout had, en dat was ook zo. Bij die 4 vragen van gevaarherkenning zaten niet alleen twijfelvragen, maar ook gewoon vragen die ik te laat wilde verbeteren, dus ja, dan wordt de kans dat het andere vragen zouden zijn een stuk kleiner.

Ik heb naar mijn idee amper in mijn achteruitkijkspiegel gekeken tijdens het examen (vergeten ofzo, omdat ik zo snel mogelijk wilde antwoorden :D), en toch heb ik het dik gehaald, dus dat is ook maar relatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:41

Tja maar het is niet waar dat je altijd moet remmen.sla je theorie er maar op na ;) levensgevaarlijk zelfs als jij boven op de rem gaat als er mensen vlak achter je zitten met eenden rij je dan gewoon door.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:43

Ik heb altijd geleerd, hoe zielig het ook is je moet gewoon doorrijden. Misschien gas los als er niemand vlak achter zit, maar remmen NO WAY!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:46

Ik neem aan dat je op mij doelt Dyphusion? Kun je me aangeven waaruit de betweterige toon blijkt? :)

En ík vind het dan weer grappig dat jij bij hoog en laag blijft beweren dat je zeker weet dat je die vraag goed had (wat je in mijn ogen niet zeker weet), terwijl al meerdere anderen, waaronder ik, aangeven dat zij het toch net een beetje anders hebben geleerd :)

Ik heb overigens steeds wél in mijn achteruitkijkspiegel "gekeken" tijdens de toets en ik heb 'm ook dik gehaald.. Tsja, op basis van dat argument gaan we het dan dus ook niet eens worden

En inderdaad Merileth e.a., dat is het punt dat ik probeer te maken: remmen voor eendjes (of andere dieren) mag inderdaad niet zonder gespiegeld te hebben :n Mensen gaan in dezen inderdaad voor dieren, hoe sneu ook

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:16

4 fouten bij verkeersregels en verkeersinzicht is nou niet echt dik gehaald vind ik, maar goed, jij bent toch zo overtuigd van jezelf dus ik ga het niet eens meer proberen.

Melisjeee; remmen mag echt wel als je geen gevaar creëert.

Maar volgens mij streven we nu een beetje het punt van het topic voorbij, dus ik laat het hierbij. Als je toch nog iets kwijt wil, dan is er altijd nog de PB knop.