Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:41

Het is inderdaad echt afwegen hoor. Alleen merk ik nu dat ik vaak Nederlandse klanten heb, die bij mij bestellen voor grotere bedragen. Ik ben quasi zeker dat, mocht ik geen gratis verzenden aanbieden boven 75 euro, ik een groot deel van die klanten zou missen.. Op dit moment wil ik mijn webshop vooral onder de aandacht brengen en laten groeien, dus vind ik het voor mezelf interessanter om minder winst te maken maar wel meer klanten te krijgen. Bovendien is de webshop niet mijn core business, ik moet leven van mn winkel en wat er via het internet bijkomt is mooi meegenomen.
Als blijkt dat het echt spectaculair zou gaan groeien, vinden we er dan wel weer wat nieuws op..

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:43

En hoe dan ook denk ik dat je als (startende) ondernemer maar niet teveel moet denken aan je handlingkosten ed, als ik bekijk wat ik soms voor moeite moet doen om 1 broek te verkopen en dat zou omrekenen naar uren, energie, .. Dan mag ik alleen nog klanten helpen die voor minstens 200 euro aannspullen kopen. Zo werkt het jammergenoeg niet, ik doe evenveel inspanning voor een zweepje van 5 euro en daar houd ik dan inderdaad niets aan over, maar het is voor mij deel van het uitbouwen van een zaak.

Mear

Berichten: 1359
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Ridderkerk/Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:46

Nou ik heb net een contact formulier ingevuld bij DHL, maar ben er nu al klaar mee := Contact formulier gaf een foutmelding, had een tijdstip van terug bellen aangegeven. (tussen 15:00 en 18:00)

Bellen ze net al om te zeggen dat via DHL.nl alleen voor buitenlandse zendingen is. Staat nergens lekker aangegeven, moet weer naar een andere site, plus de punten voor wegbrengen zijn eh, teleurstellend :+

Laat maar zitten :')

anoniem45673
Berichten: 786
Geregistreerd: 07-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:47

oh dat doe ik ook niet hoor. Als ik zie hoeveel duizenden uren er al in de shop zitten en wat ik per uur zou kosten en dat dan in een product zou moeten verwerken dan verkoop ik nooit meer iets.

Maar mijn ervaring leert dat het juist belangrijk is bij een opstartend bedrijf om goed je kosten in de gaten te houden en dan niet alleen inkoop vs verkoop, maar ook oog te hebben voor al het andere. Dat je dan vervolgens wel overwogen besluit om dat even voor lief te nemen, dat is dan uiteraard een keuze (die iedere starter ongetwijfeld zal maken). Maar het is wel prettig om daar van begin af aan inzicht in te hebben en weloverwogen de keuze te blijven maken. In plaats van 'iedereen rekent 6,75, dus ik ook maar', zonder te weten of dat eigenlijk wel uit kan in je eigen bedrijf.

pmarena

Berichten: 52065
Geregistreerd: 09-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:58

Ik vind het gewoon een stukje klantvriendelijkheid en service om niet boven die al aanzienlijke 6,75 euro te gaan zitten. Omdat je anders al snel het signaal geeft dat je als bedrijf overal op wilt verdienen en de klant niks "gunt" zeg maar. Daarom klikken ook zoveel mensen (inclusief ikzelf :P ) weg als ze zien dat de verzendkosten hoger dan normaal zijn.

En zelfs al hanteer je die 6,75 euro, dan nog is het heel normaal dat je als klant toch even verder kijkt of er ook niet iemand datgene dat je zoekt verkoopt en levert voor wat minder of zelfs helemaal geen verzendkosten :P

Inderdaad kost het je ook zo veel klanten als je nog meer vraagt, dat het zich prima compenseert qua aantal bestellingen en dus winst, als je zelf ook een deel van de verzendkosten draagt :j

Je krijgt meer klanten, en je geeft die klanten een goed gevoel dat ze niet uitgeknepen worden en dat je ze iets gunt, ik vind dat enorm belangrijk :j

De gehele verzendkosten betalen dat is natuurlijk nog leuker voor de klanten maar dat gaat me dan weer te ver, dus voor de klant de kosten terugbrengen tot een normaal bedrag is een mooie oplossing in het midden. Voorheen verstuurde ik bestellingen met een zadel er in ook gratis omdat daar door de aankoopwaarde natuurlijk wat meer marge op zit dan bij een potje ledervet :P

Maar nu gaan die ook gewoon voor 6,75 euro, dus dat is dan toch mooi meegenomen. Ondanks dat ik aan de vervoerder boven de 10 euro betaal voor aflevering. Je moet toch het grote geheel bekijken qua verdiensten en uitstraling van je bedrijf :)

Bedrijven die overal geld voor willen zien die ervaar je als klant gewoonweg als niet sympathiek en die gun je je bestelling dan ook minder snel.

Je verzendkosten okee houden en gewoon vriendelijk advies geven zonder voor elke scheet een rekening te presenteren, daarmee creëer je meer goodwill dan met dure advertenties of weet ik wat :)

Maar ik kan me natuurlijk ook prima voorstellen dat iemand er liever voor kiest om ruimere marges aan te houden en het gewoon heel droog zakelijk aan te pakken, daar is op zich ook niks mis mee, het is gewoon een keuze die ieder voor zich mag maken :j

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:00

Lalidan, de post is vrijgesteld van btw, maar wij niet. Dit betekend dat wanneer jij een postzegel koopt er geen btw op de bon staat, maar als jij verzendkosten rekent, dan er over jouw totaal wel btw staat.

Verzendkosten blijf een lastig punt. Ga je te laag, moet het ergens anders gehaald worden, ga je te hoog loop je klanten mis.

Mear zoals jij het zelf ervaarde, zo is dat voor een klant ook. Die ring van zeg 3,50 moet wel heeeeel speciaal zijn wil iemand daar 6,75 verzendkosten voor gaan betalen.

Op welk bedrag denken jullie dat de grens ligt dat iemand er 6,75 voor over heeft om het te kopen?

pmarena

Berichten: 52065
Geregistreerd: 09-02-02

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:14

Dat ligt er maar net aan hoe graag iemand iets wil en of er ook andere manieren zijn.

anoniem45673
Berichten: 786
Geregistreerd: 07-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:16

pmarena schreef:
Ik vind het gewoon een stukje klantvriendelijkheid en service om niet boven die al aanzienlijke 6,75 euro te gaan zitten. Omdat je anders al snel het signaal geeft dat je als bedrijf overal op wilt verdienen en de klant niks "gunt" zeg maar. Daarom klikken ook zoveel mensen (inclusief ikzelf :P ) weg als ze zien dat de verzendkosten hoger dan normaal zijn.

En zelfs al hanteer je die 6,75 euro, dan nog is het heel normaal dat je als klant toch even verder kijkt of er ook niet iemand datgene dat je zoekt verkoopt en levert voor wat minder of zelfs helemaal geen verzendkosten :P

Inderdaad kost het je ook zo veel klanten als je nog meer vraagt, dat het zich prima compenseert qua aantal bestellingen en dus winst, als je zelf ook een deel van de verzendkosten draagt :j

Je krijgt meer klanten, en je geeft die klanten een goed gevoel dat ze niet uitgeknepen worden en dat je ze iets gunt, ik vind dat enorm belangrijk :j


Het is niet per definitie zo dat meer omzet ook leidt tot meer winst, helaas. Dus meer klanten / pakketten versturen heeft niet perse voordeel als je marge daardoor significant lager is. Als consument vind ik verzendkosten belangrijk, maar heb daarbij wel enige vorm van realiteit. Ik weet dat verzenden geld kost en ik ben ook zo slim om te weten dat als het gratis wordt verzonden er elders wel iets wordt 'geregeld' in de prijs. Het gaat inderdaad om klant beleving, met (naar mijn mening een beetje) zakelijkheid. En naar die juiste tussenweg zoeken we allemaal denk ik.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:27

Ook ik heb gekozen voor een middenweg. Ik kan vrij voordelig verzenden via een bedrijf dat pakketten inkoopt bij PostNL en aan het einde van de maand krijg ik een mooie factuur met BTW. Ik kan mijn BTW dus gewoon aftrekken bij de aangifte en ik verzend goedkoper dan wanneer ik naar het postkantoor ga. Daar laat ik mijn klanten ook van meeprofiteren, door €5,50 voor het verzenden te vragen ipv €6,75. Ik leg er wel iets op toe, maar dat vind ik niet zo erg, omdat die BTW weer aftrekbaar is. Wanneer iemand voor €50,- of meer besteld neem ik de verzendkosten geheel voor mijn rekening, omdat ik dat een stukje klantenservice vind.

Ik heb een hele tijd de mogelijkheid geboden dat klanten konden kiezen tussen verzenden met PostNL en DHL4You. Veel klanten kozen voor DHL omdat het lekker goedkoop was, maar in een jaar tijd zijn ze minimaal 50 cent omhoog gegaan met de verzendkosten, waardoor het wat mij betreft geen goede prijs/kwaliteitverhouding meer was. Ze zijn 2x een pakket van mij kwijtgeraakt, wat gelukkig uiteindelijk wel bovenwater kwam, maar ze hadden super slechte klantenservice. En dan ook nog eens de trage verzending, meestal duurde het 3 of 4 dagen. De klant krijgt dan het idee dat ik niet snel verzend en dat vond ik heel vervelend, want ik had alles wel super snel op de post gedaan. Vandaar dat ik volledig ben overgestapt naar PostNL, de klant betaald nu bijna net zoveel als wanneer ze voor verzending met DHL hadden gekozen, maar ze hebben wel hun pakket binnen 24 uur in huis. Daarbij heb ik nu een eigen contactpersoon, dus als er iets mis gaat hoef ik niet te lopen klooien met PostNL zelf en ik vind het dus fijn dat ik gewoon een factuur met BTW krijg.

foxy80

Berichten: 9025
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: mijn dorp

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:33

Ik denk niet dat ik als Belgische onderneming zo 'n service bij TNT kan versieren helaas. Hetzelfde met de thuiswinkelwaarborg, dat vind ik echt zo bagger!

Wat kosten voor verzenden betreft, ik haal ergens gratis dozen op. Denk niet dat de klant er boos om wordt dat zijn bestelling in een ordinaire kartonnen doos aankomt of in een nieuwe, met speciale plakband (wat volgens mij de kans op diefstal trouwens vergroot).

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:15

Nou goed Pmarena, ik denk dat als we het over 10 euro hebben en het is ook in de winkel te koop, dat bij het zien van 6,75 verzendkosten, er toch vaak weg geklikt wordt, terwijl bij een bedrag van uhm 100 euro, dat stukken minder zal zijn. Maar waar ligt nou die grens? Welk bedrag is het randje tussen wegklikken en het oke vinden. Ik vind dat maar moeilijk.

Ik vraag dat omdat ook dat weer mee speelt in de keus van wat je verkoopt of niet.

pmarena

Berichten: 52065
Geregistreerd: 09-02-02

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:52

Tja, bij mij wordt ook gerust een potje cream voor 10 euro besteld met de 6,75 euro verzendkosten...omdat het toch alleen via internet te krijgen is voor de meeste mensen :)

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:00

Goede middag mede-ondernemers :)

Ik lees al een geruime tijd met dit topic mee en ik vroeg me af of ik hier ook mee mag komen posten :)

Mijn naam is Femke Puijman.
En zoals veel anderen in 't topic, ben ik fotograaf.

Ik ben fulltime ondernemer, zonder andere baan.
Mijn specialisatie ligt op het gebied van paardenfotografie (Hypo Focus) en hondenfotografie (Kyno Focus).

Naast fotografie, geef ik ook foto workshops en lever ik foto's aan magazines en uitgevers van bijv. kalenders, agenda's, etc. en andere bedrijven die fotomateriaal voor hun bedrijf nodig hebben (bijv. producten voor webshops, of aankleding van de website, etc.).


Al een aantal jaren heb ik parttime bijverdiend met fotografie.
Waardoor ik al een flinke naamsbekendheid heb opgebouwd.
En sinds begin van dit jaar ben ik fulltime ondernemer geworden en heb ik me ingeschreven bij de kvk.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:08

Interessante discussie over verzendkosten. Ik las iets over verpakkingsmaterialen - berekenen jullie verpakkingskosten dan ook door in verzendkosten?
Het zijn twee verschillende dingen, maar verpakkingskosten moet je ook terug verdienen. Doen jullie dit uit de marge die op producten zit, of bereken je dat door?

@ Femke: welkom :)

Mear

Berichten: 1359
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Ridderkerk/Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:13

Welkom Femke *\o/*

Sinds net officieel een onderneming, ingeschreven bij de KvK! *\%/* *\%/*

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:15

Gefeliciteerd Mear!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 16:22

Hoi Femke. Toch eindelijk de stap gezet?

Mear gefeliciflapstaart!

foxy80

Berichten: 9025
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: mijn dorp

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:30

Aah, Femke! Ik verkoop jouw boek hihi!

Mear, gefeliciteerd!

Trouwens Mallootje, ik heb gisteren topstarter gezien (opgenomen van maandag) en MAN wat een oelewappers zitten daartussen! De twee dames die een bierpraline gingen 'pitchen' bij Richard Branson en dan geen praline bij hebben want 'door omstandigheden geen kunnen maken gisteren'. WTF!!!! De twee heren van de wasbar krijgen van mij ook de prijs van kluns van het jaar, pas na inschrijven en een maand deelname gaan de heren voor het eerste in hun leven in een waserette zitten.... Ik zit volgende week weer kwijlend voor de tv, hahaha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 16:31

Szan wat je verzend, verpak je ook. De kosten daarvan (voor de een is dat een simpel envelopje, voor de andere is dat luxe verpakking in een kartonnen doos) moet je ook ergens terug halen.
Je kunt een deeltje in je verzendkosten stoppen, een deeltje in de artikel prijs, een deeltje zelf op je nemen. Het is vaak maar net waar je ruimte hebt en wat je zelf wil.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:31

Gezellig dat je er bijkomt, Femke! Was wel verbaasd te horen dat je je nu ingeschreven hebt, maar wel gaaf zeg!

Gefeliciteerd, Mear!! Gaaf dat het nu officieel is!

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:36

Holly, dat is wat wij nu ook doen. Een deel nemen we voor eigen rekening en een deel stoppen we in de productmarge (waar dat kan).
Was benieuwd hoe anderen dat aanpakken. Ik kan me ook voorstellen dat je bij een envelopje zegt dat je de kosten zelf op je neemt, maar bij meer uitgebreide verpakkingen (zoals bij mijn shop) is dat niet meer te doen.

Mear, gefeliciteerd! Nu is het officieel :D

Hilda79
Berichten: 3462
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:11

Super Mear! Was het wat of was het inschrijven en wegwezen? Verschilt heel erg per vestiging hoe ze dat doen.

Femke, welkom.

Verzendkosten, eigenlijk zelfde als met de reiskosten. Je mag 19 cent aftrekken maar je betaald er wel btw over.
Ik reken de klant wat het mij kost en een beetje extra als ik iets moet verzenden. Bijna al het fotowerk wordt opgehaald en dat scheelt. Weet je ten minste dat het goed aan komt.

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:23

@Foxy80/Elke:
Ja, tof :)
Ben bijna door de voorraad heen. Het is heel hard gegaan de laatste weken.
Media boekservice heeft er ook plots veel meer bij besteld omdat het bij hen ook zo hard ging de laatste tijd.


Verzendkosten...
Voor de fotografie producten (nabestellingen) rekening ik 3,50 euro. Voor posterformaat en groter is het € 7,50 euro.
Voordeel daarvan, is dat ik de foto's direct laat doorsturen vanaf de leverancier.
Gedekt in die kosten zijn o.a. de opstartkosten en verzendkosten die de leverancier me berekend. En omdat ik het direct door laat sturen, houd ik daar zelfs nog iets aan over.

En voor het boek (dat ik in eigen beheer heb uitgegeven), bereken ik € 4,- euro verzendkosten.
Dat bestaat uit de werkelijke kosten van de postzegels, de verpakking en de btw.
Het boek is natuurlijk redelijk zwaar. Alleen de porto is geloof ik al 3,16 ofzo.

Ik twijfel of ik voor fotografie over orders van exclusievere fotoproducten nog verzendkosten ga berekenen.
Dat zullen producten van meerdere honderden euro's zijn.
Aan de ene kant denk ik dan; laat die verzendkosten maar zitten, die zitten er qua marge wel in. Aan de andere kant zijn en blijven het natuurlijk wel kosten. Bovendien laat ik die duurdere producten eerst bij mij thuis afleveren zodat ik ze kan controleren. Als een klant zó veel geld uitgeeft, wil ik absoluut geen foutjes in de bestelling hebben (voor de kleine foto afdrukken gaat 't eigenlijk nooit mis, maar op acryl en canvas kan er meer fout gaan).


Wat is jullie ervaring trouwens met producten die zoekraken in de post, beschadigen, etc?
PostNL neemt daar geen enkele verantwoordelijkheid voor, vanwege de Postwet.
Maar als verkoper ben je wel aansprakelijk voor het veilig en onbeschadigd aankomen van je geleverde producten bij de consument.
Hoe vang je dat op.. als er eens een product niet of beschadigd wordt bezorgd bij de klant. Is dat wel op te vangen qua marges? etc.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 17:56

Ja dat is gewoon küt Femke. De slordigheid van de post tegenwoordig, pfff. En het mooie, het interesseert ze blijkbaar geen biet dat spullen kwijt zijn, verkeerd bezorgt zijn, beschadigd zijn, enz. Hun fout, welnee joh, maar de wet zegt vrolijk, stuurt u maar fijn opnieuw. Lekker dan.
En dus ben je genoodzaakt om dat ook in je prijzen te berekenen. Wil je dat? Natuurlijk niet, want je kunt al niet veel met je prijzen.

foxy80

Berichten: 9025
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: mijn dorp

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:00

Zou je je daar niet kunnen voor verzekeren? En dan bedoel ik niet niet verzekerd verzenden via tnt zelf (want de klachtendienst daarvoor is vast dezelfde als voor reguliere zendingen durf ik wedden).