sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:18

Wendy schreef:
Dat is niet helemaal waar. Veel bedrijven hebben liever iemand die al wat ouder is, maar die tijdens zijn studie wat extra activiteiten heeft ondernomen. En dat is nu precies wat veel studenten niet goed begrepen hebben.

Meh, ook met plenty extra dingen kom je niet zomaar aan de bak. Ik zit zelf bij een vereniging (pr-medewerker geweest en nu voorzitter), ik deed vrijwilligerswerk met gehandicapten, ik zat in de redactie van twee tijdschriften (eentje die ik met één ander meisje bijna helemaal deed, de andere een erg professioneel ogend magazine), ik doe veel op beurzen, ik heb stage gelopen bij een tijdschrift, ik ben student-assistent geweest en ik heb meegeholpen aan een congres. Daarnaast had ik op het moment dat ik ging studeren een aantal maanden werk gehad als natuurgids.

Dat zijn toch wel 'wat extra activiteiten', en ik ben dan ook 7 jaar aan het studeren geweest (wel twee studies). Toch kon ik nergens werk naar mijn zin vinden, omdat ze overal ook mensen met ervaring wilden. Zelfs toen ik solliciteerde op een baan waar je publicaties moest verzorgen, projecten moest opzetten en rondleidingen moest geven (allemaal dingen waar ik aardig wat ervaring in heb), mocht ik niet eens op gesprek komen.

Kortom, er dingen naast doen is ook niet de gouden formule. Het zal heus wel helpen, maar je blijft het nog steeds vaak afleggen tegen mensen met een paar jaar ervaring in het werkveld.

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:15

Ik heb mijn CV op Monsterboard neergezet, maar twijfel of ik die helemaa openbaar ga maken. Ben toch ietwat benauwd dat mijn huidige leidinggevende mijn CV ziet staan en op een wat-minder-leuke-manier achter mijn ik-ga-erder-kijken-acties komt. Iemand ervaring hiermee?

Verder heb ik mij geabonneerd op de Volkskrant banenkrant en kreeg deze vandaag thuis. Toch 3 leuke vacatures uit kunnen halen, dus zo maar even bezig met de brieven. Vind het toch wel spannend alstijd solliciteren. Ik vind het zo moeilijk om in te schatten of ik capabel ben voor een baan.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:26

Ik meld me ook Haha!

Ben in februari afgestudeerd (Bewegingswetenschappen) maar was in september al een tweede Master gaan doen (Mental Health Science). Omdat ik nu de tijd heb en niet zeker weet of ik mijn stage wil afmaken ben ik maar aan het solliciteren geslagen.

Ik moet zeggen dat er bar weinig in mijn vakgebied te vinden is zeg! Heb op verschillende sites mijn CV gezet (en speur die sites nu af), Volkskrant Banen, sites van universiteiten zelf, zelfs Google Clown Iemand nog meer tips, naast open sollicitaties?

Nu heb ik wel a.s. vrijdag wel mijn eerste sollicitatiegesprek (bij een bemiddelingsibureau, die hadden een WO-functie die niet helemaal aansluit maar iig het kijken waard voor ervaring of in elk geval sollicitatie-ervaring Clown ). Ben wel een beetje zenuwachtig Nagelbijten / Gniffelen Sowieso vind ik solliciteren ook echt een bron voor stress zeg, phoe hee.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:35

@ liveyourlife: ik zou dat van het cv gewoon doen hoor! Is toch normaal dat je "uitkijkt" naar andere en betere opties?

Dat aan jezelf twijfelen heb ik ook, ben net (of zelfs nog niet helemaal) afgestudeerd en nu zou je ineens allerlei dingen moeten kunnen... ik voel me nog behoorlijk onwennig in dit wereldje!

Heb vandaag meer informatie gevraagd over een vacature die me wel zag zitten... projectmedewerker aan een onderzoek in antwerpen. Echt heel leuk en een meer dan leuk salaris! Nu wil ik dus mijn sollicititatiebrief gaan schrijven, maar de hele tijd schiet door mijn hoofd "zo'n snotneus als jij nemen ze toch niet aan!" Heel irritant...

Een goeie site met tips voor solliciteren en cv's vind ik trouwens http://www.intermediair.nl/index.jsp

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:32

Ronja schreef:
@ liveyourlife: ik zou dat van het cv gewoon doen hoor! Is toch normaal dat je "uitkijkt" naar andere en betere opties?

Op zich heb je helemaal gelijk. Alleen heb ik per 1-10 een vast contract (na twee-en-half jaar.... een of ander beleid...) en wil ik graag eerst even dat contract tekenen voordat ik mijn CV openbaar zet. Dat voelt beter ofzo...

Ik ga ook even op de site kijken die je noemnde. Ik denk dat het gewoon ook is van: Gaan solliciteren en merken wat wel en niet past.... En dat is best spannend.... want het is zo lastig om jezelf op het juiste niveau in te schatten

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:49

Waah ik heb mijn eerste echte sollicitatiebrief verzonden! Ben benieuwd of ik er nog iets van hoor.

Solliciteren jullie trouwens per e-mail of per post? Ik heb het nu via e-mail gedaan maar denk erover om het ook nog per post te sturen. Zelf vind ik het altijd prettiger om zoiets te lezen terwijl ik het in de hand hou.

@ liveyourlife: dan is het wel een ander verhaal, denk dat ik het dan ook even niet openbaar zou doen. En ik weet heel goed wat je bedoelt met spannend! Alle begin is moeilijk, zullen we maar denken.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:53

Spannend!!

Ik heb tot nu toe wanneer er niet specifiek om een digitale sollicitatie werd gevraagd het per post verstuurd. Mijn idee is namelijk dat je als je iets in handen houdt wat aandachtiger leest dan bij mail, daar scroll je gauw over dingen heen. En ik vind het gewoon ook wat professioneler staan Lachen

femmigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:39

Heb dit topic even gevolgd maar nooit gereageerd. Ik ben al n stapje verder.. ik heb n brief geschreven, op gesprek geweest en aangenomen!! Nu het volgende het arbeidsvoorwaarden gesprek. Heeft iemand hier ervaring mee en tips?
Heb dit nog nooit gehad en weet echt niet wat ik ervan moet verwachten en wat ik kan vragen. Heb van mn huidige leidinggevende al wat tips gehad.( lief he!!) maar ik dacht misschien hebben jullie nog wat.. het gaat trouwens over n functie als leerling dialyse verpleegkundige..

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:48

Klinkt alsof het soepel verloopt Femmigje!

Ik had hier al verteld over dat traineeship waar ik voor had gesolliciteerd. Dat is niets geworden, ik ben niet eens uitgenodigd voor de eerste ronde omdat ze mij te 'wetenschappelijk' vonden....of iig die indruk heb ik in mijn brief gewekt. Het is ook maar net welke elementen degene die het leest eruit licht.
Ik vind het wel heel erg jammer, maar ik ga gewoon actief verder zoeken!

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:56

Ik heb nu vier vacatures voor me liggen en ga mij wagen ana het verbouwen van mijn brief zodat deze passend is voor de verschillende vacatures. Heb vandaag ook een afwijzing binnen gekregen van een digitale sollicitatie. Ben ik niet heel verbaasd over, want was wel ietwat hoog gegrepen, maar ga morgen toch even bellen wat de exacte reden van afwijzing is. Misschien kan ik daar iets mee voor de andere sollicitaties.
Ik besef me wel dat ik een redelijk luxe positie heb, ik heb een vaste full-time baan. Dus ik kan rustig solliciteren.

Ik heb niet echt tips voor een arbeidsvoorwaarden gesprek, alleen dat je van te voren weet wat je eigenlijk minimaal wilt

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:43

Ronja schreef:
Heb vandaag meer informatie gevraagd over een vacature die me wel zag zitten... projectmedewerker aan een onderzoek in antwerpen. Echt heel leuk en een meer dan leuk salaris! Nu wil ik dus mijn sollicititatiebrief gaan schrijven, maar de hele tijd schiet door mijn hoofd "zo'n snotneus als jij nemen ze toch niet aan!" Heel irritant...

Ik ken het gevoel, maar echt, gewoon doen! Ik heb het ook vaak gedaan, en wat kun je verliezen? Alleen wat tijd, nou, als dat alles is! Ze kennen je toch niet, en als ze je niet uitnodigen zie of hoor je nooit meer wat van je, dus zelfs áls ze je een 'snotneus' vinden heb je daar helemaal geen last van. Daarnaast: misschien ben je voor deze baan te jong, maar vinden ze je brief wel opvallen en houden ze die in portefeuille en dan nemen ze misschien wel contact op als er weer een andere vacature is.

Het klinkt als een leuke baan, in elk geval. Ik zou het gewoon proberen - ik weet hoe zinloos dat kan voelen, maar toch is het altijd beter om het wel te proberen. Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:56

Ik zou het idd ook gewoon doen. Voor de baan die ik nu heb vroegen ze ook hele andere opleidingseisen. Daar heb ik wat mee gedaan door heel duidelijk aan te geven waarom ik het volgens mij heel goed zou kunnen. Bij mij heeft dat heel goed uitgepakt... beter dan de sollicitaties op functies waar mijn opleiding juist als eis stond genoemd Clown

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:52

Blegh, ik heb ook weer een paar afwijzingen in de bus gekregen en ik word er nu toch echt een beetje doodziek van. Ook ik loop heel de tijd tegen 'te weinig ervaring' aan Rolleyes

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:49

nee heb je ja kun je krijgen toch? De functie waarvoor ik nu aangenomen ben is eigenlijk ook voor HBO+ afgestudeerden, wat ik dus niet ben. Maar ze dachten dat ik het wel in me had, dus met wat goede moed en wat lef nu wel een top functie voor mij Haha!

Donderdag voor t eerst weer werken nadat ik ontslag genomen heb Nagelbijten / Gniffelen

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 07:19

Gelukkig heb ik goed nieuws. Afgelopen vrijdag kreeg ik een afwijzing binnen, maar de man was zo aardig geweest om een contactpersoon en telefoonnummer te geven waar hun altijd zaken mee doen.
De contactpersoon heb ik gebeld, en ze zochten toevallig nog iemand. Vanavond ga ik daar even een bakkie doen, zoals hij dat zei.
Telefonisch contact was gelijk goed. Hij was helemaal enthausiast en babbelde wel een 5 uur in een kwartier Haha!
Mijn leeftijd was absoluut geen probleem, er werken daar 6 mensen in de leeftijd catagorie van 21 t/m 35 jaar dus ik paste daar goed tussen.

Zometeen even mijn CV uitprinten (hij heeft verder nog niets gezien) en mijn certificaat kopieëren want ik wil wel laten zien dat ik de cursus goed heb afgerond.

Ik heb er zin in!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:03

En van die mensen moet je het hebben!

Ik sprak deze week een collega die toevallig een zeer goed aanbod heeft gekregen en dus eind deze maand vertrekt "op 10 minuten fietsen van mijn huis". In dat gesprek kwam ook ter sprake dat hij eigenlijk niet weg hoefde, maar dat er enkele bedrijven waren waar hij altijd voor beschikbaar is als ze met iets leuks komen. Waaronder een bedrijf bij mij om de hoek.
Toen ik half voor de grap zei dat dat bedrijf mij ook wel interesant leek en het ook wel erg dichtbij was voor mij zei hij dat ze daar een tijdje terug nog iemand zochten en dat hij mij wel een contactpersoon door zou spelen.
Nou zit ik hier voorlopig nog wel goed, maar een gelijkwaardige functie heel wat dichter bij huis waarbij er 6 dagen zijn voor de maandafsluiting ipv 3 (en personeel "klaagt" als ze eens een keer een dag tot 8 uur moeten zitten terwijl wij maandelijks 3 dagen zeker tot 8 uur moeten zitten) is natuurlijk wel erg aanlokkelijk. Toen ik op hun website keek zag ik de betreffende functie overigens niet meer staan. Wel een functie net een trapje hoger, maar die komt hier nu ook een vrij en ik ben bang dat ik daar op het communicatieve vlak nog tekort schiet.

Ik hoop dat er nog iets van de maken valt want ik ga weer eens van de hak op te tak. Bloos

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:13

Gelukkig wel, maar helaas was hij wel de enige die de moeite nam om dit soort extra informatie te geven. Er blijken veel meer uitvaartondernemingen gebruik te maken van bedrijven die dit soort diensten verlenen. Waarom zeggen al die andere uitvaartondernemingen dit dan niet?
Ze zijn het niet verplicht, maar het maakt het zoeken in de uitvaartbranche een stuk makkelijker als mensen met je meedenken.

Je verhaal heb ik overigens goed begrepen hoor Haha!
Misschien moet je gewoon een gokje wagen.. je weet het maar nooit.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:51

Ow ja, jij was die van de uitvaartzorg Clown

Een gokje wagen op die functie een trapje hoger? Dat is mijn eigen graf graven en daar wordt ik zelf ook helemaal niet vrolijk van.
Het team bij ons waar die functie vrij komt is een heel erg groen en hecht team (meest hechte team van de afdeling) met nu nog een voornamelijk groene teamleader. Ik ben erg rood (daarmee compleet het tegenovergestelde van groen) en absoluut niet de sterkste als het op communicatie aan komt (wil me nogal eens op mijn eilandje terug trekken) dus als ik daar de boel ga runnen is het verloop van dat team binnen de kortste keren nog groter dan binnen de rest van het bedrijf. Daar wordt niemand denk ik vrolijk van.

En nu praat ik waarschijnlijk echt Chinees voor jullie, maar ik weet even zo gauw niet hoe ik dat anders uit moet leggen. Die kleuren komen van het Insights programma (http://www.insights.com) wat tot voor een paar maanden terug bij ons gedraaid werd en is heel erg handig om de karakters van mensen aan op te hangen en te gebruiken om andere mensen beter te begrijpen. Groen staat voor erg gevoelige mensen (Show me you care) en rood staat voor precies het tegenovergestelde (Be brief, be bright, be gone). Daarnaast is er ook nog blauw (Give me details) en geel (Involve me) die mee het karakter kunnen beschrijven. Je karakter bestaat uit een combinatie van de vier kleuren. Iedereen heeft dus alle vier de kleuren, maar de mate waarin is verschillen. Bij mij kwam uit de test 67% rood, 57% blauw, 48% groen en 47& geel. Uiteraard zal de uitslag van de test iedere keer verschillend zijn, maar waarschijnlijk wel iedere keer in dezelfde hoek zitten.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:46

Ik ben van de uitvaart ja Haha!

Misschien heeft dat groene team wel een rode nodig!! Niet geschoten is altijd mis. Maar als je er geen goed gevoel over hebt, dan moet je het uiteraard niet doen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:59

Ik kom me hier ook even melden! Ik ben er sinds gisteren achter dat ik officieel een Ir.-tje ben
Afbeelding Go jij! Go jij! *Huppelpasjes naar rechts en links en danst wat in het rond!* Go jij! Go jij!Afbeelding
Nou stap ik de grote boze wereld in om een baan te zoeken....Spannend! En nou moet ik nog even heel veel bij gaan lezen Haha!

Kamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:02

Hi mensen,

Ik heb vanmiddag een solli.. voor de fuctie junior accountant Clown
Ben me nu al druk te maken en vanallerlei vragen aan het bedenken/beantwoorden Bloos
Iemand nog tips Cool

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:47

en??

Ik heb nog een screening voordat ik echt aangenomen ben, ze verwachten dat ik er wel doorkom. Maar houd daar nooit zo van, nog n weekje afwachten.

Verder had ik mijn cv weer aangezet en binnen 2 dagen 20 reacties, dus misschien wordt ik er dan wat zekerder van dat ik wel wat anders vind. (Ken je dat gevoel van weten dat het wel goed komt, maar het niet weten of eigenlijk zo voelen. Clown

nog vorderingen verder?

femmigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:50

Ben ik weer!! Heb vandaag mn arbeidsvoorwaardengesprek gehad en t ging wel goed geloof ik.. heb iig mn salaris kunnen bespreken en nu krijg ik mn contract opgestuurd.. ben benieuwd!! Succes allemaal..
Kamilla hoe ging je gesprek?

Kamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:01

Mijn gesprek ging goed ze waren enthousiast. Haha! . Zij hebben alleen een totaal andere manier van werken daar dus nu is het aan mij of ik die stap wil zetten.. Heb nog bij 2 andere grote accountants kantoren een sollici staan.. Dus kijk gewoon wat hun mij kunnen bieden… Cool

@t Rebeltje,
Ik had mijn CV ook op monsterboard gezet echt super veel reacties Ideale site dus Clown
@t femmigje,
Gefeliciteerd met je nieuwe baan alvast Go jij! Go jij!

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:43

Heb net mijn 2e sollicitatie brief weggebracht.
Bij de 1e had ik geen succes.
Hopen bij deze wel. Lachen