Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suusjepluus schreef:Maar jeetje, als serieuze vraag en niet bedoelt als bashen!, stel je bent 16 en tikje naïef en gaat studeren en meteen maximaal lenen. Dan heb je toch niet in 2 jaar een schuld van 50000 euro opgebouwd? Is er dan nergens tijdens je studie een belletje gaan rinkelen, of toch uit nieuwsgierigheid eens zelf in gedoken hoe dat nou precies zit? Juist omdat er toch al lange tijd wel gerommel over is. Ook over het wel of niet meetellen bij hypotheek mogelijkheden etc.
veerledec schreef:Dat je van alle kanten hoort dat het niet meetelt voor je hypotheek snap ik wel. Dat was ook zoals het voorheen ging (gewoon geen bankafschrift opsturen waar een DUO betaling opstond en de schuld stond verder niet geregistreerd).
Voor de mensen die (verkeerde) voorlichting op school hebben gehad hierover, heeft er niet iemand nog een folder/presentatie waar de informatie verkeerd opstond? Oftewel, is er 'bewijs' aan te leveren dat kan helpen bij de lopende zaak?
Eelmo schreef:Jongens, er zijn gewoon (beeld)opnames van o.a. onze grote vriendin Bussemakers die de boel bagatelliseert he. Het gaat echt niet alleen om middelbare school docenten en vriendjes van vriendjes.
Of zou de oplossing nu ook gewoon zijn om een rijke vent te zoeken?
Eelmo schreef:Jongens, er zijn gewoon (beeld)opnames van o.a. onze grote vriendin Bussemakers die de boel bagatelliseert he. Het gaat echt niet alleen om middelbare school docenten en vriendjes van vriendjes.
secricible schreef:Eelmo schreef:Jongens, er zijn gewoon (beeld)opnames van o.a. onze grote vriendin Bussemakers die de boel bagatelliseert he. Het gaat echt niet alleen om middelbare school docenten en vriendjes van vriendjes.
Bagatelliseren is iets anders dan verkeerde info geven.
Bagatelliseren is: het is echt een supergunstige lening, maak je geen zorgen, gewoon doen, we zorgen voor lage rentes. En dat heeft alles van doen met de zorgplicht.
Verkeerde info geven is: ik garandeer dat de rente nooit hoger wordt dan 0.5%, het zal nooit gaan meetellen in je hypotheek. Als je daar bewijs van hebt zul je sterk staan, maar dat betwijfel ik.
Shiloh schreef:Verschil is ook dat de schulden onder SF15 meestal veel lager liggen omdat die vrijwel geheel onder de prestatiebeurs vielen. Ik heb eigenlijk onder de prestatiebeurs zelden van schulden gehoord die heel veel hoger waren dan 35k en dan kom je niet op heel veel meer uit dan rond de 200 per maand. Tenzij iemand bijvoorbeeld uiteindelijk nooit afgestudeerd is.
Ik neem aan dat jij onder SF15 begonnen bent ooit, maar voor een groot deel van je studie geen prestatiebeurs meer kreeg? En daarom zou mogen overstappen naar SF35?
Ik snap dat de keuze lastig is als je schuld echt hoog is. Ik zou bijna zeggen kijk er eens met een financieel adviseur naar.
Ik zou bijvoorbeeld ook laten meewegen in welk vakgebied je zit en wat je groei potentie is wat salaris betreft. Niet zeer nu, of over 5 jaar, maar wat is het over 10 jaar?
Ik heb ook jaren het minimum betaald van rond de 200. Ik heb het zelfs nog een tijdje stop gezet, omdat ik het niet had. Ik ben inmiddels 10 jaar afgestudeerd en moet vanwege 2 jaar stop zetten nog 9 jaar aflossen. Maar mijn salaris is inmiddels dusdanig gestegen dat er nu echt ruimte is om er sneller vanaf te komen. En dat met een stevige hypotheek.
Ik zou dus overwegen hoe groot mijn kans is dat ik wel alles af moet betalen. Hoe langer je looptijd, hoe meer de kans dat je salaris groei of dat er salaris van een partner bij komt, etc uiteindelijk mee gaat wegen.
Ik weet niet. Lastig. Zeker in deze tijd met de huizen crisis is een lager maand bedrag aantrekkelijk. Maar voor mij klinkt 35 jaar ook wel echt heel erg lang. Eigenlijk vanaf de invoering van het leenstelsel vond ik die langere looptijd nooit aantrekkelijk klinken.
Spenk schreef:BaileyMix schreef:Volgens mij heb ik het daar niet over, Spenk.
Nee ik reageer op boven jou
Ik denk dat jij een schuld hebt die niet veel mensen hebben en het daarom ook niet vergelijkbaar is in maandbedragen aflossen.
Tiggs schreef:Maar volgens mij is het probleem juist dat ‘de pechgeneratie’ die schulden wél heeft.
Tiggs schreef:Spenk schreef:
Nee ik reageer op boven jou
Ik denk dat jij een schuld hebt die niet veel mensen hebben en het daarom ook niet vergelijkbaar is in maandbedragen aflossen.
Maar volgens mij is het probleem juist dat ‘de pechgeneratie’ die schulden wél heeft.
Gitana schreef:Volgens mij, als je boven een bepaalde grens aan spaargeld bezit, gaat duo wel meer vragen.
Ik kan het even niet terugvinden maar een vriend van mij is dit overkomen. Misschien weet iemand daar meer van af?
secricible schreef:Maar dat is dus niet waar ievie. Ook bij een hypotheek zet je de rente voor X jaar vast. Meestal voor 10 of 20, maar dat kan ook voor 5 jaar. En daarna wordt gekeken naar de hypotheekrente van dat moment en sluit je dus weer af voor een nieuwe periode. Dat is dus vergelijkbaar met de rente op de studieplanning, maar deze is korter (maar meestal ook fors kleiner dan je hypotheekschuld).