Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 10:57

Het meest kromme is nog dat de overheid ontzettend druk bezig was met het regelen van wetten rond die zorgplicht in dezelfde tijd dat dat leenstelsel werd ingericht.

Dat was exact dezelfde regering.

Suusjepluus

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:10

Maar jeetje, als serieuze vraag en niet bedoelt als bashen!, stel je bent 16 en tikje naïef en gaat studeren en meteen maximaal lenen. Dan heb je toch niet in 2 jaar een schuld van 50000 euro opgebouwd? Is er dan nergens tijdens je studie een belletje gaan rinkelen, of toch uit nieuwsgierigheid eens zelf in gedoken hoe dat nou precies zit? Juist omdat er toch al lange tijd wel gerommel over is. Ook over het wel of niet meetellen bij hypotheek mogelijkheden etc.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:13

Dat je van alle kanten hoort dat het niet meetelt voor je hypotheek snap ik wel. Dat was ook zoals het voorheen ging (gewoon geen bankafschrift opsturen waar een DUO betaling opstond en de schuld stond verder niet geregistreerd).

Voor de mensen die (verkeerde) voorlichting op school hebben gehad hierover, heeft er niet iemand nog een folder/presentatie waar de informatie verkeerd opstond? Oftewel, is er 'bewijs' aan te leveren dat kan helpen bij de lopende zaak?

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:15

Suusjepluus schreef:
Maar jeetje, als serieuze vraag en niet bedoelt als bashen!, stel je bent 16 en tikje naïef en gaat studeren en meteen maximaal lenen. Dan heb je toch niet in 2 jaar een schuld van 50000 euro opgebouwd? Is er dan nergens tijdens je studie een belletje gaan rinkelen, of toch uit nieuwsgierigheid eens zelf in gedoken hoe dat nou precies zit? Juist omdat er toch al lange tijd wel gerommel over is. Ook over het wel of niet meetellen bij hypotheek mogelijkheden etc.

Voor zover ik het weet heeft niemand het over 50.000 in 2 jaar? Ik weet niet meer wat maximaal was, ik zat er iig dicht tegen aan ivm de totale kosten van mijn opleiding (particulier). Als ik daar halverwege mee was gestopt ivm de schuld had ik en geen opleiding, een studieschuld en OV die je terug moet betalen ivm niet afgemaakte studie.

En nogmaals, alle info die wij hadden toen we 16/17 waren was dit. Een jaar na ons hoefden de studenten nog maar de helft van het 1e jaar te betalen o.a. om de ophef. Wij kregen als compensatie een voucher van 1200 euro die we 10 jaar na onze studie aan een opleiding mochten uitgeven (die is nu omgezet in "geld" volgens mij).

Dus toen die grote ophef kwam en die regeling voor het 1e jaar kwam, zat ik al in mijn 2e jaar.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:18

veerledec schreef:
Dat je van alle kanten hoort dat het niet meetelt voor je hypotheek snap ik wel. Dat was ook zoals het voorheen ging (gewoon geen bankafschrift opsturen waar een DUO betaling opstond en de schuld stond verder niet geregistreerd).

Voor de mensen die (verkeerde) voorlichting op school hebben gehad hierover, heeft er niet iemand nog een folder/presentatie waar de informatie verkeerd opstond? Oftewel, is er 'bewijs' aan te leveren dat kan helpen bij de lopende zaak?

Dat zou idd perfect zijn, ik heb helaas niks. Ben een paar jaar terug verhuisd en toen vanalles weggegooid en weer opnieuw opgeruimd dus dan was ik t wel tegen gekomen en bewaard :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:26

Jongens, er zijn gewoon (beeld)opnames van o.a. onze grote vriendin Bussemakers die de boel bagatelliseert he. Het gaat echt niet alleen om middelbare school docenten en vriendjes van vriendjes.

Of zou de oplossing nu ook gewoon zijn om een rijke vent te zoeken? :o?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:29

Dat laatste sowieso. Snap echt niet dat de Jong daarmee weg kon komen...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:41

Eelmo schreef:
Jongens, er zijn gewoon (beeld)opnames van o.a. onze grote vriendin Bussemakers die de boel bagatelliseert he. Het gaat echt niet alleen om middelbare school docenten en vriendjes van vriendjes.

Vooral géén leenangst! Gewoon lenen, niks aan de hand, we gaan zorgen dat het geen negatieve gevolgen heeft!

Edit; ik zit berichtjes van sugardaddy´s door te spitten, wie weet vind je nét die ene die je wel 20k wil schenken in ruil voor je gebruikte HEMA-slip :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:45

Eelmo schreef:

Bagatelliseren is iets anders dan verkeerde info geven.
Bagatelliseren is: het is echt een supergunstige lening, maak je geen zorgen, gewoon doen, we zorgen voor lage rentes. En dat heeft alles van doen met de zorgplicht.

Verkeerde info geven is: ik garandeer dat de rente nooit hoger wordt dan 0.5%, het zal nooit gaan meetellen in je hypotheek. Als je daar bewijs van hebt zul je sterk staan, maar dat betwijfel ik.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 12:08

Ik heb ook geen herinnering van “geen invloed op de hypotheek”. In mijn herinnering is het altijd geweest “minder zwaar”. En dat is ook zo. Ongeveer de helft. Heb je in de huidige huizenmarkt weinig aan, maar het is wel minder.

Ik bedoel, als de huizen prijzen op het niveau van 5 jaar geleden zat, was er nu ook niet zo’n issue. Huizen zijn gewoon bijna verdubbeld in 5 jaar tijd.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:09

secricible schreef:
Eelmo schreef:

Bagatelliseren is iets anders dan verkeerde info geven.
Bagatelliseren is: het is echt een supergunstige lening, maak je geen zorgen, gewoon doen, we zorgen voor lage rentes. En dat heeft alles van doen met de zorgplicht.

Verkeerde info geven is: ik garandeer dat de rente nooit hoger wordt dan 0.5%, het zal nooit gaan meetellen in je hypotheek. Als je daar bewijs van hebt zul je sterk staan, maar dat betwijfel ik.

Maar beide voorbeelden kan je niet echt zorgplicht noemen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:11

Dat is precies wat ik zeg. Bagatelliseren kun je terugvallen op gebrek aan zorgplicht.

Maar als je ergens zwart op wit kan terugvinden dat er verkeerde beweringen zijn gedaan door DUO of de politiek waardoor de generatie daadwerkelijk is voorgelogen dan sta je nog een stukje sterker dan zorgplicht (foute dingen vertellen is erger dan dingen niet vertellen) Maar ik betwijfel het.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:15

Shiloh schreef:
Verschil is ook dat de schulden onder SF15 meestal veel lager liggen omdat die vrijwel geheel onder de prestatiebeurs vielen. Ik heb eigenlijk onder de prestatiebeurs zelden van schulden gehoord die heel veel hoger waren dan 35k en dan kom je niet op heel veel meer uit dan rond de 200 per maand. Tenzij iemand bijvoorbeeld uiteindelijk nooit afgestudeerd is.

Ik neem aan dat jij onder SF15 begonnen bent ooit, maar voor een groot deel van je studie geen prestatiebeurs meer kreeg? En daarom zou mogen overstappen naar SF35?

Ik snap dat de keuze lastig is als je schuld echt hoog is. Ik zou bijna zeggen kijk er eens met een financieel adviseur naar.

Ik zou bijvoorbeeld ook laten meewegen in welk vakgebied je zit en wat je groei potentie is wat salaris betreft. Niet zeer nu, of over 5 jaar, maar wat is het over 10 jaar?

Ik heb ook jaren het minimum betaald van rond de 200. Ik heb het zelfs nog een tijdje stop gezet, omdat ik het niet had. Ik ben inmiddels 10 jaar afgestudeerd en moet vanwege 2 jaar stop zetten nog 9 jaar aflossen. Maar mijn salaris is inmiddels dusdanig gestegen dat er nu echt ruimte is om er sneller vanaf te komen. En dat met een stevige hypotheek.

Ik zou dus overwegen hoe groot mijn kans is dat ik wel alles af moet betalen. Hoe langer je looptijd, hoe meer de kans dat je salaris groei of dat er salaris van een partner bij komt, etc uiteindelijk mee gaat wegen.

Ik weet niet. Lastig. Zeker in deze tijd met de huizen crisis is een lager maand bedrag aantrekkelijk. Maar voor mij klinkt 35 jaar ook wel echt heel erg lang. Eigenlijk vanaf de invoering van het leenstelsel vond ik die langere looptijd nooit aantrekkelijk klinken.

Ik zou altijd kiezen voor sf35 als je de keuze hebt. Voorwaarden zijn gunstiger en rente tot nu toe altijd lager. Je kan er dan alsnog voor kiezen om vrijwillig in 15 jaar af te betalen. Maar dat hoeft dan niet. Je zit minder vast aan een hoog maandbedrag.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:28

Spenk schreef:
BaileyMix schreef:
Volgens mij heb ik het daar niet over, Spenk.

Nee ik reageer op boven jou :)

Ik denk dat jij een schuld hebt die niet veel mensen hebben en het daarom ook niet vergelijkbaar is in maandbedragen aflossen.

Maar volgens mij is het probleem juist dat ‘de pechgeneratie’ die schulden wél heeft.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:44

Tiggs schreef:
Maar volgens mij is het probleem juist dat ‘de pechgeneratie’ die schulden wél heeft.

Als in het goed gelezen heb, gaat het over SF15 en als je daarbij zo'n hoge schuld hebt moet je dus alsnog veel meer per maand aflossen dan dezelfde schuld bij SF35.

Maar inderdaad, van de pechgeneratie heeft waarschijnlijk een groot deel vergelijkbare schulden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:07

Een bizarre plottwist dit. Zo oneerlijk voor “de pech generatie”. Ik val nog in de SF15 regeling en heb tot 2026 0% rente. Dus ik ga de resterende lening de komende 2 jaar proberen af te lossen, om die rente opslag te skippen. Maar voor de mensen die daartoe niet in staat zijn is dit enorm zuur.

Ik gok overigens wel dat de aanklacht iets uit gaat halen. Ik vind het niet ondenkbaar dat de rechter duo verplicht om mensen met schulden tegemoet te komen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:22

Hier ook een stille meelezer maar ben in 2017 afgestudeerd na 4 jaar studeren, in totaal 2 studies afgerond. 1e 3 jaar vielen onder oude stelsel, laatste jaar was andere studie dus nieuw stelsel. Heb er voor gekozen om voor 35 jaar terug betalen te gaan. Door studeren in buitenland maximaal geleend, en natuurlijk is het hoger door college geld hoger ligt dus studieschuld van bijna 72k. Mijn maand bedrag vast gesteld door duo is 23 euro per maand := stond er wel van te krijgen want krijg toch echt wel redelijk betaald. Nu door kopen van huis zal mijn partner volgend jaar mijn fiscale partner worden dus dan zal zijn inkomen ook mee tellen, maar zelfs dan zit ik niet aan een bedrag boven de 500 euro per maand volgens de berekening tool van duo.

Tevens huis gekocht dit jaar en inderdaad wel ietsjes eraf, maar niet significant voor ons. Ze hadden ook weinig interesse van de bank hierin op een bevestiging na van duo van bedrag en dat het onder de sf35 viel.

Uiteindelijk zelfs als 17-18 jarige denk ik dat vele toch echt wel weten dat je een lening aan gaat. Hoe je het went of keert blijft het een lening. Super dat rente percentages zo laag zijn (van mij tot 2026 op 0.46%), maar gezien de rente stijgingen van alles, is het op zich niet geheel verrassend dat ze de rente omhoog doen naar 2%. Ik ken meerdere mensen in mijn nabije omgeving die gerust meer leende om lekker op vakantie te gaan en dit en dat te doen, maar wel maximaal lenen want het is toch 0%. Je hebt mega studie schulden waarvan een groot deel waarschijnlijk nooit wordt terug betaald. Kan me voorstellen dat dit iets is wat je wat meer tegen wilt gaan

Edit - zelfs als ik net met de rekentool van duo mijn inkomen zet op 2 ton per jaar, komt het maximale maand bedrag naar draagkracht op €185 euro en een rente van 7k over de 72k lening. Als je nagaat dat dat over 35 jaar is, dus amper 200 per jaar, is dat natuurlijk niet gek. Dit kan nog wel wat omhoog gaan natuurlijk, maar dan nog.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:36

Volgens mij, als je boven een bepaalde grens aan spaargeld bezit, gaat duo wel meer vragen.
Ik kan het even niet terugvinden maar een vriend van mij is dit overkomen. Misschien weet iemand daar meer van af?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:42

Het zegt mij niks. Nooit bericht gekregen van DUO dat spaargeld van invloed was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:28

Tiggs schreef:
Spenk schreef:

Nee ik reageer op boven jou :)

Ik denk dat jij een schuld hebt die niet veel mensen hebben en het daarom ook niet vergelijkbaar is in maandbedragen aflossen.

Ik vind richting de €90.000 met rente ook voor de pechgeneratie geen normale schuld als ik eerlijk ben....

Ik ken er niet veel die zó hoog zitten in de pechgeneratie. Mar het blijft een lening en die moet je terugbetalen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 23:32

Gitana schreef:
Volgens mij, als je boven een bepaalde grens aan spaargeld bezit, gaat duo wel meer vragen.
Ik kan het even niet terugvinden maar een vriend van mij is dit overkomen. Misschien weet iemand daar meer van af?

Als ze uitgaan van je verzamelinkomen dan zit daar je box 3 inkomen (rendement op vermogen) in .

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:55

Ik heb de afgelopen dagen het topic doorgelezen en wilde nog even reageren, ondanks dat het al een paar dagen stil is.

Zelf heb ik geen studieschuld. Van mijn ouders mocht ik niet lenen. Ik had daarbij wel het geluk dat zij mijn opleiding betaalden en dat ik thuiswoonde.
Mijn partner heeft wel een flinke studieschuld. Hij betaalt 300€ per maand terug (SF15). Zijn oorspronkelijke schuld X 2 werd bij ons in mindering gebracht voor het hypotheekbedrag dat we konden lenen.

Wat eigenlijk ook wel krom is, is dat je met een hypotheek (of vergelijkbare lening) een vast bedrag afspreekt wat je leent, tegen een bepaalde rente. Je weet hierdoor hoe je financiële pad er uit ziet wat dat betreft.
Bij je studielening ga je niet een dergelijk contact aan, maar loopt de hoogte van je lening steeds verder op zonder dat daar afspraken over zijn.

Mijn nichtje heeft een studielening en had een vergelijkbare situatie als eerder is genoemd; bij een info avond werd maximaal lenen juist aangemoedigd, waarbij geadviseerd werd om het op je spaarrekening te zetten want dan kon je er aan verdienen. Maarja, wat op je rekening staat.. dat gaat gewoon op.

Nog even een tip voor de mensen die door omstandigheden (zoals ziekte) langer over hun studie doen: mogelijk heb je recht op een tegemoetkoming of gedeeltelijke kwijtschelding.

sterkte allemaal!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:06

Maar dat is dus niet waar ievie. Ook bij een hypotheek zet je de rente voor X jaar vast. Meestal voor 10 of 20, maar dat kan ook voor 5 jaar. En daarna wordt gekeken naar de hypotheekrente van dat moment en sluit je dus weer af voor een nieuwe periode. Dat is dus vergelijkbaar met de rente op de studieplanning, maar deze is korter (maar meestal ook fors kleiner dan je hypotheekschuld).

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:15

secricible schreef:
Maar dat is dus niet waar ievie. Ook bij een hypotheek zet je de rente voor X jaar vast. Meestal voor 10 of 20, maar dat kan ook voor 5 jaar. En daarna wordt gekeken naar de hypotheekrente van dat moment en sluit je dus weer af voor een nieuwe periode. Dat is dus vergelijkbaar met de rente op de studieplanning, maar deze is korter (maar meestal ook fors kleiner dan je hypotheekschuld).

Waar nu denk ik alleen wel een verschil in zit, is dat je initieel al niet weet met welk percentage je gaat beginnen. Mensen die dit jaar zijn afgestudeerd en waarvan de rente vanaf januari voor 5 jaar vastgezet wordt op bijna 2,5%, zijn begonnen met studeren toen de rente op 0% stond en dat ook meerdere jaren achter elkaar gedaan heeft. Idem met mensen die in 2021 of 2022 zijn begonnen. De rente stond toen nog op 0% maar nu ten tijde van hun studie loopt die verder op. Niet alleen ga je nu dus rente betalen over je schuld (die mogelijk nog oploopt), maar je kan van tevoren dus precies niks zeggen over welke veranderingen ten tijde van je studie plaats gaan vinden en met welk percentage je straks die eerste 5 jaar begint.
Dus wat dat betreft snap ik wel wat ievie zegt, je gaat naar de hypotheekverstrekker en gaat een overeenkomst aan voor een X bedrag met X% rente die vaststaat voor de eerstkomende X aantal jaar. Terwijl bij DUO je rente pas vastgezet wordt als je aanloopperiode start (of inderdaad opnieuw na 5 jaar maar dan kom je imo pas in een vergelijkbare situatie als met een hypotheek).
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 15-10-23 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:18

Ik snap hem met jou uitleg beter blacky en dat deel ik inderdaad dat daar teveel onduidelijkheid zit. Ik haalde iets anders uit de post van ievie.