Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:16

Blue_Eyes schreef:
pluisje88 schreef:
Ik weet niet of het veel zin heeft. Je hebt maar beperkte hoeveelheid capaciteit om op te nemen. Als je die moet verdelen gaat de helft zo langzaam.

Die ervaring heb ik niet, ook niet bij mijn leerlingen.

Maar het is toch logisch? Stel je hebt een uur om te leren. Dat is bij 1 taal 1 uur. Bij twee talen blijft er dan een half uur over per taal. Dan gaat het dus de helft zo langzaam.

Stel dat je bijvoorbeeld 20 uur nodig hebt om een soort van basis niveautje in je te krijgen dan zou ik er eerder voor kiezen om die 20 uur achter elkaar te doen zodat je een beetje basis hebt, dan die ander 20 uur erbij zodat je daar ook basis hebt, en vanaf daar beide verder samen oppakken. Ik kan me voorstellen dat je anders de handdoek al lang in de ring hebt gegooid als het zo langzaam gaat..

Blue_Eyes

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:52

Oké, maar bij Duolingo werkt het vaak wel zo dat je dan gewoon meer tijd besteedt aan de app, dus dat compenseert dan wel weer - is mijn ervaring. Ik pakte jouw opmerking op als 'je hersens kunnen niet meer opnemen dan dit, dus dat heeft geen zin', maar dat geldt volgens mij niet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:56

Whoooh super trots! Ik heb al zeker 1,1% van de Spaanse cursus voltooid! We zijn lekker op weg :D

Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:09

Oh wat leuk waar staat je weekly report? Ik zie dat niet op mijn samsung

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 12:31

Goed bezig!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 12:33

Hebben andere talen soms ook van die geweldige zinnen, dat je echt denkt wie heeft dáár creatief zitten wezen?

Ik moet er regelmatig zo om lachen...

Nu net deze:

Afbeelding

Mijn favoriete film heet 'mijnheer Barriga', en is Cubaans.
Mijnheer Barriga is een Mexicaanse kat, die een Spaanse echtgenoot (man) heeft, een hond.

De vraag is waar de film vandaan komt.

:') :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:37

Zoek maar eens op FB op 'Duolingo Funny Phrases', in die groep komt echt heel veel grappigs voorbij :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:35

Door dit topic ben ik 9 dagen geleden begonnen met Frans. Tot nu toe valt 't goed mee, maar er zit vast nog wat basis in mijn geheugen van vroeger op school.

Ik las hier dat als je een streak doorbreekt je alles kwijt bent. Hoe wordt dat bedoelt? Moet je dan weer van vooraf aan beginnen of ben je dan je juwelen kwijt om een rondje af te kunnen ronden?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 18:46

Volgens mij betekent dat vooral dat je dan de opeenvolgende dagen kwijt bent, en dat die opnieuw bij 1 beginnen te tellen.

Soms krijg je extra punten of gems bij een lange streak, bijvoorbeeld bij 7 dagen, of 14 dagen of een maand.
Het tellen daarvoor gaat dan opnieuw in.

Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
Ik ben 24 maart begonnen en heb tot nu toe iedere dag wel wat lesjes gedaan.
Dus mijn streak loopt nu onafgebroken vanaf 24 maart.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:54

elnienjo schreef:
Ik las hier dat als je een streak doorbreekt je alles kwijt bent. Hoe wordt dat bedoelt? Moet je dan weer van vooraf aan beginnen of ben je dan je juwelen kwijt om een rondje af te kunnen ronden?

Ik ben mijn streak al een paar keer kwijtgeraakt. Dan begin je dus weer met een streak van 1 dag. Verder heeft het geen consequenties.
Ik heb nu een streak van 514 dagen en die heb ik vorig jaar 1x gerepareerd door een proefabonnement op Duolingo Plus te nemen (en de volgende dag weer op te zeggen). Maar sindsdien gaat het goed. Ik heb altijd 2 streak freezes om mijn streak te beschermen :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:58

Dank voor de uitleg, ik ben nu (na 9 dagen) ook al gemotiveerd die streak vast te willen houden. Het blijft natuurlijk ook beter hangen als je dagelijks oefent.
Als je de hele cursus afmaakt hoe goed is je Frans dan? Kun je dan ook een Franse film volgen (met Franse ondertiteling) of is dat te hoog gegrepen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 21:45

elnienjo schreef:
Dank voor de uitleg, ik ben nu (na 9 dagen) ook al gemotiveerd die streak vast te willen houden. Het blijft natuurlijk ook beter hangen als je dagelijks oefent.
Als je de hele cursus afmaakt hoe goed is je Frans dan? Kun je dan ook een Franse film volgen (met Franse ondertiteling) of is dat te hoog gegrepen?

Dat moet vrij goed te doen zijn. Zonder ondertiteling ook.

In ieder geval in de Spaanse cursus. (10 levels)

Frans weet ik niet of die de volle 10 levels heeft.

Maar dat is niet met 2 maanden bekeken, dat kan jaren duren, beetje afhankelijk van hoeveel tijd je er in steekt en of je al dan niet makkelijk leert.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:19

Engels-frans heeft 10 checkpoints en is een enorm grote cursus. Ik ben ooit halverwege unit 5 gekomen, maar er is heel weinig van blijven hangen. Ik ben maar weer aan het begin begonnen.

Wat doen jullie, een blok alle levels doorwerken en dan door naar het volgende blok, of het blok 1x de lessen doen, daarmee 1 level afronden, en dan verder en de rest van de levels ter herinnering/verfrissing doorwerken?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:48

Ik doe zelf 1 thema tot level 5 en dan pak ik de volgende.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 23:00

Ik een beetje van beide.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 06:29

Ik deed eerst beide. Maar maakte dan bij het verder gaat teveel fouten. Miste dan toch wat basis daarvoor. Dus nu doe ik eerst tot en met level 5 en dan ga ik verder.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:48

Mizora schreef:
Engels-frans heeft 10 checkpoints en is een enorm grote cursus. Ik ben ooit halverwege unit 5 gekomen, maar er is heel weinig van blijven hangen. Ik ben maar weer aan het begin begonnen.

Wat doen jullie, een blok alle levels doorwerken en dan door naar het volgende blok, of het blok 1x de lessen doen, daarmee 1 level afronden, en dan verder en de rest van de levels ter herinnering/verfrissing doorwerken?

Bij Nederlands-Frans zie ik tot 3 checkpoints staan. Zie je alle checkpoints vanaf 't begin of worden er meer zichtbaar hoe verder je komt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:57

Je ziet alle checkpoints vanaf het begin.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:01

Mizora schreef:

Gewoon doorwerken, want dan kom je ook verder. Anders blijf je veel te lang herhalen, en daarom is Memrise ook niets voor mij. Als je overal level 1 van hebt ben je klaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:18

Ik mix opdrachten en herhaal veel. Ook als ik level mag overslaan doe ik dat niet. Even wat minder internet nu. Mijn spaans ligt stil maar kijk met de fanatieke franse lessen mee nu

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:20

Mizora schreef:
Je ziet alle checkpoints vanaf het begin.

Oh dan scheelt dat wel veel met de Engels-Franse optie!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:33

germie schreef:
Mizora schreef:

Gewoon doorwerken, want dan kom je ook verder. Anders blijf je veel te lang herhalen, en daarom is Memrise ook niets voor mij. Als je overal level 1 van hebt ben je klaar.

Nou zelfs na alle level 5 gehaald te hebben zakt het daarna vrij snel weer weg hoor. Met een nieuwe taal blijft het bij mij niet feilloos hangen zonder herhaling. De lessen doorvliegen helpt op dat moment maar om constructief te leren en ook te onthouden is dat voor mij niet afdoende

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 08:55

Ik kies zelf voor veel oefenwerk.
Dus geen nieuwe levels maar herhalen.

Ofwel de optie bij een bepaald thema, ofwel algemeen oefenen.

Heeft twee voordelen, altijd voldoende hartjes én de stof blijft uiteindelijk echt beter hangen.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:57

Ik ga meestal door tot level 3 of 4, voordat ik verder ga. Level 5 en paars doe ik voorlopig niet meer, omdat die lessen dan 'kapot' gaan en dan ben ik alleen maar druk met die lesjes repareren, of minimaal om de paar dagen oefenen om te voorkomen dat ze kapot gaan.
Ik ben nu een paar weken doorgegaan met de volgende les zodra ik level 1 had gehaald. Maar ik merk dat level 1 mij te weinig oefening biedt. Te laag niveau en te weinig herhaling en dan herken ik het woord wel, maar wat betekende het ook al weer???
Ik moet toch wel minimaal door tot level 3 of 4 om nieuwe woorden zo in mijn hoofd te krijgen dat ik ze ook echt kan begrijpen en gebruiken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:16

Breekt level 5 ook dan?

Dat breken is natuurlijk om
Ervoor te zorgen dat je blijft herhalen zodat je niet vergeet wat je al gehad hebt. Eigenlijk best logisch denk ik