STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:54

Even voor de grap gekeken meer dan een uur wachten... Als ik mijn telefoon op screen lock zet Zou die dan uitloggen?

xChanelx

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:21

-O-
Vanaf 10.15 in de wachtrij en nu is het budget op...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:23

Ik sta nog in de rij? Dan zou ik het wel willen weten anders wacht ik voor niks. Ik kan trouwens wel mijn scherm locken zonder dat het weg gaat dat scheelt

Oja ik zie het er nu onder staan -O-

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:24

Bij mij kwam er een melding onder in beeld;

Bericht laatst bijgewerkt op: 12:20
Er is geen STAP-budget meer beschikbaar. De volgende aanvraagperiode start op donderdag 1 september 2022 om 10.00 uur. Lees meer toelichting op de meldingenpagina.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:21

En ja hoor, niet meer beschikbaar. Wat een k.lote verandering met fiscale aftrek. Heb nu dus niks. Begin in augustus met studie. Het is te zot voor woorden dat je geluk moet hebben en als je pc er niet doorheen komt die 1000 euro maar voor je eigen rekening zijn. Echt belachelijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:40

Amado7 schreef:
En ja hoor, niet meer beschikbaar. Wat een k.lote verandering met fiscale aftrek. Heb nu dus niks. Begin in augustus met studie.

Ik had me ingeschreven onder voorbehoud dat stap budget zou worden toegekend. Nu weer hopen in september maar op werkdagen kan ik niet zomaar in de wacht gaan staan stipt op tijd

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:42

Lekkere STimulatie op de Arbeidsmarkt ja. Waardeloos.

Oke, nu gaat mijn frustratieknop uit.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:36

Maar het was toch al bekend dat de kans dat je die 1000 euro daadwerkelijk krijgt enorm klein is? Ik ben er iig al door iedereen voor gewaarschuwd dat ik er niet vanuit moet gaan dat je dat zomaar krijgt en dat je echt optijd moet zijn en je anders pech hebt... Zelfs mijn school heeft gezegd dat je daar niet vanuit moet gaan...

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:52

Flubberboot schreef:
Maar het was toch al bekend dat de kans dat je die 1000 euro daadwerkelijk krijgt enorm klein is? Ik ben er iig al door iedereen voor gewaarschuwd dat ik er niet vanuit moet gaan dat je dat zomaar krijgt en dat je echt optijd moet zijn en je anders pech hebt... Zelfs mijn school heeft gezegd dat je daar niet vanuit moet gaan...

Vorige ronde was het lang niet zo snel op, toen hebben mensen zich op dag 3 nog in kunnen schrijven. Dat het nu er zo snel doorheen gevlogen is, is toch echt wel extreem.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 14:55

Dat had ik ook niet helemaal verwacht. En ook al is het bekend, dan is het nog steeds balen natuurlijk!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:09

Ik vind het een belachelijk systeem.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:10

Mjelleke schreef:
Flubberboot schreef:

Vorige ronde was het lang niet zo snel op, toen hebben mensen zich op dag 3 nog in kunnen schrijven. Dat het nu er zo snel doorheen gevlogen is, is toch echt wel extreem.

Nu beginnen er in september ook allerlei mbo-hbo-master-opleidingen waarvoor mensen zich denk ik hebben aangemeld nu.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:26

Ik kreeg juist te horen dat het de vorige keer ook een ramp was en als je er niet gelijk bij was, je te laat was….

Maar komt dan inderdaad omdat er in september enorm veel opleidingen en studie’s beginnen.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:14

Wat toch best raar is, aangezien je op studenten leeftijd (onder de 30) het stap budget niet mag gebruiken voor zo'n voltijd opleiding die in september van start gaan.

Maargoed, natuurlijk ook veel mensen die in het vorige tijdvak niet erdoorheen zijn gekomen, dus die schuiven ook allemaal door.

Nu maar afwachten...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:42

WannabeAnky schreef:
Wat toch best raar is, aangezien je op studenten leeftijd (onder de 30) het stap budget niet mag gebruiken voor zo'n voltijd opleiding die in september van start gaan.

Maargoed, natuurlijk ook veel mensen die in het vorige tijdvak niet erdoorheen zijn gekomen, dus die schuiven ook allemaal door.

Nu maar afwachten...

Euhm…. Veeeeel studenten zijn boven de 30 en doen een deeltijd opleiding waarvoor nu de belastingaftrek geschrapt is. Die zitten zeker te azen op deze stap regeling.
Is niks raars aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:45

WannabeAnky schreef:

Nu maar afwachten...

Onder de 30 heb je recht op studiefinanciering. Boven de 30 niet meer. Er zijn heel veel mensen van 30 jaar of ouder die studeren.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:10

Plus enorm veel jongeren (waaronder ik) doen een deeltijd opleiding. Het zijn er niet zo veel als studenten die een voltijd studie doen maar het zijn er wel een aantal.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:57

Ik heb hem dus wel ontvangen (1e inschrijving in maart). Echter zou ik in april al starten maar is het tot op heden nog steeds niet geregeld vanuit de LOI... -O- Ben er zo onwijs klaar mee.
Zul je zien, kan ik pas in september oid starten, dan valt het voor mij gelijk met een andere opleiding. Niet te doen...

LOI gaf aan dat ze het allemaal niet aan kunnen, er is gewoon niet genoeg over nagedacht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:45

Hier nog niets aangevraagd, ik wilde via de LOI de opleiding freelance fotograaf doen. Maar dat ging dus niet, ja, je kunt stap budget krijgen, MAAR, dan moet het per maand afgeschreven worden en dan duurt de opleiding 17 maanden. En je moet dan dus 5 maanden zelf betalen, terwijl het totale bedag onder die 1000 euro zit. In 1 keer betalen mag niet. Ik verwacht namelijk zo'n opleiding binnen 8 maanden af te ronden. Dus wil niet met een afgeronde opleiding zitten die nog betaald moet worden, en ik wil gewoon het hele bedrag.
Andere aanbieders van de opleiding voor vakfotograaf zijn inhoudelijk minder interessant (het is immers geen beschermd beroep, ik ben nu feitelijk ook al vakfotograaf, een opleiding volgen is niet nodig, ik doe het dan puur uit interesse in de hoop er nog iets van op te steken, al verwacht ik er weinig van).
Ik wil namelijk geen verplichte dagen ergens hebben, het moet puur eigen tijd en online zijn, en ik wil geen tijd verspillen aan trouwfotografie, dat kan ik verder toch niet oefenen op 1 keer dit jaar na, en er is 1 aanbieder met wel 3 modules van dat en helemaal niets over natuurfotografie. De LOI had beeldbewerking in de opleiding zitten, dat hebben de anderen niet. Helaas wel met wat anders dan LR en PS, maar ik zou de opdrachten mogen aanleveren zoals ik wil dat ik nabewerk en niet met 1 of ander programma wat zij aanprijzen, Photoshop Elements (is goedkoper dan LR en PS).
Ook doe ik de opleiding niet met een spiegelreflexcamera ( dat is ouderwets), maar met een systeemcamera (ze schrijven nog steeds als eis een spiegelreflex, maar dat kan gewoon niet meer kloppen in deze tijden).

Het contact met de LOI was ook slecht, geen beantwoording van vragen via mail, alleen een automatisch antwoord dat ze het druk hebben. Maar dat is ook zo bij alle andere aanbieders, mailtjes worden niet beantwoord. Dus dat ze geen tijd hebben is overal zo.

Maar als er een mogelijkheid komt om die opleiding van de LOI met stap budget in 12 maanden te doen, dan vraag ik hem aan. Ik vind het echt raar dat je dan nog 5 maanden zelf moet betalen omdat in 1 keer betalen gewoon niet kan als je met het stap budget werkt (kan wel als je het zonder stap budget doet).

Ik heb overigens overal proeflessen aangevraagd, en velen zijn sterk verouderd. En bij geen was ik echt overtuigd moet ik zeggen. Kwam nergens wat tegen wat ik nog niet wist. Maar zeker Laudius vind ik erg ouderwets met de lesmaterialen.

En ergens snap ik dan niet waarom zulke cursussen een stap vergoeding krijgen. Reiki coach bijvoorbeeld ook.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:13

Ineke2 schreef:
WannabeAnky schreef:

Nu maar afwachten...

Onder de 30 heb je recht op studiefinanciering. Boven de 30 niet meer. Er zijn heel veel mensen van 30 jaar of ouder die studeren.

Nou dit, mensen die geen recht meer hebben op studie financiering moeten echt behoorlijk diep in de buidel tasten voor een reguliere opleiding na hun 30e. Dat is al best een behoorlijk grotere investering in jezelf ten opzichte van een 20 jarige. De belasting aftrekking leverde meer op in veel gevallen dan de stap regeling nu dus ik snap wel dat deze doelgroep daar voor gaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:45

Het stap budget is voor veel opleidingen helemaal niet in te zetten. Ik vind dat zeker jammer, want heb wel wat opleidingen gedaan waar ik wel belastingaftrek voor had, maar geen stap budget. Simpelweg omdat de opleiders te klein zijn, of internationaal zodat het stap-traject te lastig is of niet loont. En dan is 1000 euro niet veel. Waarbij je het mag inzetten om reiki master te worden, maar niet voor meer serieuzere beroepen als duikinstructeur.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:53

Muurp schreef:
Ik heb hem dus wel ontvangen (1e inschrijving in maart). Echter zou ik in april al starten maar is het tot op heden nog steeds niet geregeld vanuit de LOI... -O- Ben er zo onwijs klaar mee.
Zul je zien, kan ik pas in september oid starten, dan valt het voor mij gelijk met een andere opleiding. Niet te doen...

LOI gaf aan dat ze het allemaal niet aan kunnen, er is gewoon niet genoeg over nagedacht.

Hier inmiddels alles binnen, en meteen het nieuws dat ik per direct 'kon' beginnen en het binnen 8 weken af moest hebben. Precies in de vakantie.

Heb het dus allemaal maar geannuleerd. Wat een drama.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:15

Toch even een kleine update vanuit hier, want ik denk dat dit wel waardevol is voor de mensen die nog gaan/willen starten bij LOI.

Inmiddels heb ik een factuur van LOI in de bus voor de volle 900 euro omdat het herroepen niet goed is gegaan (ik bespaar jullie de details). Een groot drama en werd buiten dat ook nog eens enorm onvriendelijk behandeld. -:(-

Herroepen is dus praktisch onmogelijk en ze maken bij LOI fout op fout omdat ze het aantal aanvragen gewoonweg niet aankunnen.
Pas dus echt op want ik ben er inmiddels al 2 weken druk mee....

UWV is overigens allemaal prima geregeld, zit hem echt in de LOI.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:23

Hier ook slechte ervaringen met LOI, en ik ben nog niet eens tot aanmelding gekomen. Ze kunnen het gewoon niet aan, verkopen, verkopen, verkopen, maar verder lijkt hen niets te interesseren, maar dat geldt ook voor NTI en dergelijke.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 21:20

Algemene opmerking: ik kan de "Nederland leert door"-subsidie nog wel aanraden om naar te kijken (kijk bijv. hier voor veelgestelde vragen: Nederland leert door. Ik ga vrijdag een cursus doen (van één dag) met deze subsidie, die voor mij kostenloos is. Een beperkter aanbod en meer soft skills, maar er zat zeker wel nuttige dingen bij het aanbod vond ik, om je positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.