Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Chubby schreef:Wat ik nog wil toevoegen: er zijn 2 vrij recente topics ier op bokt. Eéntje gaat over de nadelige gevolgen op de woningmarkt wanneer je een hoge studieschuld hebt. De andere gaat over wat je wilde worden, wat je studeerde en wat je uiteindelijk voor werk doet. Interessant, echt.
Mijn ervaring is ook dat relatief weinig mensen echt binnen hun 'vakgebied' blijven werken. Voor heel veel goede banen heb je geen vaste studierichting nodig. En ik zie (gelukkig voor mezelf ook) om me heen dat veel werkgevers zelfs steeds minder hechten aan een papiertje: als je kunt laten zien dat je het niveau aan kunt en dat je gemotiveerd bent, kun je jezelf ook omhoog werken.
Zo'n over the top studie geeft helemaal geen garanties. Ook niet als je €50K schuld mee je eerste baantje in neemt.
dromertje2 schreef:Dat denk ik ook,Chubby
Men spreekt constant over de hoge lonen en makkelijk werk kunnen vinden. Op dit forum alleen al lees ik heel vaak dat ze geen werk vinden in de lijn van hun diploma en dan bekanden in een winkel of mc donald. Begin dan maar is af te betalen...
dromertje2 schreef:Nuttig ok, maar dat betaald de lening niet af he.
sureido schreef:Oh Tango over d. Gesproken, ik leen flink en ik ga gewoon stappen/leuke dingen doen/op vakantie en het boeit me geen drol wat iemand daar van vind, zeker een paar mutsen op bokt niet. Hier in mijn omgeving met de mensen met wie ik omga is dat namelijk gewoon normaal. En bij mij staat hbo het wel toe hoor om een keer te werken of te gaan zuipen. Ga nu naar de uni toe, dan kan het misschien anders zijn maar mijn hele studentenhuis zit op de uni en gaan vaak genoeg samen stappen.
Ilse_123 schreef:Ik maak me best zorgen om mijn schuld. Maar het was dat of niet studeren dus tja. Ik heb wel genoeg baankansen gelukkig maar een hypotheek zal er voorlopig niet inzitten.
Niet gaan studeren omdat er geen geld voor is is gewoon zonde.
Tango1979 schreef:Dit dus! Ik ben niet blij met mijn schuld. Ik zou er financieel nu veel beter voor staan als ik die schuld niet had gehad. Maar ik ben toch blij dat ik ben gaan studeren.
IMANDRA schreef:dromertje2 schreef:Nuttig ok, maar dat betaald de lening niet af he.
Nee, maar zonder die lening had je de opleiding niet en had je dus niet in die functie/dat niveau kunnen werken. En waarschijnlijk dus ook niet op dat niveau kunnen verdienen. Die lening verdient zich letterlijk terug in de meeste gevallen.
Helemaal eens met tango verder.
Ik heb het nog zo kunnen regelen dat ik maar een half jaar vertraging had, want normaal gezien mag dat niet zomaar en moet je gewoon een jaar wachten tot een nieuwe stage. In dat halve jaar heb ik wel veel moeten lenen om te kunnen afstuderen, met als gevolg dat ik nu een schuld van €7000 heb.. IMANDRA schreef:Tango1979 schreef:Dit dus! Ik ben niet blij met mijn schuld. Ik zou er financieel nu veel beter voor staan als ik die schuld niet had gehad. Maar ik ben toch blij dat ik ben gaan studeren.
Maar hád je er financieel wel beter voorgestaan, als je kijkt naar je hele levensloop en niet dit huidige moment? Waarschijnlijk heb je dankzij je studie een bepaald niveau kunnen aantonen waar je weer veel profijt mee hebt. Papiertje an sich zegt misschien niet veel, maar feit dat je een bepaald niveau aankan wel. En daar heb je weer profijt van in je werk.
Tango1979 schreef:Ik krijg een beetje het gevoel alsof een aantal mensen denken dat je:
a. Zelf mag kiezen of en hoeveel je aflost. Dit is absoluut niet het geval. Je betaalt gewoon percentage X van je inkomen. Dit is niet optioneel. Als je een schuld hebt van 50K en je lost af in 35 jaar, dan kom je op iets van € 120,- per maand.
De enige reden om niet te hoeven aflossen, is als je dat niet kan! Dus met bijvoorbeeld een bijstanduitkering.
b. Dat je, als je het niet kan betalen, je dan maar niet moet gaan studeren. Nou fijn hoor, dan kunnen dus alleen de kids met 'rijke' ouders straks nog studeren. Nou fijn, dat zal goed zijn voor onze samenleving en economie. Meer verschil tussen rijk en arm, geen opties om 'boven je geboortepositie uit te stijgen'. Ja echt een super idee
c. Dat iedereen maar moet gaan werken naast zijn studie om niet in de schulden te komen. Want iedereen heeft natuurlijk dezelfde studiebelasting, kan evenveel uren draaien in de week etc etc
d. Dat als je leent, je geen enkel recht meer hebt om eens op een terrasje te gaan zitten, te gaan stappen, op vakantie te gaan. Dit mogen dus alleen de kids van 'rijkere' ouders of kids die met hun bijbaan eea kunnen financieren, want die lenen niet.
Fijne wereld joh, dat veroordelen van een ander. En ja TS ik vind jou ook behoorlijk veroordelend. Wil je gewoon een pluim dat jij het zo goed doet? Wil je mensen bewust maken van de nadelen van lenen? Als het het tweede is, dan zou ik er een stuk neutraler in gaan zitten, want met deze manier van communiceren ga je dat niet bereiken.
Chubby schreef:Wat ik nog wil toevoegen: er zijn 2 vrij recente topics ier op bokt. Eéntje gaat over de nadelige gevolgen op de woningmarkt wanneer je een hoge studieschuld hebt. De andere gaat over wat je wilde worden, wat je studeerde en wat je uiteindelijk voor werk doet. Interessant, echt.
Mijn ervaring is ook dat relatief weinig mensen echt binnen hun 'vakgebied' blijven werken. Voor heel veel goede banen heb je geen vaste studierichting nodig. En ik zie (gelukkig voor mezelf ook) om me heen dat veel werkgevers zelfs steeds minder hechten aan een papiertje: als je kunt laten zien dat je het niveau aan kunt en dat je gemotiveerd bent, kun je jezelf ook omhoog werken.
Zo'n over the top studie geeft helemaal geen garanties. Ook niet als je €50K schuld mee je eerste baantje in neemt.
dromertje2 schreef:Maar dat is het juist, ziet men het niet te rooskleurig in dat men in de lijn van studeren een job vind en dan nog met de loonsverwachtigen die men verwacht?
Kanzi schreef:Ik lees hier vaak dat mensen geen andere keuze hadden dan lenen voor hun studie.
Toch kan het anders, de universitaire opleidingen even buiten beschouwing gelaten.
Mijn ouders hadden weinig financiële ruimte, de studies die ik graag wilde doen waren allemaal particuliere opleidingen en die moest je helemaal zelf betalen.
Dat was voor mij uitgesloten, mijn ouders konden het niet betalen en ik zelf zag dat ook niet gebeuren dmv lenen. Dus heel bewust niet voor zo’n opleiding gekozen!
Ik ben toen maar de Pabo gaan doen, maar kwam er door de stages al snel achter dat dit qua werk helemaal niet bij me paste, dus met deze opleiding ben ik in het eerste jaar gestopt.
Wat ik wel wilde wist ik echt niet.
Ik besloot om een jaartje te gaan werken om daar goed over na te denken.
Na dat jaar wist ik in ieder geval wat ik niét wilde.![]()
Ik ben toen actief op zoek gegaan naar een werkend-leren opleiding, en heb die gevonden op de röntgenafdeling van het ziekenhuis.
Met het idee, dan heb ik in ieder geval een hbo papiertje op zak en kan ik daarna kijken wat ik dan ga doen.
Maar het werk bleek zo leuk dat ik het ruim 30 jaar heb gedaan.
Geen studieschuld en ook mijn extra opleiding post-hbo is door mijn werkgever betaald.
Het hebben van een studieschuld is niet altijd helemaal ‘ik had geen keuze’, want je kiest zelf voor een bepaalde studie. Je kan er ook voor kiezen om een andere studie in een ander pad te volgen toch?
Ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad.
Zo'n dooddoener dit.dromertje2 schreef:IMANDRA schreef:
Nee, maar zonder die lening had je de opleiding niet en had je dus niet in die functie/dat niveau kunnen werken. En waarschijnlijk dus ook niet op dat niveau kunnen verdienen. Die lening verdient zich letterlijk terug in de meeste gevallen.
Helemaal eens met tango verder.
Maar dat is het juist, ziet men het niet te rooskleurig in dat men in de lijn van studeren een job vind en dan nog met de loonsverwachtigen die men verwacht?
Joman schreef:Zo'n dooddoener dit.
Volgens mij zijn er twee keuzes als je gaat studeren: je kiest voor een studie die je leuk vindt/die bij je past. Of je kiest voor een studie met baanzekerheid en zekerheid van een hoog salaris, die je wellicht minder leuk vindt.
Hoewel optie 2 gemakkelijk is voor het afbetalen van je eventuele studieschuld en het leven van een luxueus leven, is het voor de meesten niet vol te houden iets te doen wat men minder leuk vindt. En dus kiezen de meesten voor optie 1. Uiteraard is een combinatie van 1 en 2 het mooist, maar of het haalbaar is?
Jouw keuze vind ik geen keuze. Werken en leren kan maar bij een bepaald aantal opleidingen en de meeste enkel hbo of mbo. Wo ben ik nog niet tegengekomen. Fijn dat het voor jou zo heeft uitgepakt, maar een keuze? Nee.
dromertje2 schreef:Op de hoogste bedragen verschil van 350 euro, wat zou dat verschil netto zijn, wetende dat het hoogste bedrag meer belast wordt en met aftrek van de maandelijkse lening bij het hoogste bedrag.Ik vind dat verschil wel meevallen, toch niet in verhouding wat je er voor moet lenen.