Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:49

TS, in hoeverre wordt er echt gekeken naar de wensen van de persoon die overleden is?
In de zin van; heeft het zin om bijvoorbeeld de wensen bij Monuta door te geven of wordt daar weinig mee gedaan over het algemeen? Het is best een werk en je moet goed nadenken over ieder detail (hoeft niet natuurlijk, doe ik wel ;) )
Ik hoor wel eens verhalen dat het totaal ‘mis’ gaat zeg maar. Met kleding keuze, make up ed.

xRaisin

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:58

Bedankt voor het delen van informatie over je beroep TS! Ik zou het zelf niet kunnen, maar gelukkig zijn er mensen zoals jij die het afscheid nemen van een naaste makkelijker maken!

Ik vind het super interessant om te lezen hoe dat allemaal te werk gaat!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:04

Jammer dat je het wilt sluiten, als zorgmedewerker op een gesloten PG afdeling, kom ik nog wel eens met de dood in aanraking. Ik vind het interessant wat er met het lichaam gebeurt, ieder lichaam reageert anders.

Binnenkort gaan we met een paar zorgmedewerkers uit ons team naar een uitvaartcentrum toe om nog meer informatie te krijgen wat er gebeurt met het lichaam, wat er gebeurt met opbaren etc. etc.

Je hebt altijd rotte appels ertussen zitten, sta erboven, jij doet je werk op jouw manier en hoe jij het leert en ervaart.

Heb alle foto's en filmpjes die door anderen en door jouw zijn geplaatst bekeken!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:08

Super jammer als het topic gesloten word ik heb echt met verbazing bepaalde zaken gelezen en er veel van geleerd.
Heb zelf ook nog wel een aantal vragen die ik had willen stellen en waarvan ik hoop dat TS ze alsnog zou willen beantwoorden:

- hoe ben je op dit beroep gekomen, je schrijft ergens dat je het in de praktijk en intern hebt mogen leren maar ik neem aan dat je als jongere niet hebt gedacht ik word later als ik groot ben thanatopraxeur?

- als familie van een overledenen niet tevreden is over de opbaring van een overledenen, komen jullie dan nog terug om bv Mack-up bij te werken of is eenmaal opgebaard het voor jullie klaar?

- is het mogelijk om zelf contact met jullie op te nemen of werken jullie altijd voor een tussenpersoon?

- is er een reden voor dat jullie altijd met zijn 2en werken?

- mogen familieleden bij jullie werkzaamheden aanwezig zijn of jullie helpen/ondersteunen of werken jullie altijd op jullie zelf en werken jullie dus altijd op een eigen locatie of soms ook bij mensen thuis?

Spoiler:
Ik vind de ondertoon van een aantal mensen in dit topic echt behoorlijk storend (lief dat nabster haar excuses aanbied en het topic wil verlaten, desondanks zijn er meerdere voor haar die al behoorlijk storend/betweterig en met een vervelende ondertoon reageren, dus ik hoop dat die mensen of hun toon kunnen aanpassen of zich willen terug trekken, zodat dit topic die voor vele erg interessant is gewoon open kan blijven)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:08

Misschien moeten we er vanuit gaan dat niemand hier opzettelijk storend wil zijn, maar dat het inherent is aan een digitale discussie dat opmerkingen verschillend kunnen worden geïnterpreteerd. En door de snelheid/veelheid van reacties kan er dan ook niet altijd direct op zo'n opmerking worden ingegaan.

Ik vind het wel jammer dat als mensen zich storen, ze niet eerst even checken hoe iemand iets bedoeld, maar direct overgaan tot het benoemen van mensen als "rotte appels" en dat ze het topic "verpesten". Communicatie komt van twee kanten, het is ook de verantwoordelijkheid van de ontvanger om te checken of hij de boodschap goed begrepen heeft. zeker digitaal.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:44

Een discussie over hoe je wel/niet zou moeten reageren is behoorlijk offtopic, misschien beter om die nu te laten voor wat 't is? :) Dan kan TS wellicht alsnog beslissen om te reageren op de inhoudelijke vragen.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:46

Hier ook een meelezer. Jammer dat je ermee stopt TS. Ik vond het ook een heel interessant topic en fijn dat je overal zo open en eerlijk antwoord op geeft. Bedankt voor het openen van dit topic.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:53

Jammer dat het topic een wending neemt. Ondanks dat ik het werk niet zou kunnen doen, vind ik het wel heel interessant om te lezen en heb ik er erg veel respect voor dat je dit doet, zeker naast een andere baan.
TS, als je nog wel antwoorden zou geven: ik ben best benieuwd hoe dit werk te doen is naast een baan bij de overheid. Kan je zo maar weg, zijn daar regelingen voor, o.i.d.? Ik kan me voorstellen dat een lichaam niet (altijd) kan wachten tot het einde van de werkdag.

Wat mij het meest intrigeerde was het glimlachen. Ik ben er vanochtend een beetje ingedoken, aangezien het me echt aantrok.
Ik kwam heel vaak de naam Susan J. Blackmore tegen als het om bijna-doodervaringen gaat en in één van haar publicaties vond ik het volgende:
Citaat:
Endorphins are released under stress (including both actual physical trauma and extreme fearsuch as the fear of dying).
They are known to block pain and to induce feelings of well-being, acceptance and even intense pleasure,
which might suggest they are responsible for the positive emotional tone of most Near-Death Experiences.

S.J. Blackmore (1996), Near Death Experiens, Journal of the royal society of medicine

Er staan best veel publicaties online van haar, voor als andere mensen het ook interessant vinden. Daar kan je dan ook echt letterlijk stukjes lezen van verschillende ervaringen. :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:10

Dani schreef:
Een discussie over hoe je wel/niet zou moeten reageren is behoorlijk offtopic, misschien beter om die nu te laten voor wat 't is? :) Dan kan TS wellicht alsnog beslissen om te reageren op de inhoudelijke vragen.

Niet erg off topic wanneer dit de reden voor een ts is om om een slotje te vragen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:16

Nikass schreef:
Dani schreef:

Niet erg off topic wanneer dit de reden voor een ts is om om een slotje te vragen.
Hier ben ik het wel mee eens. Natuurlijk blijft Bokt een (discussie)forum, waarin iedereen zijn/haar mening mag geven. Echter, als blijkt dat behoorlijk wat mensen zich 'storen' aan berichten/de toon van anderen (en nog niet eens enkel Nabster), dan lijkt het mij vrij duidelijk en dan ook niet offtopic.

Ontopic: Misschien wat luguber voor sommige mensen, maar persoonlijk heb ik weinig ervaring met de dood. Op een 2 buurvrouwen, 1 bonusopa en tante na ben ik nog niemand verloren *afkloppen* en ook weinig overleden personen gezien.

In Zwitserland is er een levenseindekliniek en meerdere mensen hebben besloten dit 'proces' vast te laten leggen op beeld. Sterker nog, bij iedereen moet dit, vanwege diverse wetten. Uiteraard hoeft dit niet online geplaatst te worden, enkele voorstanders doen dit wel en er staan meerdere uitzendingen online. Wat mij opviel is dat het, in vrijwel al de gevallen, een erg vredig en vaak zelfs ietwat humoristisch proces is. Erg persoonlijk en inderdaad zag ik meermaals de 'lach' terug op het gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:31

Ik kwam het topic gisteren bij toeval tegen en de titel maakte me nieuwsgierig, eigenlijk heb ik sindsdien nagedacht of ik nog een vraag had maar eigenlijk niet.
TS ik wil je wel bedanken voor je openheid hierover want ik vind het oprecht heel interessant maar ook mooi hoe je over je werk verteld. Het een en ander bezorgde mij ook de kriebels maar ik ben wel blij dat je het verteld want ook voor mij werpt het een andere blik op de dood maar ook bijvoorbeeld op je omschrijving over overleden mensen die glimlachen.
Mijn beide oma's glimlachten en via mijn tante die er bij was toen mijn oma overleed (oké ze was in de keuken en oma in de woonkamer, maar toch) die hoorde mijn oma nog Mama zeggen/roepen en daarna blies ze haar laatste adem uit.
Ik denk dus zeker dat er een waarheid kan zitten achter wat je zei over het witte licht waar overleden familie etc dan staat te wachten, als ik het goed citeer.

Ik heb met plezier, voor zover je zo'n onderwerp plezierig kan noemen, mee gelezen, vind het heel jammer dat je stopt maar begrijp je wel. Heb me zelf ook in moeten houden om van bepaalde betweterige reacties niks te zeggen. Als je het toch allemaal zo goed weet maak zelf je topic er over maar ga niet iemand die er over verteld continu verbeteren etc.. Heel vervelend, dus ik snap je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:48

Ik was nog wel nieuwsgierig naar hoe het gaat met dikke mensen
Komt dat vaker voor nu
Heb je daar aangepaste kisten voor en brancards
En kun je die wel met 2 mensen tillen

Ik zou het werk denk ik wel kunnen doen
Doodgaan hoort bij het leven. Ik kan alleen niet zo goed tegen dingen met ogen :o dus daar zou ik me overheen moeten zetten

Dat glimlachen is een mooi verhaal. Ik hoop dat het waar is <3 Tenslotte wil iedereen graag zijn dierbaren terugzien
Ik ben alleen vrij nuchter dus denk dat er een wetenschappelijke verklaring voor is zoals die endorfines. Aan de andere kant is een ziel een ongrijpbaar iets dus zou je denken dat er meer moet zijn

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:48

Los van het feit of TS nog wel of niet meer gaat reageren wil ik toch kwijt dat ik dit een erg prettig topic vind. Er is ruimte om dingen bespreekbaar te maken waar normaal gesproken toch moeilijk over gepraat wordt. En áls daar al ruimte voor is, dan is dit toch vaak op een krampachtige manier.

Het onderwerp intrigeert me enorm maar ik zou zelf niet in deze sector kunnen werken. Ik ben hier veel te emotioneel voor aangelegd en zou mezelf vreselijk opnaaien. Zo vond ik het al heel spannend om bij mijn overleden oma de knopen van haar blouse dicht te maken. Toch wilde ik dat graag doen om op deze manier ook een klein aandeel te leveren aan het afleggen en opbaren. Dat ik tot overmaat van ramp de knoopjes scheef had dichtgemaakt hebben we het maar niet over. :=

Enfin, TS, ik wil je wel bedanken voor dit topic en de manier waarop je uitgebreid hebt geantwoord op alle vragen. Het is een prachtig onderwerp, ondanks de aanleiding en het feit dat het lang niet altijd over "mooie" sterfgevallen gaat.
Eerder in dit topic werd al gesproken over de dankbaarheid van het beroep. Ik vind het mooi dat je op deze manier nog een laatste eer aan de mensen kunt bewijzen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:52

Wat de wetenschappelijke verklaring voor de glimlach en bv "mamma" zeggen is is maakt me eigenlijk niet uit, het stelt mij eigenlijk wel beetje gerust om dit soort dingen te lezen. Ik kan bij vlagen best bang zijn voor doodgaan, niet voor "het er niet meer zijn" maar wel voor het moment en hoe het voelt omdat niemand je dat kan vertellen.
Interessant topic. Wist al e.e.a via nichtje wat begrafenisondernemer is. Hang altijd aan haar lippen :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:57

Ik hoop dat dit topic open blijft en TS nog gaat reageren. Ontzettend interessant!

TS, heb je weleens iets "bovennatuurlijks/onverklaarbaars" meegemaakt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:59

Captain schreef:
Ik hoop dat dit topic open blijft en TS nog gaat reageren. Ontzettend interessant!

TS, heb je weleens iets "bovennatuurlijks/onverklaarbaars" meegemaakt?

Ben ik ook benieuwd naar. Maar ik las alleen iets over stuiptrekken of bewegingen. Ik zou me rot schrikken als ik ineens iets zag bewegen. Soms hoor je weleens dat mensen in een mortuarium toch nog bleken te leven, brrrr.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:55

Oh wat jammer, ik vind het ook interessant, had nog een vraag met betrekking van iemand ( 2 iemanden ) die hier een dorpje verderop onder de trein zijn gekomen en waarvan ik een verhaal had gehoord over het opbaren door een direct familie lid ( schoot me vandaag ineens te binnen )

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:23

Ik vond het ook een erg interessant topic, al snap ik wel waarom TS een beetje gek werd van sommige reacties.. Vertel je wat over je werk, weten anderen het allemaal beter. _O- Open dan lekker zelf een topic als je allemaal zo goed weet hoe het zit.

Ik zou het leuk vinden als je nog wat vragen wilde beantwoorden TS :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:24

Ja is ook zo hoor, zij vertelt haar werk en een ander weet HAAR werk beter

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:28

Zullen we die discussie laten voor wat het is? Beetje mosterd, mensen.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:41

Wat vreselijk jammer dat dit soort mensen die iets toevoegen aan de maatschappij. Het forum gaat verlaten omdat andere mensen het persé beter moeten weten. TS ik hoop dat je alsnog wilt reageren op de gestelde vragen? Want ik vind het erg leerzaam.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:50

Jammer, ik was een stille meelezer, ik vond het zeer interssant.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:37

Offline schreef:
Suzanne F. schreef:
Respect voor jou, ik zou het niet kunnen hoor.
‘Moeten’ overledenen altijd worden opgeknapt? Of worden ze ook weleens puur natuur in de kist gelegd? Mag je dat kiezen?

Dat durf ik niet te zeggen....

Dat kan ik wel zeggen.

Ik werk in een verpleeghuis.. en (op een andere afdeling) woonde mijn oma.
Het was vooraf al afgesproken dat ik haar zou afleggen en dit heb ik samen met mijn zus gedaan.
Mijn oma is (met natuurlijke glimlach zoals hier eerder is benoemd) puur natuur in de kist gegaan.
Kisten hebben mijn zus en ik ook gedaan

Zou het zo weer doen.. was echt heel mooi

Ps. Ik zie nu wat voor wending het topic heeft gekregen . Heel erg jammer.

Ts ik hoop dat je toch weer zou willen reageren want er zijn nog veel vragen gesteld

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:54

Puur natuur als in naakt?

Tja waarom niet, zo word je tenslotte ook geboren. Mooi idee eigenlijk wel :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:03

Onali schreef:
Puur natuur als in naakt?

Tja waarom niet, zo word je tenslotte ook geboren. Mooi idee eigenlijk wel :j

Nee zonder make up.