Motivatie topic; studeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:02

Ik heb net - eindelijk - resultaat gekregen op de laatste opdracht die ik voor een vak moest maken. De opdracht vond ik zeer weinig motiverend om heel eerlijk te zijn (het hele vak eigenlijk), dus ik was blij toen de opdracht af was en ingeleverd kon worden. Ik ben gelukkig met een mooi cijfer geslaagd voor het vak en weet dus al zeker dat ik voor dat deel van de opleiding (wat ik het meest vervelend vond) geslaagd ben, joepie!
Veel succes voor iedereen die nog moet blokken!!

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:39

Gefeliciteerd! :D altijd fijn als je ergens vanaf bent wat je niet leuk vindt.

Ik heb gisteren goed gewerkt in principe maar vervelend dat er nergens uitwerkingen zijn. Dan kan ik niet leren van de opdrachten die ik niet snap :( Vandaag nog niet begonnen, oeps.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:08

Vandaag dat examen gedaan waarvoor ik het zo moeilijk had.. Zal een nipt verhaal worden denk ik. Hopelijk ben ik er net door! Bedankt voor jullie tips!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:22

Ik heb het hele weekend geen zak uitgevoerd en zit nu al een uur zin te maken om met het voorbereiden van mijn labjournaal te beginnen. Moet eigenlijk nog een nieuw schrift daarvoor aanschaffen, maar denk dat ik dat morgen maar ga doen. Nu even een kopje thee zetten en beginnen met het uittypen van de stukken zodat het morgen alleen nog maar overgeschreven hoeft te worden in het schrift.

Ik heb echt ontzettend veel motivatie voor andere dingen en zodra ik bezig moet gaan met school is alles verdwenen als sneeuw voor de zon :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:50

Ik ben best lekker op weg!
Ik heb een verslag wat uit 3 hoofdstukken bestaat, waarvan ik het grootste hoofdstuk nu bijna af heb.
het is wel heel theoretisch, dus wel hoofd er bij, maar wetende dat het grote stuk bijna af is, is wel lekker :).

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:03

Ik moet dus zo'n labjournaal schrijven over 2 experimenten die ik as vrijdag mag uitvoeren. Labjournaal schrijven vind ik alleen zo verschrikkelijk stom omdat het gewoon zo uitgebreid moet. Ben al lang blij dat het niet van te voren nagekeken hoeft te worden, maar het is zo'n pokkewerk :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:04

Het klinkt ook een beetje saai als ik eerlijk ben :=.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:08

Es_ther schreef:
Het klinkt ook een beetje saai als ik eerlijk ben :=.

Het is ook verschrikkelijk saai. Je bent bijna langer bezig met dat labjournaal voorbereiden en afschrijven dan dat je bezig bent met het experiment zelf. Het feit dat het met de hand geschreven moet worden is ook echt een dingetje. Ik schrijf dus ontzettend traag en waar anderen dit in een uurtje schrijven, doe ik er gerust 4 uur over. Zal even voor de grap de beschrijving voor het schrijven van de inleiding hier neerzetten:

Citaat:
ad 3. Inleiding.
De inleiding beschrijft het principe van het experiment en bevat alleen informatie die van direct belang is voor het uitvoeren van de proeven (dus niet het verhaal uit de inleiding van het experiment overschrijven). Waar nodig dient ook een reactievergelijking te worden vermeld. Het is niet de bedoeling om informatie uit de literatuur letterlijk over te schrijven, maar vertel het in eigen woorden. Vermeld altijd de gebruikte informatie bron.

Aandachtspunten:
 Wat gebeurt er precies? (gedachten experiment)
 Welke structuurformules hebben de stoffen die je gaat bepalen?
 Welke reactie(s) treden er op?
 Welke reagentia worden er gebruikt en wat is hun functie? Hoe reageren deze?
 Wat zijn de omslagtrajecten van indicatoren die gebruikt worden?
 Welke techniek of apparatuur ga je gebruiken?
 Wat is het werkingsprincipe van deze techniek/apparatuur?
 Wat verwacht je dat het experiment oplevert (hypothese)?
 Welke grafieken verwacht je te gaan maken bij het uitwerken van de resultaten? Kan je deze toelichten?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:11

Ik vind labjournals schrijven heerlijk! Super simpel. Straightforward, omdat je alles heel droog moet opschrijven. En dat is nodig als je pas 3 jaar later het manuscript schrijft... (Zo frustrerend, ik heb mijn journal in Finland in het lab achter moeten laten. Okee, ik schrijf de materiaal en methoden niet, maar toch, ik had af en toe best er in willen kijken, omdat hier ALLES in staat)

Vandaag een manuscript terug gekregen, en ik denk dat het me wel moet lukken die binnen een week opnieuw in te sturen naar het tijdschrift. Jeej! Dan is hoofdstuk 2 ook helemaal af.

Woensdag hoofdstuk 3 insturen.

En vandaag (toch meer werk dan ik dacht) het huidige hoofdstuk naar de co-auteurs sturen. Ik ben zowaar vandaag vroeg opgestaan! Forest gebruiken motiveert mij gewoon om nog weer een paar uur extra te werken. Ik wil dat bos gewoon vol hebben, haha.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:18

Goed bezig zeg!

Ik weet zeg maar nu ook niet zo goed of ik 1 journaal moet schrijven of twee. Het is in principe 1 experiment met 2 verschillende methoden. We moeten DNA isoleren uit ons eigen wangslijmvlies op 2 verschillende manieren, maar hier moet je uiteindelijk de zuiverheid van het DNA van bepalen en en dus in feite ook welke methode een meer zuivere DNA isolatie oplevert.
Aan de ene kant denk ik beide methoden scheiden, maar aan de andere kant moeten ze met elkaar vergeleken worden en zou je denken dat alles in 1 journaal moet.

Heb dus al 3 keer mijn doel aangepast omdat ik blijf twijfelen wat te doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:27

Ik zit nu redelijk goed op schema, alleen heb ik tijd teveel, waardoor ik een beetje ga lanterfanteren. :') En dat is jammer, want ik kan veel meer doen dan wat ik nu al doe, maar ik doe t niet en stel t uit waardoor ik weer stress krijg enzo. Super handig _O- Maar mijn uitstelgedrag en motivatie om aan het werk te zijn, zijn al redelijk ok op het moment.
Oh en t werkt ook niet mee dat er een kat keihard naast je ligt te chillen :')

Afbeelding

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:41

taartjee schreef:
Goed bezig zeg!

Ik weet zeg maar nu ook niet zo goed of ik 1 journaal moet schrijven of twee. Het is in principe 1 experiment met 2 verschillende methoden. We moeten DNA isoleren uit ons eigen wangslijmvlies op 2 verschillende manieren, maar hier moet je uiteindelijk de zuiverheid van het DNA van bepalen en en dus in feite ook welke methode een meer zuivere DNA isolatie oplevert.
Aan de ene kant denk ik beide methoden scheiden, maar aan de andere kant moeten ze met elkaar vergeleken worden en zou je denken dat alles in 1 journaal moet.

In 1 journal! In bijna alle labo's worden persoonlijke journals chronologisch bijgehouden. Als je per ongeluk iets van methode 1 verkeerd gebruikt in methode 2 kan je dat chronologisch dus terugvinden. Als je het apart houdt, kan je bijna niet achter mogelijke verwisselingen komen. Mijn ervaring is ook dat er vrij duidelijke richtlijnen zijn via de opleiding/cursus.

Wat ik doe is veel ruimte vrij laten. Eigenlijk heb ik een zelfde structuur in mijn aantekeningen boekje bijgehouden. Twee strepen onder een kopje betekent welk onderwerp het is (LM/Leaf miner = een bepaald hoofdstuk, TD/ Top Down is weer een ander hoofdstuk, Group Meeting is voor onze 3-wekelijkse besprekingen), een streep eronder is dus een subkopje. Maar dan staat er steeds boven welk onderwerp het is.
Hoop dat je dit volgt. _O-

Afbeelding

Zo. Taart gegeten (verjaardag van iemand) en nu weer aan de slag!

En katten zijn zooo slecht voor je motivatie! <3

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:56

Konijnen ookk haha!
Er hipt telkens wat voor mijn voetjes :') .

Maar.. Mijn 3e casus is af *\o/* .
Nu nog 3 huiswerkopdrachten en een reflectie en dan is mijn verslag ook af.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:06

JewEmm schreef:
In 1 journal! In bijna alle labo's worden persoonlijke journals chronologisch bijgehouden. Als je per ongeluk iets van methode 1 verkeerd gebruikt in methode 2 kan je dat chronologisch dus terugvinden. Als je het apart houdt, kan je bijna niet achter mogelijke verwisselingen komen. Mijn ervaring is ook dat er vrij duidelijke richtlijnen zijn via de opleiding/cursus.

Wat ik doe is veel ruimte vrij laten. Eigenlijk heb ik een zelfde structuur in mijn aantekeningen boekje bijgehouden. Twee strepen onder een kopje betekent welk onderwerp het is (LM/Leaf miner = een bepaald hoofdstuk, TD/ Top Down is weer een ander hoofdstuk, Group Meeting is voor onze 3-wekelijkse besprekingen), een streep eronder is dus een subkopje. Maar dan staat er steeds boven welk onderwerp het is.
Hoop dat je dit volgt. _O-

[ [url=m/xu2jII.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo. Taart gegeten (verjaardag van iemand) en nu weer aan de slag!

En katten zijn zooo slecht voor je motivatie! <3

Ik heb inderdaad wel een richtlijn, mag bijvoorbeeld alleen op de rechterpagina schrijven voor de voorbereidingen en links gebruiken voor aanpassingen, verbeteringen etc. Ik gebruik in het schrijven ook 2 kleuren pennen zodat ik het voor mezelf ook duidelijk kan houden :P
Maar ik heb er zeker iets aan! Thanks :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:46

JewEmm, wat een prachtig overzichtelijk journal +:)+
Ik neem dat als voorbeeld voor mijn eigen journals, zie ik het goed dat je punten hebt afgevinkt als ze verwerkt zijn (neem ik aan)?

Hier vandaag zonder moeite heerlijk gestudeerd, totdat het licht zo slecht werd dat ik haast niet meer kon lezen. Had toen ook ruim 4 uur gestudeerd op een voor mij lastig stukje (redox-reacties), dus vond het best :D

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:55

Dit is mijn notitieboekje. Ik doe op dit moment geen lab- of veldwerk, maar zit vooral te analyseren en te schrijven. En ja, ik maak heeeeel veel to do lijstjes. Per week in wat grotere stappen, en voor sommige grotere stappen in een hoop kleintjes (zoals op de foto).
En tja, je moet wat als je handschrift dramatisch is _O-

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:10

JewEmm schreef:
Ik vind labjournals schrijven heerlijk! Super simpel. Straightforward, omdat je alles heel droog moet opschrijven. En dat is nodig als je pas 3 jaar later het manuscript schrijft... (Zo frustrerend, ik heb mijn journal in Finland in het lab achter moeten laten. Okee, ik schrijf de materiaal en methoden niet, maar toch, ik had af en toe best er in willen kijken, omdat hier ALLES in staat)

Vandaag een manuscript terug gekregen, en ik denk dat het me wel moet lukken die binnen een week opnieuw in te sturen naar het tijdschrift. Jeej! Dan is hoofdstuk 2 ook helemaal af.

Woensdag hoofdstuk 3 insturen.

En vandaag (toch meer werk dan ik dacht) het huidige hoofdstuk naar de co-auteurs sturen. Ik ben zowaar vandaag vroeg opgestaan! Forest gebruiken motiveert mij gewoon om nog weer een paar uur extra te werken. Ik wil dat bos gewoon vol hebben, haha.

Haha hier helemaal mee eens, ik mis het schrijven van een labjournaal gewoon. Was er vaak ook lang mee bezig, maar loonde gewoon altijd als je achteraf nog alles goed kon teruglezen.

Ik volg op dit moment 3 extra vakken naast mijn minor en merk dat het eigenlijk iets te veel is, maar ik ben bijna klaar met alles dus ga nu ook niets meer laten vallen. Heb donderdag twee verslagen die af moeten en moet me voorbereiden voor de colleges van as. vrijdag, dus ik ben nu onderweg naar de bieb. College begint pas om 11:45 dus daar even volledig de focus op studie. Ik vind het zo chill om in de bieb te zitten trouwens, veel meer rust en concentratie!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:42

Ik vond labjournaals ook altijd verschrikkelijk.. Nu op stage doe ik het wel graag. Maar ik hoef dan ook niet meer zulke ellendig lange protocollen op te schrijven :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:57

JewEmm schreef:
Dit is mijn notitieboekje. Ik doe op dit moment geen lab- of veldwerk, maar zit vooral te analyseren en te schrijven. En ja, ik maak heeeeel veel to do lijstjes. Per week in wat grotere stappen, en voor sommige grotere stappen in een hoop kleintjes (zoals op de foto).
En tja, je moet wat als je handschrift dramatisch is _O-

Ik heb geen dramatisch handschrift, maar ik heb altijd moeite met dingen zo geordend op papier te krijgen. Hele verslagen schrijf ik in m'n hoofd, en als het daar bijna af is kruip ik achter de pc om alles in één ruk uit te typen. Dan even laten bezinken en de dag later met inderdaad m'n notities erbij de laatste dingen nog aanvullen en/of beter verwoorden.

Probleem is alleen dat dit niet altijd de beste manier is als de verslagen groter worden :')
En dan lijkt een notitieboekje ingedeeld zoals jij doet wel een mooi voorbeeld :j Morgen maar eens een mooi boekje ervoor aanschaffen, en dan maar gewoon gaan gebruiken/oefenen ermee.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:14

Hoe gaat het leren bij jullie? :)

Ik had gisteren mijn eerste tentamen, marketing... Dacht dat ik het echt goed kende maar toets viel toch wel een beetje tegen.. Moet 27 vragen goed hebben van de 40, ik ben benieuwd. :=

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:20

Zo vandaag maar weer aan de slag, iets later op start positie dan bedoeld. Dus nu maar even extra hard aan de slag.

Wel een meevaller dacht 3-4 middagen aan een bepaalde opdracht te moeten werken, maar die gaat waarschijnlijk vanmiddag na 2 middagen al af zijn, kunnen we mooi verder met de volgende opdracht. En zodra die opdrachten klaar zijn kan ik lekker leren voor het vak wat ik waarschijnlijk niet, maar hopelijk toch nog wel ga halen haha.

Chocoladeijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:10

Ik heb een hekel aan labjournaals schrijven, er moeten hier ook altijd hele verhalen in dat ding staan en ik vergeet altijd iets :o , en dan is het vervelend dat het met de hand geschreven is ipv getypt, kan het niet zo makkelijk ertussen zetten. Maar hopelijk ben ik er over 2 weken mee klaar voor de komende paar maanden :):)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:28

Hier juist goed op tijd begonnen, 8 uur zat ik op school aan m’n tentamenstof, nu eventjes pauze voor mezelf en dan door tot iets over 2, daarna heb ik een afspraak, probeer vanavond nog wat verder te gaan met de studie... heb een lijstje met wat dingetjes die ik thuis wil doen...

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:34

Siamsmeesje schreef:
Ik heb geen dramatisch handschrift, maar ik heb altijd moeite met dingen zo geordend op papier te krijgen. Hele verslagen schrijf ik in m'n hoofd, en als het daar bijna af is kruip ik achter de pc om alles in één ruk uit te typen. Dan even laten bezinken en de dag later met inderdaad m'n notities erbij de laatste dingen nog aanvullen en/of beter verwoorden.

Probleem is alleen dat dit niet altijd de beste manier is als de verslagen groter worden :')
En dan lijkt een notitieboekje ingedeeld zoals jij doet wel een mooi voorbeeld :j Morgen maar eens een mooi boekje ervoor aanschaffen, en dan maar gewoon gaan gebruiken/oefenen ermee.

Heb even een stukje uit jouw bericht dikgedrukt. Ik had ook altijd moeite met dingen geordend op papier te krijgen en dan niet alleen wat betreft verslagen. Ik had echt 10 boekjes waar ik dingen in kon schrijven, to do lijstjes, gedachtenkronkels, planning.
Heb sinds een maandje een uitwisbaar, zelf samen te stellen "notebook". Heb nu letterlijk alles bij elkaar zitten: weekplanner, tijdplanner, maandplanner en jaarplanner; lijntjes, ruitjes en blanco blaadje; grote to do lijstjes, kleine to do lijstjes, projectplanner en gecategoriseerde to do lijstjes.

Ik kan zeg maar heel goed plannen, alleen aan de planning houden is zeg maar een groot dingetje. Merk nu, sinds ik dit boekje gebruik dat ik veel meer overzicht heb. Kan opschrijven wat ik moet doen, dat weer onderverdelen in dingen en zo mijn planning er op aan passen. Vaak krijg ik mijn planning nog niet af en ga ik wat anders doen dan ik had bedacht, maar uiteindelijk aan het einde van de week is vrijwel al het belangrijke gedaan.
Gebruik dit boekje ook voor aantekeningen op school, sla het vervolgens op in een app op m'n telefoon en zo kan ik altijd bij mijn notities :D

Ik had vandaag het plan mijn labjournaal af te schrijven, maar moet daarvoor eerst nog even naar het dorp. Moet ook toegeven dat ik vandaag vrij weinig zin heb in het schrijven van het labjournaal dus ik ga zo maar beginnen met het samenvatten van de stof die ik voor wetgeving moet leren. Heb momenteel ook wat dingen in mijn omgeving die mooi op het vak van toepassing zijn, dus ik hoop zo ook nog wat dingen te leren die ik daar eventueel voor kan gebruiken.

Dus zo eerst even opzoeken en opschrijven wat ik allemaal precies moet leren voor wetgeving, ga ik daar vast mee beginnen. Dan straks rond een uurtje of 3 pauze en eventjes een stukje wandelen en boodschappen doen, om rond 4 uur weer aan de slag te gaan. Dan maar even kijken hoe het met mijn zin staat om verder te gaan met het labjournaal :P

Hoe doen jullie dat eigenlijk met plannen? Maken jullie echt een duidelijke planning van dag tot dag of meer een weekplanning en waar je dan per dag bekijkt wat je wil gaan doen? Ik ben in mijn planning vaak veel te enthousiast en prop alles voor een hele week dan in 2 dagen omdat ik denk dat dat wel lukt :+

Ik ga lekker aan de slag!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:29

Zo, anderhalf uur gewerkt aan het samenvatten en heb 7 pagina's samengevat tot anderhalf A4-tje in word. Het nadeel van Wetgeving zijn de vele, vele begrippen en termen die allemaal van belang zijn dus het is lekker zoeken naar de meest duidelijke betekenis. En dan al die verrekte wetboeken :')

Ga nu even pauze houden, stukje wandelen en wat boodschappen doen en dan weer aan de slag!