Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:54

Het is wel waar wat Joman zegt, vooral in de rechten/ecomomie/management branche is zoveel concurrentie dat dingen als een actief studentenleven zwaar meespelen. Ook een beetje vriendjespolitiek, want als jij bij vereniging Gladjakker&Co hebt gezeten en de baas van het bedrijf ook dan zijn dat wel streepjes voor. De echte studentenverenigingen zijn echt een wereld apart.
Nu zit ik (gelukkig) in Nijmegen waar dat niet zo speelt, heb ik ook helemaal geen tijd voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:55

proven02 schreef:
@ilse ik vind het normaal dat je een hoge studieschuld kan hebben die hoger is bij wo studenten. En snap ook de redenen die worden gegeven, maar sommige dingen die worden gezegd denk ik inderdaad ook vergroot je referentiekader eens. Van joman trouwens niet van jou hoor. Heb het idee dat hij al zijn bevindingen baseert op 20 collegas en zichzelf.

Nee hoor :) Helemaal niet zelfs. Zou ook raar zijn als ik alleen maar naar collega's zou kijken. Want wij verdienen hetzelfde in de jaarlaag.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:57

Ilse_123 schreef:
Het is wel waar wat Joman zegt, vooral in de rechten/ecomomie/management branche is zoveel concurrentie dat dingen als een actief studentenleven zwaar meespelen. Ook een beetje vriendjespolitiek, want als jij bij vereniging Gladjakker&Co hebt gezeten en de baas van het bedrijf ook dan zijn dat wel streepjes voor. De echte studentenverenigingen zijn echt een wereld apart.
Nu zit ik (gelukkig) in Nijmegen waar dat niet zo speelt, heb ik ook helemaal geen tijd voor.

Maar dat betekend toch niet meteen dat MBO en HBO geen studeren is? Want dat is waar veel mensen in het topic over vallen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:59

Joman. Ik snap denk ik echt wel wat je bedoeld nu, echter schrijf je het denk ik in de eerste post én hele onhandig neer én heb je (denk ik inderdaad) ook niet veel meer gezien dan de universitaire wereld.

Ik doe hbo (en volgend jaar wo) maar heb juist wel dat hele actieve studentenleven. Zit bij een studentenvereniging en ga volgend jaar bestuur doen. Maar heb er bewust voor gekozen niet op kamers te gaan om geld te besparen, ookal had het me wel erg leuk geleken. Ik heb nu wel een groot netwerk en ben van mezelf al erg zelfstandig. Als ik tijdens een sollicitatie ooit die vraag zal krijgen, dan weet ik me denk ik best goed te presenteren over dat stukje. Want dat is ook wel waar het op kamers wonen om draait toch? Dat stukje zelfstandigheid. Net zoals dat het goed staat om een tijdje naar het buitenland te gaan.

Daarnaast merk ik dat je veel in je eigen omgeving kijkt, waar blijkbaar een startsalaris van 55 k heel normaal/gemiddeld is. Dat kan, maar zoals jij in je eerste post aangaf, namelijk dat dit een gemiddeld startsalaris is voor wo, dat klopt gewoon echt niet. Een baan zoals je eerder aangaf (waar je het op baseerde) bij het bankwezen of grote advocatenkantoren, etc. is ook niet de typische gemiddelde baan voor een net universitair afgestudeerde. Ik ga zelf volgend jaar rechten doen en weet goed dat er rijen sollicitanten zijn voor die grote advocatenkantoren waar inderdaad ook veel betaald wordt. De gemiddelde persoon komt daar dus al niet binnen.

Het valt me dus al met al op dat jouw post vooral op je eigen omgeving en ervaringen gebaseerd is, maar dat je het presenteert als algemeen/gemiddeld van.. en dat klopt niet. Vandaar de opmerking dat je je eigen referentiekader zou moeten uitbreiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:04

snuffie123 schreef:
Joman. Ik snap denk ik echt wel wat je bedoeld nu, echter schrijf je het denk ik in de eerste post én hele onhandig neer én heb je (denk ik inderdaad) ook niet veel meer gezien dan de universitaire wereld.

Ik doe hbo (en volgend jaar wo) maar heb juist wel dat hele actieve studentenleven. Zit bij een studentenvereniging en ga volgend jaar bestuur doen. Maar heb er bewust voor gekozen niet op kamers te gaan om geld te besparen, ookal had het me wel erg leuk geleken. Ik heb nu wel een groot netwerk en ben van mezelf al erg zelfstandig. Als ik tijdens een sollicitatie ooit die vraag zal krijgen, dan weet ik me denk ik best goed te presenteren over dat stukje. Want dat is ook wel waar het op kamers wonen om draait toch? Dat stukje zelfstandigheid. Net zoals dat het goed staat om een tijdje naar het buitenland te gaan.

Daarnaast merk ik dat je veel in je eigen omgeving kijkt, waar blijkbaar een startsalaris van 55 k heel normaal/gemiddeld is. Dat kan, maar zoals jij in je eerste post aangaf, namelijk dat dit een gemiddeld startsalaris is voor wo, dat klopt gewoon echt niet. Een baan zoals je eerder aangaf (waar je het op baseerde) bij het bankwezen of grote advocatenkantoren, etc. is ook niet de typische gemiddelde baan voor een net universitair afgestudeerde. Ik ga zelf volgend jaar rechten doen en weet goed dat er rijen sollicitanten zijn voor die grote advocatenkantoren waar inderdaad ook veel betaald wordt. De gemiddelde persoon komt daar dus al niet binnen.

Het valt me dus al met al op dat jouw post vooral op je eigen omgeving en ervaringen gebaseerd is, maar dat je het presenteert als algemeen/gemiddeld van.. en dat klopt niet. Vandaar de opmerking dat je je eigen referentiekader zou moeten uitbreiden.

Met mijn post (een knuppel in het hoenderhok zoals ik al zei), weerspiegel ik gewoon het kneuterige van wat hier steeds beschreven werd. Iedereen valt erover, terwijl er veelal hetzelfde wordt gegaan ten opzichte van mensen met een hoge studieschuld. Namelijk, neerbuigend.

Tja. Heel eerlijk; met een hbo achtergrond zal het moeilijk worden om bij de grote kantoren binnen te komen. Maar niet onmogelijk. Als de wil er is, en je ziet jezelf daar werken, kun je daarvoor gaan.
En inderdaad mijn omgeving werkt bij die kantoren en die bedrijven. Dus dat is mijn referentiekader.

Overigens is die 55k startsalaris ook niet zaligmakend. Je werkt dan wel 55/60 uur in de week.
Het is maar net wat je wil en waar je voor kiest. En juist daarom is een hoge studieschuld vaak prima te verklaren. Maargoed, niemand in dit topic wil daaraan klaarblijkelijk.

En wie heeft het over gemiddeld? Als je gemiddeld wil zijn, tja dan is een hele hoge studieschuld niet handig. Ik heb het hier niet over de gemiddelde student, maar over de student die flink leent om uit te kunnen blinken en om zichzelf te kunnen onderscheiden van de rest.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:06

Steeph schreef:
Ilse_123 schreef:

Maar dat betekend toch niet meteen dat MBO en HBO geen studeren is? Want dat is waar veel mensen in het topic over vallen.

Nee precies, maar dat was 'vroegah' wel. En niet eens zo lang geleden, aangezien mbo volgend jaar pas studeren wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:08

Steeph schreef:
Ilse_123 schreef:

Dat is van oudsher gewoon zo. Het is toch niet voor niets dat mbo'ers pas vanaf 2020/2021 zichzelf student mogen noemen? En dat nu dus officieel nog niet zijn?
Dat is niet zo omdat ik vind dat ze geen student mogen heten maar dat zijn ze gewoon niet. Google maar!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:09

Aha ik begrijp het nu ook meer. Het kwam inderdaad over alsof het over de algemeen/gemiddelde wo student ging terwijl het enkele kantoren/bedrijven betreft en de enkeling die zo uitblinkt dat doe daar komt te werken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:12

Ben blij dat ik niet echt aan het studeren ben, want nee ik wil niet op kamers en geen actief studenten leven bij een vereniging. Ik hoef ook niet vriendjes te zijn met pietje om een baan te krijgen en tussen allemaal andere mensen zitten die dit allemaal wel willen.
Ik zou al helemaal geen 60.000 schuld hoeven hebben.
Als je passie bij dat vak ligt moet je het zeker doen maar het maakt je bij voorbaat niet beter dan de rest.

Ik vind het heel normaal dat mensen dit hele hoge schulden vinden want dat is het ook, of je het makkelijk kan terug betalen of niet. Veel geld is veel geld

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:13

Joman schreef:
Delphi schreef:
Ilse123, het is vooral de toon die de muziek maakt. Ik vind jouw post totaal niet neerbuigend overkomen, terwijl ik dat wel vind bij de post van Joman door de toon.

Ik ben iemand die er inderdaad van stond te kijken dat er zoveel mensen zijn met een schuld van 50.000 of hoger. Ik vind dat bizar hoog. Dat betekend niet dat ik per definitie vind dat die student met die lening er een potje van heeft gemaakt. Helemaal niet zelfs. Ik snap dat de studiebelasting hoog is en ernaast werken niet of amper mogelijk is. Het is meer dat ik mij verbaas dat studeren soms zo duur is. En dat studenten veelal zelf hun studie en vaste lasten moeten bekostigen, zonder dat ouders (grotendeels) bijspringen.

Ik ben zelf iemand met 0,0 aan schulden en het lijkt mij verschrikkelijk om schulden te hebben. Natuurlijk is studeren een investering in de toekomst, maar ik vind dat sommige er erg luchtig over doen/denken. Mij zou het naar mijn keel grijpen als ik een studieschuld heb van 60.000, ook omdat het gevolgen heeft voor je hypotheek als je dit eerlijk aangeeft. En als je dan een partner tegenkomt met ook zo'n studieschuld, kun je gewoon meer dan een ton aflossen.

Als je als tweeverdieners begint met een gecombineerd jaarsalaris van 100.000€ plus, dan is die 60.000€ toch helemaal niet interessant? En overigens ook weinig relevant voor de hypotheek tenzij je meteen een huis van 600.000€ wil kopen.

Een studieschuld kan een keuze zijn.

Ik vind het echt naar voor mensen met een studieschuld om te lezen dat jij het zo bizar hoog vindt en dat het je naar de keel zou grijpen. Dat vind ik dus weer niet normaal en neerbuigend overkomen.

Als je inderdaad samen een jaarinkomen van 100.000,- hebt, is dat inderdaad geen probleem. Echter zal niet iedereen dat gaan verdienen en zullen er zelfs mensen zijn die geen baan vinden (op universitair niveau).

Nogmaals schrik ik er niet van dat studenten zoveel geld uitgeven aan een studie en kamer, maar ik schrik er van dat een studie an sich zo duur is. Dat is toch helemaal niet naar richting de mensen met een studieschuld?

En ik mag toch aangeven dat het mij naar de keel zou grijpen? Met een netto jaarinkomen van 50.000 zou ik me daar inderdaad ook niet zo druk over maken. Maar wie zegt dat iedereen dit gaat verdienen?
Wat als je je universitaire studie niet af kunt maken, maar wel inmiddels een hoge schuld hebt opgebouwd? Dan zou het mij toch gaan benauwen.

Het is meer dat ik vind dat het sommige mensen onmogelijk gemaakt wordt te studeren door deze bedragen of dat mensen gaan kiezen voor een goedkopere studie omdat ze de kosten niet kunnen dragen.

Ik vraag me werkelijk waar af waar ik ergens neerbuigend heb gedaan en ''niet normaal'' reageer.
Ik ben er verder door niemand op aan gesproken, terwijl ik op jouw post wel veel dergelijke reacties lees ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:14

Amber_anne schreef:
Ben blij dat ik niet echt aan het studeren ben, want nee ik wil niet op kamers en geen actief studenten leven bij een vereniging. Ik hoef ook niet vriendjes te zijn met pietje om een baan te krijgen en tussen allemaal andere mensen zitten die dit allemaal wel willen.
Ik zou al helemaal geen 60.000 schuld hoeven hebben.
Als je passie bij dat vak ligt moet je het zeker doen maar het maakt je bij voorbaat niet beter dan de rest.

Ik vind het heel normaal dat mensen dit hele hoge schulden vinden want dat is het ook, of je het makkelijk kan terug betalen of niet. Veel geld is veel geld

Wat ik hier ook al las: het is de toon die de muziek maakt.
Prima dat jij dat niet wil, maar laat mensen die dat wel willen ook hun waarde. Investeren in je toekomst. Echt niets mis mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:19

Delphi schreef:
Als je inderdaad samen een jaarinkomen van 100.000,- hebt, is dat inderdaad geen probleem. Echter zal niet iedereen dat gaan verdienen en zullen er zelfs mensen zijn die geen baan vinden (op universitair niveau).

Nogmaals schrik ik er niet van dat studenten zoveel geld uitgeven aan een studie en kamer, maar ik schrik er van dat een studie an sich zo duur is. Dat is toch helemaal niet naar richting de mensen met een studieschuld?

En ik mag toch aangeven dat het mij naar de keel zou grijpen? Met een netto jaarinkomen van 50.000 zou ik me daar inderdaad ook niet zo druk over maken. Maar wie zegt dat iedereen dit gaat verdienen?
Wat als je je universitaire studie niet af kunt maken, maar wel inmiddels een hoge schuld hebt opgebouwd? Dan zou het mij toch gaan benauwen.

Het is meer dat ik vind dat het sommige mensen onmogelijk gemaakt wordt te studeren door deze bedragen of dat mensen gaan kiezen voor een goedkopere studie omdat ze de kosten niet kunnen dragen.

Ik vraag me werkelijk waar af waar ik ergens neerbuigend heb gedaan en ''niet normaal'' reageer.
Ik ben er verder door niemand op aan gesproken, terwijl ik op jouw post wel veel dergelijke reacties lees ;)

Die zullen er zeker zijn. Maar dat zijn niet de studenten zoals ik die omschrijf.
Ehm niemand zegt idd specifiek dat ze je neerbuigend vinden overkomen, muv mezelf, maar Ilse_123 heeft heel duidelijk aangegeven dat ze dit topic niet prettig vindt om te lezen. En dat kan ik me heel goed voorstellen gezien sommige reacties hier in dit topic. En daar schaar ik jouw reactie idd ook onder.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:22

Bonna schreef:
Joman zou je mij een vacature kunnen sturen van een wo startersfunctie waar ik 55k verdien? Dan ga ik gelijk solliciteren.

Ik zou in ieder geval geen rechten gaan studeren. In Nederland krijg je dat niet als startsalaris.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:23

Steeph schreef:
Ilse_123 schreef:

Wij bij DUO noemen alles vanaf MBO 1 tm WO student, een scholier ben je op het voortgezet onderwijs. Dat is iig wat wij aanhouden. :)

Ik vind de neerbuigende toon van Joman niet zo netjes nee. Alsof je voor je HBO diploma een kleurplaat moet inkleuren ofzo. Maar ik snap wel wat ze bedoeld met druk studentenleven, en bestuursjaren etc. Daar hoor ik in mijn omgeving ook over, maar óók bij HBO'ers. Mijn vriend (hbo) heeft een bestuursjaar gedaan en daar ontzettend veel connecties aan over gehouden en ervaring mee op gedaan, snap dat dat "later" best kan helpen bij het vinden van een goede baan. Maar dat je door de drukte van een vereniging etc minder kan werken, heeft wel effect op het bedrag wat geleend wordt.

Wat ik gemiddeld aan schulden zie tijdens mijn werkdagen is tussen de 0 en 10.000 voor een MBO'er, en tussen de 25.000 en 50.000 voor een HBO/WO student, met uitschieters tot boven de 100.000 euro.

Anoniem

Tiggs schreef:
Bonna schreef:
Joman zou je mij een vacature kunnen sturen van een wo startersfunctie waar ik 55k verdien? Dan ga ik gelijk solliciteren.

Ik zou in ieder geval geen rechten gaan studeren. In Nederland krijg je dat niet als startsalaris.

Jawel hoor :)

Ilse_123

Joman schreef:
Delphi schreef:

Die zullen er zeker zijn. Maar dat zijn niet de studenten zoals ik die omschrijf.
Ehm niemand zegt idd specifiek dat ze je neerbuigend vinden overkomen, muv mezelf, maar Ilse_123 heeft heel duidelijk aangegeven dat ze dit topic niet prettig vindt om te lezen. En dat kan ik me heel goed voorstellen gezien sommige reacties hier in dit topic. En daar schaar ik jouw reactie idd ook onder.

Oh nou ja zo erg is het ook niet. Ik zit wel zeker in m'n maag met de schuld, ondanks dat ik goed ga verdienen (maar geen 55k om mee te beginnen helaas).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:25

Joman schreef:
Tiggs schreef:

Jawel hoor :)

Ik zie je net Loyens noemen, daar krijg je inderdaad genoeg - maar geen 55.

Anoniem

Hoeft ook niet. Als je het maar kunt terugbetalen en een beetje kunt leven. Je doet het toch voor je toekomst. Hoef je je echt geen zorgen over te maken als je zicht hebt op een goede baan met doorgroeimogelijkheden.

Anoniem

Jawel hoor :)[/quote]

Ik zie je net Loyens noemen, daar krijg je inderdaad genoeg - maar geen 55.[/quote]

Met auto en bonus? Zeker wel. En oa linklaters zal daar nog overheen gaan.

Excuzes moi voor de quote.

proven02

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:29

55k voor 55 tot 60 uur per week wordt alweer normaler als je het vergelijkt. Geloof dit zeker wel. Veel mensen (inclusief mezelf) willen echter niet zoveel uur werken en zullen dit bedrag dan dus ook niet gaan verdienen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:30

:') net of je samen geen 100k kan verdienen zonder uni gedaan te hebben. Dat is pas neerbuigend. Ken zat mensen die meer verdienen dan jouw startsalaris zonder ook maar 1 diploma of studieschuld. En die staan tenminste met beide benen op de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:34

proven02 schreef:
55k voor 55 tot 60 uur per week wordt alweer normaler als je het vergelijkt. Geloof dit zeker wel. Veel mensen (inclusief mezelf) willen echter niet zoveel uur werken en zullen dit bedrag dan dus ook niet gaan verdienen.

Dat is toch ook prima. Ieder z'n eigen carrièrepad en eigen studieschuld pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:36

MarjanB schreef:
:') net of je samen geen 100k kan verdienen zonder uni gedaan te hebben. Dat is pas neerbuigend. Ken zat mensen die meer verdienen dan jouw startsalaris zonder ook maar 1 diploma of studieschuld. En die staan tenminste met beide benen op de grond.

Dat staat nergens?
Er staat ook nergens dat het mijn startsalaris was. Over aannames gesproken.
En goed dat je die kent. 100% zeker dat die groep kleiner is dan de groep met wel een universitaire achtergrond. Maar prima.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:36

Joman schreef:
snuffie123 schreef:

Met mijn post (een knuppel in het hoenderhok zoals ik al zei), weerspiegel ik gewoon het kneuterige van wat hier steeds beschreven werd. Iedereen valt erover, terwijl er veelal hetzelfde wordt gegaan ten opzichte van mensen met een hoge studieschuld. Namelijk, neerbuigend.

Tja. Heel eerlijk; met een hbo achtergrond zal het moeilijk worden om bij de grote kantoren binnen te komen. Maar niet onmogelijk. Als de wil er is, en je ziet jezelf daar werken, kun je daarvoor gaan.
En inderdaad mijn omgeving werkt bij die kantoren en die bedrijven. Dus dat is mijn referentiekader.

Overigens is die 55k startsalaris ook niet zaligmakend. Je werkt dan wel 55/60 uur in de week.
Het is maar net wat je wil en waar je voor kiest. En juist daarom is een hoge studieschuld vaak prima te verklaren. Maargoed, niemand in dit topic wil daaraan klaarblijkelijk.

En wie heeft het over gemiddeld? Als je gemiddeld wil zijn, tja dan is een hele hoge studieschuld niet handig. Ik heb het hier niet over de gemiddelde student, maar over de student die flink leent om uit te kunnen blinken en om zichzelf te kunnen onderscheiden van de rest.

Hhm ik heb het niet als neerbuigend gelezen tov de mensen die veel lenen. Eerder een verbazing. Vond het eigenlijk best respectvol gaan tot nu toe. Maar snap je wel aangezien er weleens vaker wel neerbuigend over gepraat wordt.

Daarnaast heb ik ook niet gezegd dat ik graag bij de grote kantoren wil werken of een andere hbo'er. Ik weet ook dat je daar toch wel echt een wo opleiding voor moet hebben meestal. Daarnaast zou ik er zelf ook niet willen werken. Bij de grote advocatenkantoren heb je zaaltjes met bedden en douches, omdat je echt lange dagen/weken moet maken.

Ik moet zeggen dat ik uit je reactie op maakte dat je het had over de gemiddelde wo'er. Ben daar niet de enige in zo te zien, dus dat was dan niet helemaal duidelijk. Ik snap je eesntie dan beter nu denk ik. Je wilde gewoon even de hele andere kant belichten en een voorbeeld laten zien waarom je wél zou kiezen voor zo'n hoge schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:40

Zaaltjes met bedden en douches is wel wat overdreven ;)
De student die ik heb omschreven is niet gemiddeld. Maar misschien had ik dat er expliciet bij moeten zetten idd. Precies. Ik wilde de andere kant belichten.