Vervroegd met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 14:11

Ik heb jarenlang kado’s gegeven terwijl ik zelf nooit kado’s terug kreeg. Uiteindelijk gaat de lol er dan ook wel vanaf, maar alleen een kaartje zoals de rest van de familie doet vind ik ook niks.. Dus ik probeer er wel altijd iets creatiefs van te maken en een beetje moeite in te steken. Maar geld eraan uitgeven doe ik niet meer.
Zelfde geldt voor sinterklaas en kerst. Surprises zijn hier lang geleden al afgeschaft, daar had mijn moeder geen zin meer in, maar ik blijf toch elk jaar voor iedereen een kado onder de boom leggen, gewoon omdat dat zo gezellig staat en omdat het zo leuk is om samen iets uit te kunnen pakken op kerstavond <3 Helaas ben ik dus altijd de enige met kado’s, dus dit jaar wil ik ook voor kerst iets bedenken dat geen/nauwelijks geld kost.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:46

Ik kocht spullen bij de kringloop.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:49

marleen_usar schreef:
Nee goud koop je anoniem en hoef je niet op te geven aan de belasting.

Ah da's wel interessant !
Ik ga er mij toch eens in verdiepen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 16:27

marleen_usar schreef:
Ik kocht spullen bij de kringloop.

Ook een goed idee!

En hoe werkt dat met verkopen van goud?
Als je gouden sieraden verkoopt dan krijg je daar nooit de werkelijke goudprijs voor.. kun je zo’n gouden munt bv wel gewoon voor de werkelijke waarde verkopen?

Ik hoop trouwens dat niemand hier de afgelopen tijd in bitcoins heeft belegd. Het was natuurlijk te verwachten door die hype, maar hij is echt flink aan het kelderen nu.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:00

Je krijgt meer dan de inkoopsprijs.

8nnemiek

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 17:05

Zodra de waarde is gestegen neem ik aan..?
Maar wie koopt dat dan? Het zelfde bedrijf dat het goud ook vérkoopt?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:05

marleen_usar schreef:

Ik lees al een poosje mee voor kleine tips, vooral om te besparen. Zelf nog niet echt tips, behalve dat ik over dingen die ik niet perse nodig heb maar wel graag wil (met waarde 20 euro>) minstens een week moet nadenken na het bekijken van de spullen. Daar bespaar ik al een hoop mee :D

Maar ik wilde hier even op inhaken. Zou mooi zijn, een bezit waar de belastingdienst geen geld over wil krijgen. Helaas werkt het (in ieder geval in Nederland) niet zo:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ggingsgoud
Goed opletten wat voor goud je hebt dus :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:48

marleen_usar schreef:

Ik weet niet wat voor goud jij koopt, in welke vorm? Alleen zaken voor eigen gebruik en kunstvoorwerpen zijn vrijgesteld in box 3 dacht ik.

Als jij je geld in goud stopt als belegging of spaarpot en dit niet opgeeft als vermogen doe je gewoon aan belastingontduiking volgens mij.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:30

Contant geld boven een bepaalde waarde en goud hoor je gewoon op te geven bij je belastingaangifte.

Of je het doet is iets anders. Heb je een goudbaartje liggen is er geen mens bij de BD die daar wakker van ligt.

Heb je een kluis vol aangeschaft via een website dan is dat gewoon geregistreerd en mocht er een controle zijn dan ben je gewoon de sigaar.

De kans op een controle is relatief laag. Maar dat goud kopen anoniem is, is onzin. Ook als je het contant aanschaft in een zaak dan moeten ze dat officieel registreren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:37

Misschien als de Bitcoin nog verder zakt, dat ik dan wel iets koop om te proberen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:56

Nee ze registreren niet wie het koopt dat zijn ze niet verplicht.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:00

marleen_usar schreef:
Nee ze registreren niet wie het koopt dat zijn ze niet verplicht.

Boven de 10.000 euro is er wel degelijk registratie. Zelfs als het een ongebruikelijke transactie is beneden de 10.000 euro dan moeten ze een kopie van je legitimatie bewaren.

Ik ga er vanuit dat wanneer we het over beleggeningsgoud hebben we praten over aanzienlijke bedragen. Beneden de 10.000 euro is het rendement zo laag dat het nauwelijks opschiet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:54

Ik ga morgen bij een huisje kijken in het bos dat gaan we dan verhuren. En natuurlijk gaan we er zelf ook van genieten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 11:17

Gaaf! Ik hoop dat het huis bevalt en jullie het voor een schappelijke prijs kunnen overnemen, maar dat schijnt heel lastig te zijn met de woekerprijzen in de huizenmarkt de laatste tijd. Ik duim voor jullie!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:20

Zoiets lijkt me ook wel leuk om te doen, alleen als het ver van huis is huur je dan een schoonmaker in de buurt in oid? En inderdaad met de prijzen van nu vraag ik me af wat zo'n huisje zou kosten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 12:30

Wij kwamen afgelopen week ineens een heel interessante boot tegen op marktplaats, een opknapper.. Helaas was hij een dag later al weg, maar inmiddels zijn we wel van plan om iets actiever de markt in de gaten te houden en er snel bij te zijn als er nog eens zo'n kans voorbij komt.
Het lijkt ons geweldig om de komende jaren zelf ons toekomstige huis te kunnen opknappen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 14:51

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 15:33

Inmiddels alweer een maand verder! Wat gaat de tijd snel.

Zijn er nog mensen met leuke nieuwtjes of goede voornemens?

Ik hoop dat niemand hier dit jaar in de bitcoin heeft belegd!

De bedrijven en fondsen waar wij in hebben belegd zijn uiteraard ook wat gezakt, maar we maken ons er niet druk om, die redden het wel en kruipen vanzelf wel weer omhoog :D

En we zijn wat meer bronnen van passief inkomen aan het zoeken en daar stop ik momenteel aardig wat tijd in.

Ik heb momenteel weer wat meer vrije tijd, en ben dan ook veel bezig met het besparen van kosten op boodschappen, gewoon om te kijken hoeveel het scheelt en hoeveel werk het is. Afgelopen week brood gemaakt, jam gemaakt, wijn gebotteld, pudding gemaakt.. notenreepjes, kaasjes, koekjes, ijs.. Dus ik heb alleen wat basisingrediënten hoeven halen, en omdat we ook nog veel uit eigen tuin in huis hebben red ik het vaak al met 50 euro aan boodschappen per maand voor twee personen.
We houden nog steeds al onze kosten bij.
Over een half jaar hebben we echt goed inzicht op onze kosten en kunnen we echt uitrekenen wat we nu gemiddeld kwijt zijn per maand, en hoeveel daarvan werkgerelateerd is (en dat is een giga percentage!).
Ik vind het nog steeds erg leuk om zo bewust bezig te zijn!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:37

Alle aandelen zijn enorm gezakt.
Dus wij hebben even geïnvesteerd :j

Ik weet trouwens nog niet of we ook daadwerkelijk vroeg met pensioen ermee gaan.
Mijn vader ging ook vroeger met pensioen (60) maar hij is net weer begonnen met werken omdat teveel vrije tijd hem niet erg beviel. En ik denk dat ik ook zo’n type ben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:50

Als je wilt besparen kun je beter nu veel houdbare producten die je ook echt gebruikt inkopen, aankomend jaar gaat de btw daarvan omhoog.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:26

Wij gaan hopelijk volgend jaar investeren in vastgoed :D Toch nog steeds een zeer goede investering.
Het huidige huis gaat dan in de verkoop.

Verder heb ik een beleggingsrekening geopend en ben ik daar rustig aan geld op aan het storten. Zodra er genoeg op staat ga ik mijn eerste aandelen kopen. Weet ook al de welke en ze staan nu gelukkig ook iets lager. Door de transactiekosten wacht ik nog even tot ik 'genoeg' kan inleggen.

Verder bespaar ik niet, ik richt me op de andere kant van de balans haha :D Ik spaar wel elke maand leuke bedragen maar heb net weer een flinke reis achter de rug en we gaan ook best veel duur uit eten.

Ik ben overigens al manager sinds mijn 22e en ik kan je verzekeren dat dat niet altijd een vetpot is haha.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:28

Hier juist sindskort in Bitcoin en andere crypto geïnvesteerd. Niet enorm maar om uit te proberen. Ben er nog niet slechter van geworden gelukkig. Weet niet of ze nog verder onderuit gaan of vanaf nu weer omhoog gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:29

verootjoo schreef:
Alle aandelen zijn enorm gezakt.
Dus wij hebben even geïnvesteerd :j

Ik weet trouwens nog niet of we ook daadwerkelijk vroeg met pensioen ermee gaan.
Mijn vader ging ook vroeger met pensioen (60) maar hij is net weer begonnen met werken omdat teveel vrije tijd hem niet erg beviel. En ik denk dat ik ook zo’n type ben.

Zat ik ook aan te denken. Ik zou niet weten wat ik moest doen als ik met pensioen ben. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 16:33

Ja verootje, wij zijn ook aan het kijken om wat extra in te leggen. En dan hopen dat het niet nog veel verder zakt.

En je hebt pensioen en pensioen.. de ene gaat achter de geraniums zitten wegkwijnen, de ander heeft het drukker dan ooit met hobby’s en vrijwilligerswerk en familiebezoekjes en vakanties. Wij horen later ook absoluut bij die laatste :))

Houdbare producten inslaan is ook een goede tip :j
Ik heb zelf vorige week nog bij Stockon nog een bestelling gedaan, ook nog eens met 10 euro korting. Voor 25 euro aan producten en ik betaalde €12,70. Vooral potjes groente en tomatenpurree enzo, en dat is leuk shoppen zo!
Stel dat iemand nog geen stockon gebruikt en het ook wil proberen, dan mogen jullie mijn kortingscode wel gebruiken: ANNEMIEK227726 Dan krijg je 3x 10 euro korting.

Maar ik koop ook vaak grote hoeveelheden in als producten in de actie zijn, dat is nog veel voordeliger dan die 3% BTW.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 16:39

Poes, leuk dat jullie die stap gaan zetten! Ik hoop dat het goed uitpakt voor jullie. Aan huizen lijkt steeds meer een tekort te zijn, dus wat dat betreft zit je goed lijkt me zo. Alleen vind ik wel dat de huizenprijzen momenteel absurt hoog zijn, en dat is natuurlijk gunstig om te verkopen, maar met kopen moet je natuurlijk wat meer geluk hebben.

Suzanne F, ik hoop voor je dat de bitcoin weer wat terug stuitert! Gelukkig heb je toch op een gunstig moment gekocht.