Inkomstenbelasting 2017

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:24

Ik zou het gewoon naar waarheid invullen. Riskeer je ook geen boetes oid.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:33

Hè maar wacht. Als je nog thuis woont moet je invullen dat je ouders huisgenoten zijn? Nooit geweten. Vulde altijd maar "nee" in...

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:35

Afgelopen vrijdag ook aangifte gedaan. Krijg wel leuk bedrag terug al is dat een stuk minder dan vorig jaar

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 12:22

friendly schreef:
Hè maar wacht. Als je nog thuis woont moet je invullen dat je ouders huisgenoten zijn? Nooit geweten. Vulde altijd maar "nee" in...

Vanaf een bepaalde leeftijd..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:27

En hoe kom je daarachter dan welke leeftijd?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:32

27, staat bij "i". Als je daar op klikt.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 12:33

Bij dat I icoontje inderdaad.. Daar kan je meer info vinden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:37

upendo schreef:

In dit geval maakt het niet zoveel uit. Een belastingadviseur die de aangifte voor jou invult hoeft al deze vragen ook niet voor jou te beantwoorden. Het gaat er namelijk puur om 'had je een fiscaal partner'. Daar zijn al die tussenvraagjes in de aangifte voor bedoeld.
Als je dus twijfelt of je een fiscaal partner hebt, of niet precies weet wanneer je fiscaal partner bent, dan zou ik die tussenvraagjes inderdaad invullen. En anders is het niet van belang ;)

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:57

assie schreef:
upendo schreef:

In dit geval maakt het niet zoveel uit. Een belastingadviseur die de aangifte voor jou invult hoeft al deze vragen ook niet voor jou te beantwoorden. Het gaat er namelijk puur om 'had je een fiscaal partner'. Daar zijn al die tussenvraagjes in de aangifte voor bedoeld.
Als je dus twijfelt of je een fiscaal partner hebt, of niet precies weet wanneer je fiscaal partner bent, dan zou ik die tussenvraagjes inderdaad invullen. En anders is het niet van belang ;)

Heel erg bedankt Assie en de anderen voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:01

Ik vind het toch wel zo'n ellende dat invullen iedere keer. Dit jaar een nieuw huis gekocht dan komt er nog veel meer bij kijken.
Heb de accountant van mijn ouders maar gevraagd langs te komen deze maand.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:46

Ben er ook mee bezig. Ik snap alleen niet het bedrag dat er uit komt.

3 baantjes gehad. Van 2 krijg ik loonheffing terug (500 totaal). Bij 1 baantje is loonheffingskorting toegepast dus is niks ingehouden. maar als ik aangifte doe staat er dat ik 720 terugkrijg? Ik kan ook nergens invullen of loonheffingskorting van toepassing was geloof ik.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:05

finnens schreef:

3 baantjes gehad. Van 2 krijg ik loonheffing terug (500 totaal). Bij 1 baantje is loonheffingskorting toegepast dus is niks ingehouden. maar als ik aangifte doe staat er dat ik 720 terugkrijg? Ik kan ook nergens invullen of loonheffingskorting van toepassing was geloof ik.

Je hebt ook nog arbeidskorting die erbij komt, hoe meer je werkt hoe meer je terugkrijgt. Hier kan je berekenen hoeveel: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/heffingskortingen/arbeidskorting/tabel_arbeidskorting_2017

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:32

Ik baal een beetje, moet €60 betalen.... Geen wereldbedrag, maar normaal kreeg ik juist best wel wat terug dus dat was even zuur. Heb geen vermogen (geen eigen huis, etc), 1 vaste baan.

Heb wel het afgelopen jaar kleine loonsverhoging gehad. Kan het daardoor komen dat ik nu moet betalen? (Dat ik nu in een hogere schijf val misschien?)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:08

Heb je een (fiscaal) partner? Dat was het bij mij. Baal zelf dus gigantisch: ik moest al jaren een kleine 100 tot 200 betalen (zvw) maar kreeg een paar honderd tot 1500 terug. Prima. Nu kreeg ik vorig jaar al veel minder terug, en dit jaar helemaal niks. Alleen betalen. Blijkt dat we geen recht meer hebben op de heffingskorting. Dus ik werk echt bijna voor niks..

(Hebben 4 kinderen dus werkte al niet veel, maar dit is wel heel zuur)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:30

finnens schreef:

De loonheffingskorting heeft in principe niet zoveel te maken met je inkomstenbelasting. Ofja, ook weer wel, want de loonbelasting is een voorheffing van de inkomstenbelasting, maar je doet er niets mee in je aangifte IB.

Er wordt gekeken naar wat je inkomen was. Was dat lager dan € 19.982,- bruto, dan betaal je over die €19.982 36,5% belasting. Daar gaan dan nog wel de diverse kortingen die op jou van toepassing zijn vanaf. De arbeidskorting en algemene heffingskorting bijvoorbeeld. Daaruit wordt dan het totaal aan te betalen belasting berekend.
Stel dat jij € 2.000,- verschuldigd bent. Maar gedurende het jaar heb jij al € 2720 aan belasting betaald (ingehouden op je loon). Dan krijg je dus die 720,- terug.

Kun je hier wat mee qua uitleg? Ik heb de aftrekposten zoals studie, giften en zorgkosten even buiten beschouwing gelaten en ben er ook vanuit gegaan dat je geen fiscaal partner, kinderen of een huis hebt.

@Maroc: wordt het vermogen e.d. bij jullie wel optimaal verdeeld? Dat bijv de grootste aftrekposten aan degene met het meest te betalen worden toebedeeld?
En kun je wellicht je IB over de afgelopen 3 jaren middelen als je eerder flink wat terug kreeg?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:36

Marocje schreef:
Heb je een (fiscaal) partner? Dat was het bij mij. Baal zelf dus gigantisch: ik moest al jaren een kleine 100 tot 200 betalen (zvw) maar kreeg een paar honderd tot 1500 terug. Prima. Nu kreeg ik vorig jaar al veel minder terug, en dit jaar helemaal niks. Alleen betalen. Blijkt dat we geen recht meer hebben op de heffingskorting. Dus ik werk echt bijna voor niks..

(Hebben 4 kinderen dus werkte al niet veel, maar dit is wel heel zuur)

Heffingskorting is inkomen gebonden, hoe meer je verdiend hoe minder je krijgt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rting-2018

Als je "voor niks werkt" gaat er iets niet goed.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:17

@brainless: dat kan natuurlijk best. Die heffingskortingen gelden alleen voor box 1. Als jij vervolgens enorm veel in box 2 of 3 moet betalen omdat je bijvoorbeeld daar een tweede huis, vermogen of aandelen hebt zitten, ja... dan zou je nog wel eens meer kunnen betalen aan belasting dan dat je verdiend in een parttime baan. ;)
Maarja... dat betalen zou je dan ook moeten wanneer je helemaal niet werkt.
In zo'n geval kan het nog wel handig zijn vermogen en aftrekposten tussen partners te verdelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:25

assie schreef:
@brainless: dat kan natuurlijk best. Die heffingskortingen gelden alleen voor box 1. Als jij vervolgens enorm veel in box 2 of 3 moet betalen omdat je bijvoorbeeld daar een tweede huis, vermogen of aandelen hebt zitten, ja... dan zou je nog wel eens meer kunnen betalen aan belasting dan dat je verdiend in een parttime baan. ;)
Maarja... dat zou je dan ook moeten wanneer je niet werkt.

Die kun je dus schuiven naar degene met het hoogste inkomen.
Ik werk er ook bij en heb gewoon recht op heffingskorting.
En als ik veel meer zou verdienen en er geen recht meer op had; hoef ik niet ineens extra belasting te gaan betalen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:27

Ja dat zeg ik ook van het schuiven, ik had mijn post nog geedit.
Je laatste zin snap ik niet helemaal.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:33

Daarom snap ik het ook niet. Heb hem altijd zelf ingevuld, altijd goed gegaan. Klopt wel dat mijn inkomen varieert, werk gemiddeld een halve tot anderhalve dag per week.
Maar wat ik er gister van begreep, is dat de heffingskorting afhankelijk is van hoeveel de meest verdienende al heeft betaald aan belasting. En dat het qua jaren steeds minder wordt aangezien het afgeschaft wordt.
En omdat ik dus zo weinig werk, hou ik er niks aan over als je gaat berekenen wat we moeten inleveren qua toeslagen, reiskosten, kinderopvang..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:10

Marocje schreef:
Daarom snap ik het ook niet. Heb hem altijd zelf ingevuld, altijd goed gegaan. Klopt wel dat mijn inkomen varieert, werk gemiddeld een halve tot anderhalve dag per week.
Maar wat ik er gister van begreep, is dat de heffingskorting afhankelijk is van hoeveel de meest verdienende al heeft betaald aan belasting. En dat het qua jaren steeds minder wordt aangezien het afgeschaft wordt.
En omdat ik dus zo weinig werk, hou ik er niks aan over als je gaat berekenen wat we moeten inleveren qua toeslagen, reiskosten, kinderopvang..

Dat is aanrechtvergoeding (voor niet werkende moeders).
Heffingskorting heeft niets te maken met het salaris van je man/partner.
Dat gaat alleen over je eigen inkomen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:31

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:57

Vroeger kreeg je je heffingskorting gewoon uitbetaald.
dat kan niet meer (zomaar) en krijg je dit als (extra) korting op je inkomen (waar je werkgever rekening mee houd).
Verdien je heel weinig, dan krijg je nog steeds (een gedeelte) extra uitbetaald van de BD elke maand (voorlopige teruggave).
Deze moet jezelf afmelden als blijkt dat je teveel gaat verdienen (want dan krijg je die korting al verwerkt in je salaris).
Doe je dat niet, dan moet je de hele toeslag terugbetalen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:11

Ik ga nog achter de loonstrook aan want die heb ik nog niet maar kan iemand mij helpen met het volgende

ik heb een aantal maanden gewerkt bij een wokrestaurant, hier een contract voor 10 uur per week getekend. maar vaak haalde ik dit niet. ik kreeg 6,00 netto betaald per uur en dit contant aan het einde van de dienst betaald. ik werkte 3 uur op een avond en 3 avonden per week en later 2 of 1 avond in de week. op zn max zat ik dus op 9 uur in de week nooit geen 10.

als ik mijn loon uitreken zit ik op ongeveer 720 euro wat ik daar verdiend heb
op mijn belastingdienst staat het daar verdiende loon op 998 en 336 loonheffing. heb ik dan te weinig loon ontvangen van die baas? omdat ik wel op contract voor 10 uur stond maar minder werkte. ik werk er momenteel niet meer.

is de eerste keer dat ik aangifte doe, andere banen die ik gehad heb heb ik wel de jaaropgaves van en die kloppen allemaal.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:45

Marocje schreef:

Dit heb je grotendeels wel goed begrepen hoor. Uitbetaling van de algemene heffingskorting kan alleen indien en voorzover de partner voldoende belasting heeft betaald. De algemene heffingskorting wordt inderdaad afgebouwd.