VWO 6 - 2017/2018

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Whisky00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:35

Ik heb de samengevat bundels van bio, scheikunde en natuurkunde gekocht. Vooral die van biologie en scheikunde gebruik ik erg veel. Ik wil er eigenlijk nog een van aardrijkskunde bestellen.
We hebben via school examen bundels voor sk, na en de talen gehad.

Eindsprint ken ik niet.

Femke_Nikita

Re: VWO 6 - 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:42

Hier alleen examenbundels. Ik vind het wel een goede uitdaging om zelf samen te vatten haha

Ook ik ken eindsprint niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:41

Bedankt allemaal voor de reacties :D

Ik heb een EM/CM profiel dus voor mij geen bio etc. haha. Maar heb voor geschiedenis iig beiden besteld. Nederlands had ik al van school en is best fijn! Ga denk ik voor veel andere vakken ook examenbundels bundels bestellen (behalve latijn, filosofie en wiskunde). Samengevat twijfel ik nog over. Het lijkt me voor eco en M&O bijv. ook wel handig dingen in op te zoeken op de uni straks. Maar ja, om ze nou alleen daarvoor te kopen :+

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:18

Ik heb eigenlijk alleen examenbundels voor Duits en Engels _O-
Nog niet eens over nagedacht om andere te kopen, kan idd wel handig zijn denk ik.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:06

Examenbundels vind ik ook heel handig! Maar heb ze alleen voor de exacte vakken + Nederlands (ook van school).
Samengevat ook voor alle exacte vakken, gewoon fijn om een overzicht te hebben vind ik.

Hoe is het verder met jullie?

Morgen is de laatste dag van mijn tweede toetsweek. Nog even knallen :) Het ging niet super goed deze week, maar op zich wel te doen denk ik? Volgende week ook nog PWS presentaties etc., dus nog wel veel doen!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:28

Met mij gaat het naar verhouding wel goed haha. Druk op school en ook met Shan gaat het niet goed.
Veel succes nog!

Ik ben vandaag aan mijn toetsweek begonnen met Nederlands mondeling. Ging best oke denk ik. De rest van de week nog hard aan de slag!

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 22:01

Jammer dat het niet helemaal goed ging, maar het zal vast wel voldoende zijn :). Succes met je presentatie!
Balen van Shan, wil het met rijden niet lukken dan? Succes nog verder de toetsweek!

Ik begin morgen met mijn toetsweek, heb best veel geleerd vgm dus denk dat het wel goed moet komen. Voor de rest gaat het allemaal wel prima, heb een nieuwe baan want contract bij mijn oude was voorbij dus dat is ook alweer mooi geregeld. Voor de rest lekker aan het sporten, is wel fijn naast al het gedoe voor school. Moet nog wel flink aan de slag voor mn PWS :7

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:28

Ik heb van alle vakken wel een examenbundel liggen (sommige zelfs drie jaargangen, lol) en een paar samengevat.

Iedereen succes met proefwerkweken en projecten!

Mijn eerste SE week was trouwens best goed gegaan:
KUA: 9 (telt niet mee helaas)
NE: 7,8
GS: 7,2
EN: 6,9
DU: 6,4
EC: 6,2
WI: 5,5
AK: 4,6
Aardig tevreden, AK ga ik samen met mijn docent naar kijken. WI had ik gewoon een beetje ongeluk. En voor de rest super tevreden! GS en NE was ong. hoogste van de klas!
Ik sta nu overal voldoende voor.

Ik kijk heel erg op tegen de Kijk- en luister toetsen, helemaal niet goed in... Mondeling NE heb ik al gehad. Nu bezig met een debat voorbereiden, erg leuk, maar zoveeeel werk!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:15

Zooo dat zijn prima cijfers Sam! Jammer van AK, hoe sta je daar verder voor?

Mijn toetsweek zit er ook weer op, paar vakken gingen wel goed maar ik werd een week van tevoren ziek dus de helft is niet goed gegaan. Op wiskunde B heb ik een 3,5 gehaald, nu sta ik gemiddeld een 4,5 :oo Ik wil in de voorjaarsvakantie dus examentraining gaan doen, meer mensen die zoiets van plan zijn (voor een ander vak misschien)?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:40

Fijn dat het deels goed ging Gerbrich, hopelijk vallen je cijfers toch nog een beetje mee. Je kan nog herkansen toch?

Ik ga idd ook een examentraining doen. Twee eigenlijk. Voor wiskunde en economie. Wiskunde hopelijk voor mijn toetsweek en economie ergens erna. Waar ga je heen? Ik ga naar Leiden.

Ik heb trouwens best goede cijfers terug van deze tw: een 8.4 voor Geschiedenis en een 6.6 en een 7 voor Frans. Heel blij mee!

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:26

Voor mensen die een examentraining doen: Leiden is echt heel erg aan te raden! Qua prijs is het een stuk duurder dan Lyceo of iets in die richting, maar oh zo leerzaam en een super goed systeem qua uitleg, opdrachten maken en nakijken!

Lyceo vond ik de docent een stuk slechter en er was ook maar 1 docent (klein klasje van twee leerlingen), terwijl je in Leiden echt meerder docenten hebt (op meerdere manieren uitleg kunnen geven dus).

@Pacific
Ik sta in principe overal voldoende voor, dus dat is erg fijn! 5,9 voor AK, komt nog 1 SE aan voor 15%. Ik hoop daarmee mijn cijfer op te krikken. Mijn docent zijn lesmethode ligt mij niet zo, maar het is wel een hele aardige man en hij gaat in een tussenuur samen met mij naar de toets kijken, dus dat is wel erg fijn!

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 22:13

Ik ben niet van plan een examentraining te doen. Wss wel wat extra lessen van onze school, maar vind het voor de rest voor mezelf niet nodig. Vandaag mijn primeur gemaakt met een 7.4 voor geschiedenis :+. De vorige toets was de eerste voldoende in 2 jaar, dus er is nog hoop :').

De rest; best goede cijfers! Jammer van wiskunde Gerbrich, maar zo'n examentraining moet vast wel helpen. En Sam, fijn dat je nog even met die man er naar gaat kijken. De rest van je cijfers zien er wel hartstikke goed uit :)

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:22

Zijn er hier mensen die vrienden/oudere broers/zussen hebben die psychologie studeren of in Nijmegen of Leiden studeren? Wat zijn hun ervaringen? Ik ben heel erg aan het twijfelen, dus alle ervaringen zijn welkom! :)

[STW] Studie Leiden vs. Nijmegen (psychologie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:32

Myrthe, ik lees dat je zelf ook in [plaats] woont maar het niet zo'n bruisende stad vind.

Als student is [plaats] echt heel anders! Ik ken heel wat studenten die het echt heerlijk vinden om in [plaats] te studeren (vrienden van mij) en ook het uitgaansleven + de activiteiten zijn heel leuk. :j Zo is er bijv. ook elke week een bowlcompetitie etc. Allemaal van dat soort dingen. De meeste uitgaanscafés zijn 18+ dus dat maakt het moeilijker om het nu mee te krijgen.

Maar de stad is als student echt heel erg leuk, er zijn dan veel meer activiteiten (oa door studentenverenigingen en activiteiten vanuit de universiteit) dan je atm hebt!

Zelf ga ik niet in [plaats] studeren, maar ik zit er wel heel vaak in bijvoorbeeld de ub. Heel fijn om daar te leren en ook echt een prettige sfeer! Voor mij is de enige reden dat ik niet in [plaats] ga studeren, dat ik op kamers wil. :+

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:22

Kim, succes met Shan! En mooie cijfers!

Hoe was je toetsweek verder Franka?

Wow netjes Sam! Bedoelde je de cito luistertoetsen? (Zoja; hoe gingen die?)

Sorry Myrthe, geen ervaring of kennissen in die richting! Ben je al wat wijzer geworden inmiddels?

Ik lees dat veel van jullie alsnog wel examentraining gaan doen. Ik weet het eigenlijk nog niet zo goed, maar ik denk niet dat ik het ga doen.

PWS presentatie nu achter de rug dus dat hoofdstuk gelukkig helemaal klaar :D Nu een beetje rustig tot en met de voorjaarsvakantie gelukkig. Dan heel hard knallen!

Ik vroeg me nog wel af, zijn jullie echt al bezig met examens leren enzo buiten de stof om die je toch al moet leren voor toetsen enz?

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:08

AK toetsbespreking deze week gehad. Super frustrerend om te merken dat ik de kennis wel heb, maar door niet goed lezen of niet logisch nadenken toch wel vaak de fout in. Op het einde had ik tijd te kort, dat was heel erg goed te zien op de toets.

Mijn Kijk- en Luistertoetsen gingen niet echt heel goed. Ik vond DU nog moeilijker dan met oefenen, EN wel ong. zelfde niveau. Ik ben echt niet goed in beide gevallen, heb nog nooit een voldoende gehaald met oefenen. Maar goed, wel fijn dat dat ook weer voorbij is!

@Quenneh:
Fijn dat je je eindwerkstuk hebt afgesloten en dat het ff rustig is tot de vakantie!

Voor mij is het op dit moment haast onmogelijk om echt tijd te stoppen in het CE. SE week komt eraan (week 8) waarvoor dus even goed gescoord moet worden (WI telt 30% mee, GS en EC 25%... de rest ook allemaal 10/15%). Ook word ik doodgegooid met PO's en opdracht die meetellen: NE beschouwing, NE debat, DU filmverslag en EC opdracht). Ik kan net alles aan, laat staan dat ik tijd heb om al lekker de examenbundels door te werken...
Mijn school heeft wat dat betreft echt geen handige planning vind ik, niet erg eindexamengericht....

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 22:17

Ik heb helaas geen ervaringen over psychologie in Nijmegen, maar wil er wel studeren! Klinkt als een goede omschrijving Desiree, ik kijk er echt naar uit om daar op kamers te gaan :). Snap wel dat je weg daar wilt als je op kamers gaat.
Mijn toetsweek ging verder best prima, moet nog de twee meest slecht gegaande vakken terugkrijgen (Latijn en Engels) en verder voor ak nog een 5,4 maar daar kan ik wss wel een puntje sprokkelen. Die Duits luistertoets van het cito vond ik wel flink lastig! Engels wou nog wel.
Wel fijn Yael dat je PWS achter de rug hebt, ik kijk ook al uit naar dat moment :=. Voor de rest ben ik eigenlijk niet met examenstof bezig, aangezien het of in de les al herhaald wordt of we krijgen nog nieuwe informatie (bvb met wiskunde).
Heel vervelend is dat als je school zo'n nare planning maakt Sam! Vooral die verslagen werken niet echt mee.

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:23

Hier ook stress. Na het weekend SE-week met beroerde planning. Kijk- en luistertoetsen (Fr, Du, En) waren in mijn ogen pittig, zeker Duits videodeel...
Ondertussrn ook nog ergens PWS maken, want die moet ook over anderhalve week ingeleverd.

Hier zijn we totaal niet CE-gericht bezig. We hebben zelfs nog een 3e toetsperiode 2 weken voor de meivakantie...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:32

Ja vond ik idd ook Femke, Frans vond ik wel meevallen, maar bij Engels en Duits wilde ik echt huilen. Veel succes met je PWS! Gelukkig heb ik die al af, geen idee of ik het al gezegd had, maar ik heb er een 8 voor gehaald! Superblij mee!

Dat is trouwens wel raar. Wij hebben twee weken na carnaval TW4, maar dat is vooral dezelfde stof als het examen. Voor veel vakken zijn we nu al bezig met examentraining.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:50

Yael, ik zou alleen examentraining gaan doen als je echt twijfelt over het halen van een bepaald vak. Wiskunde is mijn struikelblok vanwege de kernvakkenregel, dus daarvoor ga ik dan examentraining volgen. Maar als 't niet écht nodig is, zou ik het ook achterwege laten hoor. Is toch een hoop geld :=

Van de cito luistertoetsen heb ik alleen Engels hoeven maken, hij ging bij mij wel goed. Vriendinnen van mij vonden (en de docente Duits) dat Duits pittig was, zeker het videodeel, en Frans hebben ze vrijwel volledig gegokt. Maar dat kan er ook aan liggen dat er bij ons op school best wel beroerd Frans wordt gegeven :p

Lekker cijfer voor je PWS Kim! Wij krijgen het cijfer komende week ook als het goed is, spannend.

Gekke planning waarin geen rekening gehouden wordt met CE herken ik me niet helemaal in, ik heb wel het idee dat na de derde toetsweek er gewoon een aantal weken aan het CE wordt besteed. Wat onnozel dat jullie scholen dat zo gek plannen 8)7

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:00

Desirée, ik hoor inderdaad wel vaker dat Nijmegen als studentenstad heel anders is. Dat stelt me toch wel gerust. Al twijfel ik nog steeds heel erg. Ookal zou ik in Nijmegen thuis kunnen blijven wonen, ik zou toch op kamers willen ;) Alleen zou ik dan misschien wel wat langer doorzoeken, tot ik echt een leuk huis heb gevonden. Leiden is totaal nieuw voor mij en die 'uitdaging' spreekt me ook wel aan.

Yael, ik ben nog niet bezig met examenstof. In de les zijn we bij sommige vakken bezig met examentraining, maar bij veel vakken krijgen we nog nieuwe stof (sk, wi, la, eco,..). Na de derde toetsweek hebben we nog 3 weken les, die worden wel volledig besteed aan het CE. En dan hebben we nog één week facultatieve lessen en dan twee weken vrij. Ik vind het wel héél moeilijk om in te schatten wanneer je echt moet beginnen met leren voor de examens. Ik heb al wel veel examenbundels om te oefenen en samengevat bundels.

Ik vond de Engels luistertoets zelf wel lastig. Ik begreep en verstond wel wat iedereen zei, maar ik had het idee dat de vragen soms wel heel diep op details in gingen. Soms dacht ik echt dat ik het antwoord zelfs niet had geweten in het Nederlands. Van tevoren kon ik vaak om al één antwoord afstrepen, omdat de andere twee heel erg op elkaar leken, dus dat zegt wel iets over hoe erg ze op nuances ingaan. Gelukkig weet ik uit ervaring dat mijn cijfer wel prima zal zijn.

Van anderen hoorde ik dat Duits inderdaad heel lastig was. De Frans luistertoets vond ik daarentegen wel makkelijk!

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:23

Myrthe64 schreef:
Desirée, ik hoor inderdaad wel vaker dat Nijmegen als studentenstad heel anders is. Dat stelt me toch wel gerust. Al twijfel ik nog steeds heel erg. Ookal zou ik in Nijmegen thuis kunnen blijven wonen, ik zou toch op kamers willen ;) Alleen zou ik dan misschien wel wat langer doorzoeken, tot ik echt een leuk huis heb gevonden. Leiden is totaal nieuw voor mij en die 'uitdaging' spreekt me ook wel aan.

Yael, ik ben nog niet bezig met examenstof. In de les zijn we bij sommige vakken bezig met examentraining, maar bij veel vakken krijgen we nog nieuwe stof (sk, wi, la, eco,..). Na de derde toetsweek hebben we nog 3 weken les, die worden wel volledig besteed aan het CE. En dan hebben we nog één week facultatieve lessen en dan twee weken vrij. Ik vind het wel héél moeilijk om in te schatten wanneer je echt moet beginnen met leren voor de examens. Ik heb al wel veel examenbundels om te oefenen en samengevat bundels.

Ik vond de Engels luistertoets zelf wel lastig. Ik begreep en verstond wel wat iedereen zei, maar ik had het idee dat de vragen soms wel heel diep op details in gingen. Soms dacht ik echt dat ik het antwoord zelfs niet had geweten in het Nederlands. Van tevoren kon ik vaak om al één antwoord afstrepen, omdat de andere twee heel erg op elkaar leken, dus dat zegt wel iets over hoe erg ze op nuances ingaan. Gelukkig weet ik uit ervaring dat mijn cijfer wel prima zal zijn.

Van anderen hoorde ik dat Duits inderdaad heel lastig was. De Frans luistertoets vond ik daarentegen wel makkelijk!

Engels viel mij ook op dat de vragen soms wat "filosofisch" waren. Ik merk bij mezelf dat ik dan heel erg ga doordenken over wat ze met de antwoorden precies bedoelen en dus veel te moeilijk denk
Ik vond Frans zeker niet makkelijk. Sommige vragen wist ik echt zeker, maar dat verhaal over die computerschool was 1 drama... oeps...

Wow, die 8 op PWS! Gefeliciteerd!!

Weten jullie al waar jullie gaan studeren? (Paar Nijmegen dus, en de rest?)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:25

Leuke ideëen allemaal!
Gefeliciteerd met je pws cijfer Kim!
Ik ga nog niet studeren. Ik ga dit jaar een paar maanden in Spanje wonen en daarna ga ik eens uitzoeken wat ik nou eigenlijk wil :')
Ik heb een 6,3 gekregen voor mijn pws. Nogal een domper, maar het is in ieder geval een voldoende.

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:30

enamorada schreef:
Leuke ideëen allemaal!
Ik ga nog niet studeren. Ik ga dit jaar een paar maanden in Spanje wonen en daarna ga ik eens uitzoeken wat ik nou eigenlijk wil :')
Ik heb een 6,3 gekregen voor mijn pws. Nogal een domper, maar het is in ieder geval een voldoende.

Oe, Spanje is ook vet! Ga je nog iets specifies doen zoals au pair oid?

6.3 is prima toch of had je veel hoger verwacht?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:34

Femke_Nikita schreef:
enamorada schreef:
Leuke ideëen allemaal!

Oe, Spanje is ook vet! Ga je nog iets specifies doen zoals au pair oid?

6.3 is prima toch of had je veel hoger verwacht?

Ik ga daar naar school om Spaans te leren en daarnaast krijg ik daar ook elke dag surfles. Heb er heel veel zinnen?
Ik had het enigszins verwacht omdat mijn begeleider mij compleet niet ondersteund heeft en overall gewoon een hele vervelende begeleider was waardoor ik op het allerlaatste moment nog vanalles moest veranderen en vaak vast liep. Aan de andere kant had ik simpelweg een goed werkstuk waarvan iedereen heel erg onder de indruk en geïnteresseerd in was. Dus dan is het wel jammer als heel veel mensen tussen de 8 en de 9 hebben en jij een 6,3.