Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 10:47

Nederlands is denk ik vooral lastig vanwege de schrijfwijze van lange en korte klinkers (het is ook niet logisch dat schepen niet het meervoud is van schep als je het op papier bekijkt), de volstrekte willekeur aan grammaticale geslachten en wat klanken zoals de ui, eeuw en ieuw.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:50

Koper schreef:
De Denen vinden het zelf ook moeilijk om Deens te leren ;) Geschreven Deens en gesproken Deens zijn min of meer aparte werelden en Deens leren verstaan is echt een klus (voor de Denen zelf, die vanuit gesproken Deens leren schrijven, is het leren schrijven dan weer lastig). Wat goed dat je er al mee bezig bent, zal vast vlotter gaan als je eenmaal in Denemarken bent maar dan begin je in elk geval met een voorsprong :)

Meest opmerkelijke fenomeen aan Deens vind ik de stød. Dat is... ehm... een soort dichtknijpen van de keel, waardoor een woord zomaar iets heel anders kan betekenen dan je denkt.

Ik vroeg me eigenlijk af of iedereen hier elke dag een beetje doet of bij voorbeeld of er mensen zijn die in het weekend juist gaan zitten voor hun taal? Zelf vind ik de dagelijkse herhaling heel handig, dan slijt het er beter in vind ik.

Ik doe elke dag wel een beetje, soms langer, soms korter maar ben er elke dag wel mee bezig. Ik heb ook de app op mijn mobiel staan dus dan kan ik ook oefenen. Ik zit ook met een "nieuw" alfabet en ik merk nu ik elke dag er mee bezig ben, al is het maar vijf minuten, dat ik de nieuwe taal niet meer letter per letter meer lees maar net als Nederlands het woord zie en weet wat er staat. Schrijven is wel nog moeilijk want dan moet ik wel gaan nadenken over de volgorde van de letters. _O- Maar ook dat leer je alleen door te doen. Ik heb wel meer tijd dan de gemiddelde persoon dus ik heb ook wel de "luxe" (als je het zo kan noemen. Zou liever minder tijd hebben) om meerdere keren per dag er mee bezig te zijn.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:51

Daarom zeg ik ook: het zal niet makkelijk zijn om Nederlands GOED te leren ;)

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:55

Een deel van mijn aangetrouwde familie is Grieks en terwijl ik zit te worstelen met hun taal (die ik trouwens prachtig vind. Ben er verliefd op geworden tijdens een vakantie daar) beweren zij dat Nederlands de moeilijkste taal is om te leren. Ook turkse vrienden zeggen dat Nederlands veel moeilijker is dan Turks.

Nu ik Grieks aan het leren ben snap ik wel van waar het komt. Wij hebben belachelijk veel uitzonderingen. :) En onze zinsbouw/grammatica komt in niks overeen met bv die van de grieken. Turks ken ik niet maar wel iemand die Turks geleerd heeft (en nagenoeg vloeiend spreekt) en die heeft vrij moeiteloos Turks geleerd, andersom is dat verhaal echter heel anders. Wij hebben gewoon een erg ingewikkelde taal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 10:57

Kijk, als iemand het je uitlegt is het allemaal wel logisch. Zelfs in het Spaans heb je dingen die niet logisch lijken (el agua, las aguas, een vrouwelijk woord wat in het enkelvoud een mannelijk lidwoord heeft) maar zodra je snápt waarom het zo is kun je het ook gaan toepassen. En Nederlands heeft op sommige dingen een wat ingewikkelde logica :') En vooral ook zo vaak :')

En hoe veel Nederlanders zijn er wel niet die de meisje zeggen. Iedere buitenlander die Nederlands wil leren verdient respect.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-06-16 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:57

_Mirjam schreef:
Daarom zeg ik ook: het zal niet makkelijk zijn om Nederlands GOED te leren ;)

Dat geldt voor elke natuurlijke taal. Ik worstel na al die jaren ook nog met het Engels (ik wil me natuurlijk in het Buitenlands net zo precies kunnen uitdrukken als in het Nederlands). Het gaat er maar om hoe snel je tevreden bent.

En hoe snel je omgeving tevreden is. Als je Frans leert, zeggen de Fransen: "nou, dat werd tijd". Als je Russisch leert, zeggen de Russen "wow, wat klinkt dat al goed! Ik wil je graag helpen om verder te komen!" Als je Nederlands leert, is de reactie hier toch te vaak "ja maar, wat heb je eraan? Engels is toch veel mooier en het bespaart ons allebei de moeite." Je snapt wat dat doet met iemands goede bedoelingen om Nederlands te leren.

_Mirjam

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:01

Daar heb je zeker een goed punt mee ja. Ik snap het ook niet dat mijn vriend Nederlands wil leren "want we kennen hier toch allemaal gewoon Engels, op mijn oma na" en in Frankrijk praat ik inderdaad liever Engels omdat ik het gevoel heb dat ik er afgekraakt wordt op mijn niet-perfecte Frans (terwijl ik het best versta als ze niet al te snel praten en ik me op die manier ook echt wel verstaanbaar kan maken).

Ik neem me bij deze voor om niet meer negatief te reageren als vriendlief (of wie dan ook) zegt dat hij ook Nederlands wil leren *goed voornemen halverwege het jaar*

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:02

Ondanks dat mijn frans maar zo-zo is krijg ik eigenlijk altijd positieve reacties als ik het probeer... :=
ik heb ook nog nooit een franstalige moeilijk weten doen als ik vroeg of ie iets trager kon praten omdat ik het nog niet zo goed begreep.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:06

Koper schreef:
Kijk, als iemand het je uitlegt is het allemaal wel logisch. Zelfs in het Spaans heb je dingen die niet logisch lijken (el agua, las aguas, een vrouwelijk woord wat in het enkelvoud een mannelijk lidwoord heeft) maar zodra je snápt waarom het zo is kun je het ook gaan toepassen. En Nederlands heeft op sommige dingen een wat ingewikkelde logica :') En vooral ook zo vaak :')

Is het dan logisch dat je in het Engels "to do" moet gebruiken om vragen of ontkenningen te vormen, terwijl het niets toevoegt? Of dat je kunt zeggen "The police have arrested [die-en-die]" - een woord in het enkelvoud dat meteen meervoud wordt? Of in het Frans, dat het bijvoeglijk naamwoord achter het zelfstandig naamwoord moet, behalve bij een klein aantal woorden? Je raakt eraan gewend, in je eigen taal en in een vreemde taal.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:09

Wij zeggen toch ook de politie heeft .... Gearresteerd. :=
En "ga je dit doen" ?
Engels heeft daarin ook heel weinig onregelmatigheden vergeleken met andere talen. IMO veruit de makkelijkste taal om te leren.

Frans is in dat opzicht iets ingewikkelder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 11:10

musiqolog schreef:
Koper schreef:

Is het dan logisch dat je in het Engels "to do" moet gebruiken om vragen of ontkenningen te vormen, terwijl het niets toevoegt? Of dat je kunt zeggen "The police have arrested [die-en-die]" - een woord in het enkelvoud dat meteen meervoud wordt? Of in het Frans, dat het bijvoeglijk naamwoord achter het zelfstandig naamwoord moet, behalve bij een klein aantal woorden? Je raakt eraan gewend, in je eigen taal en in een vreemde taal.

Natuurlijk is het logisch dat het the police have is. Het zijn meerdere mensen maar je gaat ze niet allemaal opnoemen. Da's Engelse logica en ze zijn er consequent mee. Zo zeggen ze gewoon endives en hebben wij geen meervoud voor witlof. Dat vind ik pas raar.

Die paar bijvoeglijk naamwoorden in het Frans zijn gewoon 1 klein uitzonderingetje op een heldere regel. Wij hebben in het Nederlands veel meer uitzonderingen dan dit soort voorbeelden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:10

Frans vind ik erg makkelijk qua grammatica :) Over Engels heb ik nooit zo nagedacht, maar de werkwoordstijden vind ik lastiger dan in het Frans.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:20

Ayasha schreef:
En "ga je dit doen" ?
Engels heeft daarin ook heel weinig onregelmatigheden vergeleken met andere talen. IMO veruit de makkelijkste taal om te leren.

Er wordt, denk ik, bedoeld dat politie bij ons enkelvoud is en in het Engels meervoud, dus niet 'has arrested' maar 'have arrested'.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:22

mysa schreef:
Ayasha schreef:
En "ga je dit doen" ?

Er wordt, denk ik, bedoeld dat politie bij ons enkelvoud is en in het Engels meervoud, dus niet 'has arrested' maar 'have arrested'.

Dat ja. "Police" is een enkelvoudig woord - geen meervoudsvorm - waar toch een meervoudige werkwoordsvorm aan vast komt te zitten. Dat gaat behoorlijk in tegen de logica van zowat elke andere taal, of het nou Nederlands, Frans of Latijn is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 11:23

Klopt, het gaat om de inhoud (meerdere mensjes) en niet om de (grammaticale) vorm.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:24

Het is toch geen wedstrijd wat nou de moeilijkste taal is :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:24

Fenrir schreef:

Nee, maar het irriteert mij dat Nederlanders altijd zo negatief over hun eigen taal denken. :(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 11:26

musiqolog schreef:
Fenrir schreef:

Nee, maar het irriteert mij dat Nederlanders altijd zo negatief over hun eigen taal denken. :(

Whow, daar heb je twee nare generalisaties te pakken.

Misschien tijd om weer on topic te gaan?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:27

Wow wat spreken mensen hier veel talen :oo zal mijn lijstje ook even posten :P
Nederlands of course
Engels - wel goed
Frans- matig
Duits- matig
Chinees- laten we zeggen dat ik alleen cijfers kan verstaan :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:38

Waarom zo generaliseren, musiqolog? Ik ben gek op de Nederlandse taal en vind het ontzettend leuk als mensen bereid zijn het te leren. :j Je kunt in mijn ogen alleen niet ontkennen dat Nederlands moeilijk is om te leren. Ik merk nu ik iemand help bij het leren van Nederlands dat het toch erg lastig is.

Ik ga vandaag weer even met mijn Turks aan de slag. :) Op het moment praat ik de hele dag Duits en Nederlands, maar toch ga ik proberen het Turks er even bij te pakken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:18

Hier ook iemand die gek is op talen, maar nooit de tijd of motivatie gehad om ze te leren. Ik spreek vrij goed Engels, heel basic Duits en enkele woorden Frans. Daarnaast Grieks gehad op de middelbare en een aantal jaar Latijn.

Er zijn nog 3 talen die ik echt graag wil leren en ook ga doen:
-Russisch
-Kroatisch
-Fins

Of het ooit gaat lukken? Waarschijnlijk niet :') Mijn Duits zou ik ook wel graag wat willen verbeteren, lijkt me erg handig.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:29

Ik kan tot 10 tellen in het Turks. :D Van de zomer maar even checken of mijn uitspraak een beetje oké is. :') Ik heb op memrise ingesteld dat ik elke dag 15 minuten wil besteden aan de cursus Turks, hopelijk houd ik dat vol.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:17

Dat zijn drie hele verschillende en 'aparte' talen Ghostattack, en ook zeker niet de makkelijksten! Succes :D
Carpediem, 15min ergens tussen proppen op een dag is super easy en gaat dus zeker lukken! Ik probeer het altijd op een vast tijdstip te doen zodat het gewoonte wordt. Ik leerde m'n Russisch altijd tijdens het treinreizen, omdat ik elke dag in de trein zat werd dat een hele sterke gewoonte!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:18

@Ghostattack: Russisch en Kroatisch zijn natuurlijk wel allebei Slavische talen. Ik zou in jouw plaats pas aan Kroatisch beginnen als je heel goed Russisch kunt.

@xCarpediem: Zoek maar eens op wat '81' in het Turks is. En spreek het vooral hardop uit. :P

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:47

Hahaha, dat moet ik maar niet te hard roepen in Turkije, dat is een woord dat ze wel heel goed kennen. :+