Examens 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:42

Ilse_loveU_x schreef:
Die samenvattingsopdracht zou toch geschrapt zijn of heb ik dat verkeerd begrepen van mijn docent anders gaan we daar lekker over klagen

over welk vak heb je het? ik weet dat voor de mavo in ieder geval geldt dat tekst 2 een geleide samenvatting is. en dat dat ook dit jaar zo is..

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:43

its_daantjee schreef:
Ilse_loveU_x schreef:
Die samenvattingsopdracht zou toch geschrapt zijn of heb ik dat verkeerd begrepen van mijn docent anders gaan we daar lekker over klagen

over welk vak heb je het? ik weet dat voor de mavo in ieder geval geldt dat tekst 2 een geleide samenvatting is. en dat dat ook dit jaar zo is..

Ooh vergeten te vermelden, van het havo

dinek123

Re: Examens 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:52

Daar was ik verbaasd over inderdaad. Er was wel tegen ons gezegd dat je bv 1 alinea samen moet vatten. Maar 4? Nope. Heb die dan ook best verpest wat zonde is aangezien die 6 punten waard was.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 00:30

dinek123 schreef:
Daar was ik verbaasd over inderdaad. Er was wel tegen ons gezegd dat je bv 1 alinea samen moet vatten. Maar 4? Nope. Heb die dan ook best verpest wat zonde is aangezien die 6 punten waard was.

4 alineas in 60 woorden := had eerst een samenvatting gemaakt die alle aspecten van het antwoordmodel bevatte, alleen daarbij had ik meer dan 60 woorden. Heb hem toen doorgekrast en opnieuw geschreven om onder de 60 woorden te blijven, maarnu mis ik wel een aantal punten in mn samenvatting. Ben benieuwd hoe de examenmakers het voor elkaar willen krijgen om een goede samenvatting te maken van 4 alineas van maar 60 woorden...

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:27

mariska_YeDo schreef:
dinek123 schreef:

4 alineas in 60 woorden := had eerst een samenvatting gemaakt die alle aspecten van het antwoordmodel bevatte, alleen daarbij had ik meer dan 60 woorden. Heb hem toen doorgekrast en opnieuw geschreven om onder de 60 woorden te blijven, maarnu mis ik wel een aantal punten in mn samenvatting. Ben benieuwd hoe de examenmakers het voor elkaar willen krijgen om een goede samenvatting te maken van 4 alineas van maar 60 woorden...

Precies dit, ik heb ook een paar dingen geschrapt die eigenlijk goed waren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:25

Vannacht gedroomd dat ik voor mijn schoolcijfer nog net een 1 kreeg op engels voor mondeling, en ik een 1 gemiddeld op engels de examens in ging. Pfffff, wat ben ik blij dat het niet echt was!

Over de samenvatting.. we hoefden geen hele tekst meer samenvatten (samenvatting van meer dan 100 woorden). Een paar alineas mochten ze idd wel vragen!
Maar ik baalde ook toen ik de vraag zag hoor :(:)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:45

mariska_YeDo schreef:
dinek123 schreef:

Wat ze dan willen is dat je gewoon bijna letterlijk de vier kernzinnen achter elkaar opschrijft.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:48

NoorW schreef:
Wat ze dan willen is dat je gewoon bijna letterlijk de vier kernzinnen achter elkaar opschrijft.

In het antwoordenmodel staan 6 zinnen. Dat zou betekenen dat je dus 6 punten moet opnoemen, in 10 woorden bij elk punt. Als ik een goede Nederlandse zin wil maken kost me dat meestal wel meer dan 10 woorden hoor.
Maarja we zullen het wel zien

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:40

dinek123 schreef:
NoorW schreef:

In het antwoordenmodel staan 6 zinnen. Dat zou betekenen dat je dus 6 punten moet opnoemen, in 10 woorden bij elk punt. Als ik een goede Nederlandse zin wil maken kost me dat meestal wel meer dan 10 woorden hoor.
Maarja we zullen het wel zien

Hmm, dat is inderdaad een lastige vraag dan, hopelijk rekenen ze niet te streng en een beetje in je voordeel :)

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:57

Hebben jullie ook gekeken naar hoeveel punten jullie hebben gescoort? Ik had geen kladje gemaakt met de antwoorden maar heb thuis direct gekeken en wist nog wel ongeveer wat ik in had gevult. Kwam bij nederlands tussen de 35 en 40 uit. Heb de vragen waarbij ik niet meer wist wat ik heb ingevuld fout gerekend dus zou meer kunnen worden. Er kan ook nog 4 punten af gaan voor de spelling.
Aardrijkskunde vond ik lastig nakijken maar de meeste antwoorden kwamen wel redelijk overeen met mijn antwoorden. Had alleen bij die vraag over erosie bij die kalksteentorens winderosie genomen ipv erosie door het water, maar inprincipe lijkt mij dat winderosie ook goed is, maar die stond niet in het antwoordmodel ( heb dus ook een klacht ingdient over deze vraag bij examenklacht) dus hoop dat ze daar nog wat gaan aanpassen. O:)

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:13

:j ik zit tussen de 46 en de 50 punten dus kom maar op met die voldoende hahaha

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:36

Is er iemand met VWO geschiedenis hier? Ik heb ultra-stom mijn boek in mijn kluisje laten liggen :o
En ik moet dus weten wat ze zeggen over de periodes waar geen HC bij is..

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:40

mariska_YeDo schreef:
Hebben jullie ook gekeken naar hoeveel punten jullie hebben gescoort? Ik had geen kladje gemaakt met de antwoorden maar heb thuis direct gekeken en wist nog wel ongeveer wat ik in had gevult. Kwam bij nederlands tussen de 35 en 40 uit. Heb de vragen waarbij ik niet meer wist wat ik heb ingevuld fout gerekend dus zou meer kunnen worden. Er kan ook nog 4 punten af gaan voor de spelling.
Aardrijkskunde vond ik lastig nakijken maar de meeste antwoorden kwamen wel redelijk overeen met mijn antwoorden. Had alleen bij die vraag over erosie bij die kalksteentorens winderosie genomen ipv erosie door het water, maar inprincipe lijkt mij dat winderosie ook goed is, maar die stond niet in het antwoordmodel ( heb dus ook een klacht ingdient over deze vraag bij examenklacht) dus hoop dat ze daar nog wat gaan aanpassen. O:)

Ik heb ze volgensmij allebei genoemd :')

Maar mijn docent zij dat als iets niet in het antwoord vel staat dat hij t dan goed kon rekenen als er een goede uitleg bij stond. En als de tweede het er mee eens is.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:42

Joy_Mennings schreef:
mariska_YeDo schreef:

Ik heb ze volgensmij allebei genoemd :')

Maar mijn docent zij dat als iets niet in het antwoord vel staat dat hij t dan goed kon rekenen als er een goede uitleg bij stond. En als de tweede het er mee eens is.

Hmm, ik twijfel of mijn docent er ook zo naar zal kijken.. :')

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:51

Over die samenvatting, dat viel best mee toch :=
Ik heb drie jaar geleden ook vmbo-T examen gedaan, en daar had je toch wel een samenvattingsopdracht erin zitten die toch wel minimaal 250 woorden of zo moest hebben.. En daarnaast nog allerlei teksten én een brief in 2,5 uur tijd!

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:53

Ik meld me ook. Heb vorig jaar al examen gedaan op de Havo maar helaas niet gehaald.
Nu doe ik dit jaar Vavo en hoef ik alleen WisA en scheikunde te doen. En ik ben doodsbenauwd dat ik het niet haal :+

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:57

Lynnepinny schreef:
Over die samenvatting, dat viel best mee toch :=
Ik heb drie jaar geleden ook vmbo-T examen gedaan, en daar had je toch wel een samenvattingsopdracht erin zitten die toch wel minimaal 250 woorden of zo moest hebben.. En daarnaast nog allerlei teksten én een brief in 2,5 uur tijd!

Ik vond de opdracht ook niet moeilijk, maar vond het wel bijna een onmogelijke opgave om in maximaal 60 woorden alle 6 punten er in te verwerken. :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:58

Wat betreft de samenvattingsopdracht van het havo examen, in de syllabus stond wel degelijk dat je dit moest kunnen maar dat de grote samenvatting eruit is gehaald. :)

Toch vond ik het erg raar, want mijn docent bleef er maar op hameren dat er absoluut geen samenvatting in voor zou komen. Dus ik stond alsnog wel even perplex toen ik die opdracht las. :+
Had zelf ook erg veel moeite met niet te veel woorden hebben, had eerst 1 punt en toen zat ik al op 30 woorden haha.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:01

Dat is best vervelend, sommigen zijn daar dan niet zo goed in en dan staan ze opeens voor een verrassing. -O-
Wij hebben het hele jaar door en door geoefend op het argumentatieschema maar ja. :+

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:03

Klopt, veel klasgenoten waren ook erg pissig daarover. Wat ik heel slecht vind is dat wij echt nooit hebben geoefend op het schrijven van stukken, antwoorden en conclusies met minder dan 40 woorden.

Argumentatieschema is bij ons ook regelmatig in de les voor gekomen. :')

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:05

CastaMickey schreef:
Is er iemand met VWO geschiedenis hier? Ik heb ultra-stom mijn boek in mijn kluisje laten liggen :o
En ik moet dus weten wat ze zeggen over de periodes waar geen HC bij is..

Geen geschiedenis hier, maar heb je al in het vwo 6 topic of in app gevraagd? Misschien kan iemand je daar helpen

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:11

Minke_ schreef:
Dat is best vervelend, sommigen zijn daar dan niet zo goed in en dan staan ze opeens voor een verrassing. -O-
Wij hebben het hele jaar door en door geoefend op het argumentatieschema maar ja. :+

hahah wij ook!
ik was ook best verbaasd dat er geen argumentatieschema in zat inderdaad, was er vrij zeker van dat die er wel in zou zitten.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:38

Ik vond scheikunde (VWO) ook erg lastig, maar heb wel overal wat ingevuld. Ik begreep van vraag 9 echt helemaal niets, maar ik hoorde dat daar meer mensen problemen mee hadden. Ik ga/durf het niet na te kijken, dus gewoon maar even afwachten.

Nu even een weekend leren/voorbereiden voor Engels, wiskunde A en natuurkunde.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:40

xCarpediem schreef:
Ik vond scheikunde (VWO) ook erg lastig, maar heb wel overal wat ingevuld. Ik begreep van vraag 9 echt helemaal niets, maar ik hoorde dat daar meer mensen problemen mee hadden. Ik ga/durf het niet na te kijken, dus gewoon maar even afwachten.

Nu even een weekend leren/voorbereiden voor Engels, wiskunde A en natuurkunde.

Precies dit ja. Ik vond ook dat er wel heel veel vragen over 1 ding gingen. Eigenlijk niets over de 'nieuwe scheikunde'.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:43

Dat viel me inderdaad ook op. Ik had verwacht dat er veel 'nieuw scheikunde' in zou komen te zitten en dit verwachtte mijn docent ook. Zij zei tijdens haar lessen steeds dat we veel groene chemie, duurzaamheid, e.d. konden verwachten. Ik had ook verwacht dat er wel iets met elektrochemische cellen en veel redox in zou komen, maar dat echt totaal niet. Best vreemd.