werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:50

Bruintje ik kreeg steeds meer het gevoel dat jij vind dat je ondergewaard word. Misschien moet je daar wat mee doen in plaats van andere inzichten gelijk afschieten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:52

Nee er is geen tropenrooster.
Verbranding wordt tegen gegaan door doek. Niet door hitte te verminderen.
En vergeet de hoge luchtvochtigheid niet.
30 graden heb je heel snel te pakken.
25 graden in de lente al.
En met verplicht een aantal kilo's per uur halen is het wel wat anders als relaxed naar de hommels kijken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:54

lizy29 schreef:
Bruintje ik kreeg steeds meer het gevoel dat jij vind dat je ondergewaard word. Misschien moet je daar wat mee doen in plaats van andere inzichten gelijk afschieten.

??

Ik werk niet als vuilnisman, niet als tomaten plukker, niet in een fabriek.
Dus ik voel me totaal niet aangesproken daarin.
Ik vind wel dat teveel mensen op deze mensen neer kijken.
En ja dat laat ik weten!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:56

bruintje123 schreef:
lizy29 schreef:

??

Ik werk niet als vuilnisman, niet als tomaten plukker, niet in een fabriek.
Dus ik voel me totaal niet aangesproken daarin.
Ik vind wel dat teveel mensen op deze mensen neer kijken.
En ja dat laat ik weten!

Dat er op neer kijken maak jij er van. Niet wij. Dat jij het zo interpreteert ligt dus echt bij jou.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:58

Nee hoor. Dat is wat de maatschappij doet.
Misschien jij niet. Veel wel.
Dat zie je aan de lonen.
Aan de manier hoe gemakkelijk inwisselbaar ze worden misbruikt.
Bouw maar eens wat op in hun plaats.
Ik geef het je te doen.
En dan kom jij aan met moeten ze maar een stapje meer zetten.
Maar je kijkt niet op ze neer....
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 28-01-16 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:59

Aangezien mijn man ongeveer 53hectare tomaten heeft denk ik dat ik wel een beetje weet wat er in een kas gebeurd bruintje.
Maar ik kan hier wel zeggen ja tegen de warmte gaan ze schermen, maar dan snapt niemand wat ik bedoel.

En ja er is wel een tropenrooster. Opgenomen in artikel 14 van de Glastuinbouw cao (uit m'n hoofd gezegd). Hoe ik dit weet? Ik werk op een uitzendbureau dat mensen uitleent aan glastuinbouw bedrijven en hou mij bezig met juridische/arbeidstechnische kant

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:01

bruintje123 schreef:
Nee hoor. Dat is wat de maatschappij doet.
Misschien jij niet. Veel wel.
Dat zie je aan de lonen.
Aan de manier hoe gemakkelijk inwisselbaar ze worden misbruikt.
Bouw maar eens wat op in hun plaats.
Ik geef het je te doen.

Het spijt me maar je komt op mij echt over als een gefrustreerde Robin Hood wannabe.

Goed opgeleid personeel ook op "lager niveau" is juist ontzettend kostbaar. Maar ja er zit verschil in beloning en dat heeft alles te maken met verantwoordelijkheid en risico. Maar zelfs diegenen die minder verdienen, verdienen nog een heel redelijk salaris.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:03

Maar met schermen haal jij niet de temperatuur zo hard naar beneden.
Wel het verbranden van het bovenste blad.

Mijn man is jaren bedrijfsleider bij tomaten en komkommers geweest.
Daar deden de bazen niet aan tropen rooster.
Cao of niet.

Hij is er na 20 jaar gestopt.
Tabak van de Polen uitbuiting.
Nee die kregen geen cao uitbetaald.
Maar laat ik daar niet verder op im gaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:04

Ennik kijk zeker niet neer op de mensen die bij ons in de tuin werken. Ik heb zwaar respect voor de mensen die uit Polen komen om hier werk te doen waar Nederlanders zich te goed voor voelen. Die mensen staan iedere dag hier vroeg in de kas en gaan 9vd10x zingend aan het werk.
En als wij geen respect voor die mensen hadden bleven sommigen niet 5/6/7jaar bij ons werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:05

Noem mij gefrustreerd wat jij Wilt.
Maar jij bent behoorlijk buiten de maatschappij als je zegt dat mensen maar een stapje verder moeten zetten of maar moeten gaan leren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:06

Lautje als jij netjes betaald zie ik dat als respect. Gezien veel collega tuinders dat op papier doen. Maar niet echt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:07

Ik kan je zeggen dat grote moderne bedrijven er echt niet onderuit komen om de cao te volgen. Wij staan veel te veel in de belangstelling. Zowel de tuin als uitzendbureau.
De kleine bedrijven worden minder gecontroleerd en daar zal heus wel wat misgaan. Maar die moeten wel om de kop boven water te houden. Helemaal in de komkommers

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:08

Dat is niet buiten de maatschappij maar gewoon realistisch

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:09

Laat ik wijs daar niet op reageren.

Nee lizzy dat is niet realistisch.
Ja in jou vakgebied misschien. Maar er bestaat meer.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:10

En gelukkig werk ik niet al sinds mijn 15de dus heb geen enkel idee hoe het er aan toe gaat op de arbeidsmarkt....

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:10

Een hardwerkende Pool die al een paar jaar werkt en wat loontreden heeft gehad, (uurloon van 10,20/10,50)tevens wat overuren maakt die met toeslag betaald worden en tevens bonus krijgt voor werken boven de norm heeft echt een best inkomen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:13

Je hebt pb.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:13

lizy29 schreef:
Maar ja er zit verschil in beloning en dat heeft alles te maken met verantwoordelijkheid en risico.

Nee, dat is simpelweg niet waar. In principe draagt geen enkele Nederlandse werknemer financieel risico, het fysieke risico is bij een aantal lagerbetaalde functies een stuk hoger dan bij kantoorbanen, en de morele verantwoordelijkheid (laat staan de gevoelde morele verantwoordelijkheid) staat geheel los van het salaris. Een leerkracht of een politieagent hebben een hoge morele verantwoordelijkheid, maar hun managers ontvangen meer salaris voor minder uren en werk waarvan het nut op z'n minst twijfelachtig is.

(Met name in het onderwijs wil ik dat wel verdedigen: het onderwijs op de vloer is in essentie gewoon nog onderwijs, met welliswaar steeds veranderende plannen en wensen, maar toch ook vooral een klas met kinderen voor je die je wat leert.

Er is echter een flinke centralisatieslag gemaakt, waardoor scholen gefuseerd zijn en je in plaats van 4 losse schooldirecteuren van 4 scholen (waarvan de meeste ook nog wel wat onderwijs konden geven), je nu 4 locatiedirecteuren en een bovenschoolse directeur hebt, die bovendien geregeld niet op de locatie zijn. Het onderwijsresultaat is in de tussentijd niet enorm omhoog gegaan, en de besteding van gelden lijkt niet efficienter te zijn geworden.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:14

lizy29 schreef:
En gelukkig werk ik niet al sinds mijn 15de dus heb geen enkel idee hoe het er aan toe gaat op de arbeidsmarkt....

Misschien eens elders kijken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:24

Shadow0 schreef:
lizy29 schreef:
Maar ja er zit verschil in beloning en dat heeft alles te maken met verantwoordelijkheid en risico.

Nee, dat is simpelweg niet waar. In principe draagt geen enkele Nederlandse werknemer financieel risico, het fysieke risico is bij een aantal lagerbetaalde functies een stuk hoger dan bij kantoorbanen, en de morele verantwoordelijkheid (laat staan de gevoelde morele verantwoordelijkheid) staat geheel los van het salaris. Een leerkracht of een politieagent hebben een hoge morele verantwoordelijkheid, maar hun managers ontvangen meer salaris voor minder uren en werk waarvan het nut op z'n minst twijfelachtig is.

De fysieke veiligheid van mijn personeel is wel degelijk mijn risico. Ik dien te zorgen voor een veilige werksituatie door bijvoorbeeld pbm's en cursussen. Ik ben namelijk direct aansprakelijk.
Ik ben verantwoordelijk voor het goed lopen van het bedrijf zodat iedereen zijn/haar baan kan houden en niet in de WW terecht komt en daardoor er financieel flink op achteruit gaat.
en eerlijk ik eerlijk als ik echt salarissen ga terugrekenen naar een beloning per uur zal ons uurloon nog niet eens zo veel van elkaar verschillen. Want ja ik werk avonden en weekenden als het nodig is. Net als vakanties. En dat is een keuze die ik heb gemaakt en waar ik me goed bij voel maar vertel me niet dat ik dus te veel verdien en het personeel te weinig want dat raakt kant nog wal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:34

tja, zo heb ik dus uiteindelijk ontslag genomen bij een bedrijf, op ideale afstand van mijn huis, parttime zoals ik graag wou, en ik had ook nog lange tijd zonder werk gezeten. Was dolblij toen ik daar kon beginnen. Ik had een duobaan, zeer leuke collega, beiden verantwoordelijk voor de financiële administratie en personeelszaken. In de praktijk hadden mijn collega en ik minstens 1x per week contact met een uitzendburo om weer nieuw productiepersoneel te regelen. Vaak hoorden wij 's middags dat er weer mensen weg moesten/aangenomen moesten worden voor de ploeg van de volgende ochtend (6 uur beginnen). De werkzaamheden werden slecht betaald (minimumloon), ze moesten gewoon hun bek houden zo te zeggen, had je iets te mopperen? Oprotten maar, voor jou zo weer een ander. Tevens werd er ontzettend veel overgewerkt. Er waren altijd mannen die graag extra wilden verdienen en zo zonder problemen 12 dagen achter elkaar werkten. Met de veiligheid nam men het ook niet zo nauw, in de 4 maanden dat ik er werkte ben ik 2x met iemand naar de huisarts geweest, mijn collega ook een stuk of 3x. In 2 gevallen was betreffende persoon een vingerkootje kwijt, en mijn laatste tripje met 1 van die mannen betrof een situatie waarbij hij door stom toeval aan de dood ontsnapte. Ik wilde hier helemaal niets meer mee te maken hebben en ben weggegaan. Ook stond de manier waarop mensen in vaste dienst die ziek waren werden gepusht om weer op het werk te verschijnen (uiteraard hou ik ook niet van aanstellers) en het feit dat ik zeer regelmatig met iemand naar de huisarts moest, zo tegen dat ik 's nachts wakker lag bij het idee dat ik de volgende dag weer aan het werk moest. Ik heb dus voor mijn eigen gezondheid gekozen en heb ontslag genomen. Dit betekent helaas wel dat ik geen uitkering krijg, en dat valt niet mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:40

Dikke pluim voor jou!

Een ander kennis. Goed opgeleide accountant werd aangenomen bij een bedrijf waar het wat minder ging in de crisis.
Hij moest daar eens dingen gaan veranderen.
Hij is er na twee maanden mee gestopt en wilde zich totaal distantiëren van wat daar als normaal werd beschouwd.
Beetje vergelijkbaars met wat kinke schrijft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:41

lizy29 schreef:
De fysieke veiligheid van mijn personeel is wel degelijk mijn risico.

Ik schreef dan ook 'werknemers'. Als jij werknemer bent draag je geen financiele aansprakelijkheid en dus geen risico. Als je personeel hebt ben je geen werknemer.

Citaat:
Ik ben verantwoordelijk voor het goed lopen van het bedrijf zodat iedereen zijn/haar baan kan houden en niet in de WW terecht komt en daardoor er financieel flink op achteruit gaat.

Dat is een morele verantwoordelijkheid, maar geen feitelijke. Als je je werk verklooit zitten er namelijk geen consequenties voor jou aan. Het bedrijf gaat failliet, de werknemers moeten ander werk zoeken, maar jij kunt na het faillissement gewoon de draad weer oppakken. Met wellicht een schuldgevoel, maar dat is een zaak van je eigen geweten. Heb je dat geweten niet, dan kun je probleemloos een zaak om zeep helpen. Die 'verantwoordelijkheid' is dus niet reeel, want ook de mensen zonder die morele verantwoordelijkheid kunnen toch behoorlijk verdienen aan een bedrijf (en als ze het goed doen, ook aan het op het juiste moment liquideren.)

(Faillissementsfraude is overigens niet legaal, maar daar wordt zelfs in geval van duidelijke opzet vrijwel nooit iets aan gedaan. Algehele incompetentie en gewoon niet functioneren is dus feitelijk niet iets waar je een aanrekenbare verantwoordelijkheid voor draagt.)

Omgekeerd zijn er veel banen met een hoge morele verantwoordelijkheid waar het salaris helemaal niet zo hoog van is. Onderwijs en politie lijken me de standaard voorbeelden. Je hebt daar heel veel rechtstreeks invloed op levens van anderen, het gaat echt ergens over, maar het salaris weerspiegelt die verantwoordelijkheid niet: andere functies met gelijk opleidingsniveau betalen in veel gevallen beter. (En, abstracte managementsfuncties in dezelfde sectoren, met minder rechtstreekse verantwoordelijkheid, betalen ook beter.)

Dat salaris samenhangt met verantwoordelijkheid en risico is simpelweg niet waar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:44

bruintje123 schreef:
Dikke pluim voor jou!

Een ander kennis. Goed opgeleide accountant werd aangenomen bij een bedrijf waar het wat minder ging in de crisis.
Hij moest daar eens dingen gaan veranderen.
Hij is er na twee maanden mee gestopt en wilde zich totaal distantiëren van wat daar als normaal werd beschouwd.
Beetje vergelijkbaars met wat kinke schrijft.

Ik heb ook nog wel wat meer belevenissen, moet zeggen dat mijn ervaringen van de laatste 2 jaar ook een grote negatieve invloed hebben gehad op mezelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:47

Ik kan je verzekeren dat je zelfs bij planten potten kunt promoveren naar leuker werk :)
Ik ben ooit ergens voor 3 maanden aangenomen om plantjes van het ene potje in de volgende te stoppen. Ik vond dag 1 al verschrikkelijk.
Omdat ik steeds te snel klaar (zonder grote inspanning) was gingen de mede potters klagen dat ik dan de schuld zou zijn van te hoge werkdruk :O
Binnen een week mocht ik mee naar tuinprojecten waar ik het reuze bij naar mijn zin gehad heb (dat was wel echt zwaar voor een vrouw trouwens) en ook van alles geleerd heb over het hoveniers vak :)
De overige potters waren allang blij dat zij gewoon rustig mochten potten zonder grote inspanning en exact om half 5 op de bus stappen.

Ofwel, op ieder potje past een dekseltje, maar soms moet je even zoeken ;)