geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:57

Vesceron en Florentine: ik denk dat jullie mijn post iets harder opvatten dan bedoeld was. Florentine, jij was indertijd aan het twijfelen tussen een fokmerrie en een wedstrijdpaard of een combinatie daarvan. Daardoor vraag ik me nu af hoe je daar nu in staat? Koop je dan helemaal geen paard meer of?

Heb zelf een dochter die internationaal rijdt en ik ben zelfs nooit op het idee gekomen om haar die wedstrijdsport te ontzeggen ondanks dat het wel degelijk heel veel tijd kost en waar andere dingen zoals school onder lijden. Voor haar is de paardensport en haar paarden haar lust en haar leven en ik denk dat dit voor jouw dochter ook zal gelden. Ik zou haar dus echt dat paard niet ontzeggen maar wel goede afspraken maken met haar. Houdt ze zich er niet aan? Dan maar even een wedstrijdstop. Dat lijkt me veel meer realiseerbaar dan geen nieuw paard voor haar kopen.

NoName126

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 08:22

Mijn god wat een reacties op jou, TS. Duidelijk van allemaal paardenmeisjes haha ;)

Ik als leerkracht en bijna moeder zou het hetzelfde doen als jou. School gaat boven eigen paard. Ze kan rijden en knuffelen met verschillende paarden dus ze hoeft er absoluut niet mee te stoppen, maar elf onvoldoendes is stuitend. Misschien leert ze inderdaad pas als ze flink op haar bek gaat.
Wedstrijdsport oppakken eist enorm veel tijd. Tijd die ze nu gewoon in school heeft te steken. Heel simpel.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 09:27

Voor een leerkracht en bijna moeder vind ik deze reactie dan weer stuitend. Ik zie het eind resultaat terug in mijn ex. Zeer getalenteerd maar er komt niks uit. Gelijk in de verdediging wanneer je hem er op wijst. Na jaren samenwonen weet hij dat ik het goed bedoel maar dat vertrouwen heeft lang geduurd. Altijd werd er maar geroepen. Hij is lui. Hij ligt de halve dag in bed. Hij maakt toch nooit wat af. Flinke schop onder z'n kont heeft hij nodig.
We zijn inmiddels 3 jaar uit elkaar maar nog steeds help ik hem met z'n bankzaken en huishouden. Die grote schoonmaak in dat chaotische huishouden kan hij zelf niet rond krijgen. Vol energie begint hij er aan en na een minuut of 10 zit hij op de bank. Overprikkeld. Door de bomen het bos kwijt.
Zelf ben ik super georganiseerd dus we zijn jaren een fijne combie geweest :D . Als we het samen doen doen we het echt stap voor stap volgens een vast schema. In het begin lastig. Veel in de staak. Wat hij vooral heeft geleerd is dat het niet erg is om zo te zijn. Maar dat het wel erg is als je het weet en geen hulp aan neemt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 09:37

Ik heb ook het idee dat die 'laat jij eerst maar even zien dat je goed je best doet' methode volledig de verkeerde is in dit geval.
Kind raakt alleen maar meer gedemotiveerd en komt lijnrecht tegenover moeder te staan.
Maar goed, zo beoordeel ik het vanaf de zijlijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 09:44

Met 11 onvoldoendes is er duidelijk echt iets mis. Of het niveau is niet passend (te hoog of te laag), of ze heeft echt moeite met hoe ze moet leren/huiswerk maken of er speelt een emotioneel probleem waardoor ze zich niet kan focussen op het huiswerk.

Voor het moeite hebben met huiswerk maken/leren lijkt mij een prof. Studiebegeleiding geen overbodige luxe.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 09:49

Ik heb zelf adhd. En ik had die ontspanning echt nodig om op school goed te presteren. En als het even kan ook met een eigen paard. Iets waar ik helemaal voor kon gaan. Als mijn ouders hadden gezegt eerst goede cijvers dan nieuw paard. Denk niet dat dat goed zou komen. Ik denk dat ik juist dan me school zou hebben vergooit. Ik zou zeggen nieuw paard. Zodat ze daar de ontspanning uit kan halen. Evt wel wat minder wedstrijden. Maar die ontspanning is zo belangrijk.
ik ging vaak tussen het huiswerk maken paardrijden dan kon ik daarna er weer met 200% er tegen aan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:13

TS, hopelijk zit je dochter niet op Bokt ...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:34

NoName126 schreef:
Mijn god wat een reacties op jou, TS. Duidelijk van allemaal paardenmeisjes haha ;)

Sorry maar dit vind ik redelijk denigrerend.. ga je ook zo om met leerlingen die andere mening zijn toegedaan? Ze op deze manier weg schuiven?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:03

En dan nog eens niet kunnen lezen ook gezien er genoeg "paardenmeisjes" zeggen dat school voor gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:32

NoName126 schreef:

Ik als leerkracht en bijna moeder zou het hetzelfde doen als jou. School gaat boven eigen paard. Ze kan rijden en knuffelen met verschillende paarden dus ze hoeft er absoluut niet mee te stoppen, maar elf onvoldoendes is stuitend. Misschien leert ze inderdaad pas als ze flink op haar bek gaat.
Wedstrijdsport oppakken eist enorm veel tijd. Tijd die ze nu gewoon in school heeft te steken. Heel simpel.

Dan vraag ik me af waar jij je opleiding hebt gedaan en of je pedagogiek hebt gehad, want dit is een beetje een vreemde reactie. Hoe gaat zo'n kind ooit fatsoenlijk functioneren als ze al haar vrije tijd in school moet steken en geen uitlaatklep heeft?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:35

Emmaa_ schreef:
NoName126 schreef:

Dan vraag ik me af waar jij je opleiding hebt gedaan en of je pedagogiek hebt gehad, want dit is een beetje een vreemde reactie. Hoe gaat zo'n kind ooit fatsoenlijk functioneren als ze al haar vrije tijd in school moet steken en geen uitlaatklep heeft?

Ze heeft toch 1 rijpony en 1 knuffelpony beschikbaar? Dat is al meer dan veel andere paardenmeisjes die het met een wekelijkse manegeles moeten doen.

Je hebt echt geen eigen paard nodig als uitlaatklep. Zijn genoeg meisje die helemaal dol zijn op paarden, maar zonder eigen paard en soms ook geen verzorgpaard. Kun je prima je school mee doorkomen en dan kun je je na je school weer op een eigen paard richten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:44

Dragan2008 schreef:
Emmaa_ schreef:

Ze heeft toch 1 rijpony en 1 knuffelpony beschikbaar? Dat is al meer dan veel andere paardenmeisjes die het met een wekelijkse manegeles moeten doen.

Je hebt echt geen eigen paard nodig als uitlaatklep. Zijn genoeg meisje die helemaal dol zijn op paarden, maar zonder eigen paard en soms ook geen verzorgpaard. Kun je prima je school mee doorkomen en dan kun je je na je school weer op een eigen paard richten

Maar als haar vorm van een uitlaatklep trainen voor wedstrijden is.. Blijkbaar heeft ze er nu geen, anders had ze geen 11 onvoldoendes gestaan.

Begrijp me niet verkeerd hoor, imo gaat school altijd voor paarden. Maar als je je dochter belooft dat ze een paard krijgt, daar niet bij zegt dat het feestje alleen doorgaat als ze goede cijfers haalt, en dan ineens de stekker eruit trekt... Dat vind ik niet helemaal netjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:45

11 onvoldoendes halen en weinig moeite willen doen (het kwaad er niet van in zien) is ook niet netjes.

Ik begrijp wel de overweging die TS maakt. :) Maar ook ik zou eerder met het kind praten ipv met bokt bij dit probleem.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:51

NoName126 schreef:

Oei zeg, als ik met dit soort uitspraken een oudergesprek in ga dan word ik toch echt door mijn werkgever op het matje geroepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:54

Ayasha schreef:
11 onvoldoendes halen en weinig moeite willen doen (het kwaad er niet van in zien) is ook niet netjes.

Ik begrijp wel de overweging die TS maakt. :) Maar ook ik zou eerder met het kind praten ipv met bokt bij dit probleem.

Ik vind niet netjes een beetje een rare benaming. We hebben het hier over een kind van 14. Grote kans dat die (al helemaal in combinatie met ADD) niet inziet wat voor gevolgen het heeft als ze haar school niet haalt. Je kan een kind daar niet verantwoordelijk voor houden, ze is immers niet voor niets een kind (waar je als ouder tot haar 18e verantwoordelijk voor bent).

Ik begrijp de overweging ook absoluut hoor, maar ik vind het raar hoe TS haar keuze bij Bokt neerlegt, vervolgens alle argumenten die haar geen klopje op de rug geven (goh, wat ben jij een goede moeder dat jij dingen aan je dochter belooft en ze vervolgens niet nakomt) in de wind slaat en heel erg aangevallen reageert als mensen zeggen dat het misschien niet helemaal netjes is hoe ze dit aanpakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:05

Als ik de reacties van sommige leerkrachten lees, weet ik in elk geval waarom mijn eigen school zo'n rottijd was: behoorlijk uiteenlopende visies op hoe je naar leerlingen kunt kijken: als subjecten die gewoon binnen de mal van het onderwijs moeten passen, of als individuen die zich ontwikkelen met eigen gevoel dat je serieus kunt nemen ipv af te serveren met 'andere kinderen... dus niet zeuren.'

Het begrip en het warme welkom straalt er niet vanaf zeg maar.

Dragan2008 schreef:

Dat is net zo'n domme redenering als 'de kinderen in Afrika hebben [x] niet dus je mag nooit ontevreden zijn.'
Het gevolg is niet dat mensen echt beseffen dat ze hebben, maar vooral ervaren dat ze niet mogen voelen wat ze voelen. En da's heel ongezond.

Ik heb niets tegen 1 manegeles per week, dat is mijn eigen achtergrond geweest en dat was helemaal prima. Maar, dat was niet de context hier..

Als het meisje nooit wedstrijd had gereden en er niet meer inzit dan 1 manegeles per week, prima. Dat is ook jammer maar anders jammer. Maar hier was een meisje dat met veel plezier en succes Z2 reed, waarbij de pony verkocht zou worden om een grotere pony te kopen, maar waar nu ineens van dat plan wordt afgeweken.
Het alternatief is verder heel onbestendig - de rijpony kan elk moment ook verkocht worden.... Gevolg: een flink onzekere situatie waarin ze misschien wel kan rijden, maar duidelijk niet op dezelfde manier bezig kan zijn met iets waar ze veel liefde en passie voor had.

En hoe je het ook wendt of keert, volgens mij zou iedereen dat als een flinke klap ervaren om zomaar ineens je passie kwijt te zijn, als straf voor iets anders. En dan op zo'n schaal.

Ik vind dat naar, en zinloos. En daarnaast toch wel een punt dat iemand met ADD, dyslexie en veel onvoldoendes nu dus ook geen echte mogelijkheid heeft om ergens goed in te zijn. Maar leren gaat altijd beter als je succeservaringen hebt en iets om trots op te zijn. Negativiteit is gewoon een slechte basis voor een fijne ontwikkeling.
Dat gaat niet alleen over het we of niet hebben van een pony, maar ook over de hele manier van doen rondom de schoolresultaten (vruchteloos afspraken proberen te maken met de dochter maar zonder inzicht te krijgen in wat er nou speelt en zonder gerichte aanpak om het te verbeteren, impulsief handelen, zowel bij het inschakelen van de docent als het veranderen van de plannen rondom de pony.)

Het klinkt wat mij betreft in elk geval gewoon niet als een stabiele basis om op te groeien, maar als dwang. Terwijl ik vind dat groeien vanuit een goede basis zoveel belangrijker en zinniger is. Mensen ontwikkelen zich van daaruit zoveel meer tot evenwichtige en gelukkige personen. En dat gun ik iedereen - meer dan een onder dwang verkregen schooldiploma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:12

Ik sluit me volledig aan bij Shadow0. En wil daar graag nog aan toevoegen dat mensen met ADD of ADHD vaak al genoeg hebben om onzeker over te zijn, en meer dan genoeg negativiteit in hun leven hebben. Het klinkt alsof ze thuis nou ook niet echt op een positieve manier geholpen wordt om het beter te doen op school. Zij is blijkbaar goed in paardrijden, en dat neem je van haar af zodat er alleen maar dingen overblijven waar ze minder goed in is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:15

Ts, ik denk, ook gezien je oudere topics, dat de verwachtingen richting je dochter mbt de paardensport redelijk hoog gespannen waren. Kreten als Z2 Juniorenpaard kwamen regelmatig voorbij. Los van school zou het maar eens zo kunnen zijn dat je dochter de hemel in werd geprezen want ze was fantastisch bezig in de sport. Nu is ze alleen maar scholier met een pony die ze soms rijd dus is er veel aandacht, ook van de fanatieke ouder, weggevallen. Haal voor jezelf de sport en school uit elkaar, vraag je dochter of ze de bijrijd pony volgend jaar niet in de sport uit wil brengen en maak haar wat school betreft goed duidelijk dat ze haar toekomst aan het vergooien is zolang ze er met de pet naar gooit. In ieder geval de toekomst wat betreft studeren en een goede baan vinden zodat ze later zelf een paard kan onderhouden. Ondanks dat ze pubert toch nu gewoon onder toezicht en met hulp van jou elke dag een uur huiswerk maken. Als jij hierin net zo fanatiek word als in de paarden komt het vast goed.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:21

NoName126 schreef:

Als ik dit zo hoor, denk ik dat jij zo'n leraar bent die ervoor gezorgd heeft dat ik een hekel had aan school en mij verschrikkelijk demotiverend. Zo'n leraar waarbij ik uiteindelijk ging spijbelen om beter af te zijn.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:25

Als één van mijn leerlingen er zo voor zou staan, dan zou ik toch écht gaan kijken waar dit vandaan komt in plaats van alle leuke dingen ontnemen. Ik zie zoveel reacties waarin kortzichtig wordt gereageerd. Ik zie nergens iets staan over hoe dochterlief zich zelf voelt in deze situatie. Ze is 14 en heeft ADD, ze is niet achterlijk.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:49

Jolien87 schreef:
Als één van mijn leerlingen er zo voor zou staan, dan zou ik toch écht gaan kijken waar dit vandaan komt in plaats van alle leuke dingen ontnemen. Ik zie zoveel reacties waarin kortzichtig wordt gereageerd. Ik zie nergens iets staan over hoe dochterlief zich zelf voelt in deze situatie. Ze is 14 en heeft ADD, ze is niet achterlijk.

_/-\o_ _/-\o_

Een docent (?) met een brede visie. Amen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:13

Dankjewel :)
Ik ben groepsleerkracht in het basisonderwijs op een school met veel zorggezinnen. Wij hebben op onze school dus dagelijks te maken met breeduitlopende problematiek die het leerproces van "onze" kinderen belemmeren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:37

smurffie schreef:
NoName126 schreef:

Als ik dit zo hoor, denk ik dat jij zo'n leraar bent die ervoor gezorgd heeft dat ik een hekel had aan school en mij verschrikkelijk demotiverend. Zo'n leraar waarbij ik uiteindelijk ging spijbelen om beter af te zijn.

Absoluut, evenals de voorgaande docenten/leerkrachten die in dit topic met die belachelijke methodes aankomen. Eigenlijk ben ik best jaloers op kinderen met leerkrachten zoals Jolien87. Had een hele hoop ellende voorkomen.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:28

NoName126 schreef:

Omg! Wat een uitspraak voor een leerkracht, mischien moet je je carrièrekeuze even herzien? Echt aansluiting met het gevoel van jonge mensen merk ik niet uit je reactie. en je bedoelt vast "hetzelfde doen als jij*"

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:31

Ts doe waar jij je goed bij voelt want ik krijg de indruk dat je het allemaal afwimpelt. Want dit en dat heb je al geprobeert en dochter zegt dat het haar niks boeit.

En de methode van goof werkte niet en de psygoloog werkte niet en nog zoveel dingen dus doe waar jij je goed bij voelt.

Succes