Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HouVanUtopia

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:08

Ja dat vooral! Of zeggen nee hoeven niets en daarna zelf naar de bar komen. Zo frustrerend soms

Pas met een feestavond hadden we er iemand tussen zitten die met elk biertje z'n vingers erbij hield om te kijken of het schuim wel 2 vinger was zucht

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:33

Herkenbaar, hier heb ik dat meestal met groepen van oudere personen (80+'ers). Het meest frustrerende is inderdaad het drinken bestellen, je roep zo luid of nog iemand wil maar niemand wil nog iets. Kom je terug en dan is het ineens 'doe voor mij nog maar een koffie', dus dan ga je nog maar eens de tafel af "nog iemand iets?" Weeral geen reactie dus ga je die ene koffie halen. En natuurlijk, wanneer je die koffie brengt wil ineens nog iemand iets bestellen...
Idem met eten bestellen, dit zijn dan vaak groepen die allemaal apart hun eten bestellen waardoor de keuken op een halfuur tijd 20 verschillende bestelbonnetje binnenkrijgt.
Of dan bestellen ze wel samen eten, maar wanneer je het eten wil wegbrengen en roept "rundstong?" Reageert niemand terwijl 10 personen dit hebben besteld :')

Ach ja, zo een groepen... Doe mij toch maar allemaal kleine tafeltjes van 2 tot 6 personen, vind ik zelf veel fijner werken!

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:05

Ja, of andersom, als je wel alles tegelijk hebt opgenomen aan tafel bij een groep, maar je natuurlijk lang niet alles in 1x mee krijgt op je dienblad. "Nee, ik had kapoesjino, komt dat nog? Of ben je die vergeten?"

Verder, strandpaviljoen, gaaf! Waar werk je? Heb 3 jaar op een strandpaviljoen gewerkt, echt toptijd gehad daar! Superleuk werk, fijne collega's enzo, mooi uitzicht

Damelza, je mag mij ook wel pben!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:24

Haha ja idd dat komt ook vaak voor! Of dat je komt met de hoofdgerechten en dan zeggen we krijgen er toch ook nog patat bij ja klopt maar kon hem niet op me hoofd meenemen!

Ik werk bij breezze onwijs leuk jong bedrijf doen nu voor het 2de jaar ook bruiloften dit jaar 32 gehad dus ook echt super gaaf om steeds mee te maken wel een hoop werk elke x het prieel opbouwen etc eelt op me vingers van het balonnen draaien

Merken Jullie er veel van dat er geen cao is? Ik opzich niet maar net contract gekregen in cao loze periode dus geloof dat ik meer betaald hoor te krijgen maar tsja zonder cao...

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:45

Heey mag ik me ook melden hier? Werk sinds 3 dagen in een bedrijfscatering als oproepkracht eerst. Nu al 3 dagen ergens gewerkt en aankomende dinsdag een diner en een borrel. Is wel wat anders dan wat jullie allemaal doen. Maar heb het helemaal naar me zin :D

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:50

Ik meld me ook al werk ik nubhelaas niet meer fulltume in de horeca.

Ik heb 5 jaar lang in de party catering gewerkt en 5 jaar in restaurants als kok en sous chef.

Nu werk ik sinds begin dit jaar als product ontwikkelaar bij een groothandel.

Maar ik moet zeggen dat ik nog elke dag wel heimwee heb. Soms draai ik als invalkracht nog steeds wel eens mee in mijn oude restaurant gewoon omdat ik t leuk vind.
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 21-10-15 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:54

Ik heb bijna 10 jaar met veel plezier kan ik toch wel zeggen bij Mac Donalds gewerkt.
Weer eens een andere tak, Maar wel degelijk horeca. Ben daar begonnen als crewlid en gestopt toen ik al 1ste assistent manager was. Als 16 jarig meisje begonnen, de salarissen waren toen nog best lekker voor een jong meisje al moest ik wel veel werken uurloon toen 6,75 in guldens plus een gulden toeslag per uur. mijn eerste maand had ik 1275 gulden verdient en dat was best veel vond ik toen. en wij kregen zomers nog eens een toeslag omdat het op de Scheveningse boulevard was. En deed heel wat zware werkzaamheden o.a ook het rijden met de karren van MLS en het inruimen van de vriezer. Vond dat eigenlijk altijd wel lekker. Door de jaren heen is het wel veranderd op salaris gebied zeker voor jonge mensen die daar begonnen. Soms mis ik het wel hoor die hectiek. Maar ook de sfeer met kerst en tijdens voetbal dagen de druktes. De groepen chinezen die met touring bussen aan kwamen en geen Nederlands of Engels konden. Wij maakten echt alles mee daar.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:53

Voor de jobstudenten onder ons hier, hebben jullie het ook wel eens voor dat je soms een paar weken niet moet gaan werken?
Normaal altijd wekelijks moeten werken, nu al twee weken na elkaar dat ik een smsje krijg dat ik niet hoef te komen wegens dat het kalm is. Het klopt inderdaad wel dat de afgelopen weken we maar met twee mensen in de bediening stonden en er nog niets te doen was, maar vind het toch wel verdacht, vooral omdat een vriendin van me er pas is aangenomen :')

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:17

(Wat is een jobstudent?)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:18

Lol, iemand die enkel in het weekend en de vakanties werkt, en nog naar school gaat :')

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:24

Ik ga wel naar college, maar werk niet alleen in de weekenden/vakanties, maar ook avonden, telt dat ook? :))

Zo ja, wij hebben uiteraard ook tijden dat het drukker of rustiger is. Moet zeggen dat ik eigenlijk altijd wel minstens 1 dag werk, meestal meer (3 tot 5 avonden meestal).
Daarnaast is het bij ons op het moment echt heel erg druk! Restaurant loopt enorm goed, zit elke avond stampvol, zo dat we passanten moeten wegsturen, omdat we echt geen ruimte meer hebben.
Het hotel zelf loopt ook goed, veel evenementen, congressen e.d.

Daarnaast heb ik het geluk dat de eigenaar van het hotel nog verschillende andere hotels en restaurants bezit, waar we ook ingezet worden als het bij ons rustig is en bij hen druk.

Ik had dinsdag gezellige gasten gehad in het restaurant, die overnachten ook in het hotel en ze waren er vanavond weer. Ze herkenden me meteen, riepen meteen mijn naam toen ze binnen kwamen, gezellig staan praten. Leuk zijn dat soort gasten :D

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:46

Ooh oke, awel ( :+ ) , dan val ik ook onder die noemer. Soort van. Bij mij is het nooit echt heel lang stil geweest en als ik al werd afgezegd dan snapte ik dat volledig want ja, horeca is behoorlijk afhankelijk van het weer. Ben vorig jaar ook wel een keer afgezegd omdat er niks te doen was want heel NL zat thuis het WK voetbal te kijken _O- Maar ik heb nooit nooit vanuit het niets 2 weken niet gewerkt. Ligt er ook een beetje aan hoe veel andere collega's je nog hebt.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:57

Snollygoster, die vriendin van je die pas is aangenomen gaat dan wel werken in die weken dat jij wordt afgebeld?
Horeca is inderdaad wel heel afhankelijk van weer en voetbal en ... Ik ben vroeger (toen ik nog jobstudent was :P ) ook wel een paar keren afgebeld, maar dat gebeurde niet vaak omdat wij sowieso personeelstekort hadden :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:11

Vriendin stuurde net dat ze ook afgebeld is, dat stelt me toch wel wat geruster.
De periode tussen de zomer en Kerst is altijd erg kalm bij ons, mijn ouders hebben zelf ook een horeca zaak en wij voelen 't ook. Geen idee waarom dat zo is, maar na Kerst is de drukte weer niet bij te houden.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:18

Ik ben geen jobstudent, wel een student met horeca als bijbaan :P Ik ben nog nooit afgebeld, meestal past het qua rooster ook maar net allemaal met het aantal mensen dat we hebben. Hier is het nog wel heel druk nu, maar wij doen ook mee met de AH-actie van 2e menu gratis, daar komen ook de nodige mensen op af. Het zal rond februari, maart wel weer wat rustiger worden denk ik. Maar ook dan werk ik toch wel minstens één keer per week. Nu gemiddeld 2 avonden per week, hoeft van mij ook niet vaker. Met 2 avonden verdien ik genoeg om mijn paard te onderhouden en de rest van de week ben ik graag vrij om nog meer tijd bij mijn paard door te brengen :D Vind dat wel een goede balans.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:33

Hallo! Ben een tijdje niet meer hier geweest i.v.m. drukte. Het gaat ondertussen nog steeds lekker op de zaak. Met de 4 mijl van Groningen topdrukte gehad (112 man) maar dat konden we makkelijk aan, dus ook weer een leuke egoboost voor onszelf :) Hopelijk is dat volgend jaar standaard op een avond.
Daarnaast zijn we al vanaf het begin af aan een meisje van net 16 aan het inwerken. Wij nemen mooi de tijd voor haar en nu ze het 'runnen' (eten en drinken wegbrengen) bijna 100% onder de knie heeft mag ze langzaam beginnen met tafels ontvangen en bestellingen opnemen en invoeren in de kassa. En leuk dat ze het vindt! Ben echt trots op haar :)
Verder nog een twee borrels binnengesleept, waarvan één voor mensen die een beetje in een sociaal isolement zitten. Zo'n leuk initiatief! Gaan ze één keer in de maand doen.

Iloveiswan schreef:
Heey mag ik me ook melden hier? Werk sinds 3 dagen in een bedrijfscatering als oproepkracht eerst. Nu al 3 dagen ergens gewerkt en aankomende dinsdag een diner en een borrel. Is wel wat anders dan wat jullie allemaal doen. Maar heb het helemaal naar me zin :D

Welkom!

Iloveiswan schreef:
Maar ik moet zeggen dat ik nog elke dag wel heimwee heb. Soms draai ik als invalkracht nog steeds wel eens mee in mijn oude restaurant gewoon omdat ik t leuk vind.

Wie zijn baan leuk vindt hoeft nooit een dag te werken :)

xSannee schreef:
Ik had dinsdag gezellige gasten gehad in het restaurant, die overnachten ook in het hotel en ze waren er vanavond weer. Ze herkenden me meteen, riepen meteen mijn naam toen ze binnen kwamen, gezellig staan praten. Leuk zijn dat soort gasten

Dat maakt het werk toch leuk he :D

Snollygoster schreef:
De periode tussen de zomer en Kerst is altijd erg kalm bij ons, mijn ouders hebben zelf ook een horeca zaak en wij voelen 't ook. Geen idee waarom dat zo is, maar na Kerst is de drukte weer niet bij te houden.

Mensen hebben veel geld uitgegeven op vakantie en zijn juist weer aan het sparen voor de kerstdagen :)

--

Voor de Groningers onder ons, wij zoeken nog iemand van 20 of jonger voor in de bediening. Weten jullie nog iemand? :D

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:51

20 of jonger, ik word helaas 26 december 21, dus ik ben te oud :')

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:58

Wat leuk LauraMC van dat inwerken! Fijn als ze zo enthousiast zijn.
Ik ben zelf maar een beetje halfbakken ingewerkt toentertijd, en nu werk ik regelmatig zelf mensen in, dus probeer het altijd wat grondiger te doen dan dat ze met mij hebben gedaan :')
Maar laatst had ik een meisje op haar proefdag, bleek dat ze niet wilde werken na 10 uur 's avonds en in weekenden of op feestdagen. Sja dan zit je toch verkeerd bij ons (en de meeste andere horeca neem ik aan :)) )

Dat het rustig is tussen de zomer & de kerst merken wij niets van, het is echt zo druk, 7 dagen per week! Wordt regelmatig gebeld of ik extra kan komen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 14:55

_sharonnn schreef:

CV inleveren kan nooit kwaad! Onze andere locatie zoekt trouwens geregeld nieuwe mensen!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:14

LauraMc schreef:
_sharonnn schreef:

CV inleveren kan nooit kwaad! Onze andere locatie zoekt trouwens geregeld nieuwe mensen!

Ik zit voor nu (nog) goed, maar ik ga het in de gaten houden, dat kan nooit kwaad! :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:34

Leuk is dat mensen inwerken!
Ik krijg vaak te horen dat ik altijd nog juf kan worden als DA toch te hoog gegrepen is...

Ik mag morgen werken bij de Amshoff, ben benieuwd!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:39

Nou, vandaag had ik hoog bezoek op het terras. Niemand minder dan de dochter van God kwam bij ons wat drinken. Helaas heb ik haar nooit haar bestelling kunnen brengen, de politie kwam haar al ophalen om haar terug naar haar instelling te brengen :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:40

Huh :') ?

Wij merken ook niets van rust tussen zomer en kerst, het is echt bijna elke dag gekkenhuis!

Ik heb een paar collega's die elke x niet tot sluit willen werken omdat ze met de bus gekomen zijn, dus dan moeten ze voor 12 uur de bus terug hebben :') was het kitsbeu, dus afgelopen maandag ben ik fijn op tijd naar huis gegaan (na een zwaar weekend werken) & heeft een van die meiden een taxi naar huis gepakt. Moeten ze maar met de fiets komen (is ook mogelijk voor ze trouwens)...

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:13

Free2 schreef:
Nou, vandaag had ik hoog bezoek op het terras. Niemand minder dan de dochter van God kwam bij ons wat drinken. Helaas heb ik haar nooit haar bestelling kunnen brengen, de politie kwam haar al ophalen om haar terug naar haar instelling te brengen :+

Hahaha, leuk zoiets! :')

Wij hebben ondertussen contact met een heel leuk meisje van 18 (geen Horeca ervaring, wel andere baantjes) en zij komt aanstaande zondag proefdraaien :) Ben benieuwd!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:21

Hier gisteren avond weer gewerkt (oproepkracht, dus 2e keer deze maand pas :+ ). Is er een kok weg, zijn we met de 4e afwasser & is er een nieuwe fulltimer :o

Ontzettend fijn gewerkt! eerst bardienst en daarna door naar alles tegelijk. Fijne aan nieuwe mensen is dat zij wel overleggen :j vaste personeel hoeft enkel te kijken naar elkaar, en eerlijk, die hints snap ik niet :P
Mooie avond en iedereen " snel naar huis gewerkt"! 23.45 richting huis!