Varekaj; ik heb het nu even niet over zwangerschapsverlof maar over een ziek kind. Over het algemeen kies je níet voor een ziek kind. Overigens zijn een hoop mensen absoluut niet zo onvervangbaar als ze zelf denken. Ik ga voor het gemak er even vanuit dat je zelf een topchirurg bent dan o.i.d. als je van mening bent dat je onvervangbaar bent; in dat geval inderdaad maar beter om geen kinderen te "nemen" en niet voor kinderen te "kiezen" inderdaad.
Tja, over het algemeen moet je vakantie al-tijd met elkaar plannen op de werkvloer. Dat is niet het probleem van 'dat rotmens met een kind' maar het probleem van de werkgever die sommige dingen nou eenmaal prioriteit heeft.
Nogmaals, lijkt me een aardig eenzame wereld hoor, als je jezelf voorop moet blijven stellen op 'al die rotmensen met een kind, gossie wat zijn die vervelend, moeten ook wanneer hun kind jarig is per sé een dagje vrij om de verjaardag te kunnen vieren, verdikkeme zeg!'
Dat ernstige ziektes en levensbedreigende dingen niet vaak voorkomen.. Tja.. Ik zou niet graag m'n peuter met 41 graden koorts thuis laten liggen of bij 'de oppas' laten liggen; nog los of dat het kind dat 'heus wel overleeft en daar echt niet aan doodgaat' denk ik niet dat ik m'n werk heel correct uit kan voeren. Maar er zullen ongetwijfeld supermensen zijn die dat wel kunnen

Ragdollcat; dat ben ik absoluut met je eens; als moeders niet werkt en thuis blijft bij het kind, snap ik niet dat de vader er ook bij moet blijven hangen, tenzij moeders ook hulpbehoevend is o.i.d. maar daar ga ik voor het gemak wederom maar even niet vanuit
Ik wist trouwens niet eens dat we in Nederland ouderschapsverlof hadden maar goed, weer wat geleerd.
Enne, noodopvang via ziekenfonds/verzekering? In België misschien, hier hoef je dat volgens mij niet te proberen nee