Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:15

Kiimm_ schreef:
Suzanne1408 schreef:
Kiimm_, ik zou eerlijk gezegd blij zijn dat je geen aanvullende beurs krijgt, want dat betekend dat je ouders een gemiddeld inkomen hebben.
Het is natuurlijk heerlijk om extra geld op je bankrekening te krijgen, maar soms is het niet altijd even fijn.

Klopt, maar mijn ouders zijn niet meer van plan mij financieel te steunen. Je moet het van 2 jaar geleden invullen, en momenteel gaat het een stuk slechter dan 2 jaar terug..

Ik ga nu €450,- lenen per maand. Dan kom ik uit op een schuld van ongeveer €20.000.
Dit klonk echt heel veel. Maar ik heb het berekend na hoeveel ik dan per maand moet aflossen en dat valt echt enorm mee gelukkig :)

Ja dan begrijp ik het.. Dat is natuurlijk balen!
Dat is dan weer het vervelende van het systeem van dat ze 2 jaar terug kijken..

Scheelt inderdaad dat dat aflossen best mee valt, maar blijft natuurlijk jammer als je moet lenen!

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:15

Fem schreef:
Suzanne1408 schreef:
Je moet je toch inschrijven om überhaupt intake te kunnen doen?
Of is dat niet zo?

Ghehehe..
Ik heb me ingeschreven bij de school uiteraard.
Maar je moet je ook inschrijven via Studielink toch?
Of ben ik nou ook gewoon echt een leek op dit gebied en weet ik er dus zo weinig van :P ?

Oh ik dacht dat je aan inschrijven bij Studielink al klaar was.
Ik heb ook verder niet echt ervaring of iets hoor, geen idee!
Weet alleen wel dat je wel moet inschrijven bij studielink uiteindelijk! :P

Suzanne1408

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:17

Kevinsky,
Ik kom ook van het MBO. Ben nu bijna klaar met Grafisch Vormgeven.
Ik ga ook totaal iets anders doen, wil nu Facility Management of Hippische Bedrijfskunde gaan doen...

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:31

Hi ik meld me na een lange tijd weer, operatieassistent is het niet geworden.. Overal nét niet aangenomen. Hoop nu dat ik word ingeloot voor HBO-V, zo snel mogelijk mijn P halen en dan op de Erasmus Universiteit psychologie studeren :)

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:22

Suzanne ik heb ook bij hippische bedrijfskunde gekeken!
Alleen denk dat ik beter mijn paarden als hobby kan houden.
En als ik na mijn studie nog met paarden wil werken.
Kan ik toch zo aan de bak of samen met mijn vriend wat opstarten ;)

Dus vandaar dat ik voor een niet paarden opleiding heb gekozen.
Zodat ik later de keuze heb uit een breder werkveld.

Misschien dat dit je kan helpen bij je keuze!
Heel veel succes met je keuze! Ik weet zelf ook hoe lastig het is :o

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:24

Weet iemand in welke weken van de meivakantie de studenten ov niet werkt?

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:12

Kiimm_ schreef:
Weet iemand in welke weken van de meivakantie de studenten ov niet werkt?

Meivakantie werkt ie gewoon :) Je bedoeld zomervakantie neem ik aan? OV weekabbo werkt niet van 16 juli t/m 16 augustus geloof ik (data zou je even moeten googlen). OV Weekend blijft gewoon werken :)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:46

Ik dacht dat die in alle vakanties werd afgesloten..

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:36

Fem, fotovakschool staat er niet tussen omdat deze nog steeds particulier is :P Denk dat ie er daarom niet tussen staat. Wel is ie via special regeling erkend als officiële HBO studie !
Ik heb 2 mei mijn intake dus die datum van 1 mei is puur het inschrijven. Je hoort pas daarna of je wel of niet bent aangenomen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:56

Ja, ik had al zo'n vermoeden, maar komt vast wel goed als je je later nog via studielink zou willen inschrijven voor een andere opleiding.
Al ga ik er gewoon vanuit dat ik deze studie gewoon ga doen :P

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:02

Ik heb mn studie geldjes inmiddels aangevraagd, was niet zo moeilijk als gedacht. Het moeilijke zal nog wel komen denk ik :=

Weten jullie al hoeveel jullie boeken gaan kosten aankomend jaar? Ik heb even opgezocht en voor MBRT heeft het afgelopen jaar 900 euro gekost := En dat zijn alleen nog maar de verplichte boeken, er is ook nog een lijst van aanbevolen boeken :\
Dat gaat lenen lenen en nog eens lenen worden.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:21

Nee OV geldt gewoon in alle vakanties (behalve zomervakantie). Dus ik zeg maak er gebruik van in de vakantie haha :) En in de zomervakantie heb je met weekov ipv gratis, 40% korting :) weekendov is gewoon hele zomervakantie geldig.

laraxXxemma probeer ze tweedehands te krijgen via bv. bol.com (wel goed naar druk/jaar/uitgever kijken enzo) en aanbevolen boeken heb ik zelf nooit gekocht, alleen de verplichte boeken. Oh en laat al je boeken in plastic zitten en haal ze pas uit het plastic zodra je de boeken ook echt gaat gebruiken (als je een boek niet gebruikt en in plastic kan laten zitten, kan je het 2e hands voor meer geld verkopen).

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:33

soloro schreef:
Nee OV geldt gewoon in alle vakanties (behalve zomervakantie). Dus ik zeg maak er gebruik van in de vakantie haha :) En in de zomervakantie heb je met weekov ipv gratis, 40% korting :) weekendov is gewoon hele zomervakantie geldig.

laraxXxemma probeer ze tweedehands te krijgen via bv. bol.com (wel goed naar druk/jaar/uitgever kijken enzo) en aanbevolen boeken heb ik zelf nooit gekocht, alleen de verplichte boeken. Oh en laat al je boeken in plastic zitten en haal ze pas uit het plastic zodra je de boeken ook echt gaat gebruiken (als je een boek niet gebruikt en in plastic kan laten zitten, kan je het 2e hands voor meer geld verkopen).

Goeie tip van naar jaar/druk kijken en in plastic laten :j
Ik had nog niet verder gelezen, ik kan bepaalde boeken in een pakket bestellen met 20% korting (scheelt al zowat 100 euro). Maar wat we kunnen zullen we idd van marktplaats ed halen, en achteraf weer verkopen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:36

ahh Nu weer helemaal aan het twijfelen of ik wel de juiste opleiding heb gekozen :(
Ik heb me al ingeschreven voor HRM..
Maar die Hippsiche bedrijfskunde, blijft mij maar pesten met 'kies mij, kies mij' :')

Help, julie tips???

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:41

Tja, mijn tip is in ieder geval: Niet aan een studie beginnen als je twijfelt.. Het kost allemaal al geld genoeg.

Open dagen geweest? Meeloopdagen? Studenten benaderen die de opleiding volgen die je interessant vindt om te vragen wat hun ervaringen zijn. Etc.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:57

kevinsky schreef:
ahh Nu weer helemaal aan het twijfelen of ik wel de juiste opleiding heb gekozen :(
Ik heb me al ingeschreven voor HRM..
Maar die Hippsiche bedrijfskunde, blijft mij maar pesten met 'kies mij, kies mij' :')

Help, julie tips???

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje...
Alleen heb ik me nog niet ingeschreven!
Twijfel heel erg tussen Facility Management en Hippische Bedrijfskunde..

Denk dat je bij Hippische Bedrijfskunde vooral moet nadenken of je bedrijfskunde ook leuk zou vinden zonder het hippische deel. En dus of de beroepen die je kan gaan doen je leuk lijken!
Dat is een beetje hoe ik het probeer. Heb ook een open dag en een meeloopdag gedaan daar.

Denk ook dat je je moet bedenken of de banenkans goed is.
Ik denk dat bedrijven die bijvoorbeeld niet Hippisch gericht zijn, sneller mensen aannemen die gewone bedrijfskunde hebben gestudeerd.

Heb je hier wat aan?

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:08

Voordelen en nadelen van beide studies op een rijtje zetten? En de redenen waarom je die studie wel en waarom niet wil volgen. Verder informatie vragen aan studenten die momenteel de opleiding volgen, zoals hoe het met huiswerk zit, colleges, stage, studiebelasting, wat je het eerste jaar leert, wat je van de opleiding kan verwachten etc. Verder kijken naar baangarantie in het werkveld waar je terecht komt... Laat dit alleen niet té veel meetellen, houd er alleen rekening mee :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:09

Kan je niet eerst voor beide aanmelden en eerst maar eens kijken of je ook wordt aangenomen? :) (of zijn het beide lotingstudies?)
Je mag je voor 4 verschillende studies tegelijk aanmelden

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:12

Bedankt voor de snelle reacties :)

Ik heb een dag mee mogen lopen op een HR afdeling op het gemeente huis. Dat was toe super interessant en gezellig :D
Ik ben naar té veel open dag geweest :') Maar daardoor er wel uit dat ik op het windesheim het beste op mijn plek was :j
Ik heb ook al veel met studenten gesproken. En ze waren allemaal positief.
Op mijn huidige opleiding doe ik ook de P&O voor onze school stichting. En dat vind ik heerlijk :)
En werkelijk iedereen zegt dat het goed bij mij past..
Als ik het zo schrijf, ziet het er alweer wat minder twijfelachtige uit.. Ik ben gewoon twijfelend op de wereld gekomen volgen mij :+

Suzanne, HRM is denk ik wel meer/makkelijker werk mee te vinden als met Hippische bedrijfskunde!
Waarom blijf jij twijfelen tussen je twee studies? Zoals jij het schrijft het jij je keuze eigenlijk al gemaakt?!

Als ik me voor 1 mei inschrijf, moeten ze mij gewoon op beide studies aan nemen.. Het zijn geen lotingsstudies.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:17

Je mag je toch altijd nog uitschrijven voor een studie? Als je maar uiteindelijk op tijd uitschrijft

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:28

Kevinsky, ja nu ik zo terug lees wat ik schreef heb ik misschien al wel gekozen!
Heb deze week 2 meeloopdagen, wil daarna definitief kiezen!

laraxXxemma, Ja, is dat zo? Dat je je voor meer studies kan inschrijven? Ik kan dat nergens vinden! Dat zou zo fijn zijn, als dat kan haha!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:34

Ja dat kan op studielink. Je kunt je op meerdere studies inschrijven en later weer uitschrijven.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:45

Haha veel plezier Suzanne!
Ik heb morgen intake!
Toch wel een beetje spannend :o

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:51

Suzanne1408 schreef:
Kevinsky, ja nu ik zo terug lees wat ik schreef heb ik misschien al wel gekozen!
Heb deze week 2 meeloopdagen, wil daarna definitief kiezen!

laraxXxemma, Ja, is dat zo? Dat je je voor meer studies kan inschrijven? Ik kan dat nergens vinden! Dat zou zo fijn zijn, als dat kan haha!

Ja klopt, maximaal 4 :j Staat volgens mij wel op studielink zelf, en anders denk ik wel op duo.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:16

Helemaal in de zenuwen wakker geworden :(
Straks bellen voor de uitslag van de echo.
En mijn moeder heeft op het laatst bedacht dat ik maar zelf met het ov naar de intake moet. Alleen ik ben bang dat ik dan al helemaal moe op die school aan kom. Omdat het toch bijna 2uren reizen is, met fiets, trein, bus en nog een stuk lopen. En nu heeft de broer van mijn vriend aangeboden mij te brengen.
maar als hij mij brengt word mijn moeder niet vrolijk, maar als ik het ov neem kom ik slapend aan.. wat moet ik kiezen? Ik vind het nogal lastig :o