Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:42

Pesten stopt niet als iemand niet meer mee hoeft te doen met gym. Maar het wordt er ook niet erger van aangezien de kleedkamer de perfecte plek is voor pesterijen van de ergste soort, aangezien daar spullen van de slachtoffers onbeheerd liggen, hooguit afgesloten voor mensen van buiten de zaal. Juist de gymzaal is de perfecte plek voor openbare vernederingen en ook de plek waar onschuldige plagerijtjes uitmonden in puur getreiter. In de kleedkamers is geen leraar aanwezig om orde te houden, daar hebben pesters compleet vrij spel, dat zou al niet moeten kunnen.

Leerlingen mogen nergens zijn zonder toezicht, op het schoolplein, in de pauzes, in de kantine, in de gangen is altijd wel iemand aanwezig om toezicht te houden. Maar de kleedkamer daar is niemand. Daar gaan de pesters echt los.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:47

ik heb niet dit hele topic gelezen, dus kan zijn dat dit al vaker is gezegd.
Maargoed... Ik heb een enorme hekel aan gym, maar heb toch op nee geklikt aangezien ik denk dat het goed is om 1 a 2 x beweging te geven en afwisseling op de gewone lessen. Ik zou liever hebben dat er anders les gegeven wordt, dus minder theorie en meer afwisseling, maar het is in mijn ogen een goede afwisseling om even je hoofd leeg te maken.
O ja en je helemaal rot te lachen als er weer eens iemand valt :o

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:54

Het gros hier is trouwens wel echt ontzéttend naïef hoor: Obesitas wordt echt niet voorkomen door gymles op school, kom nou :') Want dan zeggen ze 'Oh ik heb zo hard gesport, ik verdien wel een broodje kebab/frikandel/andere troep'.

Bovendien is het gewicht vaak te wijten aan de opvoeding (ouders) en is dat ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Ik heb zelden aan gym meegedaan en weeg geen grammetje te veel.

Magrathea

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:56

Gymmen op school impliceert "sport is belangrijk"
"Sport is belangrijk" gaat obesitas tegen :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:59

Dan is het toch héél erg merkwaardig dat juist bij de oudere generatie (waar gym wél verplicht was) ontzettend veel overgewicht is? Weinig 35+ ers die geen overgewicht hebben, en boven de 45 is het helemaal schandalig. Terwijl die toch echt allemaal gym gehad hebben.

Obesitas ligt aan het makkelijk voor handen zijn van ongezonde troep, ouders die hun kind overdaad aan (slecht) eten geven en het niet ná denken van mensen. En ja, te weinig beweging. Maar het trauma dat sommigen aan gym overhouden zorgt eerder voor totale afkeer van beweging dan motivatie tot beweging.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:03

Magrathea schreef:
"Sport is belangrijk" gaat obesitas tegen :j

Niet per se hoor. En het effect van de gymles kan (los van het idee erachter) wel eens helemaal averechts zijn. Bij diverse mensen heeft het vooral de weerzin verhoogd en de motivatie om te gaan sporten flink verlaagd. Daar sta je dan met je goede bedoelingen...

Als je maatregelen instelt, moet je altijd kijken of je er ook werkelijk mee bereikt wat je wilt bereiken. Heel vaak blijkt dat niet het geval. Het effect van gym op sportgewoonten is volgens mij nooit echt onderzocht of aangetoond. Laat eerst maar eens zien dat gym werkelijk effect heeft en of dat voldoende opweegt tegen de nadelen. (Stress verhoogt de kans op obesitas ook. Veroordeeld worden door je leeftijdgenoten helpt je gezondheid zeker niet.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:06

Mensen kunnen nog steeds zelf denken hè ;)
Beetje gek om obesitas af te schuiven op het "trauma dat je bij gym opliep"

Als inderdaad zo'n groot aandeel van de 35+ers overgewicht heeft, dan vraag ik me toch af wat er met al die pesters is gebeurd die die trauma's hebben veroorzaakt :oo

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:11

Ik lees iedereen hier maar dat pesten aan de orde van de dag is. Wellicht dat het tegenwoordig anders is. Maar ik weet destijds dat als je in je bh en onderbroek in de kleedkamer stond dat niemand z'n mond open trok, alle ogen op de vloer gericht tot iedereen weer aangekleed was. Er werd haast niet eens gepraat, iedereen voelde zich even kwetsbaar en letterlijk even naakt. Zelfs de dikkerd van de klas die wel veel werd gejend(echt pesten kon je het ook niet noemen want ze negeerde iedereen strak dus de lol was er snel af) kreeg aanzien omdat ze cup f had(ik schrok me dood toen ik het hoorde!) en gewoon mee gymde met haar overgewicht. Ik schaam me dat ik (ongeveer een derde van die meid) mezelf te dik vond om mee te gymen, terwijl zij overal actief in mee deed...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:12

Magrathea schreef:

Als inderdaad zo'n groot aandeel van de 35+ers overgewicht heeft, dan vraag ik me toch af wat er met al die pesters is gebeurd die die trauma's hebben veroorzaakt :oo

Nou heb je volgens mij niet helemaal goed gelezen :n Try again

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:13

Magrathea schreef:

Dan hoef je gym dus ook niet verplicht te stellen! :)

(Maar nee, ik schoof obesitas niet af op het trauma dat je bij gym opliep. Ik zeg alleen maar dat de kans groot is dat de gymles niet bereikt wat je wilt dat het bereikt.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:14

BaileyMix schreef:
Magrathea schreef:

Nou heb je volgens mij niet helemaal goed gelezen :n Try again

Pardon? Ik kan prima lezen, dankje.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:16

Dus gym moet worden afgeschaft omdat mensen elkaar gaan pesten...Doe toch normaal. Dan kan je net zo goed van school een heel keuzevak maken. Gewoon sportief zijn en lekker mee doen. En enkel als je op krukken loopt hoef je niet mee te rennen, maar las iemand die dan moest fluiten top instelling, iedereen moet mee doen op de manier die mogelijk is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:17

Dan had je kunnen weten dat ik niet zeg dat 'het trauma dat je bij gym oploopt' de oorzaak is van obesitas.

En 'al die pesters die de trauma's hebben veroorzaakt' , ja, die hebben ook vaak obesitas. En die deden wel mee met gym! Dat bevestigt dus alleen maar mijn punt; Gym op school heeft geen nut.

Ook zeg ik niet dat iedereen die gym niet leuk vond een trauma heeft opgelopen. En op het punt dat mensen nog steeds zelf denken; Daar ben ik het niet 100% mee eens.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:17

Als er goed gymles wordt gegeven is het juist hartstikke waardevol. Je leert er van tegen je verlies kunnen, een teamplayer worden, je ei kwijt te kunnen met sporten, conditie, tegen obesitas, je maakt kennis met een hoop sporten en je motoriek verbetert. Jammer als je wat te dik bent en niet goed kunt bewegen, lijkt me juist een goede reden om dan lekker gematigd door te bewegen.

Verder ben ik het eens met woogy. Pesten is altijd verkeerd en komt volgens mij echt niet vaker voor in de gymzaal dan ergens anders. Ik ben trouwens leerkracht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:18

Woogy schreef:
iedereen moet mee doen op de manier die mogelijk is.

Waarom moet dat?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:19

Bizzybijtje schreef:
Wees blij dat je wat lichaamsbeweging krijgt tussen de lessen door. Stel je niet zo aan :') Zogauw je gaat studeren is het hele dagen blokken en betalen om te fitnessen :')

Dit ja. Elke dag van half 9 tot half 5 op school, ik zou soms zoooo graag gewoon even een stuk rennen ofzo :') we hebben een gymzaal in de school (wat 'ie er doet weet ik niet) maar daar mogen wij geen gebruik van maken. Goed voor je creativiteit ook, even flink bewegen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:20

Shadow0 schreef:
Woogy schreef:
iedereen moet mee doen op de manier die mogelijk is.

Waarom moet dat?

Omdat sommige dingen in het leven gewoon moeten, en je dat ook moet leren.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:20

Ik heb niets van dat alles bij gymlessen geleerd. En als ik het hier zo lees konden mijn gymlessen toch wel onder de noemer 'goede gymles' vallen. De agressiefste spelers werden zo wild dat ze toch altijd winnen, en ze nog niet met verlies leren omgaan. En de kneusjes die altijd verliezen (ik dus :') ) ach, die kunnen daar al aardig tegen.

Daarbij zijn het niet alleen dikke kinderen die niet goed mee kunnen sporten hè.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:21

Over het algemeen zullen de meesten gymmen leuk vinden. Zo was ik er 'vroeger' ook een van. Heerlijk, lekker sporten. En een hoop klasgenoten met mij! Alleen het douchen, dat was altijd wat minder.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:23

Dat heb ik anders ervaren. Naast de turnmeisjes en de patserjongetjes had niemand er echt zin in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:23

Dat klopt dat het leven ook bestaat uit minder leuke dingen, en dat je ook moet leren om daar mee om te gaan. Maar in 5 en 6 VWO mocht ik mijn hele vakkenpakket zelf kiezen, behalve gym. Dat bleef verplicht. Hoewel ik dat graag had laten vallen als ik de keus had gehad. Vind 6 jaar gym op de basisschool, en 4 op het middelbaar onderwijs ruim voldoende. Vooral in het examenjaar kun je je tijd vaak beter gebruiken door oa te oefenen met het doen van examens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:24

denice schreef:
Omdat sommige dingen in het leven gewoon moeten, en je dat ook moet leren.

Wat een slecht argument. 'Moeten' we onze kinderen niet leren om kritischer na te denken dan dit?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:25

denice schreef:
Over het algemeen zullen de meesten gymmen leuk vinden. Zo was ik er 'vroeger' ook een van. Heerlijk, lekker sporten. En een hoop klasgenoten met mij! Alleen het douchen, dat was altijd wat minder.

Als je dit topic leest heeft over het algemeen een meerderheid hekel aan gym op school.

Ik ben vóór gymlessen, alleen dan niet op de reguliere manier.
Er zijn zoveel leerlingen die er een hekel aan hebben, zich schamen, niet goed mee kunnen doen, etc.
Daar moet een oplossing voor komen zodat het voor iedereen leuk is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:25

BaileyMix schreef:
Dat heb ik anders ervaren. Naast de turnmeisjes en de patserjongetjes had niemand er echt zin in.

Hier ook, ik ken weinig mensen die het echt leuk vinden, genoeg die er echt een hekel aan hebben.

En tja, leren dat je dingen moet doen als je ze niet leuk vind... kan ook zonder lage cijfers omdat ik geen richtingsvermogen heb en het veroordelen en geërger van klasgenoten hierover.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:27

Wat dacht je ervan dat leerlingen met overgewicht verplicht sport moeten hebben en de leerlingen zonder mogen kiezen?