Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Re: Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:20

Ik spreek Engels, Duits en Frans en een beetje Spaans, Zweeds en Deens. Ik heb vaak gehoord dat Deens moeilijk te verstaan is, maar eerlijk gezegd vind ik dat behoorlijk meevallen :D

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:06

Ik zou ook heel graag Lets willen leren, omdat ik een Letse vriendin heb en ik het leuk zou vinden om met haar een keer in het lets te communiceren. Maar damn wat is Lets toch een moeilijke taal.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 00:13

Zag dat er al een tijdje niet is gereageerd maar toch meld ik mij! :D
Sinds ik steeds vaker reis lijkt het mij geweldig om meerdere talen te spreken.
Momenteel beheers is Nederlands, Fries (versch. dialecten), Engels, Duits en een paar woorden frans/pools/zuid-afrikaans/chinees.
Graag zou ik de laatste 4 willen uitbereiden tot ik die ook vloeiend spreek. Daarnaast staan Spaans en Grieks ook erg hoog op mijn lijstje

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 00:17

lifeofmarit schreef:
Momenteel beheers is Nederlands, Fries (versch. dialecten), Engels, Duits en een paar woorden frans/pools/zuid-afrikaans/chinees.
Graag zou ik de laatste 4 willen uitbereiden tot ik die ook vloeiend spreek. Daarnaast staan Spaans en Grieks ook erg hoog op mijn lijstje

Grieks staat hier ook op het lijstje. Leer nu wel oud-grieks, maar zou daarna graag modern grieks willen leren.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 00:20

Finliox schreef:
lifeofmarit schreef:

Grieks staat hier ook op het lijstje. Leer nu wel oud-grieks, maar zou daarna graag modern grieks willen leren.

Gaaf!! Ik ben vandaag terug gekomen uit Griekenland, en mijn moeder heeft een tijdje in Griekenland gewoond dus die spreekt ook een aardig woordje Grieks. Zodoende raak ik ook geinterreseerd :')

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:39

Hoe gaat het met jullie talen?

Ik heb net een moduletest gehad voor Deens, en geslaagd! *\o/* Nu stelde het niet zoveel voor, maar toch blij dat ik door ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:22

Ik heb nu groen licht voor mijn afstuderen in Noorwegen! 3 tot 4 maanden zal ik er zitten. Even kijken of het dan ook leuk is om wat Noors te leren of dat niet zoveel uktmaakt voor die korte tijd :)

Sushilla, gefeliciteerd :D

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:44

Ooh leuk! Ik vind Noors een mooie taal, het lijkt erg op Deens maar klinkt zangeriger. Ik weet natuurlijk niet hoe het in Noorwegen gesteld is met taallessen. Hier is het gratis en je hebt 2x per week 3 uur les en daarnaast nog huiswerk. Je gaat dus best wel snel vooruit!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:23

Gefeliciteerd Sushilla!
Spruitjee: Noors is op zich best oké om te leren, maar vooral de uitspraak is lastig. Wel een mooie taal!

Hier eindelijk begonnen aan Spaans, nog niet veel maar het is een begin :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:12

Dan stuur ik even een mail naar het bedrijf of dat een optie zou zijn en of zij weten of en hoe dat aangeboden wordt. Zou wel leuk zijn om een nieuwe taal als extraatje te leren :D Of nouja, deels :P

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:35

Hier Frans eindelijk écht vloeiend :D Naast Duits, Engels en Nederlands natuurlijk.

Ik kan nu ook redelijk Italiaans en Portugees. Deens heb ik laten vallen, vond het eerlijk gezegd niet nuttig genoeg :o Spaans wil ik nog graag uitbreiden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:41

Duits zal al drempel over zijn :+ ook op luchtballon evenementen wel handig, Engels geen probleem.

Misschien tijd om Duits uit te breiden

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:05

http://www.want.nl/door-deze-handige-ex ... euwe-taal/

Ik kwam net dit tegen! Een extensie voor Google Chrome die tekst in je webbrowser (gedeeltelijk) omzet in je gewenste taal, afhankelijk van je niveau. Heb het nog niet uitgeprobeerd maar in het filmpje ziet het er nice uit.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:19

Ik heb hem geprobeerd en van engels naar nl gezet, maar de vertaling klopt echt voor geen meter, helaas :(

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:23

Ik wol heel graag galicisch leren, maar niemand geeft t hier in nederland.. Dan moet je al een luostercursus doen oid..

Als iemand iemand weet om t te leren, heel, heel erg graag!!!

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:29

Spruitjee schreef:
Ik heb nu groen licht voor mijn afstuderen in Noorwegen! 3 tot 4 maanden zal ik er zitten. Even kijken of het dan ook leuk is om wat Noors te leren of dat niet zoveel uktmaakt voor die korte tijd :)
Wat leuk!! Wat studeer je en wat ga je dan doen in Noorwegen? Gaaf hoor! :) Veel plezier alvast!

Mijn vriend en ik gaan als het goed is in oktober beginnen met een taalcursus Noors :). Zoveel zin in, ik ben echt enorm benieuwd of we dat een beetje kunnen, een compleet nieuwe taal leren :o

Wat spreken jullie allemaal veel talen trouwens! Ik alleen Nederlands en Engels en ik versta goed Fries, maar kan het echt niet spreken :P, maar daar blijft het dan ook wel bij...

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:57

Ik ben onderhand goed opweg met mijn Russisch. Het lezen van het alfabet gaat al steeds vloeiender en m'n woordenschat word met de dag groter. Enorm leuk om zo'n ontzettend andere taal te leren. Ik ben nu zelfs aan het kijken om mijn half-jaarsstage in Rusland te doen, en om hiervoor een half jaar een minor Russisch te volgen zodat ik de taal echt goed beheers. :D
Sandalio, ik spreek ook niet gek veel talen hoor. Van veel dingen een beetje. Ik spreek vloeiend Engels en Nederlands, en 'een beetje' Spaans, Frans en Duits. En dus een miniscuul beetje Russisch. Ooit wil ik nog een keer Noors of Zweeds leren :)

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:06

Ik begin morgen met Deens op de taalschool.
Heb door prive omstandigheden de eerste paar lessen gemist dus hoop dat ik niet heel veel achterloop.
Het is 3x in de week en ongeveer 16 uur in totaal per week.
Wel al thuis een paar dingen gedaan met behulp van websites en dergelijke.

Het lezen gaat mij vrij makkelijk af, alleen de uitspraak is nog een dingetje maar is met
oefenen hopelijk goed te verbeteren. :P

Ik kan overigens alleen Nederlands en Engels echt goed spreken en slechts een heel klein
beetje Duits en Frans wat nog over is van mijn middelbare school tijd. :+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:15

Wat een leuk topic!
Ik spreek Nederlands (duh :') ), zeer vloeiend Engels, redelijk vloeiend Frans en Duits, redelijk Latijn, een beetje Indonesisch en Italiaans en ik ben nu Spaans aan het leren. Ik sta zelf voor de klas in de avonden (volwassenenonderwijs) dus ik heb niet veel tijd om er ook nog een cursus bij te volgen en daarom ben ik zelf aan de slag gegaan met een boek dat werd aangeraden door mijn Spaanse collega. Nou nog iemand vinden om het spreken mee te oefenen!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:11

Is dit topic nog een beetje actief?

Ik leer op het moment Zweeds, en ben tussen B2 en B1 in. Lijkt me leuk om met andere Nederlandse mensen te praten over hun ervaringen met talen leren.

Merken jullie bijvoorbeeld ook dat de uitspraak van een andere taal leren, de uitspraak van je eigen moedertaal beinvloed? :+

Daarnaast spreek ik vloeiend engels en redelijk duits, wat ik uiteindelijk ook weer op wil pakken.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:35

Het enige wat ik merk is dat ik soms Engelse zinnen te letterlijk naar het Nederlands vertaal in mijn hoofd. Dan kreeg je dus taferelen als "Ik neem de nexte keer wel wat mee" of "Ik ben heel erg sorry" :+

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:22

haha ja dat kan natuurlijk ook!

Hoe zit jullie schema in elkaar, planning? Doen jullie dagelijks een beetje aan het leren, en hoe komen jullie aan het spreken toe?

Ik neem les op Italki, daarnaast spreek ik regelmatig Zweeds met de mensen hier in de omgeving.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:39

Millanka dat klopt. Sinds ik engels talig onderwijs volg is mijn Nederlands belabbert geworden en ga ik inderdaad rare dingen zeggen, of half engels/half nederlands of inderdaad engelse dingen in het nederlands proberen te zeggen. Ik heb ook veel moeite met zins opbouw maken in het Nederlands. En dat terwijl ik altijd 9'ens en 10'en haalde op de havo :=
Ik oefen elke dag via memrise. Daarbij doe ik elke dag 1 revise sessie, 1 sessie vd woorden die ik de dag ervoor heb geleerd, en 1 sessie met nieuwe woorden. Gaat tot nu toe erg goed vind ik! Al zit ik nu meer op het 'losse woordjes' niveau dan echte zinnen spreken.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:20

Hoihoi,
Hoe gaat het met iedereen z'n talen? :D

Ik had een vraagje: weet iemand waar je makkelijk (spreektaal) Arabisch kan leren? Liefst gratis op internet :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:03

Quanneh schreef:
Hoihoi,
Hoe gaat het met iedereen z'n talen? :D

Ik had een vraagje: weet iemand waar je makkelijk (spreektaal) Arabisch kan leren? Liefst gratis op internet :)

Ik heb toevallig afgelopen week dit topic opgeslagen om dezelfde vraag. :-)

Ik wil zo snel mogelijk Arabisch leren (Modern Standaard Arabisch). Heeft iemand daar ervaring mee, een cursus, app, opleiding of iets dergelijks?

Momenteel ben ik begonnen met een app, Memrise, die raadde iemand me aan. Maar het nadeel vind ik toch wel dat er geen verdere uitleg bij zit, waarom iets op een bepaalde manier zit of waar je op moet letten etc. Voorlopig zit ik ook nog steeds vast in het alfabet. Al merk ik dat ik een heleboel letters inmiddels wel herken, hoe je daar ooit woorden van moet maken w.b.t. de link met uitspraak is me nog een groot raadsel haha!