Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

History_

Re: Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:59

Mag ik me ook nog melden?
Ik heb al 1 masterdiploma op zak en nu doe ik een poging om een tweede masterdiploma te behalen: Master in het Overheidsmanagement en -Beleid. Eigenlijk is het een opleiding van 2 jaar, maar ik probeer om alle vakken en de scriptie op 1 jaar te doen. Als alles goed gaat ben ik 23 als ik af studeer

Mijn academiejaar is net begonnen, de universiteit in België is pas vorige week gestart :) Ik ben nu vooral bezig met een onderwerp en promotor voor mijn masterscriptie te zoeken.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:07

Ik heb wel zelf mijn afstudeeronderwerp gekozen en ga het vrijdag met mijn begeleidster wat meer afbakenen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:02

Jeetje, ik heb te weinig tijd om te bokken door dat afstuderen!

Welkom History_

Ik heb inderdaad een opdracht. Ik ben er via mijn vorige stage terecht gekomen en het is daardoor best gek gegaan. Heb niet echt hoeven solliciteren, aangekaart dat ik iets met evenementen of social media wilde doen en dat kon bij hun wel (zeer relaxte vent). Ik heb besproken wat zij deden mbt tot mijn branche en wat hun problemen waren: tekort aan personeel. Vervolgens op internet gezocht en de oplossing zat in social media (even kort door de bocht).

Ik heb dus best veel zelf mogen bepalen en onderzoeken. Donderdag met onderzoeksvoorstel naar opdrachtgever, en contract bespreken. Volgende week is de deadline van het onderzoeksvoorstel. als het voldoende is, heb ik dan qua afstuderen niks meer te doen tot 1 februari en bij onvoldoende moet ik het in januari herkansen. Dat voelt wel een beetje gek als ik zo'n grote pauze heb tussendoor. Heb wel gewoon nog een minor.

Hoop bij voldoende daar parttime te mogen werken tot die tijd, dus ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen..!

Hoe is de procedure en begeleiding bij jullie? Wij moesten eerst een afstudeeraanvraag indienen waarover hoorcolleges waren en hulp van je SLB'er. Daarna moeten we een onderzoeksvoorstel, daar zijn hoorcolleges en werkcolleges over. En daarna begint het afstuderen en kom je in een afstudeerkring. Echt 1 op 1 begeleiding is er dus niet.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:50

Mag ik me ook melden? :) Ik hoop na dit collegejaar afgestudeerd te zijn als orthopedagoog en ik loop nu stage in het voortgezet onderwijs. Ik zit nu in de 5e week van de stage en de opleiding. Ik heb al flink wat hoorcolleges gehad en een hoop literatuur gelezen (zowel voor het onderwijs als de stage) en eind oktober heb ik mijn eerste tentamen. De thesis is nog niet echt begonnen, maar komende vrijdag ontmoet ik mijn begeleidster en ik heb ook al op papier staan wat ik graag wil onderzoeken binnen het onderwerp waar ik ingedeeld ben. Het wordt een pittig jaar, maar tot nu toe loopt het allemaal goed :) Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik zag al veel verschillende studies voorbij komen, leuk!

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:04

Chaos in mn afstuderen! Ik heb alles omgegooid.. Hoe is het bij jullie?

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:14

Welkom alle nieuwe mensen :D

Herkenbaar jesuisRoos!
Ik dacht echt dat ik alles had geregeld, een goeie hoofdvraag had en alles over mijn instelling wist. Kom ik er vorige week ineens achter dat het (om een lang verhaal kort te maken) allemaal heel anders zit en eigenlijk slaat mn hoofdvraag nu nergens meer op :')
Ik ben nu bezig met het vaststellen van een hoofdvraag en wat ik uberhaupt ga onderzoeken en het theoretisch kader, wat eigenlijk morgen helemaal af moet zijn, dat moet helaas nog even wachten.
Geeft wel behoorlijk wat stress, want over 3 weken moet heel mn onderzoeksvoorstel ingeleverd zijn :=

Hoe zit dat bij jou? Wat heb je precies omgegooid allemaal?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:19

Ik heb vrijdag alles rondgemaakt met mijn begeleidster van de instelling en ga woensdag naar mijn docent toe om over de voortgang te horen. Ik ben benieuwd!

Anna ik ben dus ongeveer net zo ver als jij.

JesuisRoos waarom heb je alles omgegooid?

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:03

Haha ik wás net zo ver als jullie ongeveer en nu dus weer terug bij af.. Ik kreeg nogal last van tijdsdruk en nam dus maar het pad waarbij ik alles wel voor de deadlines zou halen.. Dus ipv financiële minor een communicatieminor en een communicatiestage. Zou vandaag of morgen horen of mn opzet voor stage goed zou zijn, krijg ik het toch ineens helemaal benauwd! Ik zit nu op een weg die ik eigenlijk niet wilde volgen dus vanochtend in paniek naar school om het maar eens te bespreken. haha

Conclusie.. Minor en stage stopzetten en een andere minor gaan doen vanaf februari. Nu moet ik ook weer op zoek naar een andere stage en ander onderwerp voor mn scriptie, weer terug bij af dus.. Maar wel iets meer rust in mn hoofd!

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:45

Oh dat is nog wel iets meer omgooien dan ik heb gedaan :=
Gelukkig geeft het je iets meer rust en ben je vanaf februari hopelijk meer op je plek :)

Amandananana, wat wordt je onderwerp?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:53

Jeetje jesuisRooos dat is een flinke omgooi!

Ik moet as vrijdag onderzoeksvoorstel inleveren. Gister zelfs een traantje gelaten. Wat een rotzooi is het toch bij Inholland. Alle sheets, boeken en docenten spreken elkaar tegen. Maar goed, ik heb het weer onder controle (denk ik..).

Heb "gefaald" bij de onderhandelingen bij het stagebedrijf. Ik wilde daar niet fulltime zitten, ga er toch echt fulltime zitten.. In januari is de bedoeling dat ik 1 dag per week daar alvast ga werken. Vanaf februari daar afstuderen 40 uur per week, tijd die ik over heb dus werken. Ik mag wel zelf mijn tijden indelen, dus vroeg beginnen, of eerder weggaan en 's avonds dan nog even werken. Ik vind het prettiger om 's avonds op de bank te kunnen zitten en nog bij daglicht naar het paardenkind te kunnen.. Ze gaf als reden dat het de bedoeling is dat ik daarna daar ga werken en dan toch ook gewoon fulltime zal moeten werken. Ik heb besloten om te kijken hoe die 5 maanden mij bevallen en daarna te beslissen of ik wel of niet fulltime wil gaan werken. Financieel gezien wel, maar vorig jaar stage in combi met bijbaan en paard viel me toch erg tegen qua tijd!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:26

Welkom nieuwelingen :)
Hier wat stress en spanning, afgelopen vrijdag eenna laatste Casus toets gehad, ben bang dat ik het zo verkeerd begrepen heb dus heb er een hard hoofd in..
Gelukkig heeft school mijn casus analyse wel in 1x goed gekeurd,dat is wel een opluchting..

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:23

Anna mijn onderwerp wordt mediawijsheid in de hulpverlening en hoe dit geimplementeerd zou kunnen worden in de methodiek van mijn oude stagegroep.

Ladyson wat wen stress voor jou! Maar je gaat dus werken bij je stagebedrijf?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:28

Ja ik ga in januari alvast een dag starten als "bijbaan". En dan tijdens het afstuderen afstuderen en werken combineren, en dan is de bedoeling dat ik daar vast ga werken! Dan moet uiteraard wel iedereen blij met mij zijn, en andersom.. Ik heb hiervoor stage gelopen bij de brancheorganisatie waar dat bedrijf ondervalt, dus we kennen elkaar al wel een beetje.

@Lis_Ol wat houden die analyse en toets in? Deze begrippen gebruiken wij niet op school.. Is het nodig voor het afstuderen?

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:20

Ik wil me ook graag melden *\o/*

Ik studeer dit jaar ook af. Ben momenteel bezig met mijn eindstage. Deze duurt van september tot eind januari, dus twee blokken. Ik doe de opleiding Farmakunde op de HU en ben inmiddels 21 en als ik afstudeer 22!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:28

Welkom! Ben je dan eind januari al afgestudeerd? :)

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:51

Dankje :)!

Nee daarna moet ik nog een onderzoek doen van een halfjaar bij een extern bedrijf. Alleen de ene helft van de opleiding heeft nu eerst dat onderzoek en de tweede helft van het jaar de eindstage en ik andersom :)

Edit: zie ik dat jij bij Inholland studeert? Ben je daar niet tevreden over? Wat studeer je precies? Sorry ben nieuwsgierig :Y)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:12

Ohhh sorry, dan snap ik het nu! De eindstage en het onderzoek zitten bij mij in 1 dus vandaar de verwarring.

Haha.. nou waar ben ik wel tevreden over, ongeveer niets.. het is echt verschrikkelijk rampzalig!! Ik doe Media & Entertainment Management. Ongeveer niks is geregeld, er worden altijd fouten gemaakt en niemand weet wie de verantwoordelijke is. Klachten worden afgewimpeld en je wordt zeker niet behandeld alsof je een mens bent. En de roosters wijzigen ook standaard een dag van tevoren.

Het is bijvoorbeeld niet meer mogelijk om zelf te kiezen welke minors je doet en deze eventueel op een andere school te volgen. Je moest een pakket kiezen van 7 minors en er daar dan 4 uit doen waarvan 1 verplichte. Dat je die minors helemaal niet zou willen doen, is dan jammer. Ik had mij ingeschreven voor een minor, hier schriftelijke bevestiging van ontvangen per post. En in de zomervakantie is die hele minor opgeheven en ben ik dus bij een andere minor ingedeeld. Voor een andere minor waren teveel inschrijvingen dus die minor kon ik niet doen en ik moest verplicht een andere minor doen. Bij een andere school een minor volgen is verboden.

Het afstudeerprogramma is zodanig in elkaar gezet dat het zonder vertraging afstuderen vrijwel onmogelijk is.

Alle goede docenten worden ontslagen. Alle slechte docenten lopen nog rond. Er worden studiereizen (vanuit school, door docenten dus!!) gepland tijdens tentamenweken. Als je meegaat en je tentamen is dan toevallig ingepland (weet je pas op het laatste moment) dan heb je pech en krijg je geen herkansing o.i.d. terwijl er van tevoren wordt gezegd dat dit allemaal goed geregeld is..

Zeker voor een MANAGEMENT opleiding snap ik niet hoe dit mogelijk is.. Vakken worden gegeven zonder dat bekend is wat er ingeleverd moet worden en wat er beoordeeld gaat worden. Verslagen worden tijdens presentaties nagekeken (binnen 10 minuten dus) en dan krijg je een cijfer.

EDIT: Vraag me ook erg af hoe het kan dat mijn vriendinnen van de VU en UVA altijd een half jaar van tevoren hun rooster weten. En ik amper 2 weken voor een tentamen pas weet wanneer het is, en roosterwijzigingen een dag van tevoren zelfs nog heb -O-

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:38

Ladyson schreef:
@Lis_Ol wat houden die analyse en toets in? Deze begrippen gebruiken wij niet op school.. Is het nodig voor het afstuderen?

Casus analyse is als voorbereiding op mijn examen, mijn examen is een bewust bekwaam gesprek. Dus als die goed gekeurd is weet je iig. Dat je op de goede weg ben.

De casus toets spreekt voor zich, je krijgt een casus en daar moet je op in kunnen gaan. Dit was alleen een toets over 3 vakken tegelijk.. Dus ik wacht met smart op de cijfers :+

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:07

Goed nieuws hier! Ik ben gister bij mijn studieloopbaanbegeleidster geweest. Alles wat ik nog moet van het tweede jaar (één vak) en van het vierde jaar, ben ik nu mee bezig. Daarna alleen nog een afstudeerstage. *\o/* Ik was in de veronderstelling dat ik nog ECTS miste, maar dus toch niet! Ik kan in december al beginnen met mijn stage *\o/*

..Maar nu ben ik toch aan het overwegen om die afstudeerstage in Spanje te gaan doen. Dat zal wel inhouden dat ik pas in januari of februari kan beginnen met die stage, in plaats van december, omdat ik nog een project heb lopen. :o

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:17

In Spanje, dat klinkt gaaf..!

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:59

Ja, lijkt mij ook wel tof, en bijkomend voordeel is dat ik dan een extra diploma krijg voor internationalisering, omdat ik al een halfjaar tijdens mijn studie in Oostenrijk heb gestudeerd. Maar ik weet niet of ik het moet doen en of ik het rond krijg, want ik heb mijn Erasmusbeurs dus al gebruikt, en Spanje zit nog steeds wel min of meer in de crisis. Maar ik ga gewoon even rustig kijken en bespreken met mijn studieloopbaanbegeleidster, die tevens hoofd internationalisering is :D en dan zie ik wel wat ik doe. :j

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:38

Ladyson schreef:
Ohhh sorry, dan snap ik het nu! De eindstage en het onderzoek zitten bij mij in 1 dus vandaar de verwarring.

Haha.. nou waar ben ik wel tevreden over, ongeveer niets.. het is echt verschrikkelijk rampzalig!! Ik doe Media & Entertainment Management. Ongeveer niks is geregeld, er worden altijd fouten gemaakt en niemand weet wie de verantwoordelijke is. Klachten worden afgewimpeld en je wordt zeker niet behandeld alsof je een mens bent. En de roosters wijzigen ook standaard een dag van tevoren.

Het is bijvoorbeeld niet meer mogelijk om zelf te kiezen welke minors je doet en deze eventueel op een andere school te volgen. Je moest een pakket kiezen van 7 minors en er daar dan 4 uit doen waarvan 1 verplichte. Dat je die minors helemaal niet zou willen doen, is dan jammer. Ik had mij ingeschreven voor een minor, hier schriftelijke bevestiging van ontvangen per post. En in de zomervakantie is die hele minor opgeheven en ben ik dus bij een andere minor ingedeeld. Voor een andere minor waren teveel inschrijvingen dus die minor kon ik niet doen en ik moest verplicht een andere minor doen. Bij een andere school een minor volgen is verboden.

Het afstudeerprogramma is zodanig in elkaar gezet dat het zonder vertraging afstuderen vrijwel onmogelijk is.

Alle goede docenten worden ontslagen. Alle slechte docenten lopen nog rond. Er worden studiereizen (vanuit school, door docenten dus!!) gepland tijdens tentamenweken. Als je meegaat en je tentamen is dan toevallig ingepland (weet je pas op het laatste moment) dan heb je pech en krijg je geen herkansing o.i.d. terwijl er van tevoren wordt gezegd dat dit allemaal goed geregeld is..

Zeker voor een MANAGEMENT opleiding snap ik niet hoe dit mogelijk is.. Vakken worden gegeven zonder dat bekend is wat er ingeleverd moet worden en wat er beoordeeld gaat worden. Verslagen worden tijdens presentaties nagekeken (binnen 10 minuten dus) en dan krijg je een cijfer.

EDIT: Vraag me ook erg af hoe het kan dat mijn vriendinnen van de VU en UVA altijd een half jaar van tevoren hun rooster weten. En ik amper 2 weken voor een tentamen pas weet wanneer het is, en roosterwijzigingen een dag van tevoren zelfs nog heb -O-

Ahh bah wat vervelend! Een vriendin van mij die studeert communicatie op Inholland. Ik hoor van haar niet heel veel klachten, alleen dat zij ineens geen minor meer moet volgen?

Maar moeten jullie zoveel minoren volgen? Ik heb er eentje gevolgd en zijn gewoon twee blokken voltijd opleiding.

Aangezien je bijna af gaat studeren ben je er bijna vanaf :)). Al plannen voor hierna? Ga je doorstuderen?

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:16

Goed nieuws *\o/* . Gisteren heb ik bericht gekregen dat mijn Afstudeer onderzoek is afgerond! *\o/* *\o/* *\o/* . Ik ben al sinds het bericht van gisteren aan het stuiteren. Nu is het alleen nog mijn assesment halen en dan ben ik klaar. Klinkt heel positief allemaal maar het is toch nog even hard werken voor het assesment haha. Toch ben ik blij!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:37

Gefeliciteerd christeltjuh!
Ik heb vandaag ook de cijfers terug gehad van mijn casus toets van afgelopen vrijdag! Alle 3 de vakken voldoende, ben zo opgelucht dat ik die iig niet hoef te herkansen!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:24

Ladyson jemig wat een slechte ervaring heb jij met InHolland! Ik hoor er veel verhalen over, ben blij dat ik op HR zit al is het daar soms ook heel slecht geregeld..

Nissima gaaf hoor Spanje!