2014: beginnen met afstuderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Missy_

Re: 2014: beginnen met afstuderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:09

Ja ik snap ook dat ik een korte inleiding moet geven, maar mij is verteld dat ik ook aan het einde van een hoofdstuk moet benoemen wat er in het volgende hoofdstuk aan bod komt. Dan zou je dus iets dubbelop doen, aan het einde van het vorige hoofdstuk en aan het begin van het nieuwe hoofdstuk.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:57

Ja en nee, aan het eind geef je heel kort en beknopt weer, en aan het begin van het volgende hoofdstuk ga je er juist iets dieper op in. Maar ik ben daar zelf niet zo heel sterk in...

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:06

Dus bijvoorbeeld aan het einde van het hoofdstuk schrijf je dat er enkele theoretische onderwerpen aan bod komen. En aan het begin schrijf je dan welke onderwerpen dat zijn?
Dan heb ik dus echt het idee dat ik onwijs veel dubbelop aan het schrijven ben, maar dat is blijkbaar wat ze willen zien.. %)

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:08

Ah rot voor je Straww, gecondoleerd.

Bij mij is het drama met begeleiders. Ik had eerst een hele goede die er ook echt goed achteraan zat. Heb mij toen helemaal stuk gewerkt op mijn onderzoeksvoorstel. Was echt van 9 tot 21.00 uur bezig en naar hem opgestuurd zodat hij het zou gaan nakijken, kreeg ik een mail dat hij mijn begeleider niet meer was omdat hij geen contract kon aangaan met de school (externe begeleider). Pff daarna een nieuwe gekregen maar die reageert amper of niet op de mail en als ik hem vraag om eens af te spreken zodat ik wat vragen kan stellen enzo dan kijkt hij mij aan (via Skype) van 'ben je wel helemaal lekker'. ;(

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:10

Missy_ schreef:
Dus bijvoorbeeld aan het einde van het hoofdstuk schrijf je dat er enkele theoretische onderwerpen aan bod komen. En aan het begin schrijf je dan welke onderwerpen dat zijn?
Dan heb ik dus echt het idee dat ik onwijs veel dubbelop aan het schrijven ben, maar dat is blijkbaar wat ze willen zien.. %)

Ik heb geleerd dat je juist aan het begin van het hoofdstuk inleid met bijv welke theorieën er aan bod komen etc. En dat je aan het einde enkel een korte conclusie geeft van het hoofdstuk. Dus nog niet begint over het volgende hoofdstuk..

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:46

Gecondoleerd straww.

Het is zoals Jeska2 zegt..
Je moet inderdaad een hoofdstuk beginnen met inleidend verhaal ( wat staat er allemaal in het hoofdstuk- bij mij is dat soms maar een of twee zinnen ), daarna behandel je de verschillende paragrafen en aan het einde van een hoofdstuk schrijf je een conclusie ( de belangrijkste punten uit de verschillende paragrafen nog even samenvatten).

Mijn begeleiding vanuit school is minimaal. Is een soort zoek-het-uit festijn met af en toe wat feedback.
Mijn opdrachtgever is de directeur, daar koppel ik soms wat aan terug zodat draagvlak er blijft. Daarnaast heb ik een begeleider (mijn oude leidinggevende) en die is zo wispelturig als de pest. Ik moest vd week bijvoorbeeld ineens hele andere benchmark organisaties aanschrijven, terwijl dat helemaal geen goede benchmarkorganisaties zijn. M'n nieuwe leidinggevende wel fijn maar die heeft tijd te kort, dus vraag ik af en toe om haar hulp.

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:08

Oh echt irritant. Vooral dat 'zoek het maar lekker uit' is heel erg herkenbaar hier.. !

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 12:17

Missy_ schreef:
Ik ben nog niet veel verder dan de vorige keer dat ik wat schreef hier. Ik ben maar begonnen met mijn interviews terwijl ik nog geen go heb. Mijn begeleider zei dat ik dit maar gewoon moest doen omdat ik anders wel heel erg achter zou lopen. Alle interviews zijn nu gedaan en ik moet er nog 2 uitwerken dus dat is bijna klaar :) Daarna ga ik maar weer mijn opzet aanpassen en inleveren. Deze week is eigenlijk concept van het hele stuk inleveren maar dat ga ik sowieso niet redden, 13 mei is de definitieve versie inleveren en ik ben bang dat ik dat niet ga redden :(

Enerzijds lekker dat je bijna klaar bent je dataverzameling. Maar balen van je PvA zeg. -O-

Jeska2 schreef:
Hoe zit dat bij jullie met begeleiders? Ook zo'n drama of hebben jullie wel goede begeleiding? Vanuit school of extern?

De twee begeleiders vanuit school zijn behulpzaam en gewoon goed (een ervan is ook mijn SLB'er). Vanuit het bedrijf is min opdrachtgever ook begeleider. Ook zeker goed, niets te klagen, in tegendeel ben ik erg blij met de samenwerking/begeleiding zo. :)

Dispar_Vulgo schreef:
Scriptie, adviesrapport en onderzoeksrapport is in mijn ogen precies hetzelfde (hooguit met een andere insteek bekeken, maar neem aan dat je niet 3 versies van je verslag moet inleveren hoor!)

Ik heb echt mazzel met m'n begeleidsters. Hele lieve enthousiaste vrouwen die me ook echt willen helpen. Iedere keer als ik iets inlever gaat ze het echt helemaal lezen en verbeteren op taal enzo.

Op dit moment ben ik druk bezig met de spss analyses en het uitschrijven etc.

Dito hier! Wij gaan straks ook met SPSS verder, dat is fase 2. :)

myrt3 schreef:
|o Gister een heel stuk tekst samengevat voor in mn theoretische achtergrond, en niet opgeslagen.. nu net verwijderd door op een verkeerde knop te drukken (verwijderen zonder op te slaan, of opslaan), omdat het in een klein scherm stond .....
*domdomdomdom*

Aah sh*it. -O- Kun je het niet ergens terughalen?

*gaat zo verder bijlezen*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 13:03

Heeft iedereen een fijn paasweekend gehad? Hoe is nu met jullie?

Afgelopen week hebben wij fase I van dataverzameling afgerond en zijn nu met fase II bezig. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 13:14

Missy_ schreef:
Dispar wat fijn dat je zulke enthousiaste begeleiders hebt! Ik kreeg laatst feedback dat ik een alinea ergens anders neer moest zetten, dus dat had ik gedaan. Daarna feedback waarom ik die alinea daar neer had gezet.. Uhm ja dat moest toch? 'Ja maar je moet niet zo precies doen wat ik zeg.'

Soms snap ik er echt geen hol van.. Ik moet niet precies doen wat hij zegt, maar hij zegt wel honderd keer achter elkaar dat die alinea echt niet daar moet maar op die andere plek. :roll:

Zo had ik feedback van mijn beoordelaar; Ik had aan het einde van de probleemanalyse verteld wat er in het volgende hoofdstuk (theoretisch kader) aan bod zou komen. 'In het volgende hoofdstuk zullen enkele theoretische onderwerpen aan bod komen blablabla..'

Staat er bij het volgende hoofdstuk, dus het theoretisch kader: LEID DIT IN!!!!
Nou sorry hoor.. Wat heb ik dan net gedaan? En je hoeft heus niet in hoofdletters te schrijven -:(-

Dat is herkenbaar, hebben wij ook met ons PvA vanuit school gehad. Uiteindelijk hebben wij de rode draad weer gevolgd en het PvA volgens onze mening gemaakt en toen was het toch voldoende. :D Wellicht willen ze dat dus zien, dat je zelf zeker bent van je zaak?

Rena100 schreef:
Voor mijn gevoel is een scriptie en een onderzoeksrapport ook een en het zelfde. Maar ik krijg geen duidelijk antwoord vanuit school dus dat is zeer verwarrend. Ik kom ook een beetje in de knel nu met wat ik waarin moet zetten enz. In mijn scriptie staan nu mijn aanleiding en inleiding, methodologie, theoretisch kader en hier komt nog reflectie bij en conclusie en discussie. De resultaten heb ik voor nu nog in een apart document en ik twijfel dus wat ik van de resultaten in mijn scriptie moet plaatsen, voluit of alleen een beknopte versie en dan verwijzen naar een bijlage?! Adviesrapport wordt sowieso apart.

Mijn begeleiders, zowel vanuit school als van het bedrijf, zijn super. Beide erg tevreden over de resultaten tot zo ver dus dat is wel prettig.

@Missy: het klopt wel dat je aan het begin van een hoofdstuk een korte inleiding moet schrijven. En tja, de manier waarop mensen feedback geven is niet altijd even positief.

Hier komen de resultaten beknopt in de scriptie; o.a. omdat wij meer dan 1600 resultaten hebben en dit dus per groep samenvatten. Anders wordt het een huge verslag. :wow:

Straww_ schreef:
Nou, hier staat alles op een enorm laag pitje.. het ging al even niet goed met mijn oma waardoor ik weinig concentratievermogen had, maar afgelopen zaterdag is ze overleden en morgen is de crematie.. ik loop qua tijdsplanning al 2 weken achter en ik heb weinig hoop dat het allemaal nog goed gaat komen :( 3 juni is mijn deadline en ik knijp hem echt.

Hoewel veel te laat, maar toch wil ik mijn condoleance uitspreken. :(:)

Missy_ schreef:

In de inleiding schrijf je echt beknopt waarom dit onderzoek belangrijk is. Wie zijn de belanghebbende partijen, waarom is het een noodzaak etc. etc. Dan sluit je het einde van het hoofdstuk met een afsluitende concluderende zin over het betreffende zin en een inleidende zin voor het volgende hoofdstuk, snap je?

Wieldop schreef:
Gecondoleerd straww.

Het is zoals Jeska2 zegt..
Je moet inderdaad een hoofdstuk beginnen met inleidend verhaal ( wat staat er allemaal in het hoofdstuk- bij mij is dat soms maar een of twee zinnen ), daarna behandel je de verschillende paragrafen en aan het einde van een hoofdstuk schrijf je een conclusie ( de belangrijkste punten uit de verschillende paragrafen nog even samenvatten).

Wij hebben dan dus nog geleerd dat je dan een korte inleidende zin naar het volgende hoofdstuk plaatst. Bijvoorbeeld, wij concluderen dit en dit en in het volgende hoofdstuk wordt dit en dit verder uitgebreid.
Wel een beetje afhankelijk van het soort product dat je moet maken overigens.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:29

Op dit moment gaat het (nog steeds) niet echt lekker bij mij. Heb vandaag weer een tentamen gemaakt, het enige wat ik nog moet halen en vorige keer had ik 1 fout teveel. Ik heb echt geen idee hoe het ging en ben bang dat ik het niet gehaald heb, dan is de volgende poging pas weer in februari en heb ik dus sowieso studievertraging.
Wat betreft scriptie, dat heeft vanwege het tentamen even op een laag pitje gestaan maar ga ik morgen weer mee aan de slag. 13 mei is de inleverdatum van de definitieve versie maar aangezien ik nog geen go heb, ga ik er niet vanuit dat ik dat ga halen. Ik doe mn best maar het wil allemaal even niet zoals gepland |(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 18:49

Verdorie zeg, wat een tegenslagen. :(:) ik hoop dat je je tentamen gehaald hebt!

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:15

Missy_ schreef:
Op dit moment gaat het (nog steeds) niet echt lekker bij mij. Heb vandaag weer een tentamen gemaakt, het enige wat ik nog moet halen en vorige keer had ik 1 fout teveel. Ik heb echt geen idee hoe het ging en ben bang dat ik het niet gehaald heb, dan is de volgende poging pas weer in februari en heb ik dus sowieso studievertraging.
Wat betreft scriptie, dat heeft vanwege het tentamen even op een laag pitje gestaan maar ga ik morgen weer mee aan de slag. 13 mei is de inleverdatum van de definitieve versie maar aangezien ik nog geen go heb, ga ik er niet vanuit dat ik dat ga halen. Ik doe mn best maar het wil allemaal even niet zoals gepland |(

Beetje hetzelfde verhaal als hier.. Er is zoveel tussengekomen! Ik ga het ook niet halen voor mei. Onze inleverdatum is dan 20 mei, maar ik moet nog praktisch beginnen := . Wanneer is voor jullie het volgende inlevermoment? Oktober?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:31

Hier ook erg druk!
Afgelopen week de hele week niks kunnen doen ivm ontstoken wortel van m'n kies. Heb de hele week eigenlijk alleen maar gewerkt en met super zere mond op de bank gehangen, dus totaal niks aan scriptie kunnen doen.

Nu maar weer hard aan de bak! :z

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:48

Jeska vervelend zeg! Ik geloof dat de herkansing al in juli is, daarna is er nog iets dat bij ons periode 5 heet, wanneer het ook nog ingeleverd kan worden, dit is rond augustus/september. Dus als ik het tentamen heb gehaald is er nog ruimte om deze zomer alsnog af te studeren ;)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:15

Wat vervelend dat jullie vertraging hebben.. _-:( Ik ken mensen die het nog binnen een week gered hebben en zich op gesloten hebben. Ik snap zelf niet dat je dat überhaupt haalt, maargoed..

Ik ben bezig om aan alle hoofdstukken invulling te geven. Helaas werken mijn benchmarkorganisaties totaal niet mee, dus een vraag kan ik niet beantwoorden. Morgen overleg hoe ik daar invulling aan moet gaan geven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 09:18

Vervelend zeg en beterschap Dispar, is het nu al beter?

Ik hoop dat jullie desondanks toch nog een inhaalslag kunnen maken. :)

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:42

Ik ben vandaag weer aan de slag gegaan, als ik sommige feedback lees denk ik echt 'wat wil je nou'.. Dus dan die stukjes maar even laten voor wat het is en als laatste nog even naar kijken. Ook heb ik even een mail gestuurd naar de afstudeercoordinator, aangezien ik de kans klein acht dat ik 13 mei mijn definitieve stuk inlever, wat ik moet doen in het geval van vertraging. Vind ik toch wel fijn als ik dat alvast weet :)

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:20

Wat klinkt dat frustrerend Missy :( Hoop echt dat het je uiteindelijk gaat lukken! Het gaat je ook lukken, hoe dan ook, misschien met een omweg, maar who cares! Als je er maar komt op je eigen manier :j

Ik heb net eindelijk mijn onderzoeksverslag af! *\o/*
Weliswaar 'slechts' de conceptversie, maar ik heb 'm zo gemaakt dat dit wat mij betreft de eindversie kan zijn.
Dus ik ben heul benieuwd naar de feedback!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 15:38

Dat is inderdaad alvast fijn om te weten, heb je al bericht gekregen? Lukt het ook verder met de feedback?

Super Sperziemone! Op naar de feedback. :D

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:53

Ja ik kreeg een heel lief en motiverend mailtje terug! Als ik het 13 mei niet af heb, moet ik ook niet inleveren wat ik tot dan toe heb maar pas bij de 2e poging zodat het stuk helemaal goed is. Ik heb het even nagekeken en de 2e poging is 23 juni dus dat moet ik halen :) Ze gaf aan dat ik dan niet meteen een vertrager ben (pfffiew!)
Verder schreef ze: Sterkte met de laatste loodjes en laat je niet gek maken maar maak er een mooi afstudeerproject van! :o

Ik heb mijn opzet weer gemaild naar mijn begeleider en heb de feedback zo goed mogelijk als ik kon meegenomen daarin.
Nu stress ik wel een beetje voor het cijfer van dat tentamen want als ik het niet heb gehaald heb ik wel een beetje een probleem :(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 16:22

Mooi antwoord! Rustig jo komt vast goed. :(:)

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:13

Eindelijk een beetje goed nieuws van mijn kant: Ik heb mijn tentamen gehaald! *\o/*

Vraag me toch af of het meer aan de studenten of aan het tentamen zelf ligt, je kunt altijd statistieken zien van de cijfers die zijn gehaald; 27 studenten hebben dit tentamen gemaakt en er waren 8 voldoendes, het gemiddelde was een 4.6 :oo Gaat ergens iets niet goed dan lijkt me..

Maaaaar maakt niet uit want ik heb het gehaald! *\%/* *\%/*
Nu volledig richten op mijn scriptie, als het goed is krijg ik vanavond/morgen feedback van mijn begeleider en kan het daarna weer naar mijn beoordelaar en dan maar hopen op een go!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:04

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Gefeliciteerd!

Zo liggen de cijfers ook vaak verspreid hier. >;)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:33

Mag ik me hier ook melden? Momenteel heel hard bezig met afstuderen voor mijn master Social and Health Psychology aan de universiteit van Maastricht. Ik wil volgend jaar nog een tweede master doen (mits ik een stage plek vind), dus ik heb er wat vaart achter gezet :+ ik test nog tot eind mei proefpersonen samen met een andere student, daarna hoef ik alleen nog maar analyse te doen en resultaten en discussie te schrijven.

Momenteel ben ik al bezig informatie te verzamelen zodat ik mijn introductie en methoden kan schrijven, dus het gaat hier echt heel hard! Mijn vooruitzicht is dat ik eind juni helemaal klaar ben :)