Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:49

Ik ook niet, basisonderwijs trekt me niet... Heb stage gelopen op vmbo/havo/vwo/mbo, maar op het vmbo voel ik me het meest thuis.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:15

OKe jammer, ben wel benieuwd naar de gene die wel ook het basisonderwijs hebben gehad & de switch hebben gemaakt.
Zijn die mensen er wel hier in het topic?
Zou ik leuk vinden om wat te horen over die ervaringen en de verschillen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:39

Ik heb de Pabo gedaan en mij tijdens mijn minor verdiept op het vmbo. Ben daar vervolgens ook affestudeerd, waardoor ik naast de pabo ook groepsdocent vmbo ben en mag zijn. Helaas is de werkgelegenheid en wetgeving rondom deze bebiegdheid slecht en onduidelijk dus werk ik nu al ruim een jaar op kantoor bij een semi-overheidsinstelling.. :(

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:48

Amaryllis schreef:
Ik heb de Pabo gedaan en mij tijdens mijn minor verdiept op het vmbo. Ben daar vervolgens ook affestudeerd, waardoor ik naast de pabo ook groepsdocent vmbo ben en mag zijn. Helaas is de werkgelegenheid en wetgeving rondom deze bebiegdheid slecht en onduidelijk dus werk ik nu al ruim een jaar op kantoor bij een semi-overheidsinstelling.. :(

Wil je dan niet alsnog je tweedegraads bevoegdheid erbij doen?

Ik zie hier veel mensen die "bang" zijn voor het leeftijdsverschil. Ik ben zelf 22 en werk op het MBO. Mijn leerlingen zijn minstens 16, maar de meeste leerlingen zijn ouder. Veel leerlingen zijn ouder dan 20. Daarnaast heb ik ook nog veel BBL leerlingen, deze zijn allemaal volwassen. Hierbij zitten ook mensen van 50. Veel zijn net zo oud of ouder dan mijn eigen moeder :P . Ik heb echter nog nooit problemen gehad en ben altijd serieus genomen. Jij staat daar niet voor niets voor die klas: je hebt ze iets te vertellen. Daar hebben ze gewoon naar te luisteren. Gelukkig heb ik ze dat nog nooit duidelijk hoeven maken.

Veel van mijn leerlingen vinden het juist leuk dat ik jonger ben. Ze denken dat ze dan veel meer mogen omdat ik zelf ook net van school kom en "weet hoe het is". Dat ze van mij misschien zelfs wel minder mogen hebben ze helemaal niet in de gaten _O- .

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:01

Ik heb ooit in 4 of 5 havo er heeeel even over nagedacht om de Pabo te gaan doen. Toch maar gekozen voor de lerarenopleiding Geschiedenis omdat ik dat vak zo leuk vind en de eerste keer dat ik een goede les gaf, was ik verkocht. Ik wil noooooit meer zonder die maffe pubers, ook al kan ik ze soms wel achter het behang plakken :+:

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:42

Ik sta voor groep 1/2 en vind dat een geweldige leeftijd. Maar goed dat iedereen zijn eigen kant op gaat.
Al kan ik me voorstellen dat het heel leuk is om met pubers te werken. Wie weet? Ooit in de toekomst?
Maar voor nu bevalt het basisonderwijs mij heel goed.

mein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:45

Wat gezellig hier, ik ga niet alles terug lezen.. maar zie dat er veel juffen/meesters op bokt zijn!! Leuk!!
Ik vind heel veel groepen leuk! heb nu 4/5, is in principe niet echt mijn voorkeur.. maar heb het erg naar mijn zin op mijn stage!!
Ik studeer in ede op de CHE. ben niet Christelijk, maar woonde hier al, en de school is 2e op de landelijke score middelgrote hogeschool. Super school, en heb het er erg naar mijn zin! nu in leerjaar 3, dus nog 1,5 jaar te gaan hoop ik!
hier ook nog studenten pabo die de pech hebben dat ze de landelijke reken/taal toets in het 3e jaar mogen maken (dit jaar voor het eerst)
ik heb hem 2 weken geleden gehad.. (iedereen die 'm gemaakt heeft als 't goed is!)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:03

Nee, tweedegraads bevoegheid ga ik niet halen omdat dit financieel gezien niet haalbaar is op dit moment (2e bachelor).. En aangezien ik ook niet werkzaam ben in het onderwijs kom ik ook niet in aanmerking voor een lerarenbeurs oid. Jammer, maar helaas.. :(
Mocht ik een 2egraads nog gaan halen in de toekomst zal dit een vak worden vanuit mijn persoonlijke interesse namelijk biologie :j

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:04

Ik heb een jaar pedagogiek gestudeerd, toen met de intentie om later iets met Peuters/kleuters te doen.. Toen stage gelopen op een school met klas 7/8. Alleen die leeftijd sprak me niet aan, ik wilde meer zelfstandigheid en ben dus de lerarenopleiding gaan doen..

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:54

Interessesant om zo jullie verhalen te lezen over jullie keuze.
Erg leuk en ook handig om weer te gebruiken bij mijn eigen keuze haha.

Ik heb alleen onder en middenbouw van het basisonderwijs gehad, vind het erg leuk om te doen.
Maar net wat ik zei het MBO trekt me ook wel.
Dus de twijfel blijft bestaan haha.
Binnenkort beginnen de meeloopdagen op de HBO's weer dus dan ga ik mooi rondsnuffelen en op een aantal opleidingen die mij trekken meelopen.
Hoop dat daardoor mijn keuze weer makkelijker wordt.
Er is ook zoveel keuze tegenwoordig, niet leuk meer eigenlijk!

Amaryllis, wat vervelend dat je nu niet in hetgene kunt werken waar je voor geleerd hebt.
Hoop voor je dat je nog verder kunt leren ooit en dat je dan alsnog in het onderwijs kunt gaan werken.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:58

Hoi!

Ik zit nog op de pabo, in het derde jaar! Loop nu stage in groep 3/4! Als minor wil ik kiezen voor geschiedenis en misschien dat ik hierna wel door wil gaan met de opleiding voor vakleerkracht geschiedenis! Mayniac_val, hoe heb jij deze opleiding ervaren? Pittig? Kun je er iets over vertellen?

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:08

Jeuj ipv een middag kleuteren wordt het vandaag en morgen groep 3 (beter)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:15

Ik doe de lerarenopleiding Geschiedenis, nu in het eerste jaar :) Ik vind het vak zelf heel leuk! Ik zit in Utrecht en op deze opleiding ervaar ik de balans tussen pedagogiek en vakinhoudelijk hetzelfde; baggerslecht. Je krijgt vooral het eerste jaar ontzettend veel kennis over Geschiedenis naar je toe gegooid (we doen de hele Geschiedenis, dus van prehistorie tot modern) in één jaar. Vervolgens heb je nog 2 jaar om je daarin te verdiepen en wat meer pedagogiek te krijgen (hoop ik) om vervolgens je LIO stage te gaan lopen.

Ik vind de balans tot nu toe juist wel prettig. Het eerste jaar loop je bij ons geen stage ivm een overvloed aan studenten (200 eerstejaars) en daarom heb je de pedagogiek nog niet echt "nodig". Je kan het wel krijgen, maar als je het niet in de praktijk kan toepassen heb je er niet zo veel aan want dan raak je het weer kwijt. Vorig jaar hadden wij even veel (even weinig dus) aan pedagogiek, deed toen Aardrijkskunde en stond wel al gewoon een hele dag per week voor de klas. Toen miste ik juist heel erg die pedagogische kennis.

Denk dat je als oud pabo-student heel veel voordeel daaruit haalt. Je hebt al een opleiding achter de rug waarbij je voor de klas staat, dan fiets je zo met twee vingers in je neus en je andere hand op je rug vastgebonden door het lesgeven heen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:53

Het is al een poos terug! Mijn eerste jaar zag er min of meer hetzelfde uit als dat van Emmaa, hoewel ik in dat jaar wel stage heb gelopen. In latere jaren kregen de didactiek vakken meer de overhand, dat vond ik verschrikkelijk. Ik ben meer van het stempel 'Gooi me maar voor een klas, daar leer ik meer van dan van een boekje.' Maar wel een hele leuke studie en het is ook erg leuk om te geven!

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:21

Vonden jullie het erg moeilijk qua stof? Wordt ieder tijdperk getoetst ofzo? De opleiding duurt 3 jaar? Hebben jullie een idee welke hogeschool ik het beste kan kiezen? Ik zit zelf nu op het saxion en kan hier wel mijn minor volgen, maar naar mijn weten kan ik hier niet de leraren opleiding volgen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:48

Ja, alle tijdvakken/periodes werden getoetst :) Het is een vierjarige opleiding. Ik heb hem in Amsterdam gedaan (HvA), fantastische docenten gehad en nooit problemen qua organisatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:43

Ik zit in Utrecht en hier ook nooit problemen qua organisatie en leuke docenten. Denk dat het er wat dat betreft aan ligt wat dichterbij is := Opleiding duurt idd 4 jaar, maar het laatste jaar is in principe je LIO-stage

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:51

Ik weet van gs dat in Tilburg de stages echt dramatisch zijn in jaar 1 en 2..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:17

HvA nu ook een beetje geloof ik, omdat er zoveel studenten zijn en zo weinig scholen die stagiares willen. Je moet er vooral vroeg bij zijn!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:23

Goedenavond!

Mag ik mij ook hier melden? :D
Hier een geschiedenis student, laatste jaar, loop nu mijn LIO.
Onze opleiding begint in het eerste jaar met de oudheid en middeleeuwen, wel stage, 1 dag in de week ga je in tweetallen naar een school.
Heel erg verstandig, omdat je er direct achter komt of lesgeven wel iets voor jou is of niet.
Ik vind de balans didactiek en pedagogiek erg goed op de opleiding, ik zit in Leeuwarden op de NHL.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:21

SdaphneS schreef:
Goedenavond!

Mag ik mij ook hier melden? :D
Hier een geschiedenis student, laatste jaar, loop nu mijn LIO.
Onze opleiding begint in het eerste jaar met de oudheid en middeleeuwen, wel stage, 1 dag in de week ga je in tweetallen naar een school.
Heel erg verstandig, omdat je er direct achter komt of lesgeven wel iets voor jou is of niet.
Ik vind de balans didactiek en pedagogiek erg goed op de opleiding, ik zit in Leeuwarden op de NHL.

He een klasgenootje van mij!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:38

Haha, toevallig! :D

Hoe gaat het op je LIO?

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:51

SdaphneS schreef:
Haha, toevallig! :D

Hoe gaat het op je LIO?

Jaa goed! Druk toetsen aan het nakijken nu..! Bij jou dan?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:48

Zo hehe, nog twee daagjes! Maandag en dinsdag waren terror dagen, had er he-le-maal geen zin in meer. Wat kunnen kinderen er soms toch verschrikkelijk om vragen om achter het behang geplakt te worden: niet leren, zeuren over herkansingen omdat ze niet geleerd hebben, zeuren om het filmpje dat ik laat zien, pertinent niet willen werken...
Afijn, na gerustgesteld te zijn door de mentor van de twee die voor zich uit staren en weigeren te werken (dat doen ze overal :Y) ) en groepen die vandaag in een (redelijk) goede bui waren, was het toch wel weer heel erg leuk vandaag. Fijn werk is het toch :+:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:18

Iedere dag anders zo he haha.
Zo naar die vakantie zijn ze bij mij ook erg druk hoor, had ook niet de meest relaxte dagen maandag en dinsdag. Nog twee daagjes, kunnen we bijkomen ;)