Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dipstaartje

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:09

ik vind het maar lastig om vacatures te vinden die passend zijn.
mag maar een paar uur per dag werken , heb tijden geprobeerd om gewoon full time te werken of part time maar wel van 9 tot 5 en dan een paar dagen , maar helaas hou ik dat niet vol

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:11

Annastacia Precies! Ww is niet bedoeld om op je dooie akkertje naar iets ideaals te zoeken. Als je iets vind voor een gelijk salaris vind ik dat ze je moeten verplichten om dat werk aan te nemen, en dan vanuit die nieuwe baan doorzoeken naar wat anders.

Over belasting geld weggooien gesproken.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:14

Op dit moment werk ik in de thuiszorg, maar dat wil ik niet lang meer blijven doen als ik de keuze heb. Werk nu max 20 uur en zou liever gewoon op dik 30 zitten :). Vandaar de hoge hoeveelheid sollicitaties. En daarbij: vanmorgen waren er 6 een open sollicitatie dus zonder vacature, waarvan ik er inmiddels 1 negatief terug heb. Heb nog niet zulke hoge eisen op dit moment, als het maar iets vasts is met collega's (want dat mis ik nu enorm!)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:16

mmm, passend hoeft op zich niet, maar wat ik hier in de regio vooral zie is fulltime technische vacatures (monteur, installateur, scheepsbouw achtige dingen, bouwtechnische vacatures ) heel erg parttime wat schoonmaak werk (een 7 uur p/w) en verder vacatures waar je een hbo opleiding voor nodig hebt of ene gerichte mbo 4 opleiding...
Stef bijvoorbeeld, zit ook in deze regio en het schiet hier echt zo niet op wat betreft vacatures :n
ja, er zijn nog wat zorg vacatures, maar dat is helemaal met gerichte opleidings-eisen of een leer werk traject, maar ja, moet je wel willen dat mensen die richting op solliciteren terwijl ze er niets mee hebben? laat dat aub voor de mensen die er echt in willen werken, ook prettiger voor de cliënten/patiënten en dan heb ik het niet eens over een dergelijke opleiding doen als je er niets mee hebt, dat ga je niet redden :n
dus exact passend hoeft niet, maar tussen niet exact passend en past gewoon echt niet zit natuurlijk wel een verschil.

maar je kunt idd wel nog een hoop open sollicitaties sturen..
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 27-11-12 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:16

rensiepensie schreef:
Nou ik ben service adviseur automotive, maar aangezien autoland weer op zijn gat licht solliciteer ik op alles wat ik zou kunnen qua profiel: receptionist, telefonist, verkoper binnendienst, verkoper buitendienst, account manager, detailhandel verkoper, medewerker horeca en noem het maar op! Maar zelfs dat gedaan te hebben zit ik inmiddels al 7 maanden aan de ww. Ik heb recht op 9 maanden dus hoop echt dat de laatste ontwikkelingen positief gaan uitvallen.

Maar 1 activiteit per week is natuurlijk belachelijk. Ik zou als ik het UWV mocht hervormen naar 1 activiteit per dag gaan. Dat is makkelijk haalbaar. Anders kruip je 1 uur per week achter je pc en de rest van de week niets doen? Onacceptabel. Als de dat nou eens aanpakken ipv de ww duur verkorten. Stomme overheid.

Makkelijk haalbaar? Vertel je mij dan even hoe?
Ik zoek op passende functies, Telefoniste, receptioniste, baliemedewerkster, administratief medewerkster, 20/32 uur, regio Gorinchem
Geen commerciele functies, wel service gerichte functies.
Heb geen auto, maar rij nu ook bijna 20km enkele reis op de scooter.

In eerste instantie ga ik opzoek naar een passende functie, zoals bovenstaand. Mijn WW gaat (als het goed is) 1 december in, en (als het goed is) heb ik recht op 13 maanden.
Ik solliciteer dus (nog) niet op niet passende functies, dat kan altijd nog.

Ik heb, net als alle anderen, gewoon gewerkt voor mijn recht op WW, en ben geen steuntrekker. Ik wil heel graag a.s maandag gewoon door bij een ander bedrijf, maar dit is wel redelijk onmogelijk.

Jammer altijd van de vooroordelen.
Ik raadpleeg dagelijks monsterboard, nationale vacaturebank, indeed, jobbird, uitzendbureau.nl, werk.nl etc.
Ik zoek op alle functies in een straal van 20km rondom mijn woonplaats, zoek bewust niet op een functie, zodat ik niks mis.
Commerciele functies zijn er wel redelijk, alleen daar komt het probleem: ik ben niet commercieel.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:30

Stef geen vooroordelen ik ben zelf ook een uitkeringstrekker op het moment dus mag me deze mening zeker toe eigenen. Ik spreek uit eigen ervaring.

Ik heb nu een solli lopen op 1,5 uur autorijden van mijn huis. Als ik ook nog op scooter afstand zou moeten zoeken blijft er inderdaad weinig over, maar gelukkig bestaat er nog zoiets als een trein ;)

Ik woon in Groet, een gat aan de kust boven Alkmaar. En hier is ook amper commercieel werk te vinden. 50% van mijn sollicitaties was in of onder Amsterdam. Volle file garantie als ik op normale werktijden wem baan vind. Optie om met de trein te gaan, en mijn auto de deur uit te trappen als ik een vaste aanstelling mocht krijgen.

Ik moet wel bekennen dat ik het de eerste twee maanden ook heel rustig aan heb gedaan. Lekker 1 keer in de week een vacature eruit pikken en solliciteren en daarna weer met de beentjes omhoog in de tuin in het zonnetje. Maar ik had op een gegeven moment echt zoiets van, wie neem ik nou eigenlijk in de zeik hier? Juist, mezelf. Je kunt makkelijk elke dag 2 uurtjes aan sollicitaties wijden en dan zou je er op zijn minst 1 per dag kunnen doen.

Ja als je alleen in je eigen dorp/stad kijkt, en om die reden niets kan vinden is dat vrij logisch. Maar als je ww ophoudt en er geen geld meer binnenkomt ga je toch ook verder kijken?

Ik zet in ieder geval alles op alles voor een baan. En zelfs dan is het resultaat 0.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:36

trein hier ook waardeloos, maar ik kan redelijk in oosterhout en breda komen. Daar zoek ik dus ook, maar ook daar is het kansloos.

Als ik straks echt niks passends kan vinden, ga ik desnoods aan de lopende band staan :j Maar daar vind ik het nu gewoon nog te vroeg voor.

Ik zoek overigens niet enkel in mijn eigen woonplaats hoor, Gorinchem, hardinxveld, arkel etc (qua scooter) en dan oosterhout en breda (heeft geen voorkeur omdat ik OV haat, maar voor een leuke job stap ik daar wel overheen)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:38

Nou pas maar op! Ik had als plan C dan ga ik wel in de fabriek/supermarkt. Ik ben ook na vele tegenvallers aanbeland bij plan C... Ze willen me niet! Ik ben te oud!(26) en te duur!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:42

Nouja, ik ben eigenlijk sowieso niet van plan om daar te komen ;) Een keer zal er toch wel wat op mijn pad komen?
Ik heb meerdere keren in de WW gezeten, en heb het, tot nu toe, altijd gered...

Dan maar weer *huil* het callcenter in.... -O-

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:47

Met geluk vind je iets dat inbound is op een klantenservice. Ik heb 1,5 jaar outbound gebeld voor goede doelen en abonnementen. Horrible!!!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:54

het is best lastig in deze tijd om iets te vinden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:57

Inbound is ook niet heilig hoor... Ik heb het jaren gedaan (Zorgverzekeringen, t-mobile, ABN amro), en daardoor ook een gruwelijke aversie tegen callcenters ontwikkeld

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:26

ik heb antwoord op mijn bericht gehad van het U dat je in de 4e maand dat je werkloos bent pas uitgenodigd word maar wel naar een inloopspreekuur kan

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:27

inloopspreekuur voor wat?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:28

Hoe ver van te voren moet je je aanmelden bij het UWV? Ik heb waarschijnlijk werk tot 1 maart, daarna niks meer.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:29

stef schreef:
inloopspreekuur voor wat?

Ik had een bericht gestuurd dat ik nogal moeite had om een baan te vinden en dat ik nog niet uitgenodigd was en ik had begrepen dat dat na 3 maanden zou gebeuren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:32

Dus je bent gewoon de eerste 4 mnd op jezelf aangewezen....

Suzanne: Een maand van te voren

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:33

ja ik weet niet wat dat inloopspreekuur voorstelt

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:20

orienta schreef:
ja ik weet niet wat dat inloopspreekuur voorstelt

Daar heb ik ook een email over gehad, gaan ze het hebben over wat het UWV voor je kan betekenen en rechten/plichten etc.
Zelf lijkt me dat niet interessant maar wat ik begreep dus vooral uitleg hoe alles werkt.

Ik kreeg bij inschrijving ook meteen melding dat de eerste 4 maanden er nog geen 'verplichtingen' zijn.

@ Rensiepensie ik zit in dezelfde functie als jij, gelukkig wel een makkelijkere regio maar heb er een hard hoofd in als ik de vacature aantallen zie op het moment :(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:21

behalve je sollicitatie plicht dan neem ik aan duplo?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:29

Ik heb even een 'daar klapt mij de bek van open' moment. Vriendin vna mij zit in de bijstand, krijgt 889 euro per maand.... + zorgtoeslag + huurtoeslag. Dat is een inkomen vna meer dan 1100 euro := En ondertussen lekker naar de musical en een hotelletje. Mijn brutoloon zit op 1600nogwat :=

Dat bedrag van haar geef ik zelf nieteens uit aan huur + vaste lasten + benzine + eten. Terwijl ik wekelijks minstens 360km rij. En geen huurtoeslag + zorgtoeslag heb.

Overigens kwam ik hierachter nadat ik haar een vacature doorgaf van 18-21 uur per week, kans op vast dienstverband, contract tot 2014. Plus dat ze al 2 sollicitaties had lopen. Kind zit verdorie al sinds juni 2011 in de bijstand.... Maar elke keer gezorgd dat ze als ze het toch niet leuk vond weer in de bijstand kwam :=
Laatst bijgewerkt door Winged op 27-11-12 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:31

stef schreef:
behalve je sollicitatie plicht dan neem ik aan duplo?

Naja dat kan ik dan weer niet zo goed vinden, zolang er geen taken op werk.nl komen denk ik ook zelfs niet.
Verder zie ik nergens waar je anders kan melden dat je gesolliciteerd hebt. Alsof ze er vanuit gaan dat je de eerste 4 maanden nog genoeg gemotiveerd bent en geen hulp nodig hebt?

Heb nog even de email bekeken:

Citaat:
De eerste maanden krijgt u volledig de ruimte om op zoek te gaan naar een nieuwe baan.
In de 4e maand van uw werkloosheid neemt UWV contact met u op voor een evaluatie.
Heeft u vragen over werk.nl, uw cv of de Werkm@p?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:14

Ja dat betekend dat zij niet voor jou gaan bepalen waar je wel of niet op moet solliciteren. Maar je hebt wel een sollicitatie plicht en moet minimaal 1X per week solliciteren. En elke week je sollicitatie activiteiten bijwerken op werk.nl. Doe je dat niet dan kan je ww worden stopgezet.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:54

Maar zolang zij geen taken openen kan je ook je sollicitaties niet doorgeven toch?
Ik kan iig niet vinden waar dat anders zou moeten.

Heb nu maar een excell sheet gemaakt daarvoor

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:58

Winged schreef:
Ik heb even een 'daar klapt mij de bek van open' moment. Vriendin vna mij zit in de bijstand, krijgt 889 euro per maand.... + zorgtoeslag + huurtoeslag. Dat is een inkomen vna meer dan 1100 euro := En ondertussen lekker naar de musical en een hotelletje. Mijn brutoloon zit op 1600nogwat :=

Dat bedrag van haar geef ik zelf nieteens uit aan huur + vaste lasten + benzine + eten. Terwijl ik wekelijks minstens 360km rij. En geen huurtoeslag + zorgtoeslag heb.

Overigens kwam ik hierachter nadat ik haar een vacature doorgaf van 18-21 uur per week, kans op vast dienstverband, contract tot 2014. Plus dat ze al 2 sollicitaties had lopen. Kind zit verdorie al sinds juni 2011 in de bijstand.... Maar elke keer gezorgd dat ze als ze het toch niet leuk vond weer in de bijstand kwam :=

Het is heel krom. :j
Nu ik bij mijn ouders zit kan ik geen uitkering krijgen, maar als ik op mezelf zit kan ik een bijstandsuitkering en huurtoeslag aanvragen :+