Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:34

Interessant, ik ga eens kijken of dat in belgie ook verplicht is, want ik bied het pp dit moment ook niet aan..

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:38

Wat wel mag is onder rembourskosten in rekening brengen. Op deze manier kun je jezelf indekken voor de extra te maken kosten en onzekerheid en wordt de optie ook onaantrekkelijker, als je dat wilt tenminste.

joyce2

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:45

@Mellis: Thanks voor de quote! Zoals ik al liet zien heb ik diverse bronnen doorgespit en werkelijk waar, ik ben het nooit ergens tegengekomen... Ik denk ook zeker dat 90% van de webshop deze optie niet aanbied. Ik zal eens kijken hoe ik dat in de toekomst op ga lossen, maar ik moet eerlijk zeggen, ik heb er geen haast bij.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:55

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:18

Poeh, daar komt echt nog veel bij kijken! Respect hoor!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:19

Ik heb het ook niet. Ook ik heb diverse zaken bekeken en ben net als joyce het nooit tegen gekomen als verplichting. Misschien eens bij de kvk navragen. Die zouden het toch moeten weten,

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:24

@ Joyce: wij waren het ook nergens tegen gekomen bij allerlei voorlichtingsdagen, maar de ouders van mijn vriend werken in de juridische wereld en zij wezen ons erop. Pas toen we het inderdaad in de wet zagen staan, geloofden we het.

@ paan: KvK heeft ons gezegd dat het niet nodig was om een dergelijke betaalmogelijkheid aan te bieden.

Het aanbieden van achteraf overmaken vonden we te riskant, dus wij bieden alleen verzenden onder rembours aan. Het kost dan voor de klant iets meer, maar geeft ons als ondernemer net wat meer zekerheid. Overigens is er nog nooit gebruik van gemaakt en hebben we nog nooit vragen gehad over andere mogelijkheden om te betalen na ontvangst. Bovendien is het een kleine moeite voor ons om dit aan te bieden, omdat we het als betaaloptie al in MijnWebWinkel geprogrammeerd zit. Dus kleine moeite, en dan houden we ons liever aan de regels (ook al wordt daar misschien niet op gecontroleerd).

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:27

Dan vrees ik dat jullie toch niet helemaal goed zijn ingelicht. Ik heb even de wet erbij opgezocht

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/B ... 17-02-2011

Het gaat dan om lid 2.

Citaat:
De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.

Ofwel, je mag je koper niet verplichten meer dan de helft vooraf te betalen. Doe je dat wel dan hou je je niet aan de wet. Of je gecontroleerd zal worden is een tweede, maar het feit dat het in de NL wet staat vind ik persoonlijk wel een belangrijk onderdeel om het gewoon aan te bieden, evt. met Rembourskosten om het onaantrekkelijker te maken. Toen wij ons aanmeldde bij het keurmerk is dit allemaal netjes overgebracht door het keurmerk, inclusief allerlei andere wettelijke eisen mbt webshops waar je zelf niet zo snel aan denkt.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:29

Exact Mellis :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:33

Toch is het slecht (en raar) dat alle bronnen waar ik zojuist een link van heb geplaatst, hier met geen woord over schrijven! Ook bij de KVK is er nooit wat over gezegd... Zijn er nog meer van die totaal onbekende regels, die wel wettelijk verplicht zijn?!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:38

Szan schreef:
Het aanbieden van achteraf overmaken vonden we te riskant, dus wij bieden alleen verzenden onder rembours aan. Het kost dan voor de klant iets meer, maar geeft ons als ondernemer net wat meer zekerheid. Overigens is er nog nooit gebruik van gemaakt en hebben we nog nooit vragen gehad over andere mogelijkheden om te betalen na ontvangst.
snap eruit dat niemand gebruikt maakt van rembours bij jullie ?
Zou me n.l. bekend voorkomen, wij hebben het op achtergrond nog erin staan maar sinds 3 jaar non actief en niemand vraagt meer naar rembours.
Heb het idee dat rembours achterhaald is door de moderne betaal methode's ;)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:38

Dat is idd erg slordig van de KVK en andere instanties. Veel (commerciële) organisaties wagen zich in de voorlichting vaak niet aan wetten, omdat het soms nogal ingewikkeld kan zijn. Als je geen jurist in dienst hebt kan het nogal lastig worden. Maar gewoon een link naar bovenstaande wet zou toch niet heel ingewikkeld moeten zijn, zeker voor de KVK niet.

Mbt andere belangrijke zaken, de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Je bent ook verplicht om ergens op je website te vermelden hoe je met privacy gegevens (zoals alle klantgegevens) omgaat.

Edit: bij ons wordt onder rembours weleens gebruikt. En ik moet zeggen als ik zelf bestel (als particulier) kies ik nooit voor onder rembours, maar wel heel vaak voor betaling op factuur (valt onder dezelfde wet, namelijk achteraf betalen).
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 28-10-12 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:39

Ik heb ooit ook ergens gelezen dat het verplicht is, dus ik heb het als optie meegenomen in mijn webwinkel. Niemand heeft er ooit gebruik van gemaakt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:42

@Mellis: Bij mij zit het stukje over bescherming van de klantgegevens verwerkt in de algemene voorwaarden.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:54

@ Peetstap: klopt, het wordt bij ons nooit gebruikt. Nu moet ik wel zeggen dat de webshop pas 6 maanden online is, maar ik denk dat er niet veel mensen in de toekomst wel veel gebruik van gaan maken. Desalniettemin bieden we het graag aan om aan de wet te voldoen.

De privacy voorwaarden staan nog niet in onze algemeen voorwaarden, maar daar zijn we nog mee aan het knutselen. Heeft iemand een link met voorbeelden van zo'n privacy statement dat aan de voorwaarden voldoet (als voorbeeld)?

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:55

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:56

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:02

Ik zou nu niet zo snel zo'n rembours optie erop zetten omdat het in de wet staat. Als heel veel mensen zich daar niet aan houden en veel instanties er niet van op de hoogte zijn, zal er vast niet veel op gecontroleerd worden. Er zijn wel meer regels waar niet op gecontroleerd wordt.. en daarbij is het ook geen doen om heel veel winkels er op te controleren. Misschien de grote jongens zoals Wehkamp enzo, maar verder? Net als met die kansloze cookiewet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:14

@Mellis: Oohw, die tekst vind ik beter dan wat ik er nu op heb, als je het niet erg vindt wil ik die ook graag gebruiken voor in mijn algemene voorwaarden!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 07:51

@ Joyce2; nee hoor, geen probleem.

@szan; bedankt voor het compliment, leuk om te horen :D

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:15

joyce2 schreef:
Kom ik weer met een vraag over verzenden hoor! Er is gister een bestelling gedaan in de webshop door iemand uit België, maar normaal verzend ik alleen binnen Nederland. Ik heb al een paar keer eerder wat naar België verstuurd, maar dat ging steeds om normaal formaat pakketjes. De goedkoopste optie die ik kon vinden was verzenden via DPD voor €14,95 (weet iemand nog goedkopere opties toevallig?).

Maarrrr, de klant die nu een bestelling heeft gedaan, heeft 3 grote items besteld, waarbij elke doos afzonderlijk net binnen de maximum afmetingen valt. Binnen Nederland neem ik bij grotere bestellingen altijd de verzendkosten op mij, maar bij deze bestelling kan ik dat echt niet doen. Ik wil de klant nu graag een voorstel doen en ik denk dat alle dozen afzonderlijk laten verzenden het goedkoopst is, maar ik ben toch even nieuwsgierig hoe jullie dat doen met het verzenden van grote pakketten? (Elk pakket is ongeveer 40x60x42, met een gewicht van zo'n 5 kilo)

8,95 meen ik TNT

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:53

Ik heb de afmetingen toen ingevoerd bij TNT en voor 3 dozen kwam ik uit op meer dan €300,- !!

Nu heeft de klant nooit meer wat van zich laten horen, dus wat dat betreft hoef ik er niet meer achteraan, maar toch wel handig om te weten voor in de toekomst ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:13

joyce2 schreef:
Ik heb de afmetingen toen ingevoerd bij TNT en voor 3 dozen kwam ik uit op meer dan €300,- !!

Nu heeft de klant nooit meer wat van zich laten horen, dus wat dat betreft hoef ik er niet meer achteraan, maar toch wel handig om te weten voor in de toekomst ;)

Afsturen laten vanaf leverancier of importeur een optie ?
Die hebben betere vervoers contracten als kleine webshop eigenaar.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:43

Nee, is geen optie. Ik wil de producten zelf in handen hebben gehad voor ze naar de klant gaan. Mocht er iets fout gaan, dan wil ik weten waar het fout is gegaan en niet in een discussie belanden met een leverancier/klant, want uiteindelijk zal ik dan toch de persoon zijn die ervoor op moet draaien. Bij een Nederlandse leverancier zou ik die gok in de toekomst misschien nog wel eens willen wagen, maar als het vanuit het buitenland moet komen vind ik dat toch een te groot risico. Daar rij je niet even heen en je zit dan toch ook een beetje met een taalbarrière.

Daarbij is het ook nog zo dat de spullen die besteld waren, bij verschillende leveranciers vandaan komen en ik wil de boel het liefst in 1x versturen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:17

nee joh zo duur is dat niet laat ook geregeld wat naar belgie sturen en ook geregeld wat overkomen vanuit duitsland
gewoon even naar postkantoor brengen..
Heb hele paarden uitrustingen die kant op gestuurd zijn ook grote dozen