Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:59

Welke cursus precies, Breghje? Alona biedt erg veel aan, ik kreeg per mail ook nog de mogelijkheid door om als ruiter mee te doen aan een bijscholing voor Centered Riding instructeurs. Dat lijkt me ook wel heel interessant, en kon ook met een paard van Margreet dus ik denk dat ik dat nog wel een keer ga doen. Maar eerst 'even' Feldenkrais en Acupressuur en zien hoe dat bevalt.

Oh wacht, ik heb nog even op haar site gekeken, jij bedoelt denk ik de Open Clinic Centered Riding? Klinkt leuk! Wel heftig, drie dagen achter elkaar. :D

Justy

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:19

Ik denk dat drie dagen inderdaad heel intensief zijn maar dat je daardoor wel enorm veel opsteekt op korte tijd :j Het lijkt me wel heel fijn!

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:45

djoni schreef:
Een cursus over paarden als spiegels lijkt me best interessant :) Hebben jullie aanraders? En wat kan je daar ongeveer van verwachten?

En ik ben benieuwd hoe je de cursus ervaart Jade!

Er zijn diverse goede cursussen op dit gebied :)

Waar in nederland woon je?

Ben je op zoek naar een workshop of priveles?

Wat vind je zelf het meest intressant; het grote verschil tussen de verschillende cursussen is dat de ene richting meer in gaat op het werken met een paard (kijken naar een paard, dat begrijpen en daardoor op een andere manier met paarden om kunnen gaan), de andere richting gaat meer in op jou als mens.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:04

Nimue schreef:
Welke cursus precies, Breghje? Alona biedt erg veel aan, ik kreeg per mail ook nog de mogelijkheid door om als ruiter mee te doen aan een bijscholing voor Centered Riding instructeurs.

Nimue ben jij al CR instructrice? Anders kan je toch geen bijscholing doen? Of bedoel je de open clinic?
Ik ben wel benieuwd wat het echte verschil is in ervaren van Feldenkrais, en centered riding..Ik heb een paar centered riding lessen gehad in het verleden, maar dat was toch niet voldoende..Oude gewoontes sluipen er snel weer in.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:16

Bij mij is er ook nog twijfel waar te beginnen.
Aan jezelf werken is handig maar iets als paardenmassage lijkt me ook leuk.
Zou meer een jaar planning moeten maken en zo iedere paar maanden eens wat doen.
Alona heb ik al om informatie gevraagd, iemand enig idee hoe snel je een reactie kunt verwachten?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:32

Nimue, idd de open training van drie dagen. Lijkt me ook heel erg heftig aan de ene kant, aan de andere kant voor mij wel de mogelijkheid om me echt alléén daarmee bezig tehouden zonder interventie van huishouden, man en kind. Feldenkrais lijkt me ook super interessant trouwens.. Er is zoveeeeel interessant, dat is vaak ook het moeilijke...

Coydog, ik kreeg na een mail meestal binnen een werkweek wel antwoord.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:34

Alona reageert heel snel, dezelfde dag, of anders de volgende dag. Ze is ook erg aardig.

Massage hippique lijkt me ook leuk, paardenmassage wordt ook gegeven bij cursuscentrum Barneveld, en bij het NHI. Ik heb zitten zoeken hier op bokt naar ervaringen, maar kom alleen mensen tegen die het bij massage hippique hebben gevolgd.

Dagcursus TTeam spreekt me ook nog steeds erg aan..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:46

mmouse schreef:
Zo begreep ik je opmerking ook, maar ik kon het niet laten om even te plagen ;)

Ik heb zelf een heidewachtelreu, inderdaad ook een superhond :)) Gaat heerlijk mee als ik ga paardrijden in het bos.

haha nou ik hap weer goed, dacht al, kom ik zo arrogant over :o? _O-
heb je een foto van je heidewachtel? vind ik wel leuk om te zien, ken er niet zo veel.. en hoe groot is die van jou? begreep van de dierenwinkel mevrouw dat zij alleen heidewachtels van 10cm groter kent :?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:51

Bedoelt die mevrouw dan niet de münsterlander?
Die heb je in grote uitvoering en lijkt op de heidewachtel.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:52

reiziger schreef:
Alona reageert heel snel, dezelfde dag, of anders de volgende dag. Ze is ook erg aardig.

Massage hippique lijkt me ook leuk, paardenmassage wordt ook gegeven bij cursuscentrum Barneveld, en bij het NHI. Ik heb zitten zoeken hier op bokt naar ervaringen, maar kom alleen mensen tegen die het bij massage hippique hebben gevolgd.

Dagcursus TTeam spreekt me ook nog steeds erg aan..

mm ik had er een gevonden waar je een cursus sportmassage voor mensen voor moest volgen vantevoren, happy athlete geloof ik? als ik het goed begrijp dan behandelt massage hippique die stof in 6 dagen? klinkt onwaarschijnlijk en een stuk goedkoper :D het lijkt me wel leuk om bij ton en mieke de kok op stal te kijken :+ wat voor ervaringen ben jij tegengekomen over die cursus?
was een tijdje terug wel een topic over massage hippique vs de fysiotherapeut, dat vond ik ook wel interessant:
Onderwerp: fysio of jack meagher methode

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:53

coydog schreef:
Bedoelt die mevrouw dan niet de münsterlander?
Die heb je in grote uitvoering en lijkt op de heidewachtel.

voor zover ik weet zijn er kleine en grote munsterlanders en is de kleine munsterlander de heidewachtel. de grote munsterlander is er alleen in zwart-wit, en de mevrouw hield vol dat ze bruin-wit waren en heidewachtels, heb ook nog gecheckt of het geen duitse staande langharen waren..

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:00

Waar mijn opa ooit een munsterlander gehaald heeft moest je niet zeggen dat het hetzelfde was als een heidewachtel, durf er dus niet van te zeggen of het hetzelfde is.
De grote is inderdaad zwart-wit.
Edit: zag op de site van een fokker dat het dus de nl of du benaming is :+ weer wat geleerd

Ga morgen eens er voor zitten om uit te pluizen wanneer ik wat kan gaan doen, mijn vriend wil hier en daar ook mee.
Laatst bijgewerkt door coydog op 16-02-10 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:01

Jade schreef:
mm ik had er een gevonden waar je een cursus sportmassage voor mensen voor moest volgen vantevoren, happy athlete geloof ik?

Ja die had ik ook gevonden, vast heel interessant, maar ik zie mezelf niet eerst de sportmassage voor mensen doen.. :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:04

reiziger schreef:
Jade schreef:
mm ik had er een gevonden waar je een cursus sportmassage voor mensen voor moest volgen vantevoren, happy athlete geloof ik?

Ja die had ik ook gevonden, vast heel interessant, maar ik zie mezelf niet eerst de sportmassage voor mensen doen.. :D

weet ook niet of ik er een opleiding van 2 jaar van wil maken :D

mmouse: als je in de gelegenheid bent om dat na te vragen vind ik dat wel interessant, ik heb altijd begrepen dat t hetzelfde was nl, en dat ze van oorsprong uit van de duitse staande langhaar zijn gefokt als afsplitsing zeg maar.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:07

De hele cursus zie ik mezelf niet zo snel doen. Best veel geld (bij de een meer dan de ander) en heb niet het gevoel dat de markt nu echt om paardenmasseurs zit te springen. Maar die introductiedag lijkt me wel interessant en qua kosten te overzien.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:08

reiziger schreef:
Nimue ben jij al CR instructrice? Anders kan je toch geen bijscholing doen? Of bedoel je de open clinic?
]

Nee, ik bedoel wat ik zeg ;): als ruiter meedoen aan de bijscholing. Er zijn daar dus instructeurs die op bijscholing komen, en die moeten iemand hebben om les aan te geven. Dat ben jij dan, als student rider. Het lijkt mij wel leerzaam, les van verschillende mensen, en de prijs valt ook goed mee.

Breghje, leuk zeg, die drie dagen! Inderdaad intensief, maar zeker ook de moeite om je drie dagen echt daarop te kunnen richten. Ik vind het zelf fijn om tussentijds thuis dingen te kunnen integreren, maar zo een paar dagen achter elkaar daar kun je denk ik ook heel snel mee vooruit gaan. Alvast veel plezier!

Paardenmassage lijkt mij ook leuk, maar wel vooral voor mezelf, om lekker met mijn eigen pony en de paarden in mijn omgeving aan de slag te gaan. Zeker niet om er mijn werk van te maken ofzo, en een tweejarige opleiding zou ik daar denk ik ook niet van willen doen. Net als Sosha, vraag ik me ook af of de markt er wel op zit te wachten, er zijn andere dingen waar je denk ik veel meer mee kunt.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:14

Nimue schreef:
Nee, ik bedoel wat ik zeg ;): als ruiter meedoen aan de bijscholing.

Aha ik snap hem..Ook leuk!

Massage zou ik ook puur voor mezelf doen. Gewoon lekker voor mijn eigen paarden, ter ontspanning..Net als de acupressuur, straks, beetje thuis kunnen frutten. Heerlijk.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:15

ik ben nog steeds stronteigenwijs van mening dat die opleiding een duidelijk gat heeft op het vlak van diagnostiek en in dat opzicht tekort schiet dat mensen wel waarde aan de expertise van zo iemand hechten terwijl die iemand te pas en te onpas adviezen uit kan delen, want dat ze allemaal integer zijn en zich realiseren dat ze voor een diagnose geen opleiding hebben gevolgd geloof ik niet in :n
ja ik ben cynisch

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:23

Lijkt me ook niet dat je op dat gebied met een cursusje veel gaat leren.

Dan zouden al die DA's hun tijd maar verdoen met studeren hè ;)

Het gaat mij om die introductiedag waarvan ze zeggen dat ze veel over de anatomie de werking van het bewegingsapparaat gaan vertellen. Diagnoses laat ik graag aan de DA over.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:32

Jade schreef:
heb je een foto van je heidewachtel? vind ik wel leuk om te zien, ken er niet zo veel.. en hoe groot is die van jou? begreep van de dierenwinkel mevrouw dat zij alleen heidewachtels van 10cm groter kent :?

Ik heb een grote reu, zijn stokmaat is rond de 56cm. Sommige lijnen worden iets groter gefokt dan andere lijnen. Ik krijg juist vaak de vraag of het een Drent is en mijn trainster op de hondenschool kende juist alleen heidewachtels die 10cm kleiner zijn dan hem... Desondanks is hij wel precies goed van maat als je kijkt naar de rasstandaard.

De meeste mensen zullen de heidewachtel (oftewel de kleine munsterlander) eerder verwarren met een Drentse patrijs dan met de munsterlander. De munsterlander komt in nederland namelijk relatief weinig voor en is zwart ipv bruin.

Meer informatie over de heidewachtel kun je ook vinden op de site van de heidewachtelvereniging http://www.heidewachtelvereniging.nl/ht ... denis.html

Dit is mijn hond:
Afbeelding

En dit is hij met een heidewachtelvriendje:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mmouse op 16-02-10 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:46

Wat een leuke hond :+: Heidewachtels vind ik geweldige honden. Border collies ook trouwens. Maar die hebben wel heel veel energie. Onze achterburen hebben een border, beest zit de hele dag in de tuin te janken en te blaffen als hij alleen is, en meer dan een blokje om gaan ze er niet mee. Verdiep je dan in zo'n dier voordat je het aanschaft, denk ik dan...

Zo'n twee-jarige massageopleiding is denk ik vooral interessant als je er beroepsmatig iets mee wil doen inderdaad. En het risico dat mensen denken dat ze na een cursusje alles weten dat loop je op wel meer gebieden, er zijn een hoop kwakzalvers op de wereld... Ik vind het zelf minstens zo belangrijk om je ervan bewust te zijn waar je beperkingen liggen en wat je beter aan een ander kunt overlaten als te weten waar je talenten liggen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:48

net de rolmaat erbij gepakt, maar mijn heidewachteltje is inderdaad 'te klein', 47cm terwijl ze tussen de 50-54 zou moeten zitten, reutjes 54-56, dus dan zou 10cm groter ongeveer kunnen kloppen :) leuke kop ook die van jou :j

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:53

Jade schreef:
net de rolmaat erbij gepakt, maar mijn heidewachteltje is inderdaad 'te klein', 47cm terwijl ze tussen de 50-54 zou moeten zitten, reutjes 54-56, dus dan zou 10cm groter ongeveer kunnen kloppen :) leuke kop ook die van jou :j

Dank je en die van jou is dus eigenlijk niet eens zo heel veel "te klein"... maar 3cm :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:58

neu, en kerngezond, vind ik een stuk belangrijker :))

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:45

Nimue schreef:
reiziger schreef:
]

Nee, ik bedoel wat ik zeg ;): als ruiter meedoen aan de bijscholing. Er zijn daar dus instructeurs die op bijscholing komen, en die moeten iemand hebben om les aan te geven. Dat ben jij dan, als student rider. Het lijkt mij wel leerzaam, les van verschillende mensen, en de prijs valt ook goed mee.

Breghje, leuk zeg, die drie dagen! Inderdaad intensief, maar zeker ook de moeite om je drie dagen echt daarop te kunnen richten. Ik vind het zelf fijn om tussentijds thuis dingen te kunnen integreren, maar zo een paar dagen achter elkaar daar kun je denk ik ook heel snel mee vooruit gaan. Alvast veel plezier!

Paardenmassage lijkt mij ook leuk, maar wel vooral voor mezelf, om lekker met mijn eigen pony en de paarden in mijn omgeving aan de slag te gaan. Zeker niet om er mijn werk van te maken ofzo, en een tweejarige opleiding zou ik daar denk ik ook niet van willen doen. Net als Sosha, vraag ik me ook af of de markt er wel op zit te wachten, er zijn andere dingen waar je denk ik veel meer mee kunt.

Het is helaas pas in mei... wel heb ik de Paard Natuurlijk cursus natuurlijk bekappen gedaan een paar jaar geleden, was heel erg leerzaam trouwens. Qua werk heb ik een poos met het idee gelopen om een Reiki praktijk specifiek voor paarden op te zetten, had ook al een paar klanten maar omdat mijn eigen paard nogal wat energie van me vergt en ik niet geheel gezond ben van lijf en leden is dat toch niet doorgezet. Was jammer, heb toen een paar heeeeel bijzondere ervaringen mogen beleven.