Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:00

Lijkt me geen slechte tip Lalidan!

Ik heb het veiling-gebeuren inmiddels opgezet en het wordt erg enthousiast onthaald! Mensen bieden gewoon via de reacties, tot hiertoe gaat het vlot!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:05

Leuk idee Mallootje. En het is niet zo hinderlijk in je time-line als de like&deel acties.

Vandaag de flyer binnengekregen voor ons (andere onderneemster en ik) nieuwe project: het 'Ik wil tips' boekje regio Achterhoek/Liemers. Een handzaam boekje vol met tips van bedrijven over trouwen, maar er komt ook een editie uit over baby's. Daaraan koppelen we een advertentie in de lokale kranten en organiseren we een netwerkborrel voor ondernemers in de trouwbranche. Dus nu kunnen we beginnen met bedrijven/ondernemers werven voor dit alles. Heel benieuwd hoe dit gaat lopen en of de bedrijven enthousiast zijn!

Trouwens Holly, ik denk dat ik jou ga voorstellen voor het baby-boekje. Ik vind die naamplaatjes-sieraden zo leuk!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:13

Huh, hoe wat waar wie?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:55

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:01

Dat is artikel is inderdaad handig. Ik zelf in wil ook paypal integreren in me webshop maar het lukt niet echt.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:38

Zo, het Simson Hovenierspakket staat online en kan besteld worden! Toch wel weer trots dat het er allemaal opstaat. Blijft toch altijd wel een hele klus om een hele assortimentsuitbreiding op de website te plaatsen, zeker omdat dit voor ons weer een ander logistiek model is, namelijk pakketverzendingen. Dat is toch weer heel iets anders dan big bags van rond de 1500 kilo.

Nu zit ik alleen nog met de verzendkosten in mijn maag. We gaan de pakketten onder de 10kilo verzenden met PostNL, de verzendkosten zijn duidelijk en tarieven zijn natuurlijk gewoon vrij opvraagbaar bij PostNL. Nu zie ik dat veel webwinkels gewoon de 6,75 op de website rekenen, echter is dit zonder BTW. Terwijl je wel BTW plichtig bent op verzendkosten als bedrijf. Ik heb dus 8.16 op de website staan, want je moet voor particulieren altijd inclusief prijzen rekenen. Op de pagina ‘bezorgkosten’ heb ik wel de inclusief en exclusief prijzen vermeld, zodat klanten daar de 6,75 herkennen. Hoe gaan jullie daarmee om? Zetten jullie ook de inclusief prijzen neer?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:42

Tot 10 kilo verzenden is BTW vrij, dus daar hoef jij je klanten ook geen BTW over te berekenen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:49

Dat dacht ik zelf in eerste instantie ook, maar volgens onze boekhouder en PostNL zelf dus niet. BTW vrij verzenden geldt alleen voor particulieren, nooit zakelijk, zoals ik heb begrepen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:52

Volgens PostNL wel:
Site PostNL schreef:
Pakket, Aangetekend en Verzekerservice binnen Nederland tot 10 kg volledig btw-vrij (naar het buitenland tot 20 kg).

Tarief Aangetekend is inclusief service Verhoogde aansprakelijkheid à € 1,30 btw-vrij. Tarief Verzekerservice is inclusief service Verhoogde aansprakelijkheid à € 6,80 btw-vrij. Tarief Betaalservice is inclusief service Verhoogde aansprakelijkheid à € 1,30 btw-vrij en toeslag Betaalservice à € 6,50 btw-vrij.

Edit: Linkje: http://www.postnl.nl/tarieven/pakketten/

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:55

Die informatie is juist, als inkoopprijs. Als bedrijf koop je 'verzendkosten in'. Dat doe je voor 6,75 (om bij de kleine pakketten te blijven). Als particulier ben je BTW vrijgesteld voor verzendkosten, dus betaal je daadwerkelijk 6,75. Als bedrijg ga ik echter mijn verzendkosten 'doorverkopen' en dus ben ik BTW plichtig. Heel veel webshops doen dit verkeerd en je betaalt dan dus BTW uit eigen zak.

Edit bron belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... berekenen/

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:03

@ Joyce, dat dacht ik ook... hahaha maar klantenservice vind ik nu juist onwijs leuk werk en geld is voor mij geld. Je hebt heel leuk contact met mensen, ik verdien meer dan op de administratie waar ik tot gisteren op zat, plus ze zijn heel flexibel. Nee het is niet mijn droombaan, maar je moet toch voldoende centjes binnen krijgen om je dingen te betalen en te doen. Je kan altijd weer verder kijken! :)

@ Conny: Leuk artikel!!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:04

Dan zou ik er wel voor opteren die btw zelf te betalen. Mensen 'kennen' die 6,75 er goed en zien die ook terugkeren in veel webshops. Als jij er dan anderhalve euro bij doet, zullen ze je al snel als duur bestempelen.. Stel dat je daardoor 3 verkopen mist, is het al de moeite waard om te overwegen die btw uit eigen zak te betalen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:09

Persoonlijk heb ik er € 7,- van gemaakt, zodat je ook nog een klein beetje hebt voor de verpakking/het inpakken. Dat is zo jammer aan verzendkosten, dat je dat er niet bij kunt rekenen en dus eigenlijk in je product moet verwerken, maar als klanten het dan weer op komen halen, vind ik dat ook zo dubbel. Gelukkig hoef ik niet veel te verzenden!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:16

Als je natuurlijk een iets unieker product hebt scheelt het ook al weer. Zand en aanverwanten koop je niet op elke hoek van de straat, en als mensen echt van die fotograaf een reportage willen en willen nabestellen, gaan ze het ook niet laten omdat je 25ct meer rekent.

Paardenspullen vind je helaas wel op veeeeel webshops dus ik moet echt concurrerennop die verzendkosten. Daarom neem ik sowieso al een deel voor eigen rekening.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:18

Bokt doet raar, dubbele post ineens dus deze maar weggehaald -O-
Laatst bijgewerkt door pmarena op 28-02-13 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:18

Ik vind vanuit de klant gezien 6,75 euro echt meer dan zat. Zou liever 5 euro doen, of gratis verzenden, maar dat wordt toch ook weer te gek dus dan maar gewoon de bekende 6,75 euro aanhouden, en de meerkosten van verzekerd verzenden met een pakkettendienst, zwaardere pakketten, BTW en verpakkingsmaterialen zelf betalen.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:20

Tja, je hebt verschillende manieren om een robuust bedrijf op te bouwen, en alles weggeven is daar in mijn mening niet 1 van :p.

Veel bedrijven zullen wellicht het verschil compenseren door het product dan duurder te maken. Andere pakken 'zelf het verlies'. Ik ben nog aan het zoeken wat de beste manier is.

Echter als je gaat rekenen wat de gemiddelde marge is op een product en je gaat goed rekenen wat het kost. En dan niet alleen inkoop, verpakking en verzenden. Maar ook alle handlingscosts, zoals inpakken, bonnetje uitprinten en pakketje wegbrengen (laten ophalen kan ook, maar dan betaal je daar natuurlijk ook weer voor) en tot slot overige persooneelskosten (nu zijn we het nog zelf, maar als je personeel hebt moet je dat ook nog doorrekenen) en dan tot slot nog alle overhead, zoals de ruimte, licht e.d, maar ook bijvoorbeeld voorraadrisico en renteverlies door investeringen in voorraad. Kun je je wel voorstellen dat op het moment ik de BTW ook nog voor mezelf ga pakken en je af een toe ook een leuke actie e.d. wilt houden je nooit een robuust bedrijf op kunt bouwen.

Ik ben ook heel benieuwd waar alle 'prijzenpakkers' over 10 jaar nog zijn. De ene na de andere valt om en dat komt vaak doordat ze alle kosten niet goed op een rijtje hebben of ze gewoon te laag in de markt zitten in de hoop dat volume verkoop het wel gaat opvangen. Ondanks dat we nu nog relatief klein zijn in de webshop wereld, probeer ik mijn kostenstructuur wel gelijk correct op te bouwen. Zowel voor de klant als voor onszelf, het gaat altijd twee kanten op.

Webshops zoals Divoza en Eppeljeck moeten het echt hebben van het volume en kunnen daardoor zo laag zitten. Bol.com houdt er natuurlijk weer een hele andere logistieke grondvorm op na. Maar als kleine webshop kun je daar gewoon (nog) niet in mee.
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 28-02-13 10:23, in het totaal 4 keer bewerkt

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:20

Het rare is, voor kleine dingen vind ik €6,75 echt te duur. Ik wil pakkeetjes gaan verzenden zodat mijn ringen en oorbellen niet plat gedrukt worden, maar ik kan het gewoon niet maken heb ik het idee. Gisteren ook, ging zelf wat online bestellen, kwam nog eens €6,75 boven op, terwijl het 2 mini dingen waren. Ik heb het gelijk weggeklikt... Zodra ik ook vertel over mijn webshop, het eerste wat mensen doen is vragen naar mijn verzendkosten. Ze polsen direct of het niet te hoog is.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:24

Mallootje schreef:
Als je natuurlijk een iets unieker product hebt scheelt het ook al weer. Zand en aanverwanten koop je niet op elke hoek van de straat, en als mensen echt van die fotograaf een reportage willen en willen nabestellen, gaan ze het ook niet laten omdat je 25ct meer rekent.

Paardenspullen vind je helaas wel op veeeeel webshops dus ik moet echt concurrerennop die verzendkosten. Daarom neem ik sowieso al een deel voor eigen rekening.

Klopt helemaal.

Mijn inziens kan bol z'n verzendkosten ook gratis of zo goedkoop aanbieden omdat ze natuurlijk in een super grote hoeveelheid verzenden.

Klopt, Mear! Ik klik soms ook weg omdat ik de verzendkosten te hoog vind...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:26

Maar iedereen hier haalt die 6,75 aan, met DHL is het 5,5 of zelfs maar 4. Ik betaal de btw ook zelf, klanten raken echt de kluts kwijt merk ik als ik daar btw bij ga tellen. Dan denken ze dat of de DPD of GLS aan de deur staat of zijn pissed dat je 'ook wil verdienen op verzendkosten'. Ik bied gewoon veel mogelijkheden aan, mensen kunnen dan zelf bepalen hoe duur ze het allemaal willen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:29

Mijn auto komt me momenteel even mijn neus uit. Boete van 50 euro in de bus (op terugweg van boktmeeting grrrmmbbbl) en op een maandje tijd 2 wieldoppen kwijt en dit weekend spiegel eraf gereden (slecht geparkeerde tractor), HOPPA rekening van 280 euro!!!! Voor 4 wieldoppen van de witte producten en een nieuwe spiegel... Mijn garage stroopt mij denk ik. Levend.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:31

Oei meid meid meid.... ja dat doet een garage.. die moet centjes verdienen... volgende keer even zelf zoeken naar wieldoppen en een nieuwe spiegel (evt. zelfs van de sloop, staan zat goede dingen altijd).

Mocht je eens hulp nodig hebben, laat het maar weten hoor :) Je kunt ook kijken op onderdelenlijn.nl :) Dat zijn demontage bedrijven die al het goede van de auto's afhalen en te koop aanbieden. :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:31

Dat is echt afhankelijk van de markt heb ik al wel gemerkt. Bestel maar eens steenlijm op een willekeurige website. De meeste shops rekenen gewoon 40 euro tot 1tje van zelfs 75 euro!

Het blijft zo dat de grote partijen de markt bepalen, om in paardentermen te blijven dus een Eppeljeck. Maar als kleine webshop kun je dat toch gewoon niet volhouden? Stel dat je als kleine webshop nu ineens gaat groeien (maar nog niet formaat ala eppeljeck, maar gewoon 1 a 2 medewerkers, voorraad en bedrijfspand) en dus voor grotere kosten komt te staan en iets meer volume, kun je dat dan nog volhouden met de prijzenstructuur die je nu hanteert? Of ga je dan naar een andere prijsstructuur?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:36

Als je de verzendkosten voor de klant op 6,75 euro houdt dan ben je mijns inziens niet direct een binnen 10 jaar omvallende prijsvechter die alles weggeeft :P

Dat DHL gebeuren met verzendkosten van 4,95 euro dat is voor mij eigenlijk geen optie.

Geen "punt" in de buurt en klanten kunnen dan zo een week op hun pakje moeten wachten...

Ik heb zelf 2 weken geleden ergens een bestelling geplaatst en direct de betaling gedaan. Verzendkosten 6,75 euro. Duurt het al 2 weken blijkbaar voordat ze het kunnen versturen, krijg ik maandag of dinsdag een mailtje dat het pakket verzonden is...via DHL4YOU!!

Ik baal daarvan echt als een stekker, dat pakje komt hier van de week echt niet meer aan, moet al blij zijn als het volgende week wordt _-:(

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:39

Ik denk ook niet dat je omvalt van alleen de BTW, maar het is niet alleen de BTW, dat probeer ik aan te geven. Het zijn ook alle andere lasten die ook meespelen, waar je wel gelijk rekening mee dient te houden in prijsbepaling. Tuurlijk hoef ik nog geen lasten van een groot magazijn te berekenen, maar het is wel noodzakelijk dat je goed op de hoogte bent van alle lasten die een webshop (of een gewoon bedrijf) met zich mee brengt.

Wat als ik ook nog handlingskosten + verzendmateriaal ga mee rekenen dan gaat het hard inclusief de 'weggegeven BTW'.