Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 01:50

Oeh ik was het topic helemaal uit het oog verloren!

Dat artikel heb ik ook gelezen ja, en als ik aan mijn vorige stages denk kan ik me er ook wat bij voorstellen. De bèta docenten werden vaak totaal niet betrokken bij de rest van de groep en ook een beetje raar aangekeken.

Ik ben deze week begonnen met mijn stage op het mbo, ik vraag me echt af wat ik mezelf op de hals gehaald heb... Begrijp me niet verkeerd ik vind het super daar en het is heel gezellig. Alleen schrik ik van het aantal leerlingen met woedeproblemen. Op mijn eerste dag is een van de leerlingen mijn begeleider bijna aangevlogen en heeft een meisje een stoel hardhandig tegen een docent aangeduwd.

En daar moet ik met mijn 1.65m en 20 jaar voor gaan staan... Oeps ;(

Wijslander

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:37

Ik heb in mijn eerste jaar, op mijn negentiende, stage gelopen op het mbo. Heb een geweldige tijd gehad met leerlingen die het alleen maar interessant vonden wat zo'n jonge meid ze te melden had. Dat ik naar dezelfde muziek luisterde, hielp daar vast bij :P Dus savasan, ik zou het mbo niet meteen vanuit een bepaalde hoek gaan bekijken, omdat je op deze school zo'n dag hebt meegemaakt!

Bij ons worden er volgens mij geen docenten buitengesloten, sommige leraren (zoals ik misschien ook wel) zijn wat meer op zichzelf, maar dat mag en wordt niet raar gevonden.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:31

31% wordt gepest? Dat vind ik schrikbarend hoog. Bij ons op stage wordt gelukkig niemand buitengesloten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:35

Volgens mij klopt het onderzoek niet. Had ergens iets gelezen, maar kan het niet meer vinden.
Lijkt mij ook wel een hoog percentage..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:37

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:56

Heftig savasan.
Een vriend van me werkt al jaren in het MBO en ik heb zulke verhalen nog nooit gehoord. Wellicht heb je toevallig net een heftige klas getroffen? Het is in ieder geval niet zo dat dit hoort bij het MBO ofzo.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:15

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:10

Het zal ook afhangen van welke MBO je treft en hoe de docent omgaat met zo'n heftige groep.
Als je het boek 'Wie heeft er wél een boek bij zich?' van Johan Goossens leest, gebeuren er inderdaad soms behoorlijk heftige dingen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:28

Ik heb mazzel dit jaar; was laatst in Dld voor een uitwisseling met een school daar, mag in maart naar Engeland met mijn eigen mentorklas en wordt net gevraagd om mee te gaan wintersporten in januari *\o/*
Leuke baan heb ik toch :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:34

Hihi lekker Goof, dat is zeker mazzel! Ik ben al 3x uitgeloot voor Rome/Griekenland helaas :(. Met mijn vorige school ben ik destijds nog wel naar Xanten en Trier geweest.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:35

Ja het is mazzel hebben. ik ben alle drie de keren gevraagd en dat terwijl ik op deze school pas dit jaar ben komen werken :D

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:57

Ik lees altijd mee, maar weinig tijd om te reageren helaas. Ik heb even een vraagje, zitten hier ook mensen die in het basisonderwijs werken?
Ik wil maandag een les uit de methode 'de jij en ik club' geven (ik loop stage in groep 7/8). Nu zijn de verhalen op zich wel leuk, maar daarna maken ze altijd standaard de vragen en dat vind ik een beetje saai.
Het wordt ook altijd een beetje snel gedaan, groep 8 heeft dan ook altijd ehbo dus ik heb alleen groep 7. Nou wil ik iets met de lege stoel doen, maar wie kan mij uitleggen hoe dit precies werkt? Heb het vorig jaar wel een keer vaag op school gehad, maar weet het niet meer precies.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:14

Potverdorie. Jullie hebben vast ook wel eens leerlingen die je ontmoet en waar je instantly een zwak voor blijkt te hebben?
Ik heb dat met een mentorleerling van me, wat een topper is dat, ik word al blij als ik hem mijn lokaal binnen zie lopen. Vertelt zijn moeder verdorie vanmiddag dat zij over twee weken naar het buitenland gaan verhuizen..... Daar kan ik nou serieus even heel flink van balen zeg.....

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:54

MelissaH1996 schreef:
Ik lees altijd mee, maar weinig tijd om te reageren helaas. Ik heb even een vraagje, zitten hier ook mensen die in het basisonderwijs werken?
Ik wil maandag een les uit de methode 'de jij en ik club' geven (ik loop stage in groep 7/8). Nu zijn de verhalen op zich wel leuk, maar daarna maken ze altijd standaard de vragen en dat vind ik een beetje saai.
Het wordt ook altijd een beetje snel gedaan, groep 8 heeft dan ook altijd ehbo dus ik heb alleen groep 7. Nou wil ik iets met de lege stoel doen, maar wie kan mij uitleggen hoe dit precies werkt? Heb het vorig jaar wel een keer vaag op school gehad, maar weet het niet meer precies.

Sorry voor de late reactie! Ik werk op een basisschool in groep 8:) die methode ken ik alleen niet, dus daar kan ik je helaas niet echt verder mee helpen...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 08:42

Vorige week donderdag voor het eerst een volledige les gegeven, ook nog eens in het Engels(tweetalig onderwijs). Ging goed en was echt super leuk! Deze week hebben ze activiteitenweek en mochten ik en mijn stagebuddy zelf de les invullen. Het moest een biologische achtergrond hebben, maar het hoefde niet echt leerzaam te zijn. Daarom willen we graag kaas gaan maken met de klas(zeer zeer jonge kaas xD) die ze dan zelf kunnen kruiden. De kaas moet een paar uurtjes blijven staan, dus ze kunnen hem aan het einde van de dag ophalen. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen! Is overigens een MAVO 1 klas, dus zal wel een bende worden :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 08:58

He wat leuk, ik geef ook les in het tweetalig, superleuk lesgeven niet? :D

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:14

Ja was echt super leuk! Ik stond een 8 voor Engels op mijn diploma, maar had niet verwacht dat het zo 'makkelijk' zou gaan, de overstap naar het Engels. Vooral omdat ik biologie geef, waarbij sommige woorden echt totaal anders zijn. Wat ik nog het moeilijkste vond was het Engels terug praten als een leerling per ongeluk in het Nederlands iets vroeg.

Wat voor een vak geef jij Goof? (:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:50

Ik geef Engels dus dat maakt het al iets makkelijker. Het is wel leuk om ook alle grammatica in het Engels uit te leggen. Ik geef ook 1 uur in de week bio aan mijn eigen mentorklas ter ondersteuning en daarin kom ik uiteraard ook allemaal termen tegen die ik helemaal niet ken haha, dus daar moet ik me altijd even goed in verdiepen.
Het leukste vind ik de motivatie van de kids, ze willen zo graag en ze hebben geen enkele vrees om voluit in de klas Engels te spreken, hun mening te geven etc. Supertof.
Ik heb enkele weken terug zelfs mijn 12-jarigen een debat laten voeren in het Engels! Mennnnn wat was ik trots op mijn apies!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:10

Hahahah, dat is inderdaad wat makkelijker dan! Valt me inderdaad op dat ze het helemaal niet 'erg' of 'eng' vinden om zo Engels te praten, terwijl ik dat wel zeker had op die leeftijd! Het leukste vind ik altijd als je een vraag de groep in gooit, dat je dan die handjes zo ijverig ziet zwaaien van "kies mij! Ik weet écht het antwoord". En natuurlijk dat ze lekker eerlijk zijn, op de positieve manier.
Kan ik me voorstellen! Helaas kon het stremsel om kaas te maken niet meer op tijd geleverd worden, dus dat wordt iets voor de volgende activiteitenweek. Dus het wordt een zintuigenpracticum(lekker afgezaagd :+) met proeven van gelei en 7-up met kleurstoffen.
Gelukkig is dat voor hun wel de eerste keer dat ze zoiets doen, dus voor hun is het wel leuk gelukkig! :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:59

Wat zijn dat gemotiveerde leerlingen zeg!

Begin januari heb ik een meeloopdag in Friesland. Ik ben benieuwd of de opleiding bevalt.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:00

Dat is het fijne aan practicum doen Cyella, ze zijn allang gelukkig dat ze geen theorieles doen dus ze vinden alles leuk. Geldt voor mij net zo, heb pas van papier verschillende vormen met ze gevouwen om te kijken welke t sterkst is. Klinkt verschrikkelijk simpel, leerlingen vonden t prachtig.

Ik krijg vanaf januari een stagiaire heb ik net vandaag te horen gekregen. Dat wordt voor mij voor het eerst, maar de stagecoördinator hier in school ziet het helemaal zitten, dus het zal vast goedkomen. Ik ben benieuwd!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:37

Leuk Nayomie, ben benieuwd.
Een stagiair lijkt me ook leuk, ik kreeg er twee jaar terug 1, maar die heb ik doorgeschoven naar een ander, ik had binnen een minuut al zoveel irritaties dat ik die niet ging trekken haha.

Nog een dagje mensen en dan vakantie. Nog kerstviering vandaag?
Ik ga straks lekker kerstbrunchen met mijn mentorklas, ze hebben allemaal lekkere dingen gemaakt en meegenomen, jammie!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:33

Ik heb jaarlijks wel een stagiaire. Soms van de Pabo en ook wel van de onderwijsassistent.

Nu lekker vakantie!!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:55

Ja, vakantie! *\o/* Wij hadden eerst kerstontbijt met de leerlingen, daarna kerstlunch met collega's. Nu ben ik er wel even klaar mee, tijd voor vrijheid :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:56

Lekker. Ik heb gekerst-bruncht met mijn klas, serious request gekeken op de achtergrond. Supergezellig. Mijn leerlingen hebben 3fm vol zitten spammen met onze klas via twitter dus we waren de hele tijd met naam in beeld haha.
Daarna lunch met collega's ook en nu lekker vrij!