Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Merileth schreef:Dat klopt dus niet. Ze laten je alleen zakken als ze je niet goed genoeg vinden om te slagen. Je kunt echt wel in 1 keer slagen, dat lukt meer dan genoeg mensen. Hoe goed je voorbereid bent hangt meer van je rijschool en -instructeur af. Het zakken gebeurt vaker omdat een leerling te gestresst is of er gewoon nog niet klaar voor is.
Merileth schreef:Oeps, even over het hoofd gezien. Als dat klopt dan vind ik het een zeer kwalijke zaak. Het examen gaat over je vaardigheden, niet je uiterlijk of andere dingen. Als je geen enkele fout maakt, dan zou je gewoon moeten slagen. Kleine details gaan bij iedereen nog wel eens fout.
Ayasha schreef:Merileth schreef:Oeps, even over het hoofd gezien. Als dat klopt dan vind ik het een zeer kwalijke zaak. Het examen gaat over je vaardigheden, niet je uiterlijk of andere dingen. Als je geen enkele fout maakt, dan zou je gewoon moeten slagen. Kleine details gaan bij iedereen nog wel eens fout.
Helaas, ik heb mijn gewoon rijbewijs al even maar ben pas op gegaan voor mijn camion en kreeg van mijn instructeur interessante dingen te horen die ik nog niet wist.
De examencentra in België zijn in privé handen. De "baas" is dus niet de overheid. Het is dus gewoon een privaat persoon die de boel daar regelt en die beslist over de "regels". De examinatoren moeten x aantal procent van hun kandidaten laten zakken per dag. De ene dag zullen ze daar simpeler aan komen dan de andere maar het kan dus zijn dat als jij op een "goeie" dag komt, ze je kunnen laten zakken op belachelijke details en als je op een dag met veel "slechte" kandidaten komt, je er door bent ondanks dat je een paar fouten gemaakt hebt. het gaat dus per dag, niet per maand. Een examinator die er "te veel laat slagen" wordt ook op het matje geroepen.
Het heeft verder geen zin om (Snollygoster is van Limburg als ik me goed herinner) bv naar een ander examencenter te gaan. Bree, Alken en ik meen ook Geel... Allemaal van dezelfde baas.
En tot slot het volgende; Instructeur A laat je zakken, maar die mag je bij poging twee dus niet meer terug krijgen. Dus ga je over naar instructeur B....die weet wel dat A je heeft laten zakken maar niet met welke mondelinge commentaar. A zei bij mij naast de fouten die op papier staan: "assertiever rijden" en dat deed ik dus braaf en toeval wilde dat B een instructeur was die dat graag zag, maar het had ook eentje kunnen zijn die liever voorzichtiger zag en tsja, zo kan je dus heel makkelijk aan 3 tot 4 pogingen komen zonder dat je beroerd rijdt zegma.
De eerste keer met mijn vrachtwagen examen kwam ik er bv niet door omdat ik in de goot gereden was (dus niet op de borduur maar in de goot) op de baan omdat een busje me af sneed en bij het examencentrum is een stukje van de "oprit" verbrokkeld, dat telde die als fout 2 (volgens hem ook "op de borduur) en tot slot heeft ie me als fout 3 aangerekend dat ik een voorrang niet gegeven heb (terwijl die auto dus nog ruim 200meter van het kruispunt was.
De tweede keer had ik imo minder fijn gereden (de bewuste camion had spatjes met zijn schakelbak en waar ie het eerste examen zich voorbeeldig gedroeg maakte ie het me het 2e examen beduidend moeilijker. Iets waar ik overigens NIETS aan kon doen want instructeur zei ook dat ik daar niets aan kon doen maar de examinator kent de camion niet en dat ziet er dus beduidend klungeliger uit dan wanneer de schakelbak zich gewoon gedraagt en soepel gaat.) en was ik er gewoon doorheen met als enige opmerking dat het schakelen nog soepeler moest.
Moet zeggen dat ik met de auto er van de 1e keer doorheen was.Auto zijn ze beduidend minder streng dan vrachtwagen.
savanna04 schreef:Mijn rijinstructeur vroeg ook of ik belang had met een ttt. Zit nu erg te twijfelen. Hij wil zo snel mogelijk weten want dan kan die het aan vragen.
Hoe lang duurt het met zon aanvraag? En wat zijn nu de voordelen en nadelen met die ttt?