[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:16

gefeliciteerd!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:22

Hallo! Mag ik me hier ook even melden? Ik heb over twee weken mijn rijexamen, ben nog nooit zo zenuwachtig geweest voor iets!
Ben nu al bijna een jaar aan het rijden en naar mijn gevoel ben ik er wel klaar voor (en ik wil ook écht mijn rijbewijs halen), maar mijn moeder denkt niet dat ik vanaf de eerste keer al ga slagen. Ik heb ook al van veel vrienden te horen gekregen dat de kans er dik in zit dat ze je de eerste keer laten zakken om meer geld binnen te krijgen..

Maar soit, als ik niet slaag weet ik al dat ik een pak minder zenuwachtig zal zijn voor de tweede keer, dan heb ik het tenminste al eens meegemaakt ;)
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 26-11-14 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:26

Dat klopt dus niet. Ze laten je alleen zakken als ze je niet goed genoeg vinden om te slagen. Je kunt echt wel in 1 keer slagen, dat lukt meer dan genoeg mensen. Hoe goed je voorbereid bent hangt meer van je rijschool en -instructeur af. Het zakken gebeurt vaker omdat een leerling te gestresst is of er gewoon nog niet klaar voor is.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:30

Merileth schreef:
Dat klopt dus niet. Ze laten je alleen zakken als ze je niet goed genoeg vinden om te slagen. Je kunt echt wel in 1 keer slagen, dat lukt meer dan genoeg mensen. Hoe goed je voorbereid bent hangt meer van je rijschool en -instructeur af. Het zakken gebeurt vaker omdat een leerling te gestresst is of er gewoon nog niet klaar voor is.

Maar ik ben van België ;). Hier wordt vaak gezegd dat ze ook snel naar het uiterlijk van de leerling kijkt, je moet gewoon geluk hebben op wie je valt. Ook kan je hier beter in het begin van de maand gaan want blijkbaar laten ze per maand maar x aantal mensen slagen, als je op het einde gaat heb je dus meer kans om niet te slagen (dit heb ik van mijn rijinstructeur te horen gekregen). Een kennis van me is vorige week gezakt, de examinator zei dat hij geen enkele fout had gemaakt, maar dat hij nog aan kleine details moest werken. Lijkt me toch ook niet echt eerlijk als hij geen fouten had gemaakt? :\

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:40

Oeps, even over het hoofd gezien. Als dat klopt dan vind ik het een zeer kwalijke zaak. Het examen gaat over je vaardigheden, niet je uiterlijk of andere dingen. Als je geen enkele fout maakt, dan zou je gewoon moeten slagen. Kleine details gaan bij iedereen nog wel eens fout.

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:49

Gefeliciteerd alle geslaagden :).

Ik heb straks voor de tweede keer mijn autotheorie, ik zak voor mijn proefexamens niet op de verkeersregels maar op die stomme vragen als ' met welke band heb je meer last van aquaplaining'. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:00

Merileth schreef:
Oeps, even over het hoofd gezien. Als dat klopt dan vind ik het een zeer kwalijke zaak. Het examen gaat over je vaardigheden, niet je uiterlijk of andere dingen. Als je geen enkele fout maakt, dan zou je gewoon moeten slagen. Kleine details gaan bij iedereen nog wel eens fout.

Helaas, ik heb mijn gewoon rijbewijs al even maar ben pas op gegaan voor mijn camion en kreeg van mijn instructeur interessante dingen te horen die ik nog niet wist.

De examencentra in België zijn in privé handen. De "baas" is dus niet de overheid. Het is dus gewoon een privaat persoon die de boel daar regelt en die beslist over de "regels". De examinatoren moeten x aantal procent van hun kandidaten laten zakken per dag. De ene dag zullen ze daar simpeler aan komen dan de andere maar het kan dus zijn dat als jij op een "goeie" dag komt, ze je kunnen laten zakken op belachelijke details en als je op een dag met veel "slechte" kandidaten komt, je er door bent ondanks dat je een paar fouten gemaakt hebt. het gaat dus per dag, niet per maand. Een examinator die er "te veel laat slagen" wordt ook op het matje geroepen.
Het heeft verder geen zin om (Snollygoster is van Limburg als ik me goed herinner) bv naar een ander examencenter te gaan. Bree, Alken en ik meen ook Geel... Allemaal van dezelfde baas. ;)
En tot slot het volgende; Instructeur A laat je zakken, maar die mag je bij poging twee dus niet meer terug krijgen. Dus ga je over naar instructeur B.... :) die weet wel dat A je heeft laten zakken maar niet met welke mondelinge commentaar. A zei bij mij naast de fouten die op papier staan: "assertiever rijden" en dat deed ik dus braaf en toeval wilde dat B een instructeur was die dat graag zag, maar het had ook eentje kunnen zijn die liever voorzichtiger zag en tsja, zo kan je dus heel makkelijk aan 3 tot 4 pogingen komen zonder dat je beroerd rijdt zegma. :D

De eerste keer met mijn vrachtwagen examen kwam ik er bv niet door omdat ik in de goot gereden was (dus niet op de borduur maar in de goot) op de baan omdat een busje me af sneed en bij het examencentrum is een stukje van de "oprit" verbrokkeld, dat telde die als fout 2 (volgens hem ook "op de borduur) en tot slot heeft ie me als fout 3 aangerekend dat ik een voorrang niet gegeven heb (terwijl die auto dus nog ruim 200meter van het kruispunt was. :+
De tweede keer had ik imo minder fijn gereden (de bewuste camion had spatjes met zijn schakelbak en waar ie het eerste examen zich voorbeeldig gedroeg maakte ie het me het 2e examen beduidend moeilijker. Iets waar ik overigens NIETS aan kon doen want instructeur zei ook dat ik daar niets aan kon doen maar de examinator kent de camion niet en dat ziet er dus beduidend klungeliger uit dan wanneer de schakelbak zich gewoon gedraagt en soepel gaat. :+ ) en was ik er gewoon doorheen met als enige opmerking dat het schakelen nog soepeler moest. :+

Moet zeggen dat ik met de auto er van de 1e keer doorheen was. :) Auto zijn ze beduidend minder streng dan vrachtwagen. :)

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:09

Geslaaaaagd :D Ik vind de nieuwe theoriemethode echt veeeel beter.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:56

Ayasha schreef:
Merileth schreef:

Helaas, ik heb mijn gewoon rijbewijs al even maar ben pas op gegaan voor mijn camion en kreeg van mijn instructeur interessante dingen te horen die ik nog niet wist.

De examencentra in België zijn in privé handen. De "baas" is dus niet de overheid. Het is dus gewoon een privaat persoon die de boel daar regelt en die beslist over de "regels". De examinatoren moeten x aantal procent van hun kandidaten laten zakken per dag. De ene dag zullen ze daar simpeler aan komen dan de andere maar het kan dus zijn dat als jij op een "goeie" dag komt, ze je kunnen laten zakken op belachelijke details en als je op een dag met veel "slechte" kandidaten komt, je er door bent ondanks dat je een paar fouten gemaakt hebt. het gaat dus per dag, niet per maand. Een examinator die er "te veel laat slagen" wordt ook op het matje geroepen.
Het heeft verder geen zin om (Snollygoster is van Limburg als ik me goed herinner) bv naar een ander examencenter te gaan. Bree, Alken en ik meen ook Geel... Allemaal van dezelfde baas. ;)
En tot slot het volgende; Instructeur A laat je zakken, maar die mag je bij poging twee dus niet meer terug krijgen. Dus ga je over naar instructeur B.... :) die weet wel dat A je heeft laten zakken maar niet met welke mondelinge commentaar. A zei bij mij naast de fouten die op papier staan: "assertiever rijden" en dat deed ik dus braaf en toeval wilde dat B een instructeur was die dat graag zag, maar het had ook eentje kunnen zijn die liever voorzichtiger zag en tsja, zo kan je dus heel makkelijk aan 3 tot 4 pogingen komen zonder dat je beroerd rijdt zegma. :D

De eerste keer met mijn vrachtwagen examen kwam ik er bv niet door omdat ik in de goot gereden was (dus niet op de borduur maar in de goot) op de baan omdat een busje me af sneed en bij het examencentrum is een stukje van de "oprit" verbrokkeld, dat telde die als fout 2 (volgens hem ook "op de borduur) en tot slot heeft ie me als fout 3 aangerekend dat ik een voorrang niet gegeven heb (terwijl die auto dus nog ruim 200meter van het kruispunt was. :+
De tweede keer had ik imo minder fijn gereden (de bewuste camion had spatjes met zijn schakelbak en waar ie het eerste examen zich voorbeeldig gedroeg maakte ie het me het 2e examen beduidend moeilijker. Iets waar ik overigens NIETS aan kon doen want instructeur zei ook dat ik daar niets aan kon doen maar de examinator kent de camion niet en dat ziet er dus beduidend klungeliger uit dan wanneer de schakelbak zich gewoon gedraagt en soepel gaat. :+ ) en was ik er gewoon doorheen met als enige opmerking dat het schakelen nog soepeler moest. :+

Moet zeggen dat ik met de auto er van de 1e keer doorheen was. :) Auto zijn ze beduidend minder streng dan vrachtwagen. :)

Ik ben inderdaad van Limbug :j. Oei, mijn instructeur zei me dat ze naar het percentage per maand keken, maar soit, maakt niet uit..
Maar het is inderdaad zoals je zegt. Mijn vriend is zelf twee keer moeten gaan, terwijl hij de eerste keer helemaal geen fouten had gemaakt, en de tweede keer heeft hij drie keer voorrang van rechts gemist, maar daar was hij dan wel geslaagd.. Het houdt hier soms gewoon echt geen steek 8)7

Achja, ik verwacht het ergste maar probeer mezelf toch de moed in te spreken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:32

Ik moet wel zeggen dat mijn beide examinators erg vriendelijk waren, eentje keek zelfs mee en zei uit automatisme "ja het is goed kom maar" enz _O- Dus eng is het verder niet. :) De tweede heb ik gewoon mee zitten praten, was zelfs vrij gezellig. :j

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:39

Gefeliciteerd voor alle geslaagden! :D

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:30

Hoi allemaal!
Mag ik mij hier melden? :) Ik heet Caroline, 18 jaar oud en ik kom uit Baarn.
Beetje laat... Maar ik ga morgen afrijden!
Ben bloedzenuwachtig. := Heb valeriaanpillen en bach-bloesem spray in huis, hopen dat het helpt morgen. :P
Moet om 15:50, in Leusden/Amersfoort.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:47

Succes!

Mijn rijinstructeur is van plan praktijk aan te vragen zodra ik mijn theorie heb gehaald! (ben een beetje laat daarmee :'))
Heb intussen 12 lessen van 2 uur gehad, met sprongen vooruit gegaan toen ik een andere instructeur kreeg :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:25

xLoki schreef:
Hoi allemaal!
Mag ik mij hier melden? :) Ik heet Caroline, 18 jaar oud en ik kom uit Baarn.
Beetje laat... Maar ik ga morgen afrijden!
Ben bloedzenuwachtig. := Heb valeriaanpillen en bach-bloesem spray in huis, hopen dat het helpt morgen. :P
Moet om 15:50, in Leusden/Amersfoort.

Heel veel succes! +:)+

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:32

Dank jullie! :)
Heb al met al nu zo'n 40 lessen gehad (1u) en mijn theorie had ik in 2x.
Wordt nu wel eens tijd om dat pasje te halen. :D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:19

Mijn rijexamen is ook ingepland... Spannend :D

De andere succes!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:39

Geslaaaaaaaaaaaaaagd!!! :):)

Heb me vreselijk druk lopen maken en tijdens m'n examen dacht ik dat ik gezakt was, maar meneer vond het voldoende! :D
Ben super blij!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:45

Gefeliciteerd voor alle geslaagden :D

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:07

Hoi hoi,
Ik wil ook wel graag mee kletsen ☺️
Heb mijn theorie in 1x gehaald, en hoop snel mijn TTT te mogen doen, en af te mogen rijden, ben het lessen zat en mijn scooter die steeds kapot is en in deze kou ook!

Ik ben alleen mega bang voor mijn examen, heb heel erg faal angst, maar ze willen geen faalangst examen aanvragen... Dus als iemand tips heeft.. Graag!

Ik moet nu nog oefenen op het inschatten wanneer ik voor een auto kan op bv. een kruispunt (twijfel teveel) en de borden beter in de gaten houden, verder schijnt alles goed te gaan

Groetjes

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:23

Waarom willen ze geen faalangst examen aanvragen ?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:19

Klant is koning toch?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:46

xLoki schreef:
Geslaaaaaaaaaaaaaagd!!! :):)

Heb me vreselijk druk lopen maken en tijdens m'n examen dacht ik dat ik gezakt was, maar meneer vond het voldoende! :D
Ben super blij!

Gefeliciteerd *\o/*

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:52

Mijn rijinstructeur vroeg ook of ik belang had met een ttt. Zit nu erg te twijfelen. Hij wil zo snel mogelijk weten want dan kan die het aan vragen.
Hoe lang duurt het met zon aanvraag? En wat zijn nu de voordelen en nadelen met die ttt?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:03

savanna04 schreef:
Mijn rijinstructeur vroeg ook of ik belang had met een ttt. Zit nu erg te twijfelen. Hij wil zo snel mogelijk weten want dan kan die het aan vragen.
Hoe lang duurt het met zon aanvraag? En wat zijn nu de voordelen en nadelen met die ttt?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2330 ... aign=email

Lees dit artikel even :) Het effect is dus zeker daar!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:16

Mijn instructeur zei, niet doen. Het kost heel veel geld, en als je alleen je gewone rijexamen doet ben je ongeveer 10 minuten kwijt aan die opdrachten. Dat betekent minder rijden, en gaat het voor je gevoel sneller!