Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:28

Soms kun je zo aangenaam verrast worden door je leerlingen;
Ik ben mentor van een tweetalige brugklas en ik heb ze vandaag in het Engels laten debatteren over de hele zwarte pieten- issue. Ik had gehoopt dat misschien een kwartiertje te kunnen doen, maar mijn knappe kindjes hebben een vol lesuur staan debatteren, met de beste argumenten ever, met de meest vloeiende zinnen in het Engels ever, en dan moesten ze ook nog opstaan en hun verhaal/ mening voor de hele groep doen. Ver buiten de comfort zone, maar wow, ze stonden daar alsof ze nooit anders hebben gedaan.
Man, wat was dat genieten. Ik was zo trots op mijn jonge grut!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:11

Wat leuk Goof, dat ze zo goed meedoen! Daar kun je trots op zijn :)

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:21

Leuk goof!

Ik ben ook pas student haha, eerste jaars zelfs.
Morgen en overmorgen weer stage lopen :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:23

Gaaf, Goof! Echt genieten!

Vraagje: wat doen jullie als je leerlingen betrapt op spieken, of voorzeggen in dit geval?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:24

Ik denk ook doordat je juist zo'n onderwerp kiest, waarin iedereen een duidelijke mening heeft, je zo een uur vol kunt praten. Het gaat immers iedereen wat aan, iedereen heeft er een mening over. Dus ik vind dat je een goed onderwerp gekozen hebt. :)

@Sonja89, ik ben geen docent maar scholier, maar ik kan wel zeggen dat de één je een 1 geeft en de ander je toets inneemt en aan de hand van de ingevulde dingen een cijfer geeft. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:07

Bij ons moet het per se op heterdaad bij spieken. Op mijn vorige school mocht het eventueel ook achteraf becijferd worden met een 1.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:49

Nayomie schreef:
Ik denk ook doordat je juist zo'n onderwerp kiest, waarin iedereen een duidelijke mening heeft, je zo een uur vol kunt praten. Het gaat immers iedereen wat aan, iedereen heeft er een mening over. Dus ik vind dat je een goed onderwerp gekozen hebt. :)

Ja dat sowieso ja.
Wat ik zo knap van ze vond is dat ze eigenlijk zo makkelijk uit hun comfort zone stapten en zo'n debat in het Engels kunnen doen (op 12 jarige leeftijd), ik kan daar echt van genieten :D

Voorzeggen of afkijken is een 1. Doen ze 1 x en daarna nooit meer :+

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:53

Hier staat zelfs in de schoolregels dat ze dan een 1 krijgen. Ze weten dondersgoed dat ze het niet mogen, dus medelijden doe ik dan niet aan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:09

Gelukkig, dan ben ik niet de enige die er zo over denkt. Ik kondig ook altijd aan dat spieken een 1 oplevert en ik ga me er aan houden ook. Cijfers zijn ingevoerd en mail met toelichting is verstuurd, jammer maar helaas voor deze leerlingen :j

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:46

Inderdaad gewoon een 1 geven.

Weten jullie nog dat er onlangs een leerling bij ons is overleden? Gisteren weer een leerling. Dit keer niet met opzet.
Alsof de school nog niet genoeg aan het rouwen was.... Morgen zie ik de 2 klassen weer die ook les met deze leerling hadden (vierde klas, hangt dus af per vak met wie ze les hebben). Ben zelf ook van slag.
Alsof het verliezen van één leerling nog niet genoeg is..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:49

Jeetje wat heftig. Ongelooflijk zo kort op elkaar.
Sterkte.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:58

Bedankt (ook de rest wil ik graag bedanken voor de berichten bij het vorige overlijden!). Ik vind het vooral zo sneu voor de medeleerlingen..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:00

Wat heftig zeg. Zo snel op elkaar ook. Lijkt mij lastig om mee om te gaan.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:05

Pfff nog een overleden leerling, heftig zeg!! Wat een verdriet en lastig om mee om te gaan.

Ik vind afkijken ook een 1 -> op de basisschool vind ik het een ander verhaal.

Ik ben nu toch geveld door de griep. Ik heb bijna een week op paracetemol geleefd, maar nu toch net ziekgemeld bij directie. Blegh, dit heb ik nog nooit gehad. Maar koorts en overgeven is gewoon te gek. :\

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:19

Hier ook even een virtuele knuffel voor jou, Imaginaerum. Je krijgt het ook maar even voor je kiezen zo. :(:)
Beste scholier was hier ook bekend. -O-

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:58

Aan alle (kleuter)juffen heb ik een vraag.

Voor mijn gymbevoegdheid mag ik mijn lessenserie doelspelen geven aan mijn kleuters. Ontzettend interessant natuurlijk, maar ik ben behoorlijk inspiratieloos.

Het is de bedoeling dat les 1 een activiteit (binnen het werken in 3 groepen) is, waarbij de kinderen het niet zelf kunnen regelen of het te moeilijk is. Het is dan de bedoeling dat je een opbouw gaat ontwikkelen, waarin de activiteit op 3 niveaus aangeboden wordt en dus uiteindelijk het té moeilijke activiteit beter te behappen wordt voor ze.
Ik heb voor 'Kapitein haak' gekozen, dat is een passeerspel/lummelspel met ballen en die geef ik dus les 1 en les 6. Nu ben ik op zoek naar andere activiteiten met passeren en lummelen die geschikt zijn voor kleuters.

Wie o wie heeft er goede ideeën? :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:16

Smokkelaartje misschien? Een spel waarbij er een aantal 'agenten' zijn in het midden, die de smokkelaars moeten proberen te vangen. De leerlingen lopen van de ene kant van het veld naar de andere kant en sommigen smokkelen een papiertje mee. De agenten moeten die proberen te vinden!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:50

Sheran schreef:
Smokkelaartje misschien? Een spel waarbij er een aantal 'agenten' zijn in het midden, die de smokkelaars moeten proberen te vangen. De leerlingen lopen van de ene kant van het veld naar de andere kant en sommigen smokkelen een papiertje mee. De agenten moeten die proberen te vinden!

Bedankt voor het meedenken.
Het moet binnen de leerlijn doel/lummelspelen vallen. En ik neem aan dat jouw spel een tikspel is?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:56

Nee, geen tikspel, de smokkelaar haalt er gewoon iemand uit en zoekt dan het papiertje. Als hij niet wordt gevonden hebben de smokkelaars 'gewonnen'. Het heeft wel iets van lummelen weg, omdat je dus de papiertjes langs de smokkelaars 'lummelt' :P

Bij ons verstopte de leraar altijd de papiertjes, bv met ducttape onder de schoen of onder je haarelastiekje...
http://party-kids.nl/spelletjes/Smokkelaartje/

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:02

Sheran schreef:
Nee, geen tikspel, de smokkelaar haalt er gewoon iemand uit en zoekt dan het papiertje. Als hij niet wordt gevonden hebben de smokkelaars 'gewonnen'. Het heeft wel iets van lummelen weg, omdat je dus de papiertjes langs de smokkelaars 'lummelt' :P

Bij ons verstopte de leraar altijd de papiertjes, bv met ducttape onder de schoen of onder je haarelastiekje...
http://party-kids.nl/spelletjes/Smokkelaartje/

In de link staat "de douanier tikt een smokkelaar..." Helaas is dit spel dus niet geschikt voor in mijn lessenserie.
Wel ga ik hem zeker eens gebruiken in een 'gewone' gymles. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:11

Ahja wij deden het met vangen :D Maar hopelijk vind je iets anders! Ik hield zelf totaal niet van lummelen (het gebeurde me wat te vaak onvrijwillig :') ) dus heb ook niet zoveel inspiratie verder!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:15

Hebben jullie het topic over de verplichte werkweek op een school gezien hier op bokt?
Ik ben wel benieuwd hoe jullie daarin staan namelijk ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:22

Nee, geef eens een linkje?
(leuk plaatje in je profiel trouwens :D)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:27

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:27

Hahahaha ja dat plaatje. Man, wat erger ik me daaraan :+