Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__laura

Re: Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:38

Als je een tentamen niet haalt hoef je toch niet te stoppen? Komt goed gewoon doorgaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:18

Nou ja, je moet uiteindelijk wel gewoon voldoen aan de studiepunten eisen he.. Ik heb trouwens van de 6 tentamens van mijn tentamen week er al 2 niet gehaald. De overige 4 moet ik nog maken en kan ik ook allemaal wel halen, maar ben echt gedemotiveerd nu. Terwijl ik me echt niet aan moet stellen eigenlijk, want het zijn mijn 2 eerste herkansingen dit jaar, maar ik heb er echt even moeite mee.

Hoe motiveren jullie jezelf na een onvoldoende? /3

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:46

Twee tentamens op de 6 vallen best mee. Ik bedenk bij ieder tentamen gewoon opnieuw dat ik het ga halen. Een onvoldoende probeer ik van me af te zetten, er bestaat altijd nog de herkansing. En natuurlijk als je er straks 4 niet haalt, wordt het een ander verhaal, maar twee tentamens vallen reuze mee.

Ik heb deze herkansingsweek 3 tentamens (1 keuzevak dus die kan ik nog laten vallen als ik het allemaal niet red) en 2 reports die opnieuw moeten (dit is wel over het hele semester trouwens). Ik weet dat het pittig is maar met de nodige inzet moet het gewoon lukken in deze twee weken.
Een onvoldoende kan je altijd halen, maar om daar over te blijven treuren schiet gewoonweg niet op er moet meer gedaan worden :)

Ik ben inmiddels ook zo klaar met thuis zitten. Ik heb sinds de week voor kerst al geen college meer gehad, alleen maar tentamens, hertentamens en volgende week deadlines van reports en start van nieuwe projecten. Ik ben alleen maar thuis aan t studeren, verveel me echt verschrikkelijk zeg :=

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:52

Vandaag en morgen wordt keihard blokken. Ik heb maandag Transport, dinsdag Genetica, woensdag Apv2(1 boek leren...), donderdag practicumvaardigheden(eitje!) en vrijdag taaltoets. De week erna heb ik op maandag herkansing ordening.

Mijn strategie: vandaag en morgen transport leren en inleveropdrachten afmaken. Alle vrije dagen en tijd verder aan ordening leren en telkens de dag van te voren de theorie herhalen of leren van het betreffende vak. Zou zo fijn zijn als ik straks gewoon al mijn studiepunten zo hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:09

Ja.. ik moet ook echt niet klagen eigenlijk. Er zijn bij ons in de klas heel veel mensen met meerdere onvoldoendes uit periode 1 al (die heb ik allemaal gehaald), wat is dan 2 herkansingen.. Ik hoef ze overigens pas in periode 4 te herkansen. Ik ga nu mijn best doen om in elk geval de komende 4 tentamens (bedrijfskunde, recht, Engels en marketing) wel te halen. Dat kan ik namelijk ècht wel, ik moet nu alleen niet gaan blijven hangen in mijn 'fiets it' houding haha. Ik baal vooral omdat ik voor AEC 15 fout mocht hebben voor een 5.5 en ik 16 fout had. Ik had echt het gevoel dat ik wel een voldoende had, dus dan valt het gewoon zo tegen als dan blijkt dat je het net-niet hebt gehaald. 'Gelukkig' heeft bijna niemand het gehaald en moeten we massaal herkansen met zijn allen. :')
Ik had ook echt de druk op mezelf liggen dat ik mijn P perse in 1 jaar wilde halen zonder herkansingen. Moet gewoon de lat wat lager leggen, met herkansingen komt die P ook echt wel in een jaar- en anders dan komt die wel in het 2e jaar. :+

Succes allemaal met de tentamens. :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:17

Rebeccaa schreef:
Hoe motiveren jullie jezelf na een onvoldoende? /3

Bijna niet.. Ik denk dan 'oh ik maak de herkansing wel', maar als je een onvoldoende hebt voor de herkansing werkt t niet natuurlijk.

Rebeccaa schreef:
Dominique, ik studeer hetzelfde. Op welke vakken loop je vast? Dan kan ik je wel uitleggen hoe ik het leer? Misschien heb je er wat aan :)

Ik loop echt vast puur op het leren, het is ZO ontzettend veel stof tegelijkertijd..
Hoe leer jij bijv. bedrijfskunde? Donderdag heb ik de herkansing ervan..

_Ilsee_ schreef:
Als je dit tentamen niet haalt is het dan gelijk over? Of mis je dan studiepunten maar kun je de rest van de studie nog wel goed doen?
En daarnaast je weet het nog niet zeker misschien komt het wel goed! Even afwachten, je hebt je best gedaan meer kon je niet doen.

Ik mis dan studiepunten.. Elk tentamen zijn 3 EC's waard, en ik mag er 10 missen (dus 50 EC's om naar het volgende jaar te gaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:18

Maar als het echt zo'n moeilijk vak is en je hebt er moeite mee, is het het dan niet waard om daar 3 van je EC's op in te zetten en het volgend jaar opnieuw te volgen? Ik had vorig blok een vak waar ik echt ontzettend veel moeite mee had, heb er bewust voor gekozen om me niet al te veel te gaan verdiepen in de herkansing omdat ik weet dat het beter zal gaan als ik me wat beter focus op de stof tijdens de colleges.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:19

Hoe bedoel je precies? Met opnieuw volgen volgend jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:21

Als je het vak de eerste poging en in de herkansing weer niet haalt, moet je hem volgend jaar alsnog doen om je propedeuse te halen. Je kan je er dan gewoon opnieuw voor inschrijven en je moet dan ook alle colleges weer opnieuw volgen. Gewoon helemaal opnieuw beginnen dus, dan krijg je weer een nieuwe toetspoging en een nieuwe herkansing :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:22

Is dat echt zo? :oo

Dat wist ik helemaal niet!!
Ik ga eens informeren bij mn mentor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:26

Jep. De vakken die je het eerste jaar aangeboden krijgt zijn allemaal vakken voor je propedeuse, en als je die dus de eerste poging niet haalt moet je ze toch echt nog een keer halen. Betekent dus wel automatisch dat je niet meer je P in 1 kan halen, maar wel in anderhalf of twee jaar (afhankelijk van wanneer het vak wordt aangeboden in het jaar). Ik ga niet bewust schuiven met mijn vakken, maar vind het in dit geval niet erg dat ik hem hoogst waarschijnlijk volgend jaar opnieuw moet volgen. Kan ik me rustig focussen op de stof :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:28

Ja ik wilde eerst heel graag meteen mn P halen dit jaar, maar toen het bleek dat periode 1 zo slecht ging stelde ik mezelf voor om eerst maar dit jaar te halen. :+

Heel erg bedankt voor deze informatie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:30

Haha geen probleem! Sommige scholen geven het niet zo duidelijk mee omdat ze natuurlijk liever zien dat hun studenten hun P in 1 halen, maar het is wel degelijk een optie en een verrekt handige. Vooral als je een technisch beroep wilt gaan doen en je het vak niet haalt bijvoorbeeld. Je moet de stof toch echt onder de knie krijgen, je leert niet om het allemaal gelijk weer te vergeten.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:36

Ik heb helaas ook al 1 onvoldoende te pakken. Wel voor een vak waar ik bijna niet voor heb geleerd omdat ik prioriteiten heb gesteld en veel beter heb geleerd voor de andere toetsen. De toets van gister ging ook niet super, maar een 5.5 moet er in zitten. Ik hoor nu dat iedereen uit mijn klas minimaal 12 fouten heeft gemaakt bij bovengenoemde toets, misschien dat de cesuur wat omlaag kan, dan haal ik hem misschien nog voldoende :')

Vorige periode wel alles gehaald. Alle groepsopdrachten gelukkig ook. Mag nog Nederlands (die haal ik wel), Engels (ook wel) en marketing waar ik heel hard voor ga leren want ik wil deze allemaal gaan halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:00

@Dominique,

Bedrijfskunde is heel veel, maar goed te doen. Laat je niet ontmoedigen door de hoeveelheid! :)
Ik begin met het maken van een samenvatting van alle stof. Op die manier heb je alles al een keer doorgewerkt en blijft er al veel hangen. Nadat mijn samenvatting is gemaakt, pak ik eigenlijk niet meer mijn boek erbij.
Als ik ga leren, lees ik die eerst een keer heel goed door (begrippen ken ik hierna al en leer ik ook niet meer daarna) en vervolgens ga ik alle theorieën en strategieën eruit halen en uitschrijven op wit papier. Omdat ik het nog een keer uitschrijf, wordt het voor mij veel 'tastbaarder' dan wanneer ik het van papier aflees.

Ik heb nu bijvoorbeeld net Mintzberg zijn 6 coördinatie mechanismen uitgewerkt. Die schrijf ik alle 6 uit op wit papier (direct toezicht, onderlinge afstemming, standaardisatie van werkprocessen; resultaten; kennis; normen). Daarna krijg je de 7 organisatietypes van Mintzberg (ondernemersorganisatie, machineorganisatie, professionele organisatie, gediversifieerde organisatie, innovatie organisatie, missionaire organisatie & de politieke organisatie). Die schrijf ik ook weer uit. Dit doe ik met alle belangrijke dingen die in mijn samenvatting staan. Vervolgens ga ik die uit mijn hoofd leren (zodat je weet welke 7 er zijn).

Als laatste ga ik verbanden leggen. Alle organisaties gebruiken een (of meerdere) van de 7 organisatietypes en daar horen weer mechanismen bij- de manier waarop de taakuitvoering van medewerkers op elkaar wordt afgestemd. Bij een innovatie organisatie (bijv. een reclamebureau) werkt iedereen heel vrij en dus wordt daar gebruik gemaakt van het mechanisme onderlinge afstemming, de werknemers mogen zonder direct toezicht van hun baas doen wat ze moeten doen om het project af te krijgen met elkaar.

Het is te doen, echt. Bedrijfskunde is echt een vak waarbij je gewoon HEEL VEEL moet blokken en stampen: maar dat is juist een voordeel als je (net als ik) niet zo goed bent in rekenvakken en vakken waarbij je veel inzicht nodig hebt, zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:11

Overigens, als je de eerste periode het vak al niet hebt gehaald, wordt het moeilijk om periode 2 dan wel te halen. Wat Emma zegt over het vak volgend jaar nog een keer te doen, is een hele goede :j

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:53

Rebecca, had jij vandaag tentamen? Ben jij wel goed op school gekomen?

Vanmorgen reden er tussen Arnhem en Nijmegen geen treinen, en wie had er om 9 uur tentamen? Juist, ik. Na heeeel veel gestress en een busrit door alle gehuchten tussen Arnhem en Nijmegen, na een eindsprint toch nog net op tijd gekomen (alsnog bijna een half uur te laat) voor mn toets. Word er even aan herinnerd waarom ik toch echt op kamers moet gaan. Heb 2,5 uur gedaan over m'n heenreis.
Laatst bijgewerkt door CCCCC op 20-01-15 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:57

Ik heb een 4 voor het tentamen van gisteren dus ik hoop dat onze tweede groepsopdracht een 7 is dan heb ik alsnog m'n studiepunten haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:14

@CCCCC jeeuzes wat een gedoe zeg.. Gig het wel goed?

@Captain oei.. Duimen dan maaar!

Ik zit nu te wachten op de trein, dan die taaltoetw maken. Hoop van zegen.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:30

Dominique, geen idee. Toets 2 van vandaag heb ik iig onvoldoende. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:40

Dankje!

Heb hem met 90% gehaald, pluspuntje van de dag. :D

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:54

_Dominique schreef:
Dankje!

Heb hem met 90% gehaald, pluspuntje van de dag. :D

Moest jij daarvoor ook die licentie van 55,- kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:56

Ja!!

Wat een geld he..

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:04

hogeschooltaal?

Ik heb daar morgen een toets van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:05

Jep dat had ik! Ik vond t allemaal reuze meevallen. 4 onderdelen elk 20 vragen.