Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 23:26

Welkom Bambi!

Sollicitatiegesprekken....het moeilijke aan dat is dat je nooit kunt weten hoe het gaat gaan. Ik heb gesprekken gehad waar het er heel gemoedelijk en los aan toe ging (de fijnste naar mijn mening), en ook waar er vier in maatpak streng toekijkende personen op alle antwoorden die je geeft nieuwe vragen verzinnen om je proberen vast te vragen en ongemakkelijk te doen voelen.
Algemene tips:

1: Direct te belangrijkste: wees altijd jezelf! Lieg niet over je persoonlijkheid of kunnen, je valt toch door de mand. En als je merkt dat jezelf zijn een persoonlijkheid is die het bedrijf niet zoekt, dan weet je ook dat je daar niet past.
2: Er zijn een aantal vragen die regelmatig terugkomen dus best om daar eens over te denken op voorhand. Vertel eens wat over je zelf, wat zijn je goede/slechte punten, waarom ben je op je vorige werk gestopt, waarom heb je die studierichting gekozen...
3:Verdiep je op voorhand wat in het bedrijf. Bezoek hun website, bekijk welke producten ze verkopen, kijk of je eventueel nog meer achtergrondinfo kan vinden over hen.
4: Zorg dat je enkele voorbeelden voor handen hebt waarmee je kan bewijzen dat je voor hun een aanwinst bent. Ben je bijvoorbeeld stressbestendig? Bedenk dan een situatie om te vertellen die je, op het werk of privé, hebt meegemaakt en waarin dit duidelijk te merken was.

Wieldop

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 00:20

Fijn kaatje +:)+

Dimple, heb je Pb gestuurd.. Probeer met je mee te denken :j

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:25

Kwanyin schreef:
Welkom Bambi!

Sollicitatiegesprekken....het moeilijke aan dat is dat je nooit kunt weten hoe het gaat gaan. Ik heb gesprekken gehad waar het er heel gemoedelijk en los aan toe ging (de fijnste naar mijn mening), en ook waar er vier in maatpak streng toekijkende personen op alle antwoorden die je geeft nieuwe vragen verzinnen om je proberen vast te vragen en ongemakkelijk te doen voelen.
Algemene tips:

1: Direct te belangrijkste: wees altijd jezelf! Lieg niet over je persoonlijkheid of kunnen, je valt toch door de mand. En als je merkt dat jezelf zijn een persoonlijkheid is die het bedrijf niet zoekt, dan weet je ook dat je daar niet past.
2: Er zijn een aantal vragen die regelmatig terugkomen dus best om daar eens over te denken op voorhand. Vertel eens wat over je zelf, wat zijn je goede/slechte punten, waarom ben je op je vorige werk gestopt, waarom heb je die studierichting gekozen...
3:Verdiep je op voorhand wat in het bedrijf. Bezoek hun website, bekijk welke producten ze verkopen, kijk of je eventueel nog meer achtergrondinfo kan vinden over hen.
4: Zorg dat je enkele voorbeelden voor handen hebt waarmee je kan bewijzen dat je voor hun een aanwinst bent. Ben je bijvoorbeeld stressbestendig? Bedenk dan een situatie om te vertellen die je, op het werk of privé, hebt meegemaakt en waarin dit duidelijk te merken was.

Bedankt voor je punten! Volgens mij word het een gesprek van 2 op 1. Ik zal eens kijken hoe ik jou punten kan toepassen. Als ik nog vragen heb dan stel ik die hier snel.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:30

Gelijk al een vraag haha.

Ik ben best wel een iemand die de kat uit de boom kijkt en misschien niet genoeg over me zelf vertel (waarom ik nou een aanwinst ben voor hun) is dit erg? Hoe moet ik hier mee omgaan?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:36

Welkom!

Ja, dat is direct zelfkennis. Vraag je direct omgeving eens wat hun van je vinden en ga bij jezelf na wat je zwakke en sterke punten zijn. Er zijn wel handige sites te vinden waar ze er dieper op in gaan. Tip: Google eens op sollicitatiegesprek wat staat mij te wachten?

Bedankt voor alle lieve berichten. Als ik iemand niet heb beantwoord. Waag er maar een nieuwe pb aan ;)

Ik ga lekker genieten van het paasweekend :wave:

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:38

Bambi1995 schreef:
Gelijk al een vraag haha.

Ik ben best wel een iemand die de kat uit de boom kijkt en misschien niet genoeg over me zelf vertel (waarom ik nou een aanwinst ben voor hun) is dit erg? Hoe moet ik hier mee omgaan?

Goed voorbereiden *\o/* En wat je ook doet, niet te onzeker overkomen. Zelf denk ik dat voor een functie als kamermeisje zo'n sollicitatiegesprek niet zo heel serieus zal zijn en ze vast niet gaan praten over sterke en zwakke punten en wat je kwaliteiten zijn. Belangrijkste is dat je duidelijk maakt dat ze wat aan je gaan hebben en dat je in hun team gaat passen.

@kellie1993 voorbeeld sollicitatiebrieven zijn op internet te vinden. Gewoon even googlen en je hebt er zo 10 voorbeelden. Ik maak hem zelf met latex en op internet kun je ook de templates vinden.

Even iets anders - Ik ben op zoek naar een fatsoenlijke sollicitatie outfit (gewoon zwarte blazer, witte blouse en broek of rok) maar ik kan nergens iets vinden voor een normale prijs, want 9 van de 10 keer zit het veels te ruim (ook maat 34 of xs). Iemand ideeen waar ik hiervoor terecht kan? Op maat laten maken vind ik een beetje te duur.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:31

C&A al gekeken ?

Vaak genoeg nette kleding voor een degelijk prijsje :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:35

C&A heeft vaak niet echt kleine maten. Heb je Mango al geprobeerd? Die vind ik fijne, smalle kleding hebben. Soms hebben ze ook maat 32 liggen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:52

Zara valt altijd heel klein!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 15:28

Jammer............ik pas nooit in zulke kleine maten :')

Ben mijn CV maar aan het pimpen geslagen. Wel een aantal leuke vacatures gezien dus morgen maar even reageren. Heb wat printjes meegekregen van die UWV man dus ik ben weer druk bezig. :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:21

Miss etam al gekeken? Ik heb er zelf aantal zwarte broeken kunnen scoren wel heel andere maat maar toch

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 00:05

Bedankt voor de tips :) Van c en a en miss etam weet ik al dat het te groot gaat zijn maar zara kan ik nog wel eens proberen, dank je :)
@dimple lekker bezig zo met pasen ;) Succes met je cv!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 07:41

Ik weet niet waar je woont maar in Amsterdam zit een Esprit outlet. Zitten best nette spullen tussen voor een erg leuk prijsje!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 10:02

Ik heb dus wat info meegekregen van die UWV man en wellicht helpt het jullie ook dus ik noteer even kort wat dingen:

Begin je CV met je persoonlijke gegevens en direct daaronder een persoonlijk profiel. Daarin schets je kort wie je bent, wat je doet, wat je kan en wilt doen op gebied van werk.

Het schijnt dus op het moment zo te zijn dat 80% van de brieven niet eens gelezen worden omdat ze al onderuit gaan op CV. Daar kijken ze als eerste naar. Dus zorg voor een CV die staat. Ze geven aan 2 kantjes, maar met meer werkervaring kan het ook naar 4 kantjes.

Werkervaring van meer dan 20 jaar geleden zijn niet relevant. Haal werkervaring die er niet toe doet voor de functie waar je naar solliciteert er ook uit of kort hem heel erg in (benoem alleen de periode en werkgever) Pas dit aan afhankelijk van naar welke baan je solliciteert!

Starters kunnen er beter voor kiezen om opleidingen bovenaan te zetten en werkervaring daaronder. In geval van meer ervaring dan andersom

Is het werken met computers een belangrijk onderdeel of ben je daar ontzettend handig mee noteer het dan als volgt:
Zeer ervaren met: xxxxx
Ervaren met: xxx
Kan werken met: xxx

Ook begin je het opnoemen van de taken als volgt:
verantwoordelijk voor xxxx
projectleider bij geslaagd invoeren van xxxx
Onderdeel van project bij verbeteren van xxxx
Leiding over een afdeling 39 personen

Succes maar weer! Ik heb mijn CV weer even gepimpt en ga er zo wat brieven uit doen. Tevens ga ik me aanmelden voor de studie!!! *\o/* *\o/* Helemaal blij mee!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 10:14

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:53

Fijn dat hij je toch zo goed geholpen heeft Dimple! :) Ik hoop dat het je succes oplevert, en bedankt dat je het even deelt.

Ik vind CV's altijd maar een lastig iets. Vooral hoe ver je gaat in het beschrijven van je werkzaamheden. Ik heb 1 kantje met een 'samenvatting' en dan het tweede kantje met toelichting werkervaring, maar dat tweede kantje voelt zo suf voor mij. Ik denk: ik ben gewoon docent op een middelbare school geweest, iedere aap weet wat dat inhoudt. Maar blijkbaar niet.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 13:07

Je kunt er ook voor kiezen je CV beknopter te houden en bijv op LinkedIn wat uitgebreider te zijn.

En op een gegeven moment is een functie ook gewoon wat het is. Kan je er gewoon niet meer van maken. ;)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:44

Goed bezig Dimple. Ook spannend dat je weer een opleiding gaat starten, maar het is wel direct aantoonbaar dat je weer bij bent met je kennis. Ga je ondertussen door solliciteren?

Voor degene die een baan zoeken als orthopedagoog. Er staat bij Tempo Team Professionals een vacature open:
https://www.tempo-team.nl/vacatures/1663520
Want aan deze zelfde dames heb ik even een vraag.. Hebben jullie de master Pedagogische wetenschappen gedaan? Of enkel de bachelor?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:46

Dat klinkt eigenlijk heel erg als "ons CV van 1 kantje" toch? Qua indeling en opzet? De dame van uzb vond dat cv van mij in ieder geval prima - die van 1 kantje. En de uitgebreidere van 3 kantjes staat op MB e.d.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 13:54

Ja precies Fargo. Ik ben ook bezig mijn LinkedIn weer up to date te krijgen dan kan ik daar ook heen verwijzen.

Ene x stuur ik mijn korte CV en afhankelijk van de functie weer de langere. Beetje afhankelijk van welk gevoel de vacature mij geeft.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:24

Hier gisteren 3 brieven de deur uit gedaan. Moet er wel weer inkomen hoor die brieven schrijven :=
Had mijn CV ook aangepast want dat was weer nodig :j

Hebben jullie lange CV's? Ik eigenlijk maar 1,5 kantje.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 14:28

Mijn uitgebreide is 4 kantjes.
Mijn korte CV is 1 kantje met een verwijzing naar LinkedIn.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:36

Mijn uitgebreide is 1,5 :')
Meer kan ik er ook nog niet op kwijt.

Straks het internet maar weer af of er wat is :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:59

Ik kom hier ook maar weer eens om het hoekje kijken. Contract is getekend en morgen m'n eerste werkdag. Nu nog contact opnemen met m'n weekendwerk om dat op te zeggen, dat is wel het vervelende van het paasweekend dat er net tussen zit, maar ben wel blij dat ik aan de slag kan. Gaat wel even bikkelen worden, want om in te werken moet ik 80% werken + nog werken op m'n oude werk + nog naar school, maargoed :')

@ Dimple, gaaf dat je nog een studie gaat doen! Zijn daar eigenlijk geen potjes voor van het UWV, als het zo je arbeidskansen weer verhoogt?
@ Hinke, mijn smalle vriendin zweert bij de Bershka, misschien kun je daar iets vinden?
@ Bambi, ik heb gewoon de avond voor het gesprek mijn ouders me een aantal vragen laten stellen en commentaar laten geven op mijn antwoorden. Voor mij was het ook m'n eerste sollicitatie gesprek en zo nog ook nog best wat tips enzo gekregen. Verder valt er op internet ook veel te lezen, maar zo konden m'n ouders me nog even op zenuwtrekjes enzo wijzen :P Voor kamermeisje zal het denk ik best wel meevallen hoor. Voor mijn bijbaantje destijds vroegen ze ook niet echt in de diepte
@ Kellie, leuk dat je voor verpleegkundige wil gaan! Ik ben net afgestudeerd als verpleegkundige ^^ Als ik je nog ergens bij kan helpen moet je het maar laten weten ;)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:18

@ Fangio, Het is niet een bijbaantje. Ik wil het liefst full-time maar geen idee of dat als kamer meisje, meestal is dat part-time