Toekomstige studenten HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:20

kosseh schreef:
Quir, oo klinkt als een moeilijke.. Ook leuk dat ze je nu al vast op voorbereiding. Is pas over 3, 5 jaar, kan niet vroeg genoeg beginnen :P

Ik heb nu voor rt een verslag waar het voorbereidings formulier van een patient met rectum tumor in moet, de lokalisatie ct, de planning moet er in(die is gelukkig wel al af), de stralen kaart en een logboek over hoe we alles gemaakt hebben, en waarom we we de wig hoeken op 40 graden hebben gezet enzo.

Voor RD moet ik allemaal opdrachten maken over röntgenfoto's beoordelen eindelijk mee klaar na 3 dagen. En we moeten tgv formulieren in vullen over de opnamens van de hand, vinger, elleboog, pols en de thorax.

En voor ng moetne we iets nutteloos doen. Maar bij dat vak heb ik nog niks nuttigs gedaan helaas, de lessen slaan echt nergens op.

Is ook best een pittige, maar goed we komen er wel. Echt he, maar goed het maakt het afstuderen straks natuurlijk wel een stuk makkelijker. Je weet immers wat ze al van je verwachten, haha. Ergens vind ik het ook wel erg leuk om te doen, keer wat anders dan de taken maken en practica oefenen.

RT klinkt wel als een leuk verslag om te maken, planning hebben jullie dat ook in Pinnacle? Dat heeft lang geduurd voordat ik foutloos een planparallelle planning kon maken, haha.

RD hebben wij inderdaad ook zo, maar dan hoeven we geen verslag te maken. Opdrachten zijn een onderdeel van de gewone taken. Maar fijn dat je het af hebt, dat is altijd veel werk!

Haha, NG is bij ons ook zo'n ondergeschoven kindje. Wel jammer, want heb een dag op nucleaire mee gelopen in het ziekenhuis en vond het toch wel erg leuk en interessant!

Heb je al vaardigheidstoetsen gehad? Ik heb ze maandag en zie er echt enorm tegen op... We hebben 4 domeinen en 6 mogelijke toetsen (RT simuleren, RT planning, NG acquisitie, NG beeldherkenning, RD en EC). Je moet 2 toetsen maken uit de 4 domeinen (dus je krijgt niet twee keer RT). RTsim en RTplan vind ik allebei prima, maar de rest.... Oke RD positioneren en foto maken is nog prima, maar beeldherkenning daarna... Echo gaat ook vast goed komen. :)

Mag maandag ochtend voor mijn toets "toetspatiënt" spelen voor RD, dusssss misschien vind ik RD dan helemaaal niet zo erg mee. Stom ingepland, normaal ben je pas "patiënt" na je eigen toetsen.

Goldwynn

Re: Toekomstige studenten HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:46

Volgensmij heb ik dit blok wat met 8.3'en.. Heb nu mijn derde 8.3 terug _O-

Succes voor diegene die nog even moeten! Ik heb vandaag mijn laatste gehad en kreeg het aanbod om een keer extra naar m'n bijrijdpaard te gaan, nou, die slaan we niet af nu ik weer tijd heb, haha ^^

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:50

Quir schreef:
Is ook best een pittige, maar goed we komen er wel. Echt he, maar goed het maakt het afstuderen straks natuurlijk wel een stuk makkelijker. Je weet immers wat ze al van je verwachten, haha. Ergens vind ik het ook wel erg leuk om te doen, keer wat anders dan de taken maken en practica oefenen.

RT klinkt wel als een leuk verslag om te maken, planning hebben jullie dat ook in Pinnacle? Dat heeft lang geduurd voordat ik foutloos een planparallelle planning kon maken, haha.

RD hebben wij inderdaad ook zo, maar dan hoeven we geen verslag te maken. Opdrachten zijn een onderdeel van de gewone taken. Maar fijn dat je het af hebt, dat is altijd veel werk!

Haha, NG is bij ons ook zo'n ondergeschoven kindje. Wel jammer, want heb een dag op nucleaire mee gelopen in het ziekenhuis en vond het toch wel erg leuk en interessant!

Heb je al vaardigheidstoetsen gehad? Ik heb ze maandag en zie er echt enorm tegen op... We hebben 4 domeinen en 6 mogelijke toetsen (RT simuleren, RT planning, NG acquisitie, NG beeldherkenning, RD en EC). Je moet 2 toetsen maken uit de 4 domeinen (dus je krijgt niet twee keer RT). RTsim en RTplan vind ik allebei prima, maar de rest.... Oke RD positioneren en foto maken is nog prima, maar beeldherkenning daarna... Echo gaat ook vast goed komen. :)

Mag maandag ochtend voor mijn toets "toetspatiënt" spelen voor RD, dusssss misschien vind ik RD dan helemaaal niet zo erg mee. Stom ingepland, normaal ben je pas "patiënt" na je eigen toetsen.

Je leert er idd wel veel van.:)

wij hebben xio als plannings systeem. Opzich best makelijk om mee te werken nu ik de knopjes weet te vinden :P dat duurde ook best lang voor het lukt..

Rd hebben we opdrachten die je als taken moet maken en opdrachen die je als verslag moet inleveren.

Ng lijkt mee ook echt heel leuk. Maar is zo jammer dat je daar bijna niks doet. Is ng in het ziekenhuis leuker dan tijdens de lessen? dDIt jaar ga ik ook nog een dagje mee lopen op de NG afdeling, hoop dat het vak me dan wat leukder lijkt. Vind het nu heel moelijk om te leren voor ng omdat het eigelijk nergens over gaat.

vaardigheids toetsen zijn toch gewoon practijk toetsen?
ik heb er vorige periode 1 van RT gehadn over het instellen van en patient bij de CT.
en deze periode eentje van echo een patient met een kronkeledne aorta en verkalkingen in de aorta.

handig toch om eerst patient te zijn? kan je een beetje kijken hoe het moet :P

Rd beeld herkenning val toch wel mee hoe moelijk het is?
of krijg je hele rare foto"S

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:51

Ik heb vandaag een gesprek gehad op school, en samen met mijn SLC besloten het tóch nog een keer te gaan proberen in september.
Ze zei dat ze evaluatie had gehad met de docenten en dat ze zeker talent zien en dat ik het zeker kan, maar nog teveel in hokjes denk van het MBO. Zij dacht ook dat het wel mijn opleiding is.
Ik moet zeggen dat ik echt enorm opgelucht ben, denk ook dat ik door al het opgestapelde werk alles ook gewoon niet meer realistisch inzag en gelijk denk dat ik het niet kan. Ik ben al vrij onzeker en dan heb je dat al snel.
Ze zei ook dat alléén het eerste jaar zo autonoom is en je je daarna gewoon helemaal vol op je vakgebied stort, dus echt alleen illustreren. En dát is wat ik wil.

Moet zeggen dat ik mij hier echt heel goed bij voel, lekker half jaartje werken en opladen en dan met een schone lei weer beginnen. Weet nu ook wat er van me verwacht wordt en hoe ik het het beste aan kan pakken. Ze heeft eventueel nog iemand die mij dan kan helpen plannen en ik moet gewoon op tijd naar de docenten stappen voor feedback. Ik heb er eigenlijk nu wel vertrouwen in :)

Ohja, ik snap het als jullie verward zijn :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:08

kosseh schreef:
Quir schreef:

Je leert er idd wel veel van.:)

wij hebben xio als plannings systeem. Opzich best makelijk om mee te werken nu ik de knopjes weet te vinden :P dat duurde ook best lang voor het lukt..

Rd hebben we opdrachten die je als taken moet maken en opdrachen die je als verslag moet inleveren.

Ng lijkt mee ook echt heel leuk. Maar is zo jammer dat je daar bijna niks doet. Is ng in het ziekenhuis leuker dan tijdens de lessen? dDIt jaar ga ik ook nog een dagje mee lopen op de NG afdeling, hoop dat het vak me dan wat leukder lijkt. Vind het nu heel moelijk om te leren voor ng omdat het eigelijk nergens over gaat.

vaardigheids toetsen zijn toch gewoon practijk toetsen?
ik heb er vorige periode 1 van RT gehadn over het instellen van en patient bij de CT.
en deze periode eentje van echo een patient met een kronkeledne aorta en verkalkingen in de aorta.

handig toch om eerst patient te zijn? kan je een beetje kijken hoe het moet :P

Rd beeld herkenning val toch wel mee hoe moelijk het is?
of krijg je hele rare foto"S

Dat is bij Pinnacle inderdaad ook, als je de knopjes weet is het heel goed te doen. Maar voor je ze allemaal gevonden hebt en niet tig keer het isocentrum verplaatst in plaats van het normeringspunt. Haha

NG in het ziekenhuis is echt erg leuk, wel lange onderzoeken dus ook wel veel wachten tussen door. Maar veel verantwoordelijk, zelf infusen prikken, etc. In het ziekenhuis waar ik liep werden ook de radiofarmaca in het ziekenhuis bereid, erg afwisselend en leuk!

Praktijk toetsen inderdaad, wij krijgen 15 minuten voor de toets te horen welke 2 je van de 6 moet doen. Heel frustrerend!
Inderdaad wel handig, gewoon af kijken.

RD moeten we werkelijk alle botjes, uitsteeksels, gewrichten en alles kennen. Dus ook hamatus ossis hamiti, processus styloideus radii, MCP, PIP, DIP etc. En dat van alle extremiteiten, vooral erg veel. Spatiele en contrast resolutie is niet zo moeilijk ook positioneren, opname richting en letterplaatsing is ook goed te doen...

Hoe waren jouw praktijk toetsen gegaan? Alles tot nu toe gehaald?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:56

De meeste van de dingen die je opnoemt moet ik ook weten maat dan op de kennis toets. MCP PIP DIP zo blij met die afkorting zo veel makelijker dan de hele namen.

Praktijk toets in p1 net aan gehaald. Maakte heel veel domme fouten, zoals omhoog ipv de ct in enzo. Waardoor de ita weer veranderd was en dat soort dingen.
Bij de 2de ging het vooral om hoe je om ging met de patiënt. Dat moetsten we filmen. Die ging niet heel goed, ik had een aanvraag voor een 87 jarige vrouw de gene die patiënt speelde schoot vaak in de lach.

Heb jij vorige periode geen praktijk gehad?
Dat je het zo kort van te voren hoord is wel vervelend.
Tot nu toe alle toetsen gehaald alleen 1 tgv formulier is afgekeurd. Moet van 1 zin 3 zinnen maken en het is goed..

Heb jij alles gehaald?.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:13

Ja dat moeten wij inderdaad ook allemaal in de kennistoets weten, maar ook bij de praktijk toetsen. Wij moeten helaas de hele namen kennen en niet de afkortingen, beetje jammer.

CT hebben wij nog niet, maar goed gehaald is gehaald natuurlijk!

Wij hebben nog geen praktijk toetsen gehad, krijgen we alleen de 2e periode en 4e periode. Het zijn steekproef toetsen, er wordt dus geloot welke toetsen je krijgt en die krijg je 15 minuten van te voren.

Fijn dat je alles gehaald hebt! Ik gelukkig ook, maar wij hebben niet zoveel toets momenten. Vorige periode 1 presentatie (een 7) en 1 kennis toets (een 10). Deze periode 1 presentatie (een 7), 1 toets stralingsdeskundigheid (sowieso behaald, maar cijfer nog niet bekend), 1 kennistoets (volgende week vrijdag) en 2 praktijk toetsen (nu maandag).

Volgende periode is ook weer zo rustig, 2 presentaties (1 scriptie), scriptie inleveren en 1 kennistoets.

Dus nog even spannend, moet m'n P dit jaar halen (zonder herkansingen in de laatste periode).
Heb jij alle vakken apart een toets of ook alles in één toets??

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:36

Jammer dat je nog geen ct hebt. Ik vind het het leukste deel van de Rt.

Bij ons word ook alles geloot alleen weet je wel welk vakgebied je hebt de casus krijg je wel een kwartier van te voren.
Ik heb 1, 2 en 4 periode praktijk toetsen.
Hebben jullie ook in periode 4 de grootste praktijk?

Whoo je hebt echt goede cijfers, je wilde toch duaal gaan doen volgend jaar?

Ik had eerste periode 3 toetsen, wiskunde(6, 1) kennis toets mbrt (ng,ec,rt, rd) (7, 4) en mv/bh toets(8, 7)
Deze periode heb ik 1 groot verslag (6, 8) die pas teld als ik de kleine verslagen waar ik vandaag mee bezig was voldoende heb.
Weer een kennis toets (maandag)
Stralings deskundigheid en curve analyse (dinsdag)
En mv/bh toets (woensdag)
Ook had ik nog een rondleiding/presentatie.
Best appart dat het zo veel verschilt hoe je je punten kan halen.

Wat ik volgende periode heb heb ik nog niet na gekeken. Eerst me op deze ronde storten, moet nog beginnen met leren. Ben nog al goed in uitstellen...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:00

CT krijgen we straks pas in het tweede jaar bij RD, samen met MRI.
Wel fijn dat je in ieder geval wel de domeinen weet, wij weten wel alle mogelijke casussen. Haha.
Periode 4 hebben we gelijk als deze periode de praktijk toetsen, maar deze periode kan je 4 studiepunten krijgen (mits je beide voldoende of goed hebt) en in periode 4 zijn ze 7 studiepunten (wederom mits je beide toetsen haalt).

Praktijk is wel streng, stel dat je 9 onderdelen hebt. Voor elke onderdeel krijg je 1 punt, bij 1 onderdeel 2 (het cruciale onderdeel). Bij een 9 heb je een goed, bij 8 punten hebt je voldoende en bij 7 of minder een onvoldoende.
Als je 2 keer een goed haalt heb je een 8, een goed en voldoende is een 7, 2 keer een voldoende is een 6 en 1 of 2 onvoldoendes (ook al heb je bij de andere een goed staan) is een 5.

Wiskunde hebben we helemaal niet, onze kennistoets is NG, RT, RD, EC, MV, IPV, PGO en PGO-M (onderzoek), alleen SD hebben we aparte toetsen van (alleen periode 2 en 4). En de KT is 150 vragen, erg veel.

Sowieso heel apart dat de twee opleidingen die tot het zelfde opleiden zoveel verschillen! Ook omdat er maar drie opleidingsplaatsen in Nederland zijn.
Heb je de verslagen af gekregen? Ennn inderdaad, eerst deze periode maar alles maken en halen! Succes met leren! Ik herken het uitstellen wel heel goed, maar moet zeggen dat ik me deze tentamen weken goed kan zetten tot het leren van. Misschien omdat ik het gewoon moet halen en wel met minimaal een 8. Haha

Ja ik wil inderdaad duaal gaan doen volgend jaar! Daarom moet ik mijn P halen zonder herkansingen in periode 4.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:34

MRI heb ik nu ook al. Alleen geen praktijk, hebben geen mri opschool.

Wat is IPV en PGO? Die vakken heb ik niet.

Moet je echt een 8 staan als je duaal wilt doen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:45

Wij hebben wel MRI, maar hebben we nog niet. Wel jammer.

IPV is interpersoonlijke vaardigheden, over communicatie en zo. PGO probleem gestuurd onderwijs, krijg je casus en moet je vragen bij bedenken en die opzoeken.

Moet niet, maar wil ik wel. En ze willen je dan natuurlijk liever hebben, dan wanneer je alleen maar 6jes haalt. :) Moet wel uiterlijk in juni je P halen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:56

Dan kan je toch nog herkansing doen? Bij ons is alleen de praktijk herkansing in juli de rest in juni. Of moet je je cijfer al terug hebben in juni?

MRI mag je toch wel op elkaar uitproberen? Omdat dat zonder straling werkt? Duurt alleen zo lang...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:48

Herkansen laatste periode gaat dan helaas niet, of ja kan wel, maar niet wanneer je duaal doet. :)
Per 1 juli is t namelijk full time aan t werk.

Mri is met magneten en geluidsgolven, dat kan je dus op elkaar oefenen inderdaad.
Maar erg lange onderzoeken, maar dat is nucleaire ook natuurlijk.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:58

Oo oke, hoop voor je dat he alles haalt ;) wel pittig om vanaf dan al fulltime aan het werk tegaan. Ben je dan niet toe aan vakantie?

Mri is toch alleen met magneten. De polen van waterstof worden dan de zelfe kant op gedraaid en door dit te wisselen kan je er een beeld van maken ofzo. Moet duidelijk mri nog door nemen voor maandag :P
Lijkt me wel leuk om iets anders dan echo te hebben wat je echt mag uitvoeren en je eigen resultaten te krijgen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:05

Ik hoop t ook, Haha. Nee ben juist wel toe aan werken eigenlijk.

Zo maak je inderdaad voornamelijk beelden met mri, maar ook wat net geluidsgolven. Weet niet precies hoe, kan vriendje wel eens vragen. :)
Ja dat is zeker, echo is daarom ook erg leuk. Bij rd hebben we fantoom poppen met echt menselijk skelet, maar die zijn zoooo krom. Dan heb je bij knie ap zo goed als gelijke opname als bij knie lateraal... Haha

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:11

Haha leuk toch zo een fantoom. Vind dat toch wel anders dan op een echt iemand dat ding dat staat vast in 1 houding. Bij ons dan.

Ik heb echt geen zin meer om te leren. Gister de hele dag geleerd. Vanochtend geleerd. Net klaar met het tentamen en nu weer leren voor het tentamen van morgen.
Alleen me concentratie is weg, na een halve zin ben ik al weer afgeleid...

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:15

Hier ook weer tentamenweken. Nu al geen motivatie meer en het is nog maar dag 1 :')

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:19

Ik ben gelukkig klaar met alle tentamens... succes dames!
Ik heb voor recht een 6,1 terug en voor engels een 7,7! :):)

Donderdag heb ik herkansing van mijn mondeling bedrijfskunde.. HELP %)

Ook eindelijk mijn rooster voor mijn komende periode binnen, die is gelukkig wel gunstig!
Heb allemaal nieuwe vakken dus ben benieuwd. Krijg nu:
Bedrijfseconomie,
Recht
Engels
Management
Sociale Vaardigheden
Professionele communicatieve vaardigheden
Informatiekunde
Toegepaste organisatie psychologie
en
Onderzoek...

Denk dat het wel weer een drukke periode gaat worden...

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:21

Iedereen die nog tentamens heeft heel veel succes!
Ik ben lekker een weekje vrij dus heb mooi tijd om bij te tanken van de tentamens en twee weken stage :)

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:22

xSannee schreef:

Ook eindelijk mijn rooster voor mijn komende periode binnen, die is gelukkig wel gunstig!
Bedrijfseconomie,
Recht
Engels
Management
Sociale Vaardigheden
Informatiekunde
en
Onderzoek...

Wauw dat ziet er inderdaad heel druk uit. Kom ik aan met 3/4 vakken per periode :')

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:32

xSannee schreef:

Bedrijfseconomie,
Recht
Engels
Management
Sociale Vaardigheden
Informatiekunde
en
Onderzoek...

:oo Ik heb ook maar 4 vakken per periode (gelukkig) en stage

Momenteel: filosofie, dramatische & muzische expressie, professionele vaardigheden en planning & diagnostiek

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:33

Haha vorige periode had ik er net zo veel, alleen dan een deel andere vakken.
In princiepe heb ik wel gewoon even veel uren les dus ik zal per vak minder stof hebben,
maar het is toch wel pittig merk ik haha.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:34

Kan ik me voorstellen ja! Wel mooie punten, succes alvast met je mondeling. :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:35

Hoe is het met iedereen hun cijfers? :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:38

Zo ik ben officieel uitgeschreven bij Studielink en heb m'n stufi stopgezet. Einde van de week of begin volgende week nog even naar het station om m'n OV stop te zetten.

Nu op zoek naar een baan, valt niet mee -O-