Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandmeisje

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:21

Ik zou gewoon eens langs gaan om te horen wat de opties zijn. Er valt vast wat te regelen. afstandsleren lijkt mij persoonlijk niks namelijk :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:28

Het lijk me op zich wel fijn, bijna 100% zelf alles in kunnen delen qua werk en studie. Enige dat vaststaat is wat je per week moet doen, de examens en de contactdagen (1 dag per 8 weken). Verder ben je dus vrij om wat te doen wanneer je wilt, zolang je maar het studietempo bij houdt. Nadeel lijkt mij dat je lastige stage kunt vinden.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:09

wwillemijn schreef:
Ik ben in dubio: Afstandsleren, of voltijd studeren aan de HU. Voor mij zou het makkelijk zijn als iemand de lesroosters heeft van de opleiding lerarenopleiding Nederlands aan de HU. Andere optie is afstandsleren bij Windesheim, echter denk ik dat het moeilijk stage vinden is als alle scholen hier afspraken hebben met de HU. En ik vind het ook wel lekker om echt lesuren te hebben ipv alles via internet te moeten doen.

Is 'gewoon' studeren in deeltijd geen optie? Heb je toch meer contactdagen. Ik heb in principe 2 avonden / week college. In de praktijk is dat momenteel 1x per 2 weken 1,5 uur. In het volgende blok weer elke week 3 uur.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 07:45

Ik heb nog recht op studiefinanciering. En bij voltijd en afstandleren krijg ik dat gewoon. Vandaar dat deeltijd geen optie is voor me. Dan zou ik volledig afhankelijk zijn van mijn vriend of er 4 a 5 dagen bij moeten werken. Dat is geen optie :D

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:04

Dat is inderdaad een goede reden! :D
Afstandsleren heb ik ook overwogen trouwens. Je moet wel ontzettend veel motivatie hebben om ook daadwerkelijk thuis zelfstandig aan de slag te gaan. Als je goed kunt leren, moet het niet zoveel uitmaken dat je minder contactmomenten hebt. Ik kon daar echter na de start van het schooljaar niet meer terecht, bij NHL wel. Die keuze was dus snel gemaakt.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:18

Er wordt aangegeven wat je per week moet doen, dus niet op eigen tempo. Ik verwacht daar geen problemen mee te krijgen. Als het een studie zou zijn op eigen tempo dan zal ik daar meer moeite mee hebben :D. Je werkt ook veel met studiegenoten online aan opdrachten. Ik heb er wel echt ontzettend veel zin in. Gisteren met vriend erover gehad om buiten 2 dagen werken, 1 dag stage geen andere vaste verplichtingen aan te gaan, zeker geen wisselende verplichtingen (rooster dat elke 8 weken anders is). Vanaf het 2e jaar schijnt stage al wel betaald te worden, dus wellicht dat ik dan terug kan naar 1 dag in de week werken.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:19

Welk jaar zit jij nu?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:23

Ik zit nu in het 2e jaar. Helaas nog geen betaalde stage in mijn geval ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:43

Stages worden sinds afgelopen jaar zelden meer betaald, althans in de regio Arnhem-Nijmegen en omstreken.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:33

Hier in het Noorden zijn nog wel betaalde stages, echter alleen in LIO jaren, dus leerjaar vier.
Maar ik hoorde dat er nu bij de NHL geen volledig betaalde stages meer zijn, maar dat iedereen een kleine bijdrage krijgt.
Eerdere jaren was daar namelijk een enorm verschil in. De een kreeg 600 euro, de ander niets.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:52

600 euro zou wel fijn zijn ja. Gezien je een half jaar 4 dagen in de week stage moet lopen, en daarnaast dus niet echt kan werken. Dan vangt dat mooi je loonverlies op.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:40

Lang niet alle lio stages worden betaald hoor! En daar willen ze op de nhl ook vanaf dan krijg je maar 2 uren betaald en de rest zijn uren die je overneemt van eem coach. Dit om meer coach momenten te maken. Zoiets is t plan voor de toekomst vertelde hoofdstage bureau mij vorig jaar

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:05

Hier kreeg ik als lio een vergoeding waar ik net mijn benzine van kon betalen.

Ik zeg: vakantie!!!! :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:08

Hoppa vakantie :D

Mijn brugwuppies waren helemaal in paniek vanmorgen toen hun klasgenootje onderweg naar school stom deed op zijn fiets en zich vervolgens te barsten viel en niet meer kon bewegen.
Politie en ambulance erbij enzo, alles gelukkig in orde uiteindelijk!
Maar wat zijn het dan nog kleine kindjes he die hun verhaal kwijt moeten en het liefst een knuffel van je willen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:11

Ach wat sneu goof!

Mijn brugkids waren helemaal blij dat ze film mochten kijken. Mijn havo 3 was echt onhandelbaar :P Blij dat ik een weekje vrij ben!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:15

Ik heb het idd ook makkelijk afgesloten vandaag, had de vorige les ook met al mijn klassen een hoofdstuk afgerond. Mijn 3e klassers wilden graag een Engelse docu kijken dus ik heb Australia's deadliest opgezet haha, ze keken hun ogen uit en willen nooit meer reizen nu :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:21

:D 4 van mijn 5 klassen moesten nog wel gewoon aan de bak, maar de volgende keer kan ik dat beter anders aanpakken denk ik.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:42

Vakantie? Die is hier alweer bijna voorbij, maandag mag ik weer. Direct ook ouders op bezoek, fijn een volle dag om mee te beginnen..

Zielig zijn ze dan he Goof! Ik heb vorig jaar iets soortgelijks met mijn mentorklas meegemaakt, was een vriendinnetje onderweg naar school geschept door een auto en even buiten bewustzijn geweest.. Dan kunnen brugklassers helemaal niets meer de rest van de ochtend, tot ze horen dat t allemaal goed is.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:45

Hoi!

Ik kom hier even binnen stormen.. Lees echt al heel lang mee en heb ook wel eens gereageerd maar lukt me niet echt om bij te blijven.
Misschien iemand die met mij mee wil denken!
Inmiddels in het 4e en hopelijk laatste jaar van de opleiding tot docent Frans aangekomen en ik zit nu voor mijn minor in Toulouse. Hartstikke gaaf natuurlijk.
Nou moet ik ook een praktijkonderzoek doen/scriptie schrijven dit jaar en ik zit er eigenlijk steeds aan te denken om daar hier alvast iets mee te doen, ik kan alleen niet goed de vinger er op leggen wat ik dan zou kunnen doen en wat haalbaar is. Iets zodat ik een soort vergelijking kan maken met Nederland als ik straks vanaf februari mijn startbekwaam stage moet gaan doen.
Paar zaken waar ik nu aan zit te denken:
- In contact proberen te komen met een middelbare school en bekijken hoe er hier omgegaan wordt met het moderne vreemde talen onderwijs (Engels, Duits, Spaans)
- 'Iets' met de verschillen in modernisering? Frankrijk loopt onwijs achter, ik zag van de week een les waarin gebruik werd gemaakt van een cassette bandje...
- Ik volg een aantal vaken van de Master FLE (Français Langue Etrangère) waarvoor ik lessen Frans moet observeren, deze lessen worden gegeven aan buitenlanders die dus Frans willen leren, in het Frans. Let wel, dit gaat om volwassenen/studenten.. Misschien lastig om hier iets mee te doen aangezien ik straks 2e graads ben.

Misschien heeft er iemand nog een briljant idee of kan iemand mij een stapje de goede richting in helpen? Ik zou er gewoon graag alvast een begin mee willen maken..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:46

Ja sneu he zulke dingen, daar kunnen ze dan echt nog niet mee omgaan.
En twee weken terug was een ander klasgenootje met de ambu afgevoerd nadat ze onwel was geworden na het lopen van de coopertest. Ze ging terug van gym naar school, maar heeft school dus niet gehaald. Alle meiden over de zeik, huilen joh.
Maar tegelijkertijd waren ze zo slim om meteen school te bellen en naar de concierge te vragen, ze hadden 1 meid naar mij als mentor gestuurd om alles te vertellen, een ander had nogmaals naar school gebeld voor het nummer van haar vader. Ze handelen dan dus wel, ik was echt apetrots op hun snelle aanpak.

Maar 2 voorvallen in 2 weken vind ik wel genoeg nu!

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:46

Zou ik mij hier ook mogen melden? :o

Ik ben Romana, 18 jaar en 3e jaars student onderwijsassistent.
Loop 3 dagen in de week stage op een basisschool, 2 dagen in groep 3 en op woensdag in groep 4.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:48

Welkom Maartj, tof dat je nu in Toulouse zit. Veel plezier. Heb even geen ideeën voor je helaas.

Surprice-iris, wow, jij bent jong aan je opleiding begonnen?? Vind je het leuk?

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:54

Ik was 16 toen ik begon. Heb eerst 1 jaar PW gedaan maar dat vond ik toch niks dus ben overgestapt naar OA en hoop deze opleiding dit jaar (versneld) af te ronden.
Ik vind het super leuk! Vooral het begeleiden van groepjes/individuele leerlingen die moeite hebben met het werk of juist verdieping nodig hebben.
Zit me nu ook een beetje te oriënteren op wat ik na deze opleiding wil gaan doen, het liefst zou ik gelijk aan de slag gaan maar aangezien ik die kans klein schat moet er dus een vervolgopleiding komen.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:55

Ik ben bang dat ik je ook niet kan helpen Maartj, daarvoor ben ik veel te beta ingesteld denk ik.. :+

Welkom Suprice_Iris!

Kan me indenken dat het zo wel weer genoeg is Goof, ik zou 1 van de 2 al wel weer even genoeg vinden. Wel fijn dat ze inderdaad zelf kunnen aanpakken bij zoiets, dat stelt je toch vaak wel een beetje gerust.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:36

En hoe bevalt de opleiding bij jou? Ik doe ook onderwijasisstent :)
zit nu in t 1e jaar en ben net 16 geworden iets meer dan 2 weken geleden haha