Opleiding tot operatie-assistente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: Opleiding tot operatie-assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:25

Ik liep vanaf het begin ook om bij hoogcomplexe ingrepen. Het kan af en toe gewoon niet anders. Wat ik eigenlijk altijd afsprak met mijn begeleiders was dat zij mij gewoon hielpen bij het omlopen bij de dingen die ik nog niet zelfstandig kan/kon en dat zij op een kruk gaan zitten in een hoekje bij dingen die ik wel zelfstandig kan en dat ze dan alleen in actie komen als ik daar specifiek om vroeg.

Bij ons zijn ze nu net op de opleiding begonnen met het competatieve onderwijs. Oftewel, doelen en assesmentformulieren invullen tot je er bij neervalt. Daar ben ik niet altijd gelukkig mee hoor en sommige begeleiders ook niet. Krijg ik een formulier terug met daarop alleen de mededeling 'onverminderde kwaliteit, punt'. Echt lachen!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:35

Roos_s schreef:
Bij ons moeten we op moment bij allerlei soorten ok's omlopen... Zijn nu bezig met verbouwingen dus van 8 naar 4 ok's, heel verschil! Maar op de kruk zitten mogen wij dus echt niet Haha! Sommige mensen maakt dat niet veel uit en is het goed, maar bij anderen wordt dat toch niet zo gewaardeerd... Maarja gelukkig bij ons weinig tot geen co's dus assisteren wordt bij ons wel veel gedaan gelukkig.... lijkt me ook een van het leukste.

Wij bedoelden dan ook dat de begeleiders op de kruk zitten Haha! Ik kan het zelf ook nooit zo waarderen als een leerling op de kruk hangt. Toen ik zelf begon was ik ook erg gemotiveerd en ik vind dat een leerling dat wel mag laten zien. Wat dat betreft is er in een paar jaar tijd veel veranderd, ik stond zelf wel eens hele dagen aan tafel met een plastisch programma om alles goed onder de knie te kunnen krijgen. Dan gingen mijn collega's mijn spullen opruimen zodat ik snel wat kon eten/drinken en dan zo weer aan tafel. Mijn medeleerlingen deden dat toen net zo, maar daar moet je nu niet over beginnen bij de leerlingen, is allemaal veel te vermoeiend...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:34

hihi welk ziekenhuis werk je trouwens?? vind ook dat leerlingen wel veel iniatief moeten tonen. Bij ons was er een die alles beter wist en vaak wat anders zat te doen bij lange ok's zoals lezen, leren... Ze vond het dan ook niet leuk, maar vond het ook niet echt heel belangstellend lijken..

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:40

nieuwsschierig hoor... maar wat is de langste operatie die jullie hebben geassisiteerd?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:10

uhhhh, voor nu zal dat een ingreep zijn geweest van ongeveer 4 uur. Maar morgen ga ik echt een heel uitgebreide OK doen, dus denk dat ik dan wel aan de 5 uur ga komen.

Ik vind zeker dat je als leerling initiatief moet tonen. Kijk, ik ga echt wel zitten als ik verder niets te regelen heb. Vind het een beetje onzinnig om moedwillig de hele tijd te blijven staan. Maar ik ben wel de eerste die alles wil regelen en doen, mijn begeleiders die zitten idd op een krukje in een hoekje!

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 17:32

Ik MOET zelfs regelmatig gaan zitten. Haha! Bij een scopische ingreep bijvoorbeeld. Dan gaat collega omloop gewoon zitten en ik blijf dan staan. Krijg ik paar minuten later naar mijn hoofd geslingerd: "Joh je blijft toch niet staan, pak een kruk en ga toch lekker zitten!"

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:38

Ja idd bij mij ook wel ja Haha! zeker nadat ik laatst na een niet al te interessante ingreep zowat flauwviel Nagelbijten / Gniffelen Te lang blijven staren naar een plek waarschijnlijk en me al niet al te lekker voelen.. Toen was t bijna te laat en viel ik zowat flauw Haha! al wel paar keer vaker gehad Haha! tegenwoordig wordt ik vaak gevraagd toch maar eens vaker te zitten.... Bloos

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:50

de eerste paar weken bleef ik staan ( omdat ik de operaties graag wilde zien, zo kon ik lekke rmeekijken over de schouder van de arts oid ) maar nu ga ik echt wel zitten als er niets meer te doen is, anders krijg ik zulke zere benen.. moet nogsteeds wennen aan het zoveel staan haha Vork

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:47

Scopische ingrepen vind ik ook niet nodig om te blijven staan. Kruk op de goede plek neerzetten en je kunt heel mooi op het scherm meekijken Knipoog Werk trouwens in Deventer en ik moet wel zeggen dat we de laatste tijd (gelukkig) wel heel fanatieke leerlingen hebben Lachen En met motivatie bedoelde ik het instrumenteren, maar het is idd ook erg belangrijk dat ze met het omlopen geïnteresseerd zijn. Leer je ook veel van!

Mijn langste ingreep was van 8.00 tot 16.30 bij een bricker. Kan sneller, maar helaas niet bij deze uroloog... Gelukkig was mijn collega zo lief om af en toe een snoepje bij ons naar binnen te proppen en wat drinken te halen. Maar niet teveel, want naar de wc gaan is dan niet handig Haha! Had ik de eerste keer dat ik deze ingreep deed wel last van, is veel erger dan een dagje niet eten!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:09

In deventer werkt ook oud collegaatje van me, Lusanne! zijn dit jaar wel veel leerlingen al afgevallen he.. pfff

scopische ingrepen ga ik meestal ook zitten hoor! anders sta je daar nog nuttelozer dan normaal Haha!

pfff laatste theorie week, moet mn gedachten steeds erbij slepen, argh...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:04

ik heb al van een ziekenhuis antwoord. ik moet a.s maandag komen om een capaciteitentest te doen...
wie van jullie heeft dat ook gedaan? en wat hield dat in?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:39

Dat is snel... Ik heb het niet gedaan, hier in de buurt is dat helemaal niet volgens mij.. Soort toelatingstest misschien?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:45

ja ik heb ondertussen al gepbt met iemand in dit topic die het ook gedaan heeft... misschien omdat het een universitair ziekenhuis is

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:49

*edit* ben mijn hoofdrekenen maar even aan het opfrissen... ik sta nu al anderhalf jaar voor de klas en je weet wat ze van docenten zeggen he Knipoog

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:24

Roos_s schreef:
In deventer werkt ook oud collegaatje van me, Lusanne! zijn dit jaar wel veel leerlingen al afgevallen he.. pfff

scopische ingrepen ga ik meestal ook zitten hoor! anders sta je daar nog nuttelozer dan normaal Haha!

pfff laatste theorie week, moet mn gedachten steeds erbij slepen, argh...

Ja, klopt! Zitten jullie ook bij elkaar in de klas of zit jij een jaar hoger? Bij ons is nu 1 leerling van de chirurgie zelf gestopt en de enige van de anesthesie ook. Vooral balen voor hen, want zij hebben tekort en wij overschot. Vandaag zijn de laatste sollicitatiegesprekken geweest en worden er waarschijnlijk 4 leerlingen aangenomen. Wel veel, maar ze gaan er altijd vanuit dat er iig wel 1 af zal vallen. Ik heb trouwens geen test hoeven doen, gelukkig niet...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:29

heleen is zelf gestopt die zat bij mij in de klas... Vond wel apart geloof na 2 weken al gestopt!! Beetje apart.. en die van de anesthesie zat in de andere klas en was ookal snel gestopt... Penka ook eerstejaars zit bij mij in de klas..

Nog 2 tentamens te gaan, morgen algemene chirurgie en donderdag ziekteleer.. pfff zal blij zijn als het erop zit vooral algemene chirurgie.. :S

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:31

succes roos!!

leukd at je al reactie hebt dekoezegtboe Lachen
uit mijn klas zijn er een paar die zon test moesten doen.. was een soort iq test zeiden ze..

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:26

Mij lijkt de opleiding tot operatieassistente ook erg leuk. Maar ik ben nog steeds aan het twijfelen. Ik zit nu in Havo 5 en moet binnekort dus echt een keuze hebben gemaakt. Maar ik twijfel dus nu nog steeds tussen operatieassistente en HBO-v. Eigenlijk lijkt de opleiding tot operatieassistente mij leuker maar met HBO-v kun je nog veel meer kanten op dan kan ik bijvoorbeeld ook nog eerstehulp gaan doen of op de ambulance en als me dat dan nog even leuk lijkt kan ik als nog operatieassistente er achteraan gaan doen.
Maar goed ik ben dus nog heel erg aan het twijfelen. Is operatieassistente een beetje een afwisselend beroep? Zo ja, wat moet je dan allemaal precies doen behalve natuurlijk assisteren bij een operatie ed?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:44

Ik heb hier afgelopen juni ofzo ook al een berichtje gepost dat ik erover zat te denken om te gaan voor een plaats bij de opleiding voor anesthesiemedewerker. Toen was ik echter te laat voor de procedure. Inmiddels heb ik er een vacature van liggen en ben ik er weer mee bezig. Het zou voor mij een complete omscholing zijn - werk nu in de communicatie - dus het is nog al een heftige beslissing.

Ik lees hier voornamelijk reacties van operatie-assistenten, daar gaat het topic natuurlijk ook over, maar als er anesthesiemedewerkers zijn dan hoor ik graag jullie ervaringen over de opleiding en het werk zelf. Zowel positief als negatief. Knipoog

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:57

hoera weer bericht... een afwijzing, dat is wel jammer want dat is het ziekenhuis in mijn woonplaats. maar ook een uitnodiging voor het Medisch centrum Rijnmond zuid locatie Clara.
Ik heb die vrouw vanmorgen aan de telefoon gehad en ze verzoch mij dringent op de infoochtend te komen en me in te schrijven voor de sollicitatie gesprekken want ze was heel benieuwd naar mijn motivatie Lachen

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:33

leuk!!

over anesthesie kan ik je niet veel vertellen wind, maar leuk dat je er mee bezig bent!

mijn dag vandaag was erg leuk! heb ook positieve beoordelingsformulieren terug gekeregen dus dat was mooi Lachen

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:43

woehoe! nog een brief in de bus! 4 maart een gesprek in het reinier de graaf!
dat zijn al 3 positieve reacties!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:32

Kijk, dat gaat goed!

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 16:18

Wat goed dekoezegtboe! Gaat de goede kant op.

Ik begin maandag met mijn stage anesthesie van 2 weken. Daarna een weekje recovery. Ben benieuwd. Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:02

gaat goed dekoezegt boe!!!

Heb mijn BVP gehaald!!!! geen enkele herkansing gehad gelukkig en hoog gemiddelde van rond de 8 gehaald dus ben echt super blij!!! is natuurlijk ook uitgebreidt gevierd vorige week met donderdagavond stappen en vrijdag gedoken met school! echt keileuk!!

en nu de praktijk in, wel heel leuk, maar kijk er wel beetje tegenop...