Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
laura_estee schreef:Ja nee wat je zegt, hoe hoger je schuld hoe meer je moet afbetalen dat is logisch. Mijn beginschuld was inderdaad iets minder dan 35.000 (nu gelukkig alweer een stuk minder).
Ging mij er nu vooral even om dat er eerder in dit topic een berekening gedeeld werd over een (wellicht fictieve) schuld van 60.000 waar nog rente overheen zou komen en dat die persoon rond de 60 euro per maand zou moeten afbetalen.
En ja, het ligt ook maar net aan het inkomen. Nu ik er wat langer over nadenk, is het wel logisch ja. Ieders omstandigheden zijn natuurlijk ook weer anders
Spenk schreef:Maar hoe hoger je schuld hoe meer je betaald ja. Logisch toch? Het is ook bekend je naar draagkracht betaald en niet €50.
linoleum schreef:Toen mijn aflossing in ging kon ik kiezen tussen 15 en 35 jaar. Blij dat ik nu 15 heb gekozen. Als je in 35 jaar afbetaald met zo’n rente, dan loopt het bedrag aan rente natuurlijk wel heel ver op.
Ja het is een flink bedrag per maand. Maar ik kan het gelukkig prima betalen (tegenwoordig dan tenminste).
Marije_jiplover schreef:Het verschil in bedrag wat je moet betalen hangt ook af van in welk stelsel je terugbetaald.
Wanneer ze uitgaan van 15 jaar, proberen ze natuurlijk om je ook in 15 jaar te laten terugbetalen, er wordt uitsluitend kwijtgescholden wanneer je de draagkracht niet hebt om de maandbedragen die daarvoor nodig zijn, niet kunt opbrengen.
Wanneer je een hoger bedrag in meer dan 2x zoveel jaar terug moet betalen (SF35) kan het maandbedrag dus best lager uitvallen.
Je hebt langer de tijd, dus de schuld gedeeld door het aantal af te betalen maanden bepaalt uiteindelijk mede de hoogte van het maandbedrag.
En dat wordt ook nog jaarlijks bijgesteld.
BaileyMix schreef:linoleum schreef:Toen mijn aflossing in ging kon ik kiezen tussen 15 en 35 jaar. Blij dat ik nu 15 heb gekozen. Als je in 35 jaar afbetaald met zo’n rente, dan loopt het bedrag aan rente natuurlijk wel heel ver op.
Ja het is een flink bedrag per maand. Maar ik kan het gelukkig prima betalen (tegenwoordig dan tenminste).
Heel persoonlijke vraag, maar mag ik vragen wat je maandbedrag is in verhouding met je salaris? Mag in pb en snap het natuurlijk ook als je helemaal niet wil antwoorden
Mijn wettelijk bedrag onder SF15 komt op +- €500 per maand. Bij modaal salaris +- €300 per maand.
Op die 500 komt hij vrij snel qua inkomen.
Ik zie gewoon niet in hoe ik dat moet betalen naast exorbitante huur? Huis kopen is niet eens meer er zorg, ben voor een kwartje geboren en zal nooit een dubbeltje wordenMaar huur is ook niet te betalen, sociale huur is er niet. Dus 1400 huur, 300-500 maandelijks erbij, en dat op een salaris van 2500-3000? Hoe dan?
Eelmo schreef:Spenk schreef:Maar hoe hoger je schuld hoe meer je betaald ja. Logisch toch? Het is ook bekend je naar draagkracht betaald en niet €50.
Maar er is ons wel lang voorgehouden dat 'naar draagkracht' niet veel meer dan 50 euro zou zijn. Net als dat ons lang is voorgehouden dat die schuld niet mee zou tellen voor de hypotheek. En dat de rente laag zou blijven. En daar zit hem nou net de pijn. Allemaal leugens, en een hele generatie boomers die ons wegzet als naïef en dom omdat we geloofden wat ons wijsgemaakt werd?
Spenk schreef:Eelmo schreef:
Maar er is ons wel lang voorgehouden dat 'naar draagkracht' niet veel meer dan 50 euro zou zijn. Net als dat ons lang is voorgehouden dat die schuld niet mee zou tellen voor de hypotheek. En dat de rente laag zou blijven. En daar zit hem nou net de pijn. Allemaal leugens, en een hele generatie boomers die ons wegzet als naïef en dom omdat we geloofden wat ons wijsgemaakt werd?
Nou die niet meer dan €50 heb ik nooit gehoord en dat het geen invloed heeft op de hypotheek ook niet... is altijd al zo geweest.
Dat de rente toch hoger wordt! Jaar daar hebben ze heel lang van geroepen dat dat niet zou gebeuren dat klopt niet.
Maar dat ze gezegd hebben niet meer dan 50 euro en telt niet voor je hypotheek dat is in mijn beleving niet helemaal waar. Eigenlijk iedereen die ik spreek met schuld zegt dat ook. En vallen , terecht, over de rente.
Spenk schreef:Maar je kunt zelf toch indenken als je schulden moet afbetalen dat ze niet het bedrag niet mee kunnen nemen? Dan zou je elke maand tekort komen en in hele nare situaties terecht komen met hypotheek. Je kan je geld maar één keer uitgeven. Dat is net als dat ze vorig jaar zelfs kosten gas en elektra mee zijn gaan rekenen. Om te kijken of mensen wel de lasten kunnen betalen toen dat zo gestegen was.
Spenk schreef:Maar je kunt zelf toch indenken als je schulden moet afbetalen dat ze niet het bedrag niet mee kunnen nemen? Dan zou je elke maand tekort komen en in hele nare situaties terecht komen met hypotheek. Je kan je geld maar één keer uitgeven. Dat is net als dat ze vorig jaar zelfs kosten gas en elektra mee zijn gaan rekenen. Om te kijken of mensen wel de lasten kunnen betalen toen dat zo gestegen was.
VuurVleugels schreef:Spenk schreef:Maar je kunt zelf toch indenken als je schulden moet afbetalen dat ze niet het bedrag niet mee kunnen nemen? Dan zou je elke maand tekort komen en in hele nare situaties terecht komen met hypotheek. Je kan je geld maar één keer uitgeven. Dat is net als dat ze vorig jaar zelfs kosten gas en elektra mee zijn gaan rekenen. Om te kijken of mensen wel de lasten kunnen betalen toen dat zo gestegen was.
One more time for the people in the back
Als 15/16/17 jarige sta je daar niet bij stil, al helemaal niet als ook ouders/verzorgers/docenten/studieadviseurs/financieel adviseurs daar niet bij stil staan.