Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:08

Ja nee wat je zegt, hoe hoger je schuld hoe meer je moet afbetalen dat is logisch. Mijn beginschuld was inderdaad iets minder dan 35.000 (nu gelukkig alweer een stuk minder).

Ging mij er nu vooral even om dat er eerder in dit topic een berekening gedeeld werd over een (wellicht fictieve) schuld van 60.000 waar nog rente overheen zou komen en dat die persoon rond de 60 euro per maand zou moeten afbetalen.

En ja, het ligt ook maar net aan het inkomen. Nu ik er wat langer over nadenk, is het wel logisch ja. Ieders omstandigheden zijn natuurlijk ook weer anders

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:14

laura_estee schreef:
Ja nee wat je zegt, hoe hoger je schuld hoe meer je moet afbetalen dat is logisch. Mijn beginschuld was inderdaad iets minder dan 35.000 (nu gelukkig alweer een stuk minder).

Ging mij er nu vooral even om dat er eerder in dit topic een berekening gedeeld werd over een (wellicht fictieve) schuld van 60.000 waar nog rente overheen zou komen en dat die persoon rond de 60 euro per maand zou moeten afbetalen.

En ja, het ligt ook maar net aan het inkomen. Nu ik er wat langer over nadenk, is het wel logisch ja. Ieders omstandigheden zijn natuurlijk ook weer anders

Volgens mij ging dat enkel om het rentebedrag.

Maar ook in SF35 zijn de maandbedragen veel lager.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:14

Spenk schreef:
Maar hoe hoger je schuld hoe meer je betaald ja. Logisch toch? Het is ook bekend je naar draagkracht betaald en niet €50.

Maar er is ons wel lang voorgehouden dat 'naar draagkracht' niet veel meer dan 50 euro zou zijn. Net als dat ons lang is voorgehouden dat die schuld niet mee zou tellen voor de hypotheek. En dat de rente laag zou blijven. En daar zit hem nou net de pijn. Allemaal leugens, en een hele generatie boomers die ons wegzet als naïef en dom omdat we geloofden wat ons wijsgemaakt werd?

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:17

linoleum schreef:
Volgens mij ging dat enkel om het rentebedrag.

Maar ook in SF35 zijn de maandbedragen veel lager.

Oo oké. En ja 35 jaar of 15 jaar maakt inderdaad ook wel een verschil :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:19

Het verschil in bedrag wat je moet betalen hangt ook af van in welk stelsel je terugbetaald.
Wanneer ze uitgaan van 15 jaar, proberen ze natuurlijk om je ook in 15 jaar te laten terugbetalen, er wordt uitsluitend kwijtgescholden wanneer je de draagkracht niet hebt om de maandbedragen die daarvoor nodig zijn, niet kunt opbrengen.

Wanneer je een hoger bedrag in meer dan 2x zoveel jaar terug moet betalen (SF35) kan het maandbedrag dus best lager uitvallen.
Je hebt langer de tijd, dus de schuld gedeeld door het aantal af te betalen maanden bepaalt uiteindelijk mede de hoogte van het maandbedrag.
En dat wordt ook nog jaarlijks bijgesteld.

linoleum

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:27

Toen mijn aflossing in ging kon ik kiezen tussen 15 en 35 jaar. Blij dat ik nu 15 heb gekozen. Als je in 35 jaar afbetaald met zo’n rente, dan loopt het bedrag aan rente natuurlijk wel heel ver op.

Ja het is een flink bedrag per maand. Maar ik kan het gelukkig prima betalen (tegenwoordig dan tenminste).

En voor diegene die het allemaal even niet meer ziet zitten. Ik heb ook tijden gehad dat ik dacht nooit uit m’n huurappartement te komen waar ik als vrijgezel woonde en tegelijkertijd probeerde mijn schulden af te betalen.
Inmiddels werk ik zes jaar voor deze werkgever en in deze periode is mijn loon bijna verdubbeld. Ik heb mijn man leren kennen en inmiddels wonen we in een vrijstaand koophuis. Het leven kan snel veranderen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:58

linoleum schreef:
Toen mijn aflossing in ging kon ik kiezen tussen 15 en 35 jaar. Blij dat ik nu 15 heb gekozen. Als je in 35 jaar afbetaald met zo’n rente, dan loopt het bedrag aan rente natuurlijk wel heel ver op.

Ja het is een flink bedrag per maand. Maar ik kan het gelukkig prima betalen (tegenwoordig dan tenminste).

Heel persoonlijke vraag, maar mag ik vragen wat je maandbedrag is in verhouding met je salaris? Mag in pb en snap het natuurlijk ook als je helemaal niet wil antwoorden ;)

Mijn wettelijk bedrag onder SF15 komt op +- €500 per maand. Bij modaal salaris +- €300 per maand.
Op die 500 komt hij vrij snel qua inkomen.

Ik zie gewoon niet in hoe ik dat moet betalen naast exorbitante huur? Huis kopen is niet eens meer er zorg, ben voor een kwartje geboren en zal nooit een dubbeltje worden :+ Maar huur is ook niet te betalen, sociale huur is er niet. Dus 1400 huur, 300-500 maandelijks erbij, en dat op een salaris van 2500-3000? Hoe dan?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:01

Sowieso wordt toch altijd je verzamelloon van 2 jaar geleden meegenomen?

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:03

Marije_jiplover schreef:
Het verschil in bedrag wat je moet betalen hangt ook af van in welk stelsel je terugbetaald.
Wanneer ze uitgaan van 15 jaar, proberen ze natuurlijk om je ook in 15 jaar te laten terugbetalen, er wordt uitsluitend kwijtgescholden wanneer je de draagkracht niet hebt om de maandbedragen die daarvoor nodig zijn, niet kunt opbrengen.

Wanneer je een hoger bedrag in meer dan 2x zoveel jaar terug moet betalen (SF35) kan het maandbedrag dus best lager uitvallen.
Je hebt langer de tijd, dus de schuld gedeeld door het aantal af te betalen maanden bepaalt uiteindelijk mede de hoogte van het maandbedrag.
En dat wordt ook nog jaarlijks bijgesteld.

Er is gewoon een verschil in percentage draagkracht wat ze aanhouden. Bij SF35 is dat 4% bij SF15 is dat 12%. Bij een zelfde salaris betaal je dus bij de SF35 veel minder per maand dan een zelfde verdiener bij de SF15 regel. Dat veroorzaakt grote verschillen in maandbedragen. Voordat je op 500euro per maand zit met een draagkracht van 4% moet je goed veel salaris verdienen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:06

BaileyMix schreef:
linoleum schreef:

Heel persoonlijke vraag, maar mag ik vragen wat je maandbedrag is in verhouding met je salaris? Mag in pb en snap het natuurlijk ook als je helemaal niet wil antwoorden ;)

Mijn wettelijk bedrag onder SF15 komt op +- €500 per maand. Bij modaal salaris +- €300 per maand.
Op die 500 komt hij vrij snel qua inkomen.

Ik zie gewoon niet in hoe ik dat moet betalen naast exorbitante huur? Huis kopen is niet eens meer er zorg, ben voor een kwartje geboren en zal nooit een dubbeltje worden :+ Maar huur is ook niet te betalen, sociale huur is er niet. Dus 1400 huur, 300-500 maandelijks erbij, en dat op een salaris van 2500-3000? Hoe dan?

Je hebt PB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:17

Eelmo schreef:
Spenk schreef:
Maar hoe hoger je schuld hoe meer je betaald ja. Logisch toch? Het is ook bekend je naar draagkracht betaald en niet €50.

Maar er is ons wel lang voorgehouden dat 'naar draagkracht' niet veel meer dan 50 euro zou zijn. Net als dat ons lang is voorgehouden dat die schuld niet mee zou tellen voor de hypotheek. En dat de rente laag zou blijven. En daar zit hem nou net de pijn. Allemaal leugens, en een hele generatie boomers die ons wegzet als naïef en dom omdat we geloofden wat ons wijsgemaakt werd?

Nou die niet meer dan €50 heb ik nooit gehoord en dat het geen invloed heeft op de hypotheek ook niet... is altijd al zo geweest.

Dat de rente toch hoger wordt! Jaar daar hebben ze heel lang van geroepen dat dat niet zou gebeuren dat klopt niet.

Maar dat ze gezegd hebben niet meer dan 50 euro en telt niet voor je hypotheek dat is in mijn beleving niet helemaal waar. Eigenlijk iedereen die ik spreek met schuld zegt dat ook. En vallen , terecht, over de rente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:20

Met 500 per maand 15 jaar lang heb je ook een schuld richting de 90.000 of reken ik nu compleet verkeerd?

Dan ben ik bang het wel kan kloppen want die draagkracht is nog best hoog maar veel bedragen die je ziet komt omdat mensen met het bedrag delen door 15 jaar uitkomen op een bedrag die veel lager is dan ze zouden kunnen aflossen naar draagkracht.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 10:21

Verschil is ook dat de schulden onder SF15 meestal veel lager liggen omdat die vrijwel geheel onder de prestatiebeurs vielen. Ik heb eigenlijk onder de prestatiebeurs zelden van schulden gehoord die heel veel hoger waren dan 35k en dan kom je niet op heel veel meer uit dan rond de 200 per maand. Tenzij iemand bijvoorbeeld uiteindelijk nooit afgestudeerd is.

Ik neem aan dat jij onder SF15 begonnen bent ooit, maar voor een groot deel van je studie geen prestatiebeurs meer kreeg? En daarom zou mogen overstappen naar SF35?

Ik snap dat de keuze lastig is als je schuld echt hoog is. Ik zou bijna zeggen kijk er eens met een financieel adviseur naar.

Ik zou bijvoorbeeld ook laten meewegen in welk vakgebied je zit en wat je groei potentie is wat salaris betreft. Niet zeer nu, of over 5 jaar, maar wat is het over 10 jaar?

Ik heb ook jaren het minimum betaald van rond de 200. Ik heb het zelfs nog een tijdje stop gezet, omdat ik het niet had. Ik ben inmiddels 10 jaar afgestudeerd en moet vanwege 2 jaar stop zetten nog 9 jaar aflossen. Maar mijn salaris is inmiddels dusdanig gestegen dat er nu echt ruimte is om er sneller vanaf te komen. En dat met een stevige hypotheek.

Ik zou dus overwegen hoe groot mijn kans is dat ik wel alles af moet betalen. Hoe langer je looptijd, hoe meer de kans dat je salaris groei of dat er salaris van een partner bij komt, etc uiteindelijk mee gaat wegen.

Ik weet niet. Lastig. Zeker in deze tijd met de huizen crisis is een lager maand bedrag aantrekkelijk. Maar voor mij klinkt 35 jaar ook wel echt heel erg lang. Eigenlijk vanaf de invoering van het leenstelsel vond ik die langere looptijd nooit aantrekkelijk klinken.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:26

Spenk schreef:
Eelmo schreef:

Nou die niet meer dan €50 heb ik nooit gehoord en dat het geen invloed heeft op de hypotheek ook niet... is altijd al zo geweest.

Dat de rente toch hoger wordt! Jaar daar hebben ze heel lang van geroepen dat dat niet zou gebeuren dat klopt niet.

Maar dat ze gezegd hebben niet meer dan 50 euro en telt niet voor je hypotheek dat is in mijn beleving niet helemaal waar. Eigenlijk iedereen die ik spreek met schuld zegt dat ook. En vallen , terecht, over de rente.

ik weet niet onder welke regeling jij valt, maar er is mij/ons (1e jaargang lening ipv prestatie/studiebeurs) wel degelijk verteld dat dit niet voor je hypotheek mee zou tellen. Er is zelfs gezegd dat de studenten die onder de "oude" regeling vielen (prestatie/studiebeurs) een lening hadden dat die wel mee zou tellen, maar die van ons niet.

en ja als je 15/16 bent geloof je dat maar, dus kom je weer bij die zorgplicht van de overheid uit -O-
Laatst bijgewerkt door Enzo_Ollie op 13-10-23 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:27

Dat klopt ja. Deels onder prestatiebeurs, deels niet. En helaas allerhande omstandigheden al dan niet mijn eigen schuld waardoor die schuld zo hoog is. Maar goed, daar is nu niks meer aan te veranderen, de keuzes die je maakt als 16/17 jarige.

Overigens is de schuld niet 90, maar door rente loopt hij daar wel naar op. De rente is hoger dan het momenteel te verwachten aflossen (nu aanloopfase).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:29

Maar je kunt zelf toch indenken als je schulden moet afbetalen dat ze niet het bedrag niet mee kunnen nemen? Dan zou je elke maand tekort komen en in hele nare situaties terecht komen met hypotheek. Je kan je geld maar één keer uitgeven. Dat is net als dat ze vorig jaar zelfs kosten gas en elektra mee zijn gaan rekenen. Om te kijken of mensen wel de lasten kunnen betalen toen dat zo gestegen was.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:34

Volgens mij heb ik het daar niet over, Spenk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:35

BaileyMix schreef:
Volgens mij heb ik het daar niet over, Spenk.

Nee ik reageer op boven jou :)

Ik denk dat jij een schuld hebt die niet veel mensen hebben en het daarom ook niet vergelijkbaar is in maandbedragen aflossen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:36

Spenk schreef:
Maar je kunt zelf toch indenken als je schulden moet afbetalen dat ze niet het bedrag niet mee kunnen nemen? Dan zou je elke maand tekort komen en in hele nare situaties terecht komen met hypotheek. Je kan je geld maar één keer uitgeven. Dat is net als dat ze vorig jaar zelfs kosten gas en elektra mee zijn gaan rekenen. Om te kijken of mensen wel de lasten kunnen betalen toen dat zo gestegen was.

One more time for the people in the back :list:

Als 15/16/17 jarige sta je daar niet bij stil, al helemaal niet als ook ouders/verzorgers/docenten/studieadviseurs/financieel adviseurs daar niet bij stil staan.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:37

Spenk schreef:

100% mee eens, maar als je in havo 4 zit, krijgt voorlichting van iemand die er (in jouw ogen) voor gestudeerd heeft want je weet niet beter en je loopt er daarna nog heen om dat nog een keer te vragen (want onze leraar had ons verteld dat elke lening meetelt) en er wordt heel duidelijk gezegd, "nee, dit zal echt niet meetellen". Wat moet je dan nog meer doen? ja de lening niet afsluiten, duh. Maar dat is nu 10 jaar later makkelijk praten...

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:38

Spenk schreef:

Nu achteraf ja. Maar als jij als tiener de beslissing moet nemen heb je die kennis niet en ga je uit van wat ouderen en anderen je vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:39

VuurVleugels schreef:
Spenk schreef:

One more time for the people in the back :list:

Als 15/16/17 jarige sta je daar niet bij stil, al helemaal niet als ook ouders/verzorgers/docenten/studieadviseurs/financieel adviseurs daar niet bij stil staan.

Ja en daar keek ik dus van op omdat het hier wel duidelijk gezegd is op school :)

Maar kennelijk op veel plekken niet dus! En dat is heel zuur.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-23 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

En bovendien is er soms nou eenmaal geen andere optie. Lenen of verzuipen ;)

secricible

Volgens mij is het een beetje tweeledig:

enerzijds is er heel veel verteld door derden. Studenten die elkaar susten, mensen die er eigenlijk niets vanaf wisten die iets kletsten wat werd aangenomen enz. enz.

Maar anderzijds is er ook een overheid die geen enkele moeite heeft gedaan om daar tegenin te gaan. Die zonder enige moeite jonge mensen (18, maar ook 16 en 17) liet lenen en niet vertelde hoe het dan wel zat.

Dat eerste zul je niks aan kunnen doen. Andere situatie, maar ik heb zoiets heel zuurs gehad met een woekerpolis die mijn financieel adviseur even vergeten was en die me veel geld gekost heeft. Je kan daar niks meer mee later. En dan krijg je alleen maar discussie met mensen (niet alleen boomers denk ik, maar iedereen die niet gedupeerd is, ik ben nog lang geen boomer hoor ook al viel ik onder het oude stelsel) over hoe naïef je was om dat te geloven. Want eerlijk is eerlijk, dat ís ook naïef, maar je was nog jong en achteraf is makkelijk kletsen door mensen aan de zijlijn. Op je 16e ben je nog naïef als het gaat om grote geldzaken. Dat waren die "boomers" (en andere zijlijnpraters waaronder ik) ook op die leeftijd.

Maar dat tweede, het gebrek aan zorgplicht is iets waar gelukkig nu ook mensen ingedoken zijn en proberen actie te ondernemen.
Vergeet dat eerste, negeer de "boomers" en focus op dat tweede en waar jij daarin kan helpen (casussen aanbieden waar mogelijk, aansluiten bij protesten enz.). En voorkom dat je gaat zitten mokken tot die tijd want dat gaat je sowieso niet helpen dus kijk hoe je tot die tijd de boel iig zo gunstig mogelijk kan inrichten.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:50

Die zorgplicht is wel echt bizar hoor. Ik werk bij een verzekeringsmaatschappij en ik ben een deel van mijn werk bezig met alle regels rondom de zorgplicht en te zorgen dat onze tussenpersonen de eindklant voldoende inlichten. Wij moeten op zoveel manieren kunnen aantonen dat bij afsluiten en bij wijzigingen in voorwaarden en situaties wij hebben voldaan aan onze (verstrekkende) zorgplicht. En dan gaat het om relatief kleine bedragen ten opzichte van de gevolgen van een studieschuld.

Ondertussen kan je als tiener of net-tiener-af een lening van een ton afsluiten, met één druk of de knop, of zelfs dat nog niet eens. Maar nu zegt de overheid ineens dat ze hebben gedaan wat ze moesten doen om ons voor te lichten? Dat klopt gewoon echt niet.