Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dayanara

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:37

Ik geef mezelf maandelijks een bedrag waar ik het mee moet doen. Dit was e425 maar ik red het niet meer. E200 daarvan was voor boodschappen en de rest tanken e.d

Ik heb het nu opgehoogd naar e550. Eens zien wat dat doet. En we doen niet eens hele gekke dingen.

Volgende week komen ze 8 zonnepanelen plaatsen. Met het verbruik wat we hebben zouden we aan 6 voldoende hebben maar ergens op de planning staat een verbouwing van de keuken en dan zouden we niet meer op gas koken. En wie weet in de toekomst een elektrische auto. Volgend jaar maart verloopt ons energiecontract dus vandaar nu de zonnepanelen.

Ik ben ook bezig met overplaatsing van werk want ik rijdt nu 35 km enkele reis maar lever nu in op mijn eigen salaris om op mijn werk te komen. Dat is ook belachelijk natuurlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:53

Ik ben zelf ook bezig om een hoger uren contract te krijgen. Het zou voor mij fijn zijn dat ik 10 uur meer kan werken, dan heb ik niet meer het gezeik van het uwv meer.
Energie heb ik nu nog een vast contract tot december. Daarna helaas variabel. Maar ik kan mijn bedrag aanpassen per maand

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:06

Hier is de teruggave van de belastingdienst vandaag binnen gekomen. Dat ga ik meteen opzij zetten om aan het eind van het jaar de zorgverzekering in een keer van te betalen :Y)

Dayanara, fijn dat je zonnepanelen krijgt, dat zal veel schelen op de energierekening. En wat extra panelen is altijd fijn, zeker als het salderen wordt afgebouwd zul je daar profijt van hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:27

Telpeva schreef:
karuna schreef:
En de kachel laag helpt nu geen barst tegen de maandbedragen die je nu moet betalen. Je krijgt hooguit over een jaar meer terug. Maar tot die tijd moet je het wel "even" ophoesten.

Bij de leverancier waar ik nu bij zit (Oxxio) zit een app waarin je zelf het bedrag kunt aanpassen, de app kan ook berekeningen maken wat een verstandig maandtarief zou zijn en of je momenteel naar verwachting te veel, of te weinig betaald.
Misschien dat bij jouw leverancier ook zoiets mogelijk is? Misschien is er een app, of een website, of wellicht dat je ze kunt bellen of mailen voor meer informatie en om het maandbedrag eventueel te veranderen?

Ik kan het wel aanpassen, maar niet oneindig. Als zij vinden dat ik 300 euro moet betalen kan ik er geen 100 van maken. Dus als het zo blijft stijgen kom ik wel in de knoop, ik betaal nu het max wat ik kan per maand.

En die halve maand overhouden na het geld heb ik ook. Helaas kom ik niet meer in aanmerking voor de voedselbank, want de dingen waar ik veel geld aan kwijt ben tellen niet volledig mee. Als ik schulden zou hebben en hetzelfde bedrag over houden als nu voor boodschappen ( of nog iets meer) zou ik wel in aanmerking komen. Nu was ik heel trots dat ik het zonder redde, maar ik ben wel bang voor de komende maanden...

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:35

karuna schreef:
Ellende is, je werkt niet voor niets niet. Het is niet af en toe een uurtje werken maar langdurig op regelmatige tijden moet je aanwezig zijn en presteren. En wat je dan verdient mag je meteen weer afdragen aan de uwv.

Fokfanaat de mensen die klemzitten zie je mogelijk ook niet opvallen in de supermarkt. :n Die schuiven voorbij met misschien twee producten in een mandje. En een groot deel van nederland heeft het extreem goed financieel. Die zie en hoor je en die weten zeker dat de onderkant van de financiele maatschappij met die en die tip wel geld gaan overhouden.

Het is gewoon dwaas dat bv de huizenmarkt en de electrische auto zo extreem veel kosten en mensen het kunnen betalen en het normaal vinden een keuken van 20000 euro aan teschaffen. Wat potdorie meer is dan het jaarinkomen van sommigen in dit land. terwijl er zo n grote groep mensen in nederland is die niet eens drie keer per dag kunnen eten. Of een warm huis hebben of warm kunnen douchen.

Alleen juist de groep die makkelijk rondkomt bepaald hoe het gaat in het land. En dat de prijzen wel kunnen zo enz

Ben ik het echt niet mee eens. De mensen met een modaal / hoger inkomen leven ook naar hun maatstaven. Ze hebben het dan wellicht wat breder in deze zin van het woord, maar kunnen ook niets doen aan oorlogen in Rusland en daar de gevolgen van (gasprijzen/benzine etc.). Deze groep is zeker niet alleen verantwoordelijk voor de huidige markt.

Doordat keukens en andere materialen zoveel duurder zijn geworden zit 'm voor het grote deel in de Corona crisis. Er was geen aanbod, maar wel vraag. Nu is er veel vraag en steeds wat meer aanbod. "Logisch" dat prijzen omhoog geschroefd worden door fabrieken en leveranciers.

Rijk, normaal of arm - iedereen beleefd het op zijn/haar eigen manier en heb ook echt respect voor de gevallen met moeilijke maanden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:42

Eens hoor MWM, mijne kan ik ook maar voor zo ver zelf veranderen, het maandbedrag kan er niet te veel onder zitten nee.

Zo rot hoe krom regels soms kunnen zijn, zou fijn zijn als ze daar ook wat beter naar zouden kijken en maatwerk zouden toepassen. Met maatwerk zouden ze in jouw geval toch gewoon moeten zien dat je zoiets heel goed kunt gebruiken... :knuffel:

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:03

Als ik een paard heb, en kan het financieel niet onderhouden, dan koop ik er geen paard bij.

Zo is het met mensen ook. Als de eigen bevolking naar de voedselbank of financieel in de dupe zit. Dan moet je eerst zorgen dat deze mensen normaal kunnen rond komen, en niet nieuwe mensen binnen halen.

En dan kunnen jullie wel zeggen, heeft er niks mee te maken, maar deze mensen moeten ook onderhouden worden. Waar moet dat van betaald worden? Belastingen nog meer omhoog?
Zodat we nog meer in de problemen komen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:12

@OleJon: Misschien kan je voor die discussie een apart topic starten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:18

OleJon schreef:
Als ik een paard heb, en kan het financieel niet onderhouden, dan koop ik er geen paard bij.

maar als een dier in nood is zal je waarschijnlijk toch proberen te helpen, ook al heb je zelf geen budget.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:18

Als er patsboem bij mij een paard op de stoep zou staan dan zou ik er ook voor zorgen dat het eerst eten heeft en een veilige plek, totdat je meer weet over waar het vandaan komt en waar het verder naartoe moet. Ja ook als ik het dier in onderhoud niet kan blijven betalen, zoiets doe je toch gewoon?
Met mensen al helemaal.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:30

Nee, als ik een paard krijg van iemand in nood ga ik daar niet voor zorgen…ik zorg eerst voor mijn eigen en daarna mijn familie.

Nederland is niet zo welvarend als we ons zelf doen geloven.
Is samenloop voor omstandigheden en de oorlog draagt er nu wel in mee dat het slechter gaat.

Nederland is verplicht te zotprgen voor betaalbare en voldoende woonruimte, juiste onderwijs, juiste zorg en juiste defensie en daar zijn ze behoorlijk in gefaald in alle opzichten
En kan me niet schelen hoe maar moet verbeterd worden…..

Is te zot woorden hoe het er aan toe gaat, alle bejaardenhuizen sluiten en mensen verplicht te mantelzorgen.
Je moet blijven werken omdat jouw kinderen anders niet uit huis kunnen, ga je met pensioen moet je weer zorgen ouders, kleinkinderen

Nederland heeft wel verbeterpunten en veel ook maar eerst even aan het volk denken die alles betaald

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:33

tita schreef:
Nee, als ik een paard krijg van iemand in nood ga ik daar niet voor zorgen…ik zorg eerst voor mijn eigen en daarna mijn familie.

Nederland is niet zo welvarend als we ons zelf doen geloven.
Is samenloop voor omstandigheden en de oorlog draagt er nu wel in mee dat het slechter gaat.

Nederland is verplicht te zotprgen voor betaalbare en voldoende woonruimte, juiste onderwijs, juiste zorg en juiste defensie en daar zijn ze behoorlijk in gefaald in alle opzichten
En kan me niet schelen hoe maar moet verbeterd worden…..

Is te zot woorden hoe het er aan toe gaat, alle bejaardenhuizen sluiten en mensen verplicht te mantelzorgen.
Je moet blijven werken omdat jouw kinderen anders niet uit huis kunnen, ga je met pensioen moet je weer zorgen ouders, kleinkinderen

Nederland heeft wel verbeterpunten en veel ook maar eerst even aan het volk denken die alles betaald

Dat bedoel ik

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:34

8nnemiek schreef:
Hier is de teruggave van de belastingdienst vandaag binnen gekomen. Dat ga ik meteen opzij zetten om aan het eind van het jaar de zorgverzekering in een keer van te betalen :Y)

Dayanara, fijn dat je zonnepanelen krijgt, dat zal veel schelen op de energierekening. En wat extra panelen is altijd fijn, zeker als het salderen wordt afgebouwd zul je daar profijt van hebben.

Wat fijn dat je geld terugkrijgt van de belastingdienst. Ik helaas niet.

Ik ben ook aan het sparen om volgend jaar mijn zorgverzekering in 1 keer te betalen. Dit wil ik eigenlijk ook doen met de autoverzekering. En ik vind het grappig dat ik daar nu überhaupt ruimte voor heb en erover nadenk. Over enkele weken stopt na 6 jaar mijn vrijwillige bewindvoering. En kom ik uit een gat van e40.000 schuld met nu een flinke spaarrekening.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:37

Dayanara schreef:
8nnemiek schreef:

Wat fijn dat je geld terugkrijgt van de belastingdienst. Ik helaas niet.

Ik ben ook aan het sparen om volgend jaar mijn zorgverzekering in 1 keer te betalen. Dit wil ik eigenlijk ook doen met de autoverzekering. En ik vind het grappig dat ik daar nu überhaupt ruimte voor heb en erover nadenk. Over enkele weken stopt na 6 jaar mijn vrijwillige bewindvoering. En kom ik uit een gat van e40.000 schuld met nu een flinke spaarrekening.

Krijg je ook nog begeleiding achteraf? Want jij kan heel verantwoordelijk met je spaargeld omgaan maar er zijn zat mensen die het over de balk gooien.
Dat is ook hetzelfde met de energie tegemoetkoming. Hoeveel mensen gooien het daadwerkelijk in de energierekening?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:37

Wat ontzettend knap Daynara! Daar mag je trots op zijn :D

Ik ben grootgebracht met 'waar 5 kunnen eten, kunnen ook 6 eten. Dus een bordje extra kan.' Niet dat mijn ouders het breed hadden, het was dan een simpele pasta, AGV of soep, maar een helpende hand om mensen in eten te voorzien was er sowieso altijd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:39

Winged schreef:
Wat ontzettend knap Daynara! Daar mag je trots op zijn :D

Ik ben grootgebracht met 'waar 5 kunnen eten, kunnen ook 6 eten. Dus een bordje extra kan.' Niet dat mijn ouders het breed hadden, het was dan een simpele pasta, AGV of soep, maar een helpende hand om mensen in eten te voorzien was er sowieso altijd.

Bij mij was het ook altijd zo. Staat er vanavond iemand op de stoep dan kan hij zo mee eten.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:43

@purny, ik had vorig jaar al kunnen stoppen maar ik heb ervoor gekozen om nog een jaar extra begeleiding te krijgen. Afgelopen jaar ben ik langzaam aan steeds meer zelf gaan doen en inmiddels doe ik alles zelf. Begin mei zelfs 3 weken naar Canada geweest.

Ik heb in die tijd wel mijn paard gewoon gehouden en betaald van mijn leefgeld. Boodschappen doen via togoodtogo of gratis via diverse weggeefgroepen, kapper deed ik door model te zijn voor leerlingen dus ook gratis, kleding ook veelal gratis of via de kringloop. Ik ben heel creatief geworden en zelfs krenterig haha.

Maar nooit dat ik mensen op de stoep liet staan. Iedereen was en is altijd welkom om mee te eten ed

Een van de redenen dat ik stop is ook omdat ik fulltime werk en geen tegemoetkoming krijg van de kosten. Ik betaal dus e162 voor bewindvoering en dat vind ik nu dus zonde van het geld. Ik heb overigens altijd meer gewerkt en geen huurtoeslag Ed gekregen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:08

Jee wat knap Dayanara _/-\o_

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:43

@Dayanara: dat vind ik ook heel knap van jou, petje af +:)+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:50

Heel knap van je Dayanara +:)+

Ik ken ook iemand die moeite heeft met lezen en schrijven en in de oliebol kwam met geld, daar is ze nu uit maar heeft nu vrijwillig budgetbeheer omdat ze bang is dat het anders weer fout gaat.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:54

Tuurlijk zou ik een dier in nood nooit laten staan. Was een voorbeeld. 1 kun je helpen niet honderden.
Maar schrikbarend wat de brandstofprijzen nu doen.
Dayanara knap hoor, zal vast een goed gevoel geven

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:22

brandstofprijzen zijn ook schrikbarend. Houdt ook in dat er heel veel keuzes gemaakt moeten worden. ik doe zelf aan kitesurfen maar woon in Drenthe. Dat houdt voor mij bijvoorbeeld in dat ik niet zomaar het water op ga nu, want voor 1x heen en weer ben ik zo 40 á 50 euro kwijt. Dure dagjes uit :+
(inmiddels wel meer aan het kijken voor carpoolen..)

Ook werktechnisch: Moet ik naar kantoor, of kan ik net zo goed thuiswerken (=2 euro vergoeding per dag. Krijg wel reiskostenvergoeding, maar da's ook niet heel veel). Keuzes, keuzes, keuzes over wanneer die auto blijft staan.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:36

Mijn auto blijft in het weekend nu staan omdat ik het nu al bijna niet meer red.

Daarbij eet ik nu al standaard 2x brood in de week om mijn tank te kunnen vullen om naar het werk te kunnen komen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:53

Was vandaag nog op het journaal dat het CPB verwacht dat 1,2 miljoen mensen structureel moeite kunnen hebben met het betalen van hun vaste lasten.

Ik kan nog wel de eindjes aan elkaar knopen, maar het wordt er niet leuker op.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:39

Dayanar super..

Kabinet wil met belastingkorting werkende armen helpen - https://nos.nl/l/2432080

Ik heb het idee dat ze werkenden willen belonen boven niet werkenden