STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:48

Marigold schreef:
Century schreef:
Iets anders, dit jaar (2022) bestaat ook nog de "Nederland leert door"-subsidie. Ook interessant misschien voor sommigen. Wel een beperkter aanbod denk ik.

Nooit van gehoord, ik ga vanavond eens googelen!

Was dat niet het leven lang leren budget?

Marigold

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:58

Best verwarrend dat er verschillende manieren zijn om alsnog te gaan leren en omscholen.
Maar wel mooi dat er steeds meer mogelijk lijkt te zijn!
Bij sommige bedrijven krijg je ook toegang tot leer portalen. Hiervoor had je die 1500 euro voor kansberoepen.
Goede en positieve ontwikkelingen, maar ik vind wel ook net als anderen van jullie, dat het wel functioneel zou moeten worden verdeeld, dus niet voor de lol ten koste van iemand die er dan net buitenvalt en echt zijn of haar huidige werk niet meer volhoudt.
Verder heb je soms volgens mij ook de mogelijkheid een ervaringscertificaat te halen, bijv in de zorg als je als mantelzorger of ouder al veel ervaring hebt opgedaan.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:54

Ik ben al hard aan het buffelen met mijn opleiding tot Cyber Security Analyst. Wel weer wennen om te beginnen met leren na zoveel jaar. Maar ik ben super gemotiveerd!

Het enige wat ik echt lastig vind is hoe ik de theorie (later) in de praktijk kan gebruiken. Dat valt me eerlijk gezegd een beetje "tegen" (of ik had daar niet bij stil gestaan). Het is vooral veel theorie en die bestaat bij mij uit heel veel powerpoints en kant-en-klare filmpjes. Ik kan me niet indenken dat ik na afronding ergens (parttime) aan het werk kan gaan als Cyber Security Analyst oid. Ik ben dan ook nog "maar" op de helft, maar zie het eerlijk gezegd niet echt veranderen. Had denk liever wat meer praktijkgericht gehad, echt oefenen met systemen en programma's, al dan in een soort "oefenomgeving". Zou bijna ergens stage gaan lopen maar ja, met al een vaste baan wordt dat lastig. In de avonduren is er denk geen enkel bedrijf welke me daarbij zou willen/ kunnen helpen.

En nee, voor mij is het zeker geen pretstudie want ik zou me er echt professioneel in willen ontwikkelen (desnoods in een consultancy of ZZP-rol naast mijn huidige baan) alleen hoe ik dat voor elkaar moet krijgen vind ik lastig.

Of hebben jullie nog tips?

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:32

Mooie inleidende cursus paardencoaching (voor de stap-aanvraag ronde van 1 juli): https://www.keulseweg.nl/basics.html

Zoiets kan dus ook vanuit het stap-budget. En in mijn ogen past dit ook goed binnen hoe het budget bedoeld is -- als je het volledige traject tot coach wil doen dan moet daar veel tijd en geld in; door dan eerst zo'n basiscursus te doen kun je beter beslissen of dat ook bij je past.

(Ik heb een keer oefenobject mogen zijn en vond dat een hele fijne ervaring. Heb er verder geen relatie mee.)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:45

Lastig vind ik het om terug te vinden welke “ paarden opleidingen” bijvoorbeeld mee doen.
Zie wel eea bij aeres.. zou naast fascia, lymfe en sportmassage nog best wat meer willen, altijd honger naar meer kennis maar t geld vliegt er doorheen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:55

Moet je de eerste van de maand er echt klaar voor zitten? Het is mijn werkdag :') of heb je ook nog kans als je in de avond gaat kijken?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 20:02

Er waren volgens mij mensen die er later ook nog wel doorheen kwamen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:22

Century schreef:
Er waren volgens mij mensen die er later ook nog wel doorheen kwamen.

En vanaf hoe vroeg zou je het kunnen doen? Ik kan het ook voor het werk invullen

Ah ik zie dat het vanaf 10 uur kan, moet je veel invullen of valt het mee? Misschien zou ik het in de pauze kunnen doen dan

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:53

Op de website staat dat het ci. 15 minuten duurt. De wachtrij kan natuurlijk wel langer duren.
Ik ga volgende week ook een poging doen :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:34

moonsparkle schreef:
Moet je de eerste van de maand er echt klaar voor zitten? Het is mijn werkdag :') of heb je ook nog kans als je in de avond gaat kijken?

Het vorige potje ging op 1 mei open, ik heb het op 3 mei aangevraagd en eind mei toegekend gekregen. Ik had er een hard hoofd in, maar het kan dus zeker. Je zou eventueel nu alvast bij de cursus/opleiding het STAP inschrijfformulier kunnen invullen en downloaden, die moet je namelijk meesturen als je het gaat aanvragen. Bij de aanvraag was het geloof ik alleen nog inloggen met je DigiD, formulier uploaden en aangeven wanneer je wil beginnen.

Omdat ik wat later was met de aanvraag had ik geen last van de wachtrij en was het dus zo gepiept.

*past bericht aan.

Als je het budget niet toegekend krijgt vervalt je inschrijving, maar alleen als je dus de STAP inschrijving hebt gedaan. Het instituut krijgt nl. bericht of het toegekend is of niet.
Laatst bijgewerkt door EvaC op 24-06-22 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:38

Even iets wat ik net niet helemaal snap: als je het budget niet krijgt kan je dan ook gewoon ervoor kiezen de cursus/ opleiding niet te doen( omdat je dan geen geld hebt, zeg maar ?)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:41

Ja, dan vervalt je inschrijving. Wel kiezen voor de STAP inschrijving en niet de normale inschrijving. Anders moet je idd betalen :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:44

Ik ga eens even kijken. Thanks!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:22

pluisje88 schreef:
Century schreef:
Iets anders, dit jaar (2022) bestaat ook nog de "Nederland leert door"-subsidie. Ook interessant misschien voor sommigen. Wel een beperkter aanbod denk ik.

Was dat niet het leven lang leren budget?

Ik heb me gisteren nog voor een cursus van NL leert ingeschreven dus het kan zeker nog.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 08:26

Moet je nou het STAP budget aanvragen als je je ook inschrijft voor een andere studie?
Ik heb over 2 weken mijn diploma en wil me dan doorstromen naar de bachelor. Alleen ik kan pas inschrijven als ik officieel mijn diploma heb natuurlijk, omdat ik wil doorstromen naar het 3e jaar en nog vrijstelling etc aan moet vragen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:22

Ik krijg een foutmelding op de website...Hebben meer mensen hier last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:32

Ik heb geen foutmelding, maar wel een wachtrij die iedere keer verspringt. Net stond er nog 47 minuten, nu weer meer dan een uur :+

Ik wil STAP budget aanvragen om een cursus aan de open universiteit te doen (gerelateerd voor m'n werkgebied), ik hoop dat ik er doorheen kom :D

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:37

De website van het stap budget zelf lag er bij mij ook uit, maar het UWV portaal gelukkig niet. Sta ook in de wachtrij, die elke keer verspringt maar het gaat denk ik ongeveer zo lang duren als de eerste tijd die werd aangegeven. Dat was ongeveer 57 minuten. Fingers crossed voor iedereen!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:41

Hier ook! Net 38 minuten, nu weer meer dan een uur :’)
Hopelijk lukt het voor de middag, heb straks nog werkoverleggen staan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:46

Ik hoorde dat iemand het een keer 3 dagen later nog kreeg, ben nu aan het werk dus probeer het morgen

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:58

Bij mij is de aanvraag gelukt!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:02

Wat fijn! Ik sta nog in de wachtrij, 20 minuten zegt hij nu maar het blijft nog verspringen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:23

Ik sta inmiddels ook in de wachtrij *\o/* nog 40 minuten zegt hij nu

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:26

Mijn aanvraag is ook gelukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:31

Hier net ook gelukt :D