Belastingaangifte 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Belastingaangifte 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:12

Nou hè hè. Het is vannacht eindelijk gelukt. Ik krijg een mooi bedrag terug, mijn man moet een klein beetje betalen.

In mijn hoofd is het ook alweer uitgegeven, zal toch nog even geduld moeten hebben.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:54

Zou de storing dan nu opgelost zijn?

Zo ja, dan ga ik een dezer dagen ook eens inloggen :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:55

Dilan93 schreef:

Volgens mij niet :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:56

4 dagen verder en nog steeds storing.
'Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker' :')

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:57

Wij hebben het hier uit handen gegeven, ik ben erg benieuwd wat we -hopelijk- gaan krijgen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:59

Es_ther schreef:
Dilan93 schreef:

Volgens mij niet :')

O. :+

Dan wacht ik nog wel even. Zoveel haast heeft het voor mij niet

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:02

Gewoon 's nachts doen. Vannacht om 1 uur vloog ik er in 1 keer doorheen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:09

zonnebloem18 schreef:
Gewoon 's nachts doen. Vannacht om 1 uur vloog ik er in 1 keer doorheen.

Maar dan slaap ik :')

Vind het ook weer niet zo belangrijk dat ik er wakker voor blijf. Als ie het nou na een maand overdag nog niet doet, oke, dan maar een keer 's nachts

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:11

Ik heb hem gisteren om 23.30 af kunnen maken. Dus het kan nog iets voor de nacht haha.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:16

Ik heb het vanochtend om 08:00 kunnen doen.. Durf hem alleen niet te versturen want vraag me af of het wel klopt :') Krijgen zoveel terug.. Had wel iets verwacht maar niet dit.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:18

Ja kan hem later altijd nog aanpassen, ook als hij verzonden is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:25

Ik had m gisteren om 06:45 gedaan, toen m’n wekker ging :')

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:39

Ik kom er ook in een keer in vanochtend. Ik loop wel een beetje vast op mijn hypotheek. Ik heb mijn hypotheek vorig jaar voor een hoger bedrag opnieuw afgesloten. Het geld dat daarmee naar mij toe is gekomen is voor een deel al uitgegeven aan het laten zetten van dubbel glas en een verplichte extra bijdrage aan de VvE voor een grootschalige reparatie aan het gebouw. De rest staat apart voor het afkopen van de erfpacht die met het nieuwe systeem in Amsterdam overgaat op eeuwigdurend en dus in een keer voor altijd afgekocht kan gaan worden en het laten schilderen van de kozijnen nu er nieuw glas in zit.

Nu krijg ik volgende vraag over dit extra hypotheekbedrag: "Gaat het om een (hypotheek)schuld voor uw eigen woning (hoofdverblijf)"

Weet iemand of ik hier ja of nee op moet antwoorden? Ik heb het geld dus zelf gekregen en geef het in stappen uit voor mijn eigen woning.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:40

Ik heb een vraag, weet niet of iemand dit weet.
Ik heb een mail gehad van mijn pensioenfonds dat ik de premie die ik betaal als negatief loon mag invullen. Echter heb ik de hele aangifte doorlopen en niets kunnen aanpassen.
In de mail staat:
- in box 1 geeft u aan onder loon wat uw inkomsten waren.
- daaronder geeft u aan op een aparte regel, wat u in het jaar waarover u aangifte doet aan premie hebt betaald
- de betaalde premie geeft u op als negatief loon

Maar ik ben heel loon niet tegengekomen, heb nergens iets kunnen aanpasssen

Edit, ik denk dat ik het heb gevonden, maar dan moet ik een nieuwe werkgever aanmaken. Heb het pensioenfonds maar even gebeld en word nog teruggebeld

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:21

_xManadisx_ schreef:
Ik heb een vraag, weet niet of iemand dit weet.
Ik heb een mail gehad van mijn pensioenfonds dat ik de premie die ik betaal als negatief loon mag invullen. Echter heb ik de hele aangifte doorlopen en niets kunnen aanpassen.
In de mail staat:
- in box 1 geeft u aan onder loon wat uw inkomsten waren.
- daaronder geeft u aan op een aparte regel, wat u in het jaar waarover u aangifte doet aan premie hebt betaald
- de betaalde premie geeft u op als negatief loon

Maar ik ben heel loon niet tegengekomen, heb nergens iets kunnen aanpasssen

Edit, ik denk dat ik het heb gevonden, maar dan moet ik een nieuwe werkgever aanmaken. Heb het pensioenfonds maar even gebeld en word nog teruggebeld

Je betaalt zelf aan het pensioenfonds, begrijp ik dat goed.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:24

66 % van de premie word betaald door de werkgever. De overige 33% word afgetrokken van mijn loon.
Moet ik er wel bij zeggen dat het een verplicht pensioenfonds is met absurd hoge premies. Maar binnen mijn beroepsgroep zit ik er aan vast.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:42

Hier eindelijk gelukt! We krijgen een leuk bedrag terug. Hypotheekrenteaftrek en schoolgeld.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:52

IMAY1990 schreef:
Ik kom er ook in een keer in vanochtend. Ik loop wel een beetje vast op mijn hypotheek. Ik heb mijn hypotheek vorig jaar voor een hoger bedrag opnieuw afgesloten. Het geld dat daarmee naar mij toe is gekomen is voor een deel al uitgegeven aan het laten zetten van dubbel glas en een verplichte extra bijdrage aan de VvE voor een grootschalige reparatie aan het gebouw. De rest staat apart voor het afkopen van de erfpacht die met het nieuwe systeem in Amsterdam overgaat op eeuwigdurend en dus in een keer voor altijd afgekocht kan gaan worden en het laten schilderen van de kozijnen nu er nieuw glas in zit.

Nu krijg ik volgende vraag over dit extra hypotheekbedrag: "Gaat het om een (hypotheek)schuld voor uw eigen woning (hoofdverblijf)"

Weet iemand of ik hier ja of nee op moet antwoorden? Ik heb het geld dus zelf gekregen en geef het in stappen uit voor mijn eigen woning.

Interessante vraag. Heb je dit geld nu op een spaarrekening staan? Wanneer ga je afkopen? Voor nieuwbouwdepots geldt een goedkeuring van twee jaar:
Citaat:
3.4. Nieuwbouw
Bij nieuwbouw is het gebruikelijk dat (een deel van) het geleende geld wordt geplaatst in een depot van waaruit de bouwtermijnen worden voldaan (nieuwbouwdepot). Op het in depot gehouden bedrag geeft de bank een rentevergoeding die (bijna) gelijk is aan de op de schuld verschuldigde rente. In beginsel behoren het depot en de daarmee samenhangende schuld tot de grondslag van box 3. De schuld verhuist pas naar box 1 voor zover vanuit het depot een bouwtermijn wordt betaald.

Goedkeuring
Ik keur om praktische redenen goed dat bij nieuwbouwwoningen de schuld en het nieuwbouwdepot in box 1 worden geplaatst. De rente en de kosten van de schuld die verband houdt met de aanschaf van de eigen woning zijn aftrekbaar als eigenwoningrente in box 1. Ik stel hierbij de volgende voorwaarden.

– Het depot is bestemd voor de betaling van een eigen woning als bedoeld in artikel 3.111, derde lid, van de Wet IB 2001.
– In box 1 wordt alleen dat gedeelte in aanmerking genomen dat uiteindelijk kan worden aangemerkt als een eigenwoningschuld. Andere gedeelten blijven in box 3. Dit geldt bijvoorbeeld voor zover de lening ziet op meegefinancierde kosten die niet tot de aanschafkosten van de woning behoren (bijvoorbeeld aftrekbare bouwrente, waarvan de financieringsschuld niet kan behoren tot de eigenwoningschuld op grond van artikel 3.120, lid 4, onderdeel a, van de Wet IB 2001).
– De rente die wordt ontvangen op het depot, komt in mindering op de aftrekbare rente.
– De goedkeuring geldt voor maximaal twee jaar. De tweejaarstermijn begint in beginsel te lopen op het moment van ondertekening van de koop/aanneemovereenkomst. Het is gebruikelijk dat op dat moment nog geen lening is afgesloten. De lening wordt meestal later afgesloten en pas uitbetaald bij de levering van de onroerende zaak bij de notaris. In dat geval vangt de tweejaarstermijn aan op het moment van de levering bij de notaris.
– De 30-jaarstermijn als bedoeld in artikel 3.120, tweede lid, van de Wet IB 2001, begint voor de hele lening te lopen bij de aanvang van de tweejaarstermijn. Vanaf dat moment worden de renten van de eigenwoningschuld immers in aftrek gebracht in box 1.
Het nieuwbouwdepot kan ook deels als overbruggingskrediet fungeren omdat de oude eigen woning nog niet is verkocht. De belastingplichtige hoeft geen rekening te houden met de gevolgen van de bijleenregeling totdat een eigenwoningreserve daadwerkelijk is gerealiseerd.

Op het eerste gezicht voldoe je hier niet aan, dus zou je zeggen dat het Box 3 is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:53

_xManadisx_ schreef:
66 % van de premie word betaald door de werkgever. De overige 33% word afgetrokken van mijn loon.
Moet ik er wel bij zeggen dat het een verplicht pensioenfonds is met absurd hoge premies. Maar binnen mijn beroepsgroep zit ik er aan vast.

Dan zit de aftrek al in het loon dat je opgeeft, dit zou je ook moeten zien op je jaaropgave. Hoe staat het precies in de mail van het pensioenfonds? Want dit klinkt wel vreemd.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:56

Ik kwam er net ook eindelijk in.
Heb ik hem ingevuld, inclusief zorgkosten, komt het bedrag lager uit dan andere jaren terwijl rest niet gewijzigd is.

Wilde ik weer wat tabbladen terug, kan dat niet....zucht...makkelijker is het er weer niet op geworden.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:56

Hier nogsteeds geen geluk met door de storing heen komen..

Edit: Spontaan erin, fijn!
Vraagje.. weet iemand hoe je de zorgbonus van 1000 euro moet aangeven. als extra inkomsten?
Laatst bijgewerkt door Eloya op 04-03-21 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:58

Mizsz_Kitty schreef:
Ik kwam er net ook eindelijk in.
Heb ik hem ingevuld, inclusief zorgkosten, komt het bedrag lager uit dan andere jaren terwijl rest niet gewijzigd is.

Wilde ik weer wat tabbladen terug, kan dat niet....zucht...makkelijker is het er weer niet op geworden.

Ik kon niet via vorige knop onderaan terug, maar wel door menu open te klikken en daar naar juiste tabblad.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:15

veerledec schreef:
IMAY1990 schreef:

Interessante vraag. Heb je dit geld nu op een spaarrekening staan? Wanneer ga je afkopen? Voor nieuwbouwdepots geldt een goedkeuring van twee jaar:
Citaat:
3.4. Nieuwbouw
Bij nieuwbouw is het gebruikelijk dat (een deel van) het geleende geld wordt geplaatst in een depot van waaruit de bouwtermijnen worden voldaan (nieuwbouwdepot). Op het in depot gehouden bedrag geeft de bank een rentevergoeding die (bijna) gelijk is aan de op de schuld verschuldigde rente. In beginsel behoren het depot en de daarmee samenhangende schuld tot de grondslag van box 3. De schuld verhuist pas naar box 1 voor zover vanuit het depot een bouwtermijn wordt betaald.

Goedkeuring
Ik keur om praktische redenen goed dat bij nieuwbouwwoningen de schuld en het nieuwbouwdepot in box 1 worden geplaatst. De rente en de kosten van de schuld die verband houdt met de aanschaf van de eigen woning zijn aftrekbaar als eigenwoningrente in box 1. Ik stel hierbij de volgende voorwaarden.

– Het depot is bestemd voor de betaling van een eigen woning als bedoeld in artikel 3.111, derde lid, van de Wet IB 2001.
– In box 1 wordt alleen dat gedeelte in aanmerking genomen dat uiteindelijk kan worden aangemerkt als een eigenwoningschuld. Andere gedeelten blijven in box 3. Dit geldt bijvoorbeeld voor zover de lening ziet op meegefinancierde kosten die niet tot de aanschafkosten van de woning behoren (bijvoorbeeld aftrekbare bouwrente, waarvan de financieringsschuld niet kan behoren tot de eigenwoningschuld op grond van artikel 3.120, lid 4, onderdeel a, van de Wet IB 2001).
– De rente die wordt ontvangen op het depot, komt in mindering op de aftrekbare rente.
– De goedkeuring geldt voor maximaal twee jaar. De tweejaarstermijn begint in beginsel te lopen op het moment van ondertekening van de koop/aanneemovereenkomst. Het is gebruikelijk dat op dat moment nog geen lening is afgesloten. De lening wordt meestal later afgesloten en pas uitbetaald bij de levering van de onroerende zaak bij de notaris. In dat geval vangt de tweejaarstermijn aan op het moment van de levering bij de notaris.
– De 30-jaarstermijn als bedoeld in artikel 3.120, tweede lid, van de Wet IB 2001, begint voor de hele lening te lopen bij de aanvang van de tweejaarstermijn. Vanaf dat moment worden de renten van de eigenwoningschuld immers in aftrek gebracht in box 1.
Het nieuwbouwdepot kan ook deels als overbruggingskrediet fungeren omdat de oude eigen woning nog niet is verkocht. De belastingplichtige hoeft geen rekening te houden met de gevolgen van de bijleenregeling totdat een eigenwoningreserve daadwerkelijk is gerealiseerd.

Op het eerste gezicht voldoe je hier niet aan, dus zou je zeggen dat het Box 3 is.

Dat vermoeden had ik al. Het staat ook niet in een depot maar op een eigen spaarrekening. Erfpacht afkoop is ergens in het tweede kwartaal dit jaar en de schilder hopelijk ook.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:28

Eloya schreef:
Hier nogsteeds geen geluk met door de storing heen komen..

Edit: Spontaan erin, fijn!
Vraagje.. weet iemand hoe je de zorgbonus van 1000 euro moet aangeven. als extra inkomsten?

Zit dat bedrag niet gewoon in je jaaropgaaf verwerkt?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:28

veerledec: Mag ik jouw per PB wat vragen?