Diddykong schreef:IMANDRA schreef:Dat hij voorzitter was van de studentenvereniging zegt niks. Daar krijg je een extra jaar stufi voor.
En wie zegt dat hij die lening 'met gemak' is aangegaan? En als maatschappelijk werk zijn passie is, waarom mag hij dat dan niet doen? Maatschappelijk werkers zijn ook gewoon nodig in de samenleving.
Ik denk dat je me wat verkeerd begrepen hebt. Ik bedoelde absoluut niet dat iemand geen maatschappelijk werk moet studeren. Ik ben zelf verpleegkundige, dus ik houd juist van de sociale beroepen. Alleen ligt het salaris gewoon lager, ik denk dat je als maatschappelijk werker ongeveer 1800 tot 2200 euro per maand verdiend. Als je met zo'n salaris dan 30.000 of 50.000 euro moet gaan terug betalen, dan ben je erg lang bezig. Als deze jongen 200 euro per maand moet missen is hij dik 13 jaar bezig. En al die tijd kun je bijv ook geen huis kopen. Ik bedoel dus meer, dat er ook best grote consequenties aan lenen kunnen zitten. Iets wat sommige studenten misschien niet altijd beseffen en wat vooral opgaat in beroepen waar je niet zomaar een salaris hebt van 3000+ euro netto in de maand.
Dan vindt ik dus een jaar lang "studeren" ofwel een jaar lang lenen om te leven, terwijl je niet studeert en daarna voor dat jaar misschien wel 5 jaar moeten dokken een grote belasting. Ik hoop dat mensen dat bewust doen, en niet ontzettend spijt krijgen van dit soort keuzes. Want je betaalt in de meeste gevallen niet even die 50.000 euro af.
Maar wie zegt dat die jongen (of anderen met een hoge schuld) daar niet over na hebben gedacht? En als hij zijn werk leuk vind is het die 13 jaar 300€ waarschijnlijk meer dan waard.
En voorzitter zijn van iets kan (afhankelijk van je studie, bij MW weet ik het niet) best goed staan op je CV en heel leerzaam zijn. Dat kan ook een verantwoorde keuze en/of investering zijn. Mijn zusje kreeg voor de voorzittertijd 250€ (uitwonend) per maand voor die studievertraging extra, daarmee bespaar je ook al een deel van de schulden die je maakt. Niet alles, maar zoals ik al zei kan het een investering zijn. Nu heeft mijn zusje maar een paar maanden vertraging opgelopen door haar voorzitterschap, maar heeft wel tegelijkertijd gestudeerd (dus ze deed gewoon wat langer over een paar vakken: wat veel mensen op de opleiding sowieso al deden zonder voorzitter te zijn).
@sannens: ik denk dat je de toon van mijn bericht wat misinterpreteert, hij was niet boos bedoeld (ik had gewoon als reactie dat het feit dat België ook een collegegeld vs instantiegeld heeft niet uit zou maken omdat studeren in België goedkoper is, de prijzen liggen lager). Even snel opgezocht, maar van wat ik zie is Belgisch collegegeld ~700€. In Nederland is het €2000+. Best een verschil. Zeker op 4+ jaar studeren.
. Ik bedoelde absoluut niet dat iemand geen maatschappelijk werk moet studeren. Ik ben zelf verpleegkundige, dus ik houd juist van de sociale beroepen. Alleen ligt het salaris gewoon lager, ik denk dat je als maatschappelijk werker ongeveer 1800 tot 2200 euro per maand verdiend. Als je met zo'n salaris dan 30.000 of 50.000 euro moet gaan terug betalen, dan ben je erg lang bezig. Als deze jongen 200 euro per maand moet missen is hij dik 13 jaar bezig. En al die tijd kun je bijv ook geen huis kopen. Ik bedoel dus meer, dat er ook best grote consequenties aan lenen kunnen zitten. Iets wat sommige studenten misschien niet altijd beseffen en wat vooral opgaat in beroepen waar je niet zomaar een salaris hebt van 3000+ euro netto in de maand.
(En nee zeker niet iedereen hier heeft simpele studies, velen studeren fysica of andere wetenschappelijke richtingen aan het unief,...)
ik heb alles bijgelezen en een paar dingen blijven me opvallen.
. De ene studie heeft een hogere werkdruk dan een ander, maar onmogelijk is het niet. Dus dat mensen dan kiezen zich volledig op hun studie te focussen en daarom te lenen i.p.v. ernaast te werken, dan is daar toch niks geks aan? Dat is in mijn ogen een betere keus dan dat je dan maar besluit de studie niet te doen