Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:48

Diddykong schreef:
IMANDRA schreef:
Dat hij voorzitter was van de studentenvereniging zegt niks. Daar krijg je een extra jaar stufi voor.
En wie zegt dat hij die lening 'met gemak' is aangegaan? En als maatschappelijk werk zijn passie is, waarom mag hij dat dan niet doen? Maatschappelijk werkers zijn ook gewoon nodig in de samenleving.

Ik denk dat je me wat verkeerd begrepen hebt ;). Ik bedoelde absoluut niet dat iemand geen maatschappelijk werk moet studeren. Ik ben zelf verpleegkundige, dus ik houd juist van de sociale beroepen. Alleen ligt het salaris gewoon lager, ik denk dat je als maatschappelijk werker ongeveer 1800 tot 2200 euro per maand verdiend. Als je met zo'n salaris dan 30.000 of 50.000 euro moet gaan terug betalen, dan ben je erg lang bezig. Als deze jongen 200 euro per maand moet missen is hij dik 13 jaar bezig. En al die tijd kun je bijv ook geen huis kopen. Ik bedoel dus meer, dat er ook best grote consequenties aan lenen kunnen zitten. Iets wat sommige studenten misschien niet altijd beseffen en wat vooral opgaat in beroepen waar je niet zomaar een salaris hebt van 3000+ euro netto in de maand.
Dan vindt ik dus een jaar lang "studeren" ofwel een jaar lang lenen om te leven, terwijl je niet studeert en daarna voor dat jaar misschien wel 5 jaar moeten dokken een grote belasting. Ik hoop dat mensen dat bewust doen, en niet ontzettend spijt krijgen van dit soort keuzes. Want je betaalt in de meeste gevallen niet even die 50.000 euro af.

Maar wie zegt dat die jongen (of anderen met een hoge schuld) daar niet over na hebben gedacht? En als hij zijn werk leuk vind is het die 13 jaar 300€ waarschijnlijk meer dan waard.

En voorzitter zijn van iets kan (afhankelijk van je studie, bij MW weet ik het niet) best goed staan op je CV en heel leerzaam zijn. Dat kan ook een verantwoorde keuze en/of investering zijn. Mijn zusje kreeg voor de voorzittertijd 250€ (uitwonend) per maand voor die studievertraging extra, daarmee bespaar je ook al een deel van de schulden die je maakt. Niet alles, maar zoals ik al zei kan het een investering zijn. Nu heeft mijn zusje maar een paar maanden vertraging opgelopen door haar voorzitterschap, maar heeft wel tegelijkertijd gestudeerd (dus ze deed gewoon wat langer over een paar vakken: wat veel mensen op de opleiding sowieso al deden zonder voorzitter te zijn).

@sannens: ik denk dat je de toon van mijn bericht wat misinterpreteert, hij was niet boos bedoeld (ik had gewoon als reactie dat het feit dat België ook een collegegeld vs instantiegeld heeft niet uit zou maken omdat studeren in België goedkoper is, de prijzen liggen lager). Even snel opgezocht, maar van wat ik zie is Belgisch collegegeld ~700€. In Nederland is het €2000+. Best een verschil. Zeker op 4+ jaar studeren.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:13

Ik heb het hele topic nog niet kunnen doorlezen doorlezen (zit nu op pagina 6) maar jezus... Ik snap dat er in Nederland zoveel mensen zijn met een burn-out als ik dit allemaal lees.

Je mag als student dus blijkbaar amper tijd hebben voor jezelf, je moet je maar kapot werken en studeren zodat je later 'functioneel' bent voor de overheid? Ik snap het leenstelsel echt niet... Je begint pas te leven en je moet je al zorgen maken om schulden.

Als mensen zoveel kritiek hebben op de Nederlandse studenten... Kom dan zeker niet naar België. Je hebt hier ook zeker mensen die hard leren, daar niet van, maar van welke richting dan ook; heel wat studenten gaan wekelijks uit (sommige meerdere keren per week) en hebben genoeg vrije tijd. En ze werken zich zeker niet kapot, als ze al een baan hebben. Dat is mijn ervaring van op kot alleszins toch. Niemand loopt hier overdreven fel te stressen over studies, 's avonds spenderen mensen veel tijd samen in de keuken of de 'living' voor de TV. Maar blijkbaar zijn die dingen uit den boze volgens sommige mensen? :+ (En nee zeker niet iedereen hier heeft simpele studies, velen studeren fysica of andere wetenschappelijke richtingen aan het unief,...)

Tegenwoordig moet alles maar snel gaan en moet je zoveel mogelijk doen. Als je vrije tijd hebt en ervoor kiest om naast je studies niet te gaan werken ben je blijkbaar lui. Terwijl je na je studies genoeg tijd hebt om je dagen te slijten op het werk, waarschijnlijk tot je 70 bent als het zo doorgaat met de pensionleeftijden. Je bent maar één keer student, ik geniet nu van de vrije tijd die ik heb voordat ik me zorgen moet gaan maken om geld en alles wat erbij komt kijken. Maar blijkbaar is het idee nu dat mensen leven om te werken en je al de rest aan de kant moet schuiven. Wanneer mag je dan wel beginnen met leven?

Ik blijf het echt absurd vinden. Ik kan in principe gewoon 'gratis' studeren doordat mijn ouders te weinig verdienen. De overheid geeft mij geld zodat ik mijn kot en mijn studies kan betalen en als ik dit allemaal lees ben ik het Belgische systeem heel erg dankbaar...

Shaggy09

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:29

Ik heb niet het idee dat je als student zijnde niet mag leven in Nederland. Ook hier word gewoon uitgegaan door de studenten (doordeweeks en sweekends) en geleefd. Alleen is het huidige leenstelsel hier niet naar.

Ik vind de mentaliteit om zoveel mogelijk te moeten presteren en leven om te werken ook verschrikkelijk. Soms heb ik ook het idee dat het teveel daar om gaat tegenwoordig, en dat vind ik jammer. Maar dat Nederland per se zon mentaliteit heeft, nah dat vind ik niet.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:48

Dat heel veel werken is echt een gedachte van de oude stempel, sorry. Mijn vader hamert ook nog steeds elke keer dat ik moet werken terwijl ik 38 uur in de week op school ben, nog huiswerk heb en een eigen bedrijf. Als ik thuis ben op vrijdag dan kan ik de eerste paar uur niks meer hoor. :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:49

Shaggy09 schreef:
Ik heb niet het idee dat je als student zijnde niet mag leven in Nederland. Ook hier word gewoon uitgegaan door de studenten (doordeweeks en sweekends) en geleefd. Alleen is het huidige leenstelsel hier niet naar.

Ik vind de mentaliteit om zoveel mogelijk te moeten presteren en leven om te werken ook verschrikkelijk. Soms heb ik ook het idee dat het teveel daar om gaat tegenwoordig, en dat vind ik jammer. Maar dat Nederland per se zon mentaliteit heeft, nah dat vind ik niet.

Cultureel gezien, valt dit redelijk mee. In landen zoals de VS is het nog competitiever. Onze cultuur is wat zachter wat dat betreft en zit minder aan “leven om te werken” kant dan we zelf denken. Even fun fact :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:59

Ja ik weet idd dat het in Amerika nog erger is. Ik denk dat het hier ook eraan ligt uit wat voor milieu je komt. Ik heb een tante die altijd alleen maar geïnteresseerd is in hoe het gaat op school en wat ik wil gaan doen in de toekomst. Ik voel me altijd best wel opgelaten als ik met haar spreek en ervaar die gesprekken ook nooit echt als leuk. Niet omdat ik niet over school wil praten maar meer omdat dat letterlijk het enige is wat haar interesseert wat betreft mij.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:08

Dat studenten tegenwoordig moeten lenen, is helaas een feit. Een bizar systeem waarin de overheid (en bedrijfsleven) een forse claim legt op de werkende generatie van de toekomst.
Wel schrik ik af en toe hoe naïef sommigen denken over een (grote) schuld, en wat dat doet met je toekomst.
Jongeren pamperen hoeft ook niet, maar enige protectie is wel op zijn plaats.
Ik ken helaas ook jongeren die daar volledig het schip mee in zijn gegaan. Enorm triest. En dat kost de overheid uiteindelijk ook weer veel geld.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 23:14

Wow, jullie gaan hard op deze dinsdag :D ik heb alles bijgelezen en een paar dingen blijven me opvallen.
Meerdere mensen vinden mijn post oordelend. Dat is hij niet.
Ik veroordeel niemand, ik vraag me alleen af waarom iemand kiest voor een hoge studieschuld terwijl men weet dat het lastig gaat worden deze terug te betalen.
Niemand geeft hier antwoord op helaas. Is dat omdat men zelf wel weet dat men niet slim bezig is?
Komt het te dichtbij?
Het enige wat ik lees is het ene na het andere defensieve, klaagverhaal waarom het rechtvaardig is dat die betreffende persoon wél leent.

Nogmaals, ik oordeel niet. Ik vraag me alleen af waarom men zo makkelijk denkt over het aangaan van een (grote) lening.
Ik blijf erbij, en daar komt mijn uitspraak beter een 6 dan een 7 zonder leven ook vandaan, dat je studententijd nuttig en leuk moet zijn. Maar, dat kost energie én geld.
Regeren is vooruit zien, als jij een studie kiest met een voor jou hoge belasting zodat je moet lenen omdat je niet kunt werken en je jezelf jaren over de kop gaat werken.... dan kun je wachten op het moment dat je het niet meer trekt. Met als gevolg dat de studie in de soep loopt en je nog verder van huis bent. Dat is een simpel sommetje in mijn ogen. Vanwaar de behoefte van mensen om dit te doen?
Waarom kies je ervoor om het jezelf zo moeilijk te maken terwijl je ook op een prettigere manier aan dat papiertje kunt komen maar dan wellicht via een omweg of een andere constructie?

Is de druk vanuit maatschappij en/of thuis dan zo hoog dat je niet meer zelf beslist?

Dan, de vraag waarom ik het me aantrek. Dat doe ik niet direct maar, zoals een bokker al eerder opmerkte gaat het economisch niet beter met de BV Nederland als we straks allemaal vast zitten op ons 28e aan dikke vette schulden en ja, daar pluk ook ik dan de zure vruchten van.
Wellicht is het inderdaad de oude stempel, je kunt pas iets uitgeven als je het hebt.
Ik zie ook steeds meer jonge mensen in een private lease auto rijden en ook dit snap ik niet...

Dan tot slot, ik kom uit het tijdperk waarbij ik mijn uitwonende beurs a 250 per maand als gift kreeg. Ik ben nu 32, studeerde van mijn 18e tot mijn 22e, heb 2 studies uiteindelijk niet afgemaakt en gekozen voor een selfmade traject.
Niet zonder pijn en moeite maar met een prachtig resultaat.
Daar hoef ik geen sticker voor, ik ben wél blij dat ik het zo gedaan heb. Ik kon daardoor nl mijn eerste huis op mijn 24e kopen en ben me blijven doorontwikkelen.

Ik heb het tijdens mijn studies niet makkelijk gehad maar, het idee me in de schulden te steken vanuit gemak voor iets waar ik niet 100% achter kon staan stond en staat me tegen.
Vandaar dat ik zonder diploma ben vertrokken.

Ik vind het oprecht erg jammer dat zoveel mensen zich zo aangevallen voelen, dat is niet mijn bedoeling.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:15

Shaggy09 schreef:

Ik denk dat mensen doelen op de opmerkingen die veel mensen hebben zodra het over studenten gaat (hier gelukkig niet zo veel maar bijv. op oa Facebook wel). “Studenten feesten alleen maar en doen niks aan leren! Ze hebben een luxe leven en het klagen slaat nergens op!” Wat natuurlijk onzin is.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:16

Bij de studie Informatica, waar ik laatst was. Daar werd op de open dag al aangegeven dat werken naast deze studie vrijwel geen optie is. Van welke opleiding je ook af komt. Dit zal vast bij meerdere studies zijn... heeft niks te maken met te hoog gegrepen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:20

MusicIsLife schreef:
Bij de studie Informatica, waar ik laatst was. Daar werd op de open dag al aangegeven dat werken naast deze studie vrijwel geen optie is. Van welke opleiding je ook af komt. Dit zal vast bij meerdere studies zijn... heeft niks te maken met te hoog gegrepen.

Idd. En heel eerlijk? Ik zou veel liever mijn leven lang een schuld afbetalen (ofja, 35 jaar) en een leuke baan hebben waar ik gelukkig van word, dan een goed verdienende baan hebben waarmee ik mijn schuld snel heb afbetaald en waar ik diep ongelukkig van word.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:23

Wildgirl schreef:
Wow, jullie gaan hard op deze dinsdag :D ik heb alles bijgelezen en een paar dingen blijven me opvallen.
Ik veroordeel niemand, ik vraag me alleen af waarom iemand kiest voor een hoge studieschuld terwijl men weet dat het lastig gaat worden deze terug te betalen.
Niemand geeft hier antwoord op helaas.
Is dat omdat men zelf wel weet dat men niet slim bezig is?
Komt het te dichtbij?
Het enige wat ik lees is het ene na het andere defensieve, klaagverhaal waarom het rechtvaardig is dat die betreffende persoon wél leent.

Lees jij een ander topic dan ik?

Want ik lees hier heel veel reacties van Bokkers die juist wel uitleggen waarom ze lenen. Die juist wel antwoord geven op je vraag.

Ik krijg eerder het idee dat jij (en een aantal andere bokkers) die redenen om (veel) geld te lenen, niet goed of niet goed genoeg vindt.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:35

leeslampje schreef:
Wildgirl schreef:
Komt het te dichtbij?

Want ik lees hier heel veel reacties van Bokkers die juist wel uitleggen waarom ze lenen. Die juist wel antwoord geven op je vraag.

Ik krijg eerder het idee dat jij (en een aantal andere bokkers) die redenen om (veel) geld te lenen, niet goed of niet goed genoeg vindt.

Je haalt me de woorden uit de mond leeslampje. Volgens mij hebben meerdere bokkers, waaronder ikzelf, uitgelegd waarom we een lening zijn aangegaan en dat wij verwachten die lening weer terug te gaan betalen. Maar dat wordt nu afgeschilderd als een defensief klaagverhaal. 8)7

Maar, er wordt niet geoordeeld hoor!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:38

leeslampje schreef:
Wildgirl schreef:
Komt het te dichtbij?

En ook al vindt ze hem niet goed genoeg, niemand hoeft zich aan de ts te verantwoorden wat diegene wel of niet met het geleende geld doet.

Ts heeft het idee dat haar mening de enige waarheid is, en dat iedereen die leent niet slim bezig is. Iemand die zijn mening al zo klaar heeft staan, en zo'n gigantisch bord voor dr kop heeft, is de discussie niet waard ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:42

Shaggy09 schreef:
Ja ik weet idd dat het in Amerika nog erger is. Ik denk dat het hier ook eraan ligt uit wat voor milieu je komt. Ik heb een tante die altijd alleen maar geïnteresseerd is in hoe het gaat op school en wat ik wil gaan doen in de toekomst. Ik voel me altijd best wel opgelaten als ik met haar spreek en ervaar die gesprekken ook nooit echt als leuk. Niet omdat ik niet over school wil praten maar meer omdat dat letterlijk het enige is wat haar interesseert wat betreft mij.

Dit herken ik heel goed. Mijn broer en zus deden het vroeger altijd al heel goed op school, bereikten al snel veel. Kregen van bepaalde familievrienden en familieleden alle aandacht; ik, die 8 jaar over mijn middelbare school had gedaan, was niet interessant.

Totdat ik ik opeens een prijs won met iets. :+ Dan doe je er opeens toe.

Heb echt helemaal niets met dat soort mensen. Mijn ouders en broer en zus overigens ook niet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 23:44

_sanne, pardon?
Ik probeer hier op een nette manier een vraag te stellen en jij besluit zo gericht te gaan moddergooien?
Meiske, als je mijn posts goed had gelezen dan wist je dat ik lenen niet per definitie dom vind. Dat ik me afvraag waarom zoveel mensen zo makkelijk aan een lening beginnen, ja dat vraag ik me wel af.
Maargoed, wat dat betreft ben jij degene die aan het kortste eind trekt over een paar jaar met een lening én zo'n attitude. Ik heb het al laten zien. Nu jij nog!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:47

TS het lijkt wel alsof je per definitie mensen die geld lenen voor hun studie stom of achterlijk vind. Dat vind ik pas een attitude.

@Resistance, ik heb er ook echt helemaal niets mee en probeer het meestal gewoon een beetje te negeren. Zulke personen zijn het niet waard. Al vraag ik me wel af hoe je zo kunt zijn :')

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 23:50

Shaggy09 schreef:
TS het lijkt wel alsof je per definitie mensen die geld lenen voor hun studie stom of achterlijk vind. Dat vind ik pas een attitude.

@Resistance, ik heb er ook echt helemaal niets mee en probeer het meestal gewoon een beetje te negeren. Zulke personen zijn het niet waard. Al vraag ik me wel af hoe je zo kunt zijn :')

Het lijkt zo. Echter heb ik al een aantal keer zwart op wit gezet hier dat dit niet zo is.
Er is niets mis met lenen. Lenen is niet stom of achterlijk.
Wat in mijn ogen wel 'dom' is, is om een lening sans scrupules aan te gaan terwijl je wéét dat het terugbetalen moeilijk gaat worden.
Mijn vraag is daarom nogmaals, waarom gaan die mensen toch zo makkelijk die lening aan waardoor ze zichzelf klemzetten.

Man, lezen is niet het sterkste punt van veel mensen :n

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:53

Er zijn meerdere soorten 'leners':

- Degenen die naast hun studie niet (voldoende) kunnen werken en door omstandigheden niet thuis kunnen blijven wonen (= vaste lasten en weinig/geen inkomen), ouders die niks bijdragen aan studie.
- Degenen die veel geld lenen omdat het rentevrij is en geld nodig hebben omdat ze: een burnout hebben, door X reden vertraging oplopen, etc.
- Degenen die graag veel vakanties willen en leuke dingen willen doen, onder het mom van: "Nu heb ik er nog tijd voor, straks betaal ik het wel terug" + mensen die gewoon niet met geld kunnen omgaan.

Ik snap ik het ook niet altijd als mensen die ik ken allemaal leuke dingen doen, weinig werken en dan later horen dat ze eigenlijk geen geld hebben en een gigantische studieschuld. Dan denk ik echt van: WAAROM pak je het zo aan? :')

Maar ik had het voordeel dat m'n ouders m'n studie betaalden, ik naast m'n studie kon werken en ik slim met geld omging, en langer thuis ben blijven wonen. Nu heb ik een spaarrekening ipv een schuld. Maar ik vond het ook niet altijd fijn om lang bij m'n ouders te wonen terwijl de rest van m'n vrienden lekker op kamers aan het feestbeesten was en dure dingen kocht ;) Maar nogmaals, het ligt echt aan je omstandigheden + eigen instelling.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:54

Wildgirl schreef:
_sanne, pardon?
Ik probeer hier op een nette manier een vraag te stellen en jij besluit zo gericht te gaan moddergooien?
Meiske, als je mijn posts goed had gelezen dan wist je dat ik lenen niet per definitie dom vind. Dat ik me afvraag waarom zoveel mensen zo makkelijk aan een lening beginnen, ja dat vraag ik me wel af.
Maargoed, wat dat betreft ben jij degene die aan het kortste eind trekt over een paar jaar met een lening én zo'n attitude. Ik heb het al laten zien. Nu jij nog!

Nou meiske, ;), Je zegt letterlijk zelf: "Is dat omdat men zelf wel weet dat men niet slim bezig is?" :+ en je noemt de redenen van mensen defensieve klaagverhalen. Sta je dan überhaupt wel open voor de beweegredenen van anderen? Of heb je daar ook gelijk je oordeel over klaar staan?

En wat heb jij precies laten zien? Dat je het oh-zo-goed voor elkaar hebt? Wat bedoel je precies te zeggen met die laatste zin?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:58

Wildgirl schreef:
Shaggy09 schreef:

Het lijkt zo. Echter heb ik al een aantal keer zwart op wit gezet hier dat dit niet zo is.
Er is niets mis met lenen. Lenen is niet stom of achterlijk.
Wat in mijn ogen wel 'dom' is, is om een lening sans scrupules aan te gaan terwijl je wéét dat het terugbetalen moeilijk gaat worden.
Mijn vraag is daarom nogmaals, waarom gaan die mensen toch zo makkelijk die lening aan waardoor ze zichzelf klemzetten.

Man, lezen is niet het sterkste punt van veel mensen :n

Blijkbaar is het ook niet jouw sterkste punt, want er is al door meerdere mensen hier uitgelegd waarom ze wel of niet lenen. Maar dit wordt door jou afgedaan als defensieve klaagverhalen. Wat wil je nou eigenlijk precies horen?

Nogmaals, ik ben nog nooit iemand tegengekomen die aan een studie lening begint met de oprechte intentie deze niet terug te betalen. Is dat antwoord op je vraag?

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:59

MusicIsLife schreef:

Maar zoiets ligt toch ook echt aan de persoon hoor. Ik ken bijv. iemand die recent Informatica studeerde en heeft afgemaakt (universiteit) en ernaast gewoon nog freelance werk deed met alle kennis die hij al had en tijdens z'n studie opdeed. Hij zei dat het pittig was, maar had/maakte ook nog genoeg tijd voor studentenvereniging. Hij had 1 jaar uitloop omdat hij een bestuursjaar bij de vereniging heeft gedaan. En het zal vast zijn dat een deel van de studenten er geen grote werklast naast kan hebben, maar qua normale studies kan ik me niet voorstellen dat het overgrote deel echt geen tijd meer heeft om enige vorm van werk op te pakken (behalve coschappen bij geneeskunde).

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 00:00

Wildgirl schreef:
Nogmaals, ik oordeel niet. Ik vraag me alleen af waarom men zo makkelijk denkt over het aangaan van een (grote) lening.
Ik blijf erbij, en daar komt mijn uitspraak beter een 6 dan een 7 zonder leven ook vandaan, dat je studententijd nuttig en leuk moet zijn. Maar, dat kost energie én geld.
Regeren is vooruit zien, als jij een studie kiest met een voor jou hoge belasting zodat je moet lenen omdat je niet kunt werken en je jezelf jaren over de kop gaat werken.... dan kun je wachten op het moment dat je het niet meer trekt. Met als gevolg dat de studie in de soep loopt en je nog verder van huis bent. Dat is een simpel sommetje in mijn ogen. Vanwaar de behoefte van mensen om dit te doen?
Waarom kies je ervoor om het jezelf zo moeilijk te maken terwijl je ook op een prettigere manier aan dat papiertje kunt komen maar dan wellicht via een omweg of een andere constructie?

...

Ik heb het tijdens mijn studies niet makkelijk gehad maar, het idee me in de schulden te steken vanuit gemak voor iets waar ik niet 100% achter kon staan stond en staat me tegen.
Vandaar dat ik zonder diploma ben vertrokken.
...

Ik vind deze redenering een beetje kortzichtig :o . De ene studie heeft een hogere werkdruk dan een ander, maar onmogelijk is het niet. Dus dat mensen dan kiezen zich volledig op hun studie te focussen en daarom te lenen i.p.v. ernaast te werken, dan is daar toch niks geks aan? Dat is in mijn ogen een betere keus dan dat je dan maar besluit de studie niet te doen :D. De behoefte van mensen om dit te doen is waarschijnlijk omdat zij deze studie leuk vinden of het werkgebied wat hierbij hoort. Je kiest uiteindelijk toch ook een studie die je leuk vind, waar je gemotiveerd voor bent! Dan ben je daar toch ook bereid om er wat voor te lenen. Je kunt dan beter 4 jaar investeren dan dat je uit gemakzucht een andere studie doet om maar “een papiertje te hebben”. Een andere studie van datzelfde niveau lijkt qua tijd dan relatief even belastend. En een makkelijkere studie kost alsnog geld dus waarom geld investeren aan iets waar je niks aan hebt.

“Waarom investeer je geld als je weet dat je het niet terug kan betalen”. Hoezo kun je het niet terug betalen? De maandelijkse terugbetaling is verdeeld over 35 jaar gebaseerd op je inkomen. Mensen met een MBO diploma ontvangen misschien een lager loon dan WO geschoolden, maar hebben denk ik ook flink minder kosten. Hebben ze misschien een studieschuld maar wel een baan die ze anders niet gehad zouden hebben. :) Want de indruk die ik van jou krijg is dat je ons -jongeren- vooral aanraad lekker een stapje onder ons niveau te gaan studeren, en zoveel ernaast te gaan werken dat we geen tijd hebben om hoger dan een 6 te halen? Want dan hebben we op een prettige manier toch een papiertje gehaald. Want zo hoort het? Kijk naar jezelf, je hebt eigenlijk gedurende je studie zoveel gewerkt dat je uiteindelijk twee studies niet hebt kunnen afronden. Waarom heb je op dat moment niet geïnvesteerd in een bij jou passende studie waar je wel plezier in had, en waarom neem je het nu een ander een beetje kwalijk dat die dat wel doet? Ik wil je hier niet mee aanvallen maar ik denk dat de huidige studenten mentaliteit meer gericht is op het afronden van studies incl schuld dan eindigen zonder diploma. Wordt er vanuit middelbare school/huis wel ingedrukt dat je zonder diploma niks bent op de banenmarkt.

Je scheert overigens wel alle manen over een kam wat betreft studenten. Ik ben precies van het cohort wat voor het eerst in het leningstelsel zat. Om mij heen waren maar weinig studenten die leenden, uit angst voor schuld. Zij hadden ook geen tijd voor werk, maar wel ouders die hen bijstonden. Maar een aantal leenden wel, omdat ze op kamers moesten etc. en geen ouders hadden die dat konden betalen. Ik merkte eigenlijk om mij heen heel veel weerstand tegen lenen onder studenten, maar soms heb je geen andere keus. Ik denk dat het eerder een uitzondering is dat een student teert op ome duo dan dat dit voor alle studenten geldt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 06:11

Naar mijn gevoel zijn het vooral jongeren/ studenten die in dit topic verdedigen waarom het lenen tijdens je studie nodig is. En wat typerend is voor jeugdigen is dat ze over het algemeen de toekomst rooskleurig zien (gelukkig maar ;) )

Degenen hier die kritisch zijn op de hoge studieschulden, zijn reeds afgestudeerd lang of relatief kort geleden, hebben 'geluk' dat ze thuis worden gesteund of een ander idee bij hoe je wil beginnen aan je volwassen leven.

Ik had zelf ook een studieschuld, vanuit een ander tijdperk dus 'eigen schuld' (uit huis, geen financiele backup, wel veel werken maar ook feesten, studies niet gehaald). En ik praatte het goed voor mezelf, ik had niet anders gekund toen, het liep nou eenmaal zo. En ik heb ook genoten ;) Maar ik heb ook 15 jaar af moeten betalen. Op een gegeven moment gaat dat voelen als 'zuur geld'. Zeker als je in je leven in een mindere periode zit: even geen baan, relatie over, financiële zorgen. Maar de DUO komt gewoon aankloppen en als het niet lukt, de deurwaarder ook.

Ik lees in dit topic over startsalarissen van +€3000 netto :') over 'maar' €300 per maand afbetalen, over dat je er 35 jaar over mag doen, dus geen zorgen. Totdat je dus geen hypotheek én geen sociale huurwoning kunt krijgen en elke maand particulier moet huren. Dan betaal je dus al gauw een €600 meer dan iemand zonder studieschuld en met hypotheek. Over studievertraging want 'het' staat zo mooi op je cv. Lekker bedacht, maar da's een baantje waar je dan geld op moet bijleggen he :+

Ik vrees dat de wake up call nog wel komt... en laat mij dan maar een middelbare pessimistische zeiksnor zijn die studenten een burn out in jaagt. Uhuh.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 06:21

Lees hier heel veel over hoge schulden. Zelf niet een torenhoge schuld maar toch 7000 euro van 1 jaar studeren. Ouders verdienden niet genoeg om te ondersteunen. En had een studie gekozen die maar op 1 plek in nederland is en toen nog geen trein en dus lange reistijd. Ben dus op kamers gegaan wel voor 400 euro geloof ik per maand en dan ontbijt, middageten en avond zat er bij in.

Kon helaas er geen baan bij vinden in het dorp woonden heel veel studenten en dus weinig werk. Daarnaast waren mijn stages lange dagen en in andere kant van het land, Niet heel praktisch dus voor werk.

Na een jaar helaas moeten stoppen door omstandigheden. En nu verdien ik rond de 800-1000 per maand. En woon samen en ga dit jaar een huis kopen maar nog wel met die studieschuld. Hoef ook nog niet af te betalen al 5 jaar lang. Komt nog wel. Ik heb het geld wel om in een keer af te betalen maar kiezen er voor om nu eerst huis te kopen en dan gaan afbetalen. Dan hopelijk auto en rijbewijs zodat ik meer dan 4 uur kan werken per dag. Heb nu namelijk rond de 5 a 6 uur reistijd per dag. ( met voor mij geweldige baan)

Dus ja ik heb er voor gekozen voor de studieschuld maar ik hoopte de studie wel af te maken wat helaas mislukt is. Heb daarna nog 3 jaar mbo gedaan en heb nu dus 2 mbo niveau 4 diploma`s.