Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:31

Als stagebegeleider voor IT-studenten heb ik zelf vele zaken mogen ervaren, slechte begeleiding vanuit school, idiote redenen vanuit school om iemand die super werk aflevert geen voldoende te geven, maar ook studenten die er met de pet naar gooien. Blijf alsjeblieft doorgaan met begeleiden! Er zijn weinig begeleiders met jouw geduld! Juiste beslissing genomen bij deze droeftoeter!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:31

Nou, die komt er wel in het leven! ... not.
Super gedaan TS! Jammer dat het muntje bij hem niet gevallen is en hij er ook nog zo onbeschoft mee om gaat.

Urbanus

Re: Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:56

Ik vind het gewoon een hele griezelige jongen...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 07:47

3 uur geduld opbrengen.... _/-\o_ :j

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:45

Goed aangepakt TS!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:59

Er moet écht iets mis zijn in het hoofd van die knul... Wat een reactie.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:18

Goed gedaan TS +:)+

Hopelijk leert hij er iets van, maar ik ben bang van niet...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:54

Eh ok 7 bladzijdes en drie uur uitleg wat ie allemaal niet goed doet en dan zelf de conclusie trekken omdat hij geen hoofdletters gebruikt. Een punt dus. En dan op school zeggen dat het drie punten zijn waarom hij een onvoldoende heeft (waar komen die twee dan vandaan?) en dan nog smeken om een voldoende bij een zieke directeur die goddank jou verhaal ook aanhoudt.

Daar zijn maar drie woorden voor volstrekt ongeneeslijk kansloos. {:)-:( wat moet er van zo n jongen terecht komen. :n :roll:

Mijn complimenten voor je engelengeduld. Drie uur volhouden. Ik heb geduld maar zou zelfs daar niet zo lang volgehouden hebben. Had hem vrees ik in minder subtiele bewoording duidelijk gemaakt dat ie kansloos is. Of hij heeft een heel serieuze beperking die nog niet aan het licht is gekomen tot nu toe dat hij het niet kan zien.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:32

Ik heb ergens wel met hem te doen.. de onvoldoende? Geheel verdiend en enige juiste beslissing. Ts.. Idd erg veel respect voor jouw geduld.
Maar ik denk dat hij het dondersgoed snapt, maar het niet onder ogen wil/kan zien. (had hij daadwerkelijk zelf geloofd dat het om hoofdletters ging had hij het verslag gewoon afgegeven op school).

Het raakt mij omdat ik vroeger ook zo'n droeftoeter was. Ik kreeg zelfs toestemming om te spijbelen..zo'n draak was ik. Hopeloos geval, komt niks van terecht, ik gedroeg me vreselijk arrogant. Terwijl ik diep ongelukkig was, maar dat zag niemand.

De reactie van zijn ouders spreekt voor mij ook al boekdelen... voor het eerst hadden zijn ouders geen haast hem te halen...je hebt gefaald.. We moeten je niet is de boodschap. Elke x de kooltjes uit het vuur halen en voorkomen dat je kind op zijn bek gaat is geen liefde. Er zijn voor je kind, het accepteren en evengoed naast hem blijven staan is dat wel (en dan bedoel ik niet dat ze de beslissing aan moeten vechten maar dat ze met hem in gesprek gaan en hem helpen onder ogen te zien dat hij zelf de oorzaak is van de onvoldoende).

Maar zo knalhard er hier over hem geoordeeld wordt... Griezelig, komt niks van terecht, hopeloos... Kom op zeg.. Zijn houding deugt niet... Niemand weet hoe dat komt en waar hij zelf mee worstelt... En dan zo hard oordelen....

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:52

Ik snap je punt, maar even vanuit mijn standpunt: een stagebegeleider is geen opvoeder of psycholoog. Het is de rol van een begeleider om iemand bepaalde competenties bij te brengen of de ruimte te geven deze zelfstandig aan te tonen. In deze situatie heeft TS er zo te zien meer dan alles aan gedaan om het project te laten slagen, dus op een gegeven moment houdt het op.

Zelf heb ik ook een student mogen begeleiden die briljant was in zijn vakgebied maar wel persoonlijke issues had, en ook nog fysiek niet helemaal 100% was. Veel buikpijn etc. Die heb ik op een gegeven moment verplicht naar huis gestuurd omdat hij overwerkt dreigde te raken. Die had dus wel de wil, maar zijn situatie werkte niet mee. Heeft uiteindelijk een mooie terechte 8 gehad, ondanks het niet halen van het urencriterium.

En ook een andere dame die ik toegewezen kreeg omdat het “niet goed liep” met haar vorige begeleider. Die heb ik met heel veel intensieve begeleiding laten afstuderen, maar dat was praktisch dezelfde situatie als hier. Achteraf had ik daar misschien ook eerder de stekker uit moeten trekken.

Wellicht dat het hier ook een stuk situatie is, maar je kan niet iedereen helpen. Volgens mij is hier het maximale gedaan om het te laten slagen :-)

En de reacties begrijp ik ergens dan ook wel, zwart-wit gezien moet een stagiair presteren, of een reden hebben om dat niet te doen. Die reden is niet naar boven gekomen en dan is het soms inderdaad goed om “op je bek te gaan”. In geval van IHN was de kans dat het met TS als begeleider goed gekomen was vermoed ik ook een stuk groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:14

IHN schreef:
Ik heb ergens wel met hem te doen.. de onvoldoende? Geheel verdiend en enige juiste beslissing. Ts.. Idd erg veel respect voor jouw geduld.
Maar ik denk dat hij het dondersgoed snapt, maar het niet onder ogen wil/kan zien. (had hij daadwerkelijk zelf geloofd dat het om hoofdletters ging had hij het verslag gewoon afgegeven op school).

Het raakt mij omdat ik vroeger ook zo'n droeftoeter was. Ik kreeg zelfs toestemming om te spijbelen..zo'n draak was ik. Hopeloos geval, komt niks van terecht, ik gedroeg me vreselijk arrogant. Terwijl ik diep ongelukkig was, maar dat zag niemand.

De reactie van zijn ouders spreekt voor mij ook al boekdelen... voor het eerst hadden zijn ouders geen haast hem te halen...je hebt gefaald.. We moeten je niet is de boodschap. Elke x de kooltjes uit het vuur halen en voorkomen dat je kind op zijn bek gaat is geen liefde. Er zijn voor je kind, het accepteren en evengoed naast hem blijven staan is dat wel (en dan bedoel ik niet dat ze de beslissing aan moeten vechten maar dat ze met hem in gesprek gaan en hem helpen onder ogen te zien dat hij zelf de oorzaak is van de onvoldoende).

Maar zo knalhard er hier over hem geoordeeld wordt... Griezelig, komt niks van terecht, hopeloos... Kom op zeg.. Zijn houding deugt niet... Niemand weet hoe dat komt en waar hij zelf mee worstelt... En dan zo hard oordelen....

Voor nu is hij ook een hopeloos geval. Hij wil het niet inzien, heeft de inzet niet en doet zijn best niet. Dat zijn keuzes, waarom hij zo is weten we inderdaad niet maar het is wel zijn eigen schuld dat het nu zo gaat. Niemand kan daar iets aan veranderen behalve hij, en als hij dat niet wil of kan dan heeft hij kort gezegd pech.
TS heeft genoeg geduld gehad en hij heeft alle kansen gehad om zelf ook dingen aan te geven als ze niet lukten om welke reden dan ook, als je dat dan niet doet maar met een het kan me niks schelen houding rond gaat lopen dan verpest je het voor jezelf. En dan zijn er op de werkvloer voor jou 10 anderen. Zo zal het na zijn school ook gaan.
Ik hoop voor hem dat hij gaat nadenken en de dingen gaat nalezen zodat hij zijn verdere studie nog wel goed kan oppakken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:57

Pff, wat vervelend TS. Daar sta je dan met je goeie intenties.
Misschien is het een idee om later nog een keer contact op te nemen met de begeleider op school? Kan jij het ook afsluiten.

Goed gedaan in elk geval *\o/*

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:07

IHN schreef:

Tja. Ik krijg de kriebels van jongens die geen afwijzing horen als ze er één krijgen. Jij vindt dat wij snel oordelen over deze knul maar doe jij in wezen niet hetzelfde bij de ouders? :)*

We kennen de knul niet, we kennen zijn ouders niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:05

lieveli schreef:
Tja. Ik krijg de kriebels van jongens die geen afwijzing horen als ze er één krijgen.

Dit dus. Ik vind dat creepy.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:09

Ik vind het oprecht sneu, kan er niks aan doen.
Als begeleiding pak je het super aan hoor, en de jongen in kwestie maakt het er zeker zelf na als ik het zo lees, en toch heb ik er medelijden mee.
Zo'n jongen kan toch nooit goed in z'n vel zitten als hij zich zo opstelt, waarom zou hij in hemelsnaam zich zo gedragen? Hoe oud is hij?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:10

18 jaar is hij, schrijft ts

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:13

tyleysmiley schreef:
Als begeleiding pak je het super aan hoor, en de jongen in kwestie maakt het er zeker zelf na als ik het zo lees, en toch heb ik er medelijden mee.
Zo'n jongen kan toch nooit goed in z'n vel zitten als hij zich zo opstelt, waarom zou hij in hemelsnaam zich zo gedragen? Hoe oud is hij?

Volgens mij heeft zo’n jong nog nooit nee te horen gekregen, nooit zelf iets hoeven regelen en nooit op z’n bek gegaan.
Ik denk oprecht dat dit het beste is wat hem kan overkomen momenteel om eens naar zichzelf te gaan kijken :=

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:25

Verootje, daar heb je helemaal gelijk in hoor, jullie allemaal eigenlijk wel, want stiekem is het wel een beetje, wie niet horen wil, moet maar voelen. Er is al zoveel geprobeerd blijkbaar en inderdaad, zo'n jongen wordt niet geholpen als hij telkens de handen boven het hoofd gehouden wordt.. Maar als je nog maar 18 jaar bent, en al zo'n instelling hebt, als moeder en zacht ei, vind ik het toch sneu, ik herken het helemaal niet van mijn jongens, sommige trekjes hier en daar in lichte mate, maar daar zijn het pubers voor, en die van mij, hebben er zeker wel van geleerd. Hopelijk gaat bij deze jongen het kwartje ook heel gauw vallen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:29

tyleysmiley schreef:

Kinderen die geen grenzen krijgen zitten sowieso niet goed in hun vel vaak. Kinderen hebben grenzen nodig, weten wat mag, weten wat niet mag, positief gestimuleerd worden op school, gestimuleerd worden om door te zetten als het even moeilijk is, gestimuleerd en positieve woorden als ze dingen hebben gedaan die moeilijk waren en waar je trots op bent. Maar ook leren om verlies te incasseren en te snappen waarom en wat er beter kan. Zelfkritiek is niet verkeerd.

En dan leren mensen "nee" accepteren, leren mensen door te zetten, leren ze discipline en beleefdheid.Ik vind het vooral sneu dat hij dat blijkbaar nooit heeft geleerd, en nu hij ouder is, loopt hij daardoor kansen mis, en ontbreekt elke vorm van zelfreflectie. En dat is naar, en moeilijk om nee te accepteren, zo niet onmogelijk. En uiteraard zit hij slecht in zijn vel.
En eigenlijk zou het joch gewoon opnieuw opgevoed moeten worden, maar ik denk dat je dat neit meer voor elkaar krijgt als ze 18 zijn geweest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:07

tyleysmiley schreef:
Verootje, daar heb je helemaal gelijk in hoor, jullie allemaal eigenlijk wel, want stiekem is het wel een beetje, wie niet horen wil, moet maar voelen. Er is al zoveel geprobeerd blijkbaar en inderdaad, zo'n jongen wordt niet geholpen als hij telkens de handen boven het hoofd gehouden wordt.. Maar als je nog maar 18 jaar bent, en al zo'n instelling hebt, als moeder en zacht ei, vind ik het toch sneu, ik herken het helemaal niet van mijn jongens, sommige trekjes hier en daar in lichte mate, maar daar zijn het pubers voor, en die van mij, hebben er zeker wel van geleerd. Hopelijk gaat bij deze jongen het kwartje ook heel gauw vallen

Ik herken het best veel bij stagiaires en heb me echt voorgenomen dat bij mijn kids anders te doen :Y)
Maar het lijkt me ook wel lastig, ik ben ook zo’n type die het liefste het pad vrij veegt voor m’n kind en hem lekker in de watten legt. Maar van zelf dingen regelen, foute beslissingen nemen en op hun bek gaan leren ze toch echt veel meer.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:09

Helaas kom je af en toe zulke stagiaires tegen in de praktijk. De achtergrond van dit gedrag kan verschillend zijn. Ouders of eigen gebrek aan inzicht.
Hem een eerlijke, onderbouwde beoordeling geven, is het beste wat je kunt doen. Mogelijk gaat hij het nog voorleggen aan de examencommissie. Maar je hebt duidelijk gemaakt hoe de beoordeling tot stand is gekomen.
Hopelijk gaat er bij hem uiteindelijk, op een later moment, toch een lichtje op. Leren is niet altijd even makkelijk.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:38

Werd tijd dat hij eens de consequenties ondervond van zijn gedrag.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:20

Ik heb het idee dat ik toch niet helemaal duidelijk was... Ik vind dat ts het super heeft gedaan.. hij heeft een grens nodig. Feitelijk had hij die veel eerder moeten hebben dan had ts dit niet hoeven doen..

Het ging mij om de keiharde reacties hier... een jonge knul bestempelen als hopeloos geval..

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:52

Ik ben wel benieuwd in wat voor bedrijf je de tijd hebt om drie uur aan zo'n gesprek te besteden. Hier in ieder geval niet. Lijkt me op een gegeven ook niet erg effectief meer om zo lang in gesprek te zijn.
Maar wel respect dat jij dat volhoudt.

Hier doorlopend studenten met en zonder issues. Een dergelijk verhaal als bij jou had het hier niet zo lang vol kunnen houden. Moet de studenten hier wel kunnen vertrouwen en dat gevoel had ik bij jouw stagiair niet.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 20:47

Ik heb alle reacties gelezen en ik snap eigenlijk alle reacties wel. Het is herkenbaar.

G is een beetje het type popie Jopie. Dure kleren, ijdel, goede voetballer, vrienden gezelligheid en drankjes doen. Warm nest waaruit hij komt zoals hij het omschrijft. Over op kamers gaan wil hij niet eens nadenken. Hij is met heel veel weg gekomen. Zei ook letterlijk dat ik de enige was die niet onder de indruk was van zijn charme. Daar ondervond hij nu de echte consequenties van.

Bij wat voor bedrijf ik werk? Wat maakt dat uit? Commercieel, nuchter, zakelijk.
Ik vind dat soort conclusies (dat zou bij óns echt niet kunnen) bizar. Wat zou jij doen als je na het gesprek met G zit die niet opgehaald wordt? Hem buiten zetten? Zelf wegbrengen (is geopperd maar geweigerd)? Hem negeren? Wát?
Ik kan dat niet. En dus liep het uit op nogmaals toelichten. Luisteren naar zijn excuses. Bij mijn punt blijven. Wat is daar verkeerd aan?