Joman schreef:Ik zal even een knuppel in het hoenderhok gooien: mbo (en alles lager dan dat) en hbo is niet echt studeren natuurlijk. Je gaat dan naar school. Studeren is het volgen van een universitaire opleiding. Hetgeen voor wat betreft uitgaven en ook voor wat betreft inkomen later niet te vergelijken is met een mbo of hbo opleiding. Dus de bedragen die je hier leest zijn echt alles behalve schrikbarend. Wat mij betreft hoort bij studeren aan de universiteit dat je op kamers gaat en dat je een actief studentenleven hebt. Heb je dat allebei niet, kun je veel banen al op je buik schrijven. Dit kost uiteraard veel tijd en geld. 6 tot 8 jaar studeren is heel normaal. Met een bestuursjaar, een vereniging etc. Als je dan een studieschuld hebt van 60k plus, kun je dat gemakkelijk terugbetalen met je baan. Startsalaris is dan namelijk rond de 55k en groeit ieder jaar met een paar honderd €.
Het is dus maar net wat je referentiekader is.
Lijkt me nogal wiedes dat al die mbo, hbo en spoorstudenten hier geen tot een lage lening hebben. Maargoed, die komen ook nooit aan een echt goede baan met een dito salaris imo en zeker niet net na de opleiding.
Je stelt het hier anders toch echt als een feit Joman. Alleen omdat er in jouw omgeving mensen dit bedrag verdienen. Ik vind het persoonlijk nogal bizar dat je zo'n conclusie trekt over het startsalaris.
En als je geen actief studentenleven hebt en niet op kamers gaat, kun je veel banen op je buik schrijven? Op basis van wat?