Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:31

Joman schreef:
Ik zal even een knuppel in het hoenderhok gooien: mbo (en alles lager dan dat) en hbo is niet echt studeren natuurlijk. Je gaat dan naar school. Studeren is het volgen van een universitaire opleiding. Hetgeen voor wat betreft uitgaven en ook voor wat betreft inkomen later niet te vergelijken is met een mbo of hbo opleiding. Dus de bedragen die je hier leest zijn echt alles behalve schrikbarend. Wat mij betreft hoort bij studeren aan de universiteit dat je op kamers gaat en dat je een actief studentenleven hebt. Heb je dat allebei niet, kun je veel banen al op je buik schrijven. Dit kost uiteraard veel tijd en geld. 6 tot 8 jaar studeren is heel normaal. Met een bestuursjaar, een vereniging etc. Als je dan een studieschuld hebt van 60k plus, kun je dat gemakkelijk terugbetalen met je baan. Startsalaris is dan namelijk rond de 55k en groeit ieder jaar met een paar honderd €.

Het is dus maar net wat je referentiekader is.

Lijkt me nogal wiedes dat al die mbo, hbo en spoorstudenten hier geen tot een lage lening hebben. Maargoed, die komen ook nooit aan een echt goede baan met een dito salaris imo en zeker niet net na de opleiding.

Je stelt het hier anders toch echt als een feit Joman. Alleen omdat er in jouw omgeving mensen dit bedrag verdienen. Ik vind het persoonlijk nogal bizar dat je zo'n conclusie trekt over het startsalaris.

En als je geen actief studentenleven hebt en niet op kamers gaat, kun je veel banen op je buik schrijven? Op basis van wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:31

Dani199764 schreef:
Jeetje Joman, zo laat je het lijken als of mbo en hbo studies niks waard zijn.

Ik heb mbo "gestudeerd", om de simpele reden dat ik niet meer in mijn mars heb, studeren heeft mij nooit gelegen en ik heb dan ook heel hard moeten werken om mijn mbo4 diploma te halen. Natuurlijk baal ik daar van want het word voor mij een hele uitdaging een fatsoenlijk leven te lijden met 19.000 bruto op jaarbasis. Maar dat betekent niet dat ik er niet voor heb moeten werken en het geen studeren is, daarnaast zijn ook deze studies nodig want wie gaat anders mijn functie invullen?

Het is geen studeren. Hoe je het ook wendt of keert.
Dat wil niet zeggen dat het niets waard is? Juist niet! Het is toe te juichen dat iedereen een opleiding volgt naar zijn/haar kunnen. Van welk niveau dan ook.
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen hier studenten met een hoge studieschuld maar moet afschilderen als 'dommeriken' die hebben geleend voor de fun of wat dan ook. En dat gebeurt nu wel in dit topic.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:33

He Joman, als jij zo veel verdient, betaal jij mijn HBO nep-studie even? Die €2000 per jaar aan collegekosten blijven gewoon staan hoor. Even als de €1000 lesgeld voor de MBO'ers.

Vayo

Jeetje Joman wat neerbuigend kom je over! Ik zie dat wij toevallig even oud zijn. Ik heb slechts MBO afgerond, jij hebt hoogstwaarschijnlijk een echte universitaire studie afgerond?

Ik ben echt heel erg benieuwd naar het verschil tussen hoe jij er voor staat in het leven (huis, spaargeld, hypotheek) en ik. Natuurlijk gaan jij en ik geen cijfers hier open en bloot op internet zetten.
Maar je blaast zo hoog van de toren vind ik. En ik vind je behoorlijk neerbuigend doen over MBO en HBO geschoolde mensen. Ik denk dat jij er van staat te kijken dat mensen met MBO opleidingen of HBO opleidingen het ook echt wel goed voor elkaar kunnen hebben. Wellicht hebben wij het met ons MBO papiertje beter voor elkaar dan dat jij hebt. Zo zaligmakend is een universitair diploma echt niet.

Ik ben blij dat mijn ouders altijd erg trots waren op mij, ook al heb ik slechts (in de ogen van sommige)MBO afgerond. Dit wil ik mijn dochters ook meegeven. Dat ze er net zo veel bij horen met VMBO en Mavo
en later met MBO of HBO. Als ze maar gelukkig zijn in hun leven!

En wat ik eerder las over het meebetalen van de ouders … Ik heb dat geluk ook gehad en wij zijn ook al aan het sparen voor onze kinderen om later hun studie (grotendeels) te kunnen bekostigen.
Ik sta er ook van te kijken dat er heel erg veel zijn die echt alles zelf moeten bekostigen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 06-08-18 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachocheese

Citaat:
Dat is gewoon? Als je een mbo of hbo opleiding volgt, studeer je niet. Je bent dan geen student. Het is niet voor niets dat mbo studenten niet worden toegelaten bij studentenverenigingen en hbo studenten eigenlijk pas sinds enige tijd.

https://www.trouw.nl/home/mbo-ers-zijn- ... ~a5a27e98/

Maar jij zal beter weten :')

Kan alleen maar lachen om mensen zoals jou. Wat een houding.[/quote]

Citaat:
Zeker doen!

En volgens mij weet ik het idd beter. Als je het artikel goed leest, zie je dat het ingaat per 2020/2021. Als mbo'er ben je dus inderdaad geen student.

“Het is de bedoeling dat de verandering, waarmee mbo-studenten dezelfde rechten krijgen als studenten in het hoger beroepsonderwijs en op de universiteit, vanaf het collegejaar 2020-2021 in gaat”

Jij geeft tevens aan dat je als hbo’er niet studeert.

Mag ik vragen waarom je vindt dat alleen mensen op de universiteit studenten mogen heten volgens jou? Vind je dat serieus liggen aan het ‘actieve’ studentenleven?

En vanaf 2020 wordt het dus wettelijk bepaald, dus fijn dat jij het er niet mee eens bent :j
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 06-08-18 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

proven02

joman.. 55k..?
9 van de 10 van mijn collegas in een bedrijf met duizenden collegas zijn wo afgestudeerd en verdienen zeer goed (overheidsbedrijf) maar zelfs hier geen startsalaris van 55k.
Na enkele jaren ervaring wel maar zeker niet het 1e jaar.
En ik durf er mijn paard op te zetten dat mijn bedrijf beter betaald dan zeker 90% van de bedrijven.

Tuurlijk er zullen er bij zitten waar dit wel het geval is maar om nou te suggeren dat dit het standaard starterssalaris is bij wo afgestudeerden..? Niet zo netjes..

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:34

Joman schreef:
Dat is gewoon? Als je een mbo of hbo opleiding volgt, studeer je niet. Je bent dan geen student. Het is niet voor niets dat mbo studenten niet worden toegelaten bij studentenverenigingen en hbo studenten eigenlijk pas sinds enige tijd.

https://nos.nl/artikel/2234388-mbo-ers- ... heten.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:35

Ghostattack schreef:
Joman schreef:
Ik zal even een knuppel in het hoenderhok gooien: mbo (en alles lager dan dat) en hbo is niet echt studeren natuurlijk. Je gaat dan naar school. Studeren is het volgen van een universitaire opleiding. Hetgeen voor wat betreft uitgaven en ook voor wat betreft inkomen later niet te vergelijken is met een mbo of hbo opleiding. Dus de bedragen die je hier leest zijn echt alles behalve schrikbarend. Wat mij betreft hoort bij studeren aan de universiteit dat je op kamers gaat en dat je een actief studentenleven hebt. Heb je dat allebei niet, kun je veel banen al op je buik schrijven. Dit kost uiteraard veel tijd en geld. 6 tot 8 jaar studeren is heel normaal. Met een bestuursjaar, een vereniging etc. Als je dan een studieschuld hebt van 60k plus, kun je dat gemakkelijk terugbetalen met je baan. Startsalaris is dan namelijk rond de 55k en groeit ieder jaar met een paar honderd €.

Lijkt me nogal wiedes dat al die mbo, hbo en spoorstudenten hier geen tot een lage lening hebben. Maargoed, die komen ook nooit aan een echt goede baan met een dito salaris imo en zeker niet net na de opleiding.

Je stelt het hier anders toch echt als een feit Joman. Alleen omdat er in jouw omgeving mensen dit bedrag verdienen. Ik vind het persoonlijk nogal bizar dat je zo'n conclusie trekt over het startsalaris.

En als je geen actief studentenleven hebt en niet op kamers gaat, kun je veel banen op je buik schrijven? Op basis van wat?

Op basis van het feit dat de grote bedrijven en kantoren kunnen kiezen wie ze willen. En ze willen geen mensen die niet op kamers hebben gewoond, die geen bestuurservaring hebben, die geen goede cijfers hebben, die geen stage hebben gelopen etc.
Als je dit allemaal wel hebt gedaan, kom je gewoon niet onder een studieschuld uit. Maar heb je wel een hele goede (goed betaalde) baan, waardoor je je studieschuld gemakkelijk kunt afbetalen.

Dit ambieert niet iedereen, maar zo ken ik er genoeg die 60k plus aan lening hadden en dat met gemak konden terugbetalen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-18 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:36

proven02 schreef:
joman.. 55k..?
9 van de 10 van mijn collegas in een bedrijf met duizenden collegas zijn wo afgestudeerd en verdienen zeer goed (overheidsbedrijf) maar zelfs hier geen startsalaris van 55k.
En ik durf er mijn paard op te zetten dat mijn bedrijf beter betaald dan zeker 90% van de bedrijven.

Tuurlijk er zullen er bij zitten waar dit wel het geval is maar om nou te suggeren dat dit het standaard starterssalaris is bij wo afgestudeerden..? Niet zo netjes..

Dat suggereer ik nergens.
Ik heb het over de omstandigheden die kostenverhogend zijn in combinatie met een WO studie.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:37

Joman schreef:
Ik zal even een knuppel in het hoenderhok gooien: mbo (en alles lager dan dat) en hbo is niet echt studeren natuurlijk. Je gaat dan naar school. Studeren is het volgen van een universitaire opleiding.

Vroeger misschien, nu niet meer hoor. Zoek de betekenis maar eens op.
Daarnaast zijn studenten hbo'ers of van de uni, maar dit willen ze gaan veranderen. Zodat ook mbo'ers zich student mogen noemen.

Citaat:
Hetgeen voor wat betreft uitgaven en ook voor wat betreft inkomen later niet te vergelijken is met een mbo of hbo opleiding. Dus de bedragen die je hier leest zijn echt alles behalve schrikbarend.

Gemiddeld is het natuurlijk zo dat hoe hoger het niveau hoe beter betaald de toekomstige baan. Echter gaat dit bij lange na niet altijd op en hoeft er nou ook geen wereld van verschil in te zitten. Dus vind hoe je het hier schetst niet helemaal realistisch. Je moet ook maar net een baan kunnen vinden... het ligt helemaal aan de richting die je opgaat/welke studie je volgt.

Citaat:
Wat mij betreft hoort bij studeren aan de universiteit dat je op kamers gaat en dat je een actief studentenleven hebt. Heb je dat allebei niet, kun je veel banen al op je buik schrijven. Dit kost uiteraard veel tijd en geld. 6 tot 8 jaar studeren is heel normaal. Met een bestuursjaar, een vereniging etc.

Ook als hbo'er is het normaal om bij een studentenvereniging te gaan. (Al zijn het er inderdaad minder dan bij uni). Als je dat allemaal niet hebt is het echt niet zo dat je die baan op je buik kan schrijven. Ja een bestuursjaar o.i.d. staat goed op je cv, maar op kamers? Dat zet niemand op zijn cv hoor. Je kan als student prima thuis blijven wonen (al is dat vaak inderdaad minder leuk en uiteraard niet altijd mogelijk).

Citaat:
Als je dan een studieschuld hebt van 60k plus, kun je dat gemakkelijk terugbetalen met je baan. Startsalaris is dan namelijk rond de 55k en groeit ieder jaar met een paar honderd €.

Sorry maar ben ik gewoon echt niet met je eens. Als je al een baan krijgt. Daarnaast is 55 k gemiddeld als startsalaris echt niet reeel.

Citaat:

Sorry maar ik zou toch echt nog even beter om je heen kijken en je meer verdiepen in de verschillende opleidingen en beroepen enz. Het is echt niet zo dat als je mbo of hbo doet, je alleen maar slechte en slecht betaalde baantjes kan krijgen en dat alle goed betaalde banen alleen voor wo'ers zijn.

Jouw referentiekader mag in ieder geval wel een beetje uitgebreid worden eerlijk gezegd.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:38

Citaat:
Op basis van het feit dat de grote bedrijven en kantoren kunnen kiezen wie ze willen. En ze willen geen mensen die niet op kamers hebben gewoond, die geen bestuurservaring hebben, die geen goede cijfers hebben, die geen stage hebben gelopen etc.
Als je dit allemaal wel hebt gedaan, kom je gewoon niet onder een studieschuld uit. Maar heb je wel een hele (goed betaalde) baan, waardoor je je studieschuld gemakkelijk kunt afbetalen.

Dit ambieert niet iedereen, maar zo ken ik er genoeg die 60k plus aan lening hadden en dat met gemak konden terugbetalen.

Want van op kamers wonen word je een beter mens? Tevens loop je op mbo en hbo ook gewoon stage. Wat een drogredenen. En goede cijfers kan je ook niet halen zonder geld te lenen?
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 06-08-18 17:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:38

Dat was inderdaad een flinke knuppel in het hoenderhok :')

Om te beginnen begrijp ik deels wat Joman zegt. MBO'ers worden volgend studiejaar pas genoemd als studenten (en terecht, want nu lopen ze 'studenten' kortingen mis waarvan ik vind dat ze daar net zo goed recht op hebben). HBO'ers zijn al langer 'studenten', maar dat was een aantal jaar geleden ook anders.

Zelf vind ik het moeilijk om dit topic te lezen aangezien ik zo'n WO student ben met een hoge schuld. Ik krijg zo vaak te horen dat mijn schuld hoog is en waarom ik niet meer ben gaan werken. Kennelijk beseffen mensen niet dat mijn studie zeker 50 uur in de week kost, zo niet meer. In de zomer werk ik 7 dagen in de week. Dat kan, want mijn baan is ontzettend leuk, leerzaam en uitdagend. Die baan heb ik ook alleen dankzij mijn studie. Maar straks ga ik weer stagelopen (waarvoor ik niks krijg), waardoor ik minder kan werken. Gelukkig krijg ik het voor elkaar om in het weekend nog 23 (15 op zaterdag, 8 op zondag) uur te werken om de schuld wat te drukken. Het doet dus pijn om te horen dat ik een beetje een drol ben omdat ik schuld heb.
Dus ik begrijp de toon van Joman zeker.

Dat betekend niet dat ik (en ik geloof dat Joman dat ook probeert duidelijk te maken) neerbuigend kijk over MBO'ers en HBO'ers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:39

Mijn referentiekader hoeft niet uitgebreid te worden? Die is prima.

Niet op kamers? Reken maar dat ze daarnaar vragen tijdens sollicitatiegesprekken en dat je afgewezen wordt als er nog 50 in de rij staan voor diezelfde baan, die er allemaal wel aan voldoen.

Maargoed. Ik lees al dat niemand daarmee ervaring heeft, dus mijn betoog heeft weinig zin.
Veel plezier allemaal :)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:40

Joman zou je mij een vacature kunnen sturen van een wo startersfunctie waar ik 55k verdien? Dan ga ik gelijk solliciteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:42

Nachocheese schreef:
Citaat:
Als je dit allemaal wel hebt gedaan, kom je gewoon niet onder een studieschuld uit. Maar heb je wel een hele (goed betaalde) baan, waardoor je je studieschuld gemakkelijk kunt afbetalen.

Want van op kamers wonen word je een beter mens? Tevens loop je op mbo en hbo ook gewoon stage. Wat een drogredenen. En goede cijfers kan je ook niet halen zonder geld te lenen?

Dit is dus echt een reactie van iemand die nooit een WO studie heeft gedaan met een actief studentenleven.
Op het WO hoef je namelijk geen stage te lopen bij de meeste studies. Logisch gevolg: je loopt studievertraging op.

Dit is echt een onmogelijk gesprek. Jullie betichten mij ervan dat ik mbo'ers en hbo'ers onheus bejegen maar jullie weigeren ook jezelf te verdiepen in de universitaire wereld.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:43

Joman schreef:
proven02 schreef:
joman.. 55k..?

Dat suggereer ik nergens.
Ik heb het over de omstandigheden die kostenverhogend zijn in combinatie met een WO studie.

Je zegt dat het starterssalaris rond de 55k is.. Dit zal misschien voor 10 tot 20% van de wo afgestudeerden het geval zijn, je zegt het alsof dit het gemiddelde is.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:44

Ja want dat is een wereld op zich zelf? Of wat bedoel je daar mee?

Nee heb inderdaad maar hbo afgerond, ook geen actief studentenleven. Daar heb je inderdaad gelijk in. Maar ik verbaas mij er meer over dat bedrijven vragen naar of je op kamers hebt gewoond, want ik zie niet in wat dat voor toevoeging is? Net zoals die hoge cijfers die je aanhaalde. Want die kan je op het mbo of hbo ook halen, of zonder lening lijkt mij?
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 06-08-18 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:44

Joman schreef:

Niet op kamers? Reken maar dat ze daarnaar vragen tijdens sollicitatiegesprekken en dat je afgewezen wordt als er nog 50 in de rij staan voor diezelfde baan, die er allemaal wel aan voldoen.

Maargoed. Ik lees al dat niemand daarmee ervaring heeft, dus mijn betoog heeft weinig zin.

Interessant.

Ik heb een WO diploma, heb niet-noemenswaardig op kamers gewoond (paar maandjes in A'dam, maar zat er 3-4 dagen per week want thuis was het fijner), heb geen bestuurservaring, goede cijfers ook niet bepaald (6jes cultuur he), maar wel stage gelopen.

En ik werk toch echt bij een groot bedrijf. Er is bij mijn sollicitatie niet gevraagd naar bovenstaande dingen, enkel naar mijn motivatie waarom ik betreffende studie heb gevolgd en hoe ik dat ervaren heb. Sterker nog, er is niet eens gevraagd naar mijn diploma.

Nee ik verdien geen 55k, was het maar waar. Maar ik heb wel gewoon een prima inkomen en een leuke baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:45

Bonna schreef:
Joman zou je mij een vacature kunnen sturen van een wo startersfunctie waar ik 55k verdien? Dan ga ik gelijk solliciteren.

Ja hoor. Ga maar solliciteren bij Loyens en Loeff.
Moet je wel bij een vereniging hebben gezeten, stage hebben gelopen, liefst buitenland ervaring hebben en goede cijfers.
Veel succes!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:47

Kijk, ik ben blij dat het hier in België toch veel goedkoper is. Studieschulden zijn er hier niet echt (al kan ik alleen uit mijn eigen ervaringen spreken en die van andere studenten in mijn omgeving) en helemaal niet als je in aanmerking komt voor een studiebeurs. Wel worden leefkosten (kot/kamer etc) niet vergoed (denk ik) maar dat is imo een optie en geen vereiste.

Ik zag dat de richting die ik volg in België, dubbel zo duur is in NL :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:48

Nachocheese schreef:
Ja want dat is een wereld op zich zelf? Of wat bedoel je daar mee?

Nee heb inderdaad maar hbo afgerond, ook geen actief studentenleven. Daar heb je inderdaad gelijk in. Maar ik verbaas mij er meer over dat bedrijven vragen naar of je op kamers hebt gewoond, want ik zie niet in wat dat voor toevoeging is? Net zoals die hoge cijfers die je aanhaalde. Want die kan je op het mbo of hbo ook halen, of zonder lening lijkt mij?

Ja dat is inderdaad een wereld op zichzelf.
Dat merk je alleen al door de weerstand die jullie hier bieden.

Op kamers wonen en een actief studentenleven heeft voor bedrijven en kantoren de toevoeging dat ze er vanuit gaan dat je zelfstandiger bent, op eigen benen kunt staan en dat je organisatorisch goed bent. Daarnaast dien je dus goede cijfers te hebben. Als je dit hebt, onderscheid je je van de 100000 andere studenten die dit allemaal niet hebben of maar een bepaald aantal van die dingen hebben gedaan. Waardoor jij dus met heel je achtergrond automatisch al beter uit de bus komt en bovengemiddeld. Want je kunt het allemaal (in hun ogen?).

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:49

@ilse ik vind het normaal dat je een hoge studieschuld kan hebben die hoger is bij wo studenten. En snap ook de redenen die worden gegeven, maar sommige dingen die worden gezegd denk ik inderdaad ook vergroot je referentiekader eens. Van joman trouwens niet van jou hoor. Heb het idee dat hij al zijn bevindingen baseert op 20 collegas en zichzelf.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:50

Ilse123, het is vooral de toon die de muziek maakt. Ik vind jouw post totaal niet neerbuigend overkomen, terwijl ik dat wel vind bij de post van Joman door de toon.

Ik ben iemand die er inderdaad van stond te kijken dat er zoveel mensen zijn met een schuld van 50.000 of hoger. Ik vind dat bizar hoog. Dat betekend niet dat ik per definitie vind dat die student met die lening er een potje van heeft gemaakt. Helemaal niet zelfs. Ik snap dat de studiebelasting hoog is en ernaast werken niet of amper mogelijk is. Het is meer dat ik mij verbaas dat studeren soms zo duur is. En dat studenten veelal zelf hun studie en vaste lasten moeten bekostigen, zonder dat ouders (grotendeels) bijspringen.

Ik ben zelf iemand met 0,0 aan schulden en het lijkt mij verschrikkelijk om schulden te hebben. Natuurlijk is studeren een investering in de toekomst, maar ik vind dat sommige er erg luchtig over doen/denken. Mij zou het naar mijn keel grijpen als ik een studieschuld heb van 60.000, ook omdat het gevolgen heeft voor je hypotheek als je dit eerlijk aangeeft. En als je dan een partner tegenkomt met ook zo'n studieschuld, kun je gewoon meer dan een ton aflossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:51

Ghostattack schreef:
Joman schreef:

Interessant.

Ik heb een WO diploma, heb niet-noemenswaardig op kamers gewoond (paar maandjes in A'dam, maar zat er 3-4 dagen per week want thuis was het fijner), heb geen bestuurservaring, goede cijfers ook niet bepaald (6jes cultuur he), maar wel stage gelopen.

En ik werk toch echt bij een groot bedrijf. Er is bij mijn sollicitatie niet gevraagd naar bovenstaande dingen, enkel naar mijn motivatie waarom ik betreffende studie heb gevolgd en hoe ik dat ervaren heb. Sterker nog, er is niet eens gevraagd naar mijn diploma.

Nee ik verdien geen 55k, was het maar waar. Maar ik heb wel gewoon een prima inkomen en een leuke baan.

Ik zeg toch nergens dat iedere afgestudeerde wo'er 55k verdient? De omstandigheden maken het daarnaar.
Dat jij bent een groot bedrijf zit, prima. Maar je zal niet als high potential zijn ingestroomd bij een groot advocatenkantoor of bank.
Want dan gelden die zaken namelijk allemaal wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:53

Delphi schreef:
Ilse123, het is vooral de toon die de muziek maakt. Ik vind jouw post totaal niet neerbuigend overkomen, terwijl ik dat wel vind bij de post van Joman door de toon.

Ik ben iemand die er inderdaad van stond te kijken dat er zoveel mensen zijn met een schuld van 50.000 of hoger. Ik vind dat bizar hoog. Dat betekend niet dat ik per definitie vind dat die student met die lening er een potje van heeft gemaakt. Helemaal niet zelfs. Ik snap dat de studiebelasting hoog is en ernaast werken niet of amper mogelijk is. Het is meer dat ik mij verbaas dat studeren soms zo duur is. En dat studenten veelal zelf hun studie en vaste lasten moeten bekostigen, zonder dat ouders (grotendeels) bijspringen.

Ik ben zelf iemand met 0,0 aan schulden en het lijkt mij verschrikkelijk om schulden te hebben. Natuurlijk is studeren een investering in de toekomst, maar ik vind dat sommige er erg luchtig over doen/denken. Mij zou het naar mijn keel grijpen als ik een studieschuld heb van 60.000, ook omdat het gevolgen heeft voor je hypotheek als je dit eerlijk aangeeft. En als je dan een partner tegenkomt met ook zo'n studieschuld, kun je gewoon meer dan een ton aflossen.

Als je als tweeverdieners begint met een gecombineerd jaarsalaris van 100.000€ plus, dan is die 60.000€ toch helemaal niet interessant? En overigens ook weinig relevant voor de hypotheek tenzij je meteen een huis van 600.000€ wil kopen.

Een studieschuld kan een keuze zijn.

Ik vind het echt naar voor mensen met een studieschuld om te lezen dat jij het zo bizar hoog vindt en dat het je naar de keel zou grijpen. Dat vind ik dus weer niet normaal en neerbuigend overkomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-18 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt