Inkomstenbelasting 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:59

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:31

Wie wil mij helpen?
In 2016 hebben mijn vriend en ik ons eerste huis gekocht, dit heb ik uiteraard opgegeven en ingevuld bij mijn aangifte inkomstenbelasting van 2016.
Nu wil ik de aangifte van 2017 invullen maar nu moet ik weer dezelfde gegevens uitgebreid invullen, inclusief alle financieringskosten: taxatie, notaris, aanvraag nationale hypotheekgarantie, bemiddelingskosten tussenpersoon en andere kosten.
Klopt dit? Wij gingen ervanuit dat dit maar eenmalig ingevuld hoefde te worden voor het jaar waarin het huis was aangeschaft.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:36

Eenmalig ja, zo uit mijn hoofd staat er de keuze of je kosten hebt gemaakt ja of nee en anders kun je het veld leeg laten. Of had je een voorlopige aanslag ingevuld?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:42

moonsparkle schreef:
Eenmalig ja, zo uit mijn hoofd staat er de keuze of je kosten hebt gemaakt ja of nee en anders kun je het veld leeg laten. Of had je een voorlopige aanslag ingevuld?

Bij het kopje Hypotheken en andere schulden staat de vraag Hadden u en *naam partner* schulden, zoals een hypotheek of een lening bij een bank, uw werkgever of familie?

Daar staat geen jaartal bij dus ik heb 'ja' ingevuld. Vervolgens staat er ook de naam van onze hypotheekverstrekker en het bijbehorende nummer al ingevuld. En zodra ik de datum van het afsluiten invoerde kwamen er dus diverse bedragen te staan zoals schuld en betaalde rente. Alleen financieringskosten staat dan weer niets ingevuld.
Of moet ik bij financieringskosten dan 'nee' invullen?

Keet

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:45

Is dat niet voor de woningforfait?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:53

Keet schreef:
Is dat niet voor de woningforfait?

Geen idee, daar staat ook niets over. Ik heb nu 'nee' ingevuld bij financieringskosten. Mocht het niet in orde zijn dan zal ik dit ongetwijfeld wel te horen krijgen.
Voor de rest klopten alle getalletjes helemaal en krijg ik €87,- terug. Geen idee waarvoor dat zou zijn maar alles is welkom.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:58

Je moet de kosten in ieder geval niet nog een keer invullen. Alleen de rente.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:19

Dat dachten wij dus ook al.
De overige gegevens waren al ingevuld.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:22

Ik wordt helemaal leip. Ik dacht dat VA aanvragen info zou geven voor de aangifte maar blijkbaar betalen ze daarmee ook al of factureren ze (net wat van toepassing is). Had dus VA aangevraagd voordat ik dat had begrepen :o? Snap dr sowieso niks meer van want bij de VA krijg ik geld en bij dr aangifte moet ik betalen? Dus bel maandag maar ff op. Vul zo ver ik weet exact dezelfde info in...? ^)

Edit: de vraag; “hebt u in 2017, 2 of meer banen of uitkeringen tegelijk?” komt ook alleen in de VA voor. Dat is zover ik zie het enige verschil maar dat antwoord kan niet €150 verschil opleveren lijkt mij?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:49

friendly schreef:
Ik wordt helemaal leip. Ik dacht dat VA aanvragen info zou geven voor de aangifte maar blijkbaar betalen ze daarmee ook al of factureren ze (net wat van toepassing is). Had dus VA aangevraagd voordat ik dat had begrepen :o? Snap dr sowieso niks meer van want bij de VA krijg ik geld en bij dr aangifte moet ik betalen? Dus bel maandag maar ff op. Vul zo ver ik weet exact dezelfde info in...? ^)

Edit: de vraag; “hebt u in 2017, 2 of meer banen of uitkeringen tegelijk?” komt ook alleen in de VA voor. Dat is zover ik zie het enige verschil maar dat antwoord kan niet €150 verschil opleveren lijkt mij?

Kan niet meer editen maar ben eruit denk ik. Even naast elkaar gelegd en de ingehouden loonheffing ligt in de VA hoger (dubbele) dan op de definitieve. Alleen is er maar op 1 job loonheffing. Dus toch maar ff bellen wat ik nou moet doen maar vrees voor betalen |(

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:20

De voorlopige aanslag berekent waarschijnlijk zelf de ingehouden loonbelasting. Dat hoeft niet gelijk te zijn aan de werkelijk ingehouden loonbelasting. De aangifte is correct uiteraard. Ik loop hier bij ons programma ook regelmatig tegenaan.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:26

Heb totaal geen verstand van cijfers en belasting maar dacht...hoe moeilijk kan het zijn. Aangezien je eignelijk alleen moet checken of wat hun invullen overeen komt met wat jij op je jaaropgaaf hebt. En dat klopte het ook alleen stond er maar 1 job dus had de andere ook zelf ingevuld maar op hun jaaropgaaf staat alleen wat je totaal ontvangen en hebt en zitten er verder geen heffingen op ofzo. En bij de VA is het ineens verdubbeld de ingehouden loonheffing waardoor ik terugkrijg. Maar daar heb ik dus geen recht op? Wat dan inhoudt als ik dat wel ga ontvangen ongeveer 700 mag terugbetalen. Krijg daar meteen stressvlekken van :P Alsnog snap ik niet waarom ik veel moet terugbetalen eigenlijk...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:50

Als jij loon bruto hebt ontvangen, dan moet je alsnog belasting betalen inderdaad. Maar het is wel vreemd als er niks zou zijn ingehouden. Je bent niet toevallig Belgische toch (omdat je het over 'job' hebt). Gaat het om een laag bedrag waar je loonheffingskorting hebt laten toepassen? Dan zou het eventueel nog wel kunnen.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:52

Snap er niets van. Had een VT ingevuld vorig jaar en een bedrag teruggekregen. Nu, met een baantje extra (zonder loonheffing) erbij moet ik opeens een bedrag terugbetalen? Ehhh. Denk dat ik maar iemand ga betalen om het in te laten vullen..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:50

veerledec schreef:
Als jij loon bruto hebt ontvangen, dan moet je alsnog belasting betalen inderdaad. Maar het is wel vreemd als er niks zou zijn ingehouden. Je bent niet toevallig Belgische toch (omdat je het over 'job' hebt). Gaat het om een laag bedrag waar je loonheffingskorting hebt laten toepassen? Dan zou het eventueel nog wel kunnen.

Nee gewoon nederlands. Ik snap t ook niet dus voor ik hele gekke dingen ga doen bel ik ze ,aandag maar even.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:40

Ik heb net gekeken, krijg niets terug maar hoef ook niet te betalen. Prima! :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:07

CarolienR schreef:
Snap er niets van. Had een VT ingevuld vorig jaar en een bedrag teruggekregen. Nu, met een baantje extra (zonder loonheffing) erbij moet ik opeens een bedrag terugbetalen? Ehhh. Denk dat ik maar iemand ga betalen om het in te laten vullen..

Kan zijn dat je door je extra baantje en dus extra inkomen in een hogere schijf bent terecht gekomen waardoor je ondanks het niet hebben van loonheffingskorting op dat baantje toch te weinig belasting hebt betaald.

Ik heb gister ook de aangifte gedaan. Minder werkgevers dan de vorige jaren maar wel voor het eerst dividend belasting. Het houdt je lekker bezig haha. Maar krijgen mooi bedragje terug :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:34

zonnebloem18 schreef:
Ik krijg zo'n 60 euro en mijn man moet 190 euro betalen. Fijn, werken bij 2 werkgevers.

Ik was nog een baan van mijn man vergeten in te voeren, nieuwe uitkomst is een stuk beter, ik krijg nog steeds zo'n 60 euro en mijn man krijgt 30 euro.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:14

CarolienR schreef:

Door hoger inkomen wellicht een deel in hogere schijf belast?

Heb ik ook. Moet "betalen" (VA) om bij mijn tweede werkgever te werken. Eerste werkgever komt loon tot schijf twee. Door tweede baan kom ik in schijf 3 en moet ik bijbetalen.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 08:31

als je je aangifte hebt ingestuurd, krijg je dan een ontvangst bevestiging van de belastingdienst?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:01

Je krijgt een overzicht wat je kunt printen en/of opslaan aan het einde, nadat je met digid je aangifte hebt ondertekend.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:35

Eleionomae schreef:
Je krijgt een overzicht wat je kunt printen en/of opslaan aan het einde, nadat je met digid je aangifte hebt ondertekend.

oke, bedankt!

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:02

Hallo beste bokkers,

Wie kan mij helpen met het volgende: Ik was eind december 2016 27 jaar en woonde bij mijn ouders in huis. Met beide geen fiscale partners, maar moet ik dan toch invullen dat mijn ouders huisgenoten zijn?

Ik word er niet echt wijzer van de uitleg die er staat bij de belastingdienst.

Alvast bedankt!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:17

Ja, want je woonde bij ze in huis. Aan het eind van de riedel concluderen ze toch dat jullie geen fiscale partners zijn!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:21

Je mag volgens mij ook gewoon invullen 'nee'. Want de conclusie is hetzelfde. Je was geen fiscaal partner.
Wel kan het eventueel uitmaken qua zorgkosten.