Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mendel schreef:Dit.Felicxa schreef:Hebben jullie dat soms ook, dat je van sommige dingen gewoon echt de logica niet kan inzien? Ik weet bijvoorbeeld dat wiskunde heel logisch is, maar ik begrijp gewoon niet hoe. Ik begrijp niet hoe zo'n 'trucje' zorgt dat je achter de waarde van x kan komen bijvoorbeeld.
Daar heb ik last van gehad bij natuurkunde. De beste man legde dingen uit omdat ze zijn zoals ze zijn. "Ja maar waarom dan?" Was dan mijn antwoord. Omdat dat zo is. "Ja maar daar moet toch een reden voor zijn?". Hele hoofd in de war. Verstand dat draait op volle toeren. Als iets geen reden heeft is het voor mij niet logisch. Maar ik heb ook absoluut geen kaas gegeten van wiskunde. Dat ging tijdens mijn studie regelmatig mis. Al die berekeningen. Hoe dan?![]()
![]()
Ik moet een reden hebben.
Voor alles overigens.
_Summerly_ schreef:Hoe vaak ik leraren wel niet heb horen zeggen tegen mij of andere leerlingen 'eh, ja, ik kan het je uitleggen, maar jullie worden niet geacht dit te weten' of 'houd je maar gewoon aan wat er in het boek staat'. Terwijl dat soort dingen voor mij vaak beter werken, want als ik weet waarom een bepaalde zinsconstructie of een wiskundige formule werkt zoals hij werkt, kan ik dat zelf vrij gemakkelijk in verband brengen met andere dingen en het zo veel gemakkelijker onthouden.
MacavityL: Dat heb ik juist met talen.Hoezo, je kunt geen vocabulaire onthouden? Je maakt toch gewoon een plaatje in je hoofd? Of de uitspraak van bepaalde woorden, dat hóór je toch?
MacavityL schreef:_Summerly_ schreef:Hoe vaak ik leraren wel niet heb horen zeggen tegen mij of andere leerlingen 'eh, ja, ik kan het je uitleggen, maar jullie worden niet geacht dit te weten' of 'houd je maar gewoon aan wat er in het boek staat'. Terwijl dat soort dingen voor mij vaak beter werken, want als ik weet waarom een bepaalde zinsconstructie of een wiskundige formule werkt zoals hij werkt, kan ik dat zelf vrij gemakkelijk in verband brengen met andere dingen en het zo veel gemakkelijker onthouden.
MacavityL: Dat heb ik juist met talen.Hoezo, je kunt geen vocabulaire onthouden? Je maakt toch gewoon een plaatje in je hoofd? Of de uitspraak van bepaalde woorden, dat hóór je toch?
Ik vraag mij soms ook af hoe ver de kennis van middelbare docenten reikt.![]()
En ja, met talen heb ik meer moeite, nu nog, bij woorden als "glossopharyngeal" en "doctorandus" vraag ik google hoe ik het moet spellen (maar heb laatstgenoemde diploma wel)
Mendel schreef:Felicxa schreef:Hebben jullie dat soms ook, dat je van sommige dingen gewoon echt de logica niet kan inzien? Ik weet bijvoorbeeld dat wiskunde heel logisch is, maar ik begrijp gewoon niet hoe. Ik begrijp niet hoe zo'n 'trucje' zorgt dat je achter de waarde van x kan komen bijvoorbeeld.
Daar heb ik last van gehad bij natuurkunde. De beste man legde dingen uit omdat ze zijn zoals ze zijn. "Ja maar waarom dan?" Was dan mijn antwoord. Omdat dat zo is. "Ja maar daar moet toch een reden voor zijn?". Hele hoofd in de war. Verstand dat draait op volle toeren. Als iets geen reden heeft is het voor mij niet logisch. Maar ik heb ook absoluut geen kaas gegeten van wiskunde. Dat ging tijdens mijn studie regelmatig mis. Al die berekeningen. Hoe dan?![]()
![]()
Voor alles overigens.
Mendel schreef:Felicxa schreef:Hebben jullie dat soms ook, dat je van sommige dingen gewoon echt de logica niet kan inzien? Ik weet bijvoorbeeld dat wiskunde heel logisch is, maar ik begrijp gewoon niet hoe. Ik begrijp niet hoe zo'n 'trucje' zorgt dat je achter de waarde van x kan komen bijvoorbeeld.
![]()
Voor alles overigens.
MacavityL schreef:Felicxa schreef:Hebben jullie dat soms ook, dat je van sommige dingen gewoon echt de logica niet kan inzien? Ik weet bijvoorbeeld dat wiskunde heel logisch is, maar ik begrijp gewoon niet hoe. Ik begrijp niet hoe zo'n 'trucje' zorgt dat je achter de waarde van x kan komen bijvoorbeeld.
In de brugklas had ik juist eens gezegd dat ik echt niet snapte hoe andere mensen wiskunde niet kunnen snappen - het is toch zo logisch?!?.
_Summerly_ schreef:Algebra, gonio etc. gingen bij mij nog wel, maar statistiek... Wat was ik blij dat wiskunde D slechts SE was en geen CE.
caaramel schreef:Had het even een beetje druk (studie en zo...) daarom nu pas weer reactie van mij...
Allereerst, sorry voor al de schooltrauma's die ik weer oprakel...![]()
Algebra, statistiek, woordenlijsten...![]()
En als ik jullie verhalen lees, hoeveel onder jullie hebben/hadden (als kind) als favoriete woordje: "Waarom"?
Nog iets dat ik me afvraag, wie van jullie is lid van een vereniging voor hoogbegaafden?
(Zoals Mensa, maar ook andere)
En zijn jullie dan actief lid?
Mendel schreef:_Summerly_ schreef:Algebra, gonio etc. gingen bij mij nog wel, maar statistiek... Wat was ik blij dat wiskunde D slechts SE was en geen CE.
Brrrr. No. Geen aanleg voor wiskunde.
Mijn eerste statistiek tentamen kan ik me nog herinneren als de dag van gisteren. Ik was bloednerveus. Helemaal omdat de docent heel goed had laten weten we dit tentamen MOESTEN halen, anders zouden we van de studie worden gekickt. Je had 3 pogingen, dat wel. Maar dat risico wilde ik nooit nemen. Ik "moest" mijn tentamens de eerste keer meteen halen. "Stel je voor dat.... ratel ratel ratel hoofd".
Dus 1e poging. Kop in het zand. Of ergens in de wolkenoveral behalve in dag lokaal. 4.3
![]()
2e poging nog meer nerveus dan de eerste keer, want "IK KAN DIT ECHT NIET!!" Paniek paniek. 3.8
3e poging. Omg. Mijn grootste angst. Zie je wel. Daar gaat mijn studie. Maar ik vond mijn focus, enik haalde een 10
![]()
Niet te geloven.![]()
Daarna nooit meer een tentamen niet in 1 keer gehaald (nee, op 1 of 2 na die gewoon te groot waren voor mijn ratelende hoofd. Ik schreef ook altijd hele boekwerken. Ecologie dus dan kan dat. Uitleg na uitleg)
Edit: mijn God. Ik voel het trauma opkomen.
caaramel schreef:Nog iets dat ik me afvraag, wie van jullie is lid van een vereniging voor hoogbegaafden?
(Zoals Mensa, maar ook andere)
En zijn jullie dan actief lid?
Avis schreef:Mijn echt echt favoriete woord is 'herinneren', maar ik denk niet dat je dat per se bedoelt
Ja, ik vroeg echt bij alles naar de waarom. Op de basisschool hield dat naarmate de tijd vorderde op, want de juffrouw van groep 7 vond dat vervelend en storend. Terwijl, hallo, wat is dat nou voor vorm van onderwijs, om iemand maar gewoon te doen zwijgen. Stimuleren juist, die nieuwsgierigheid en interesse.
Ik ben niet aangesloten bij een vereniging van iets.