danzzz schreef:Jij snapt echt niet hoe het werkt in ziektewetkant van de werkgever uit gezien. Echt helemaal niks.
Dat ik een andere visie heb betekent niet dat ik het niet snap hoor.
Citaat:
Dit hebben ze nu proberen te ondervangen met de regel dat ook als iemand uit dienst is en kort na het beeindigen van het dienstverband alsnog ziek wordt, dat dan de werkgever alsnog 2 (ja TWEE) jaar loon door moet betalen. Dus je bent uit dienst, je wordt ziek en je ex werkgever mag nog twee jaar doorbetalen.
Ja. Ik vind die maatregel onwenselijk, maar het is niet verkeerd om er bij stil te staan hoe die maatregelen zo zijn ontstaan: onder andere omdat er ook aan de kant van de werkgevers problemen zijn hoe die met ziekte omgaan. Bijvoorbeeld door werknemers stelselmatig te overbelasten, en die werknemers dan te dumpen als het te lastig wordt. De maatregelen zijn (naast het verstoren van de balans tussen MKB en multinationals, zie onder) ook deels ontstaan om werkgevers te dwingen hun best te doen om werknemers aan het werk te houden. Daarin is het vaak niet effectief, maar de gedachte erachter is ook weer niet helemaal onzin.
Wat echt vervelend is hieraan is wat jij overigens ook aangeeft: het is vooral een probleem voor de kleine werkgevers. Zeer oneerlijk en verstorend, want de grotere bedrijven minder last hebben van losse pech, en hebben verder ook genoeg geld hebben om het juridisch allemaal in te dekken, te verzekeren, allerlei beleid te maken etc. Reden te meer dat ik vind dat dit onderwerp weer gewoon bij de maatschappij hoort (en dan die grote bedrijven ook nog keurig belasting laten betalen, en dan komen we nog ergens.)
Maar in de tussentijd ging dit niet over langdurige ziekte maar om 1 losse dag.